23948sdkhjf

Speditionsbranchen i bakgear

| Af Anders Svensmark Sørensen | Tip redaktionen om en historie

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Speditørernes aktivitetsniveau accelererede sidste år. Det økonomiske opsving og den stadigt stigende samhandel bidrog til et øget behov for at fragte gods. Indtjeningen var dog fortsat i bakgear og gik tilbage for hver anden speditør i Transportmagasinets Top-analyse.

Se nøgle- og regnskabstal for speditørerne her

Hård konkurrence pressede overskuddene, og indtjeningsevnen faldt på alle parametre. Store investeringer i den interne infrastruktur og opkøb af konkurrenter påvirkede også speditørernes bundlinjer negativt, men det sender samtidig et signal om, at speditørerne ruster sig til kamp og en - måske - styrket indtjening på sigt.

Se flere tal og brancheanalyser i Transportmagasinets Top 100

Speditørbranchen i tal:

  • Næsten tre fjerdedele af speditørerne leverede omsætningsvækst sidste år*. Det blev til en samlet vækst på 9 procent, mod en negativ vækst i 2016 på 1 procent.
  • Bruttoresultatet voksede hos syv ud af ti med over 5 procent tilsammen, mod en fremgang på omkring 4 procent i 2016.
  • 88 procent af speditørerne skabte overskud sidste år.
  • For andet år i træk faldt det gennemsnitlige resultat før skat, og endda med hele 22 procent. i 2016 var tilbagegangen på godt 8 procent.
  • Resultatet før skat per medarbejder faldt fra et gennemsnit på 119.000 kr. i 2016 til 95.000 kr. i 2017.
  • Antallet af medarbejdere voksede med 8 procent – den største stigning i tre år.
  • Overskudsgraden, afkastningsgraden og soliditetsgraden blev kun forbedret hos omkring to ud af fem og gik samlet set tilbage. Den gennemsnitlige forrentning af egenkapitalen gik også tilbage med 15 procent.


Tjener penge i et presset marked
Resultatet før skat per medarbejder blev i gennemsnit 24.000 kr. mindre i 2017 end i 2016, og bundlinjerne gik samlet gik tilbage med næsten 22 procent.

En speditør, der ikke tog del i den samlede deroute, er Nordic Transport Group (NTG). Når DSV sorteres fra, voksede NTGs indtjening mest og virksomheden landede samtidig speditørernes højeste resultat før skat. Den partnerbaserede virksomhed har oplevet konstant vækst siden stiftelsen i 2011. NTGs forretningsmodel er at købe sig ind i nyopstartede transportvirksomheder og lade de oprindelige ejere beholde en markant del af aktierne. Alligevel var en overvejende del af toplinjevæksten på 36 procent organisk. På medarbejderfronten havde vækstvirksomheden også fart på, da de i det forgangne år var de garant for flest nyansættelser blandt speditørerne.

Flere underskud
Transportmagasinets Top-analyse viser, at andelen af underskud blev mere end fordoblet i seneste regnskabsperiode. Værst gik det udover branchens næststørste aktør Blue Water Holding. Den esbjergensiske kæmpe holdt niveauet på toplinjen, men fik underbranchens største underskud, da indtjeningen skrumpede med over 100 mio. kr. Tilbagegangen skyldes ifølge ledelsesberetningen implementeringen af et nyt transportmanagementsystem samt omkostninger i forbindelse med opstarten af en ny fragtterminal i Taulov.

Valutaskår i regnskaberne
Sidste år voksede speditørernes omsætning* med 9 procent. Fremgangen er tilmed den højeste i speditørtoppen siden 2014. Bruttoresultatet voksede også blandt virksomhederne med over 5 procent, hvilket underbygger en stigende aktivitet hos speditørerne. 

Vækst er dog ikke lig med bundlinje. Det er Geodis Wilson Denmark og Scan Global Logistics eksempler på. Begge ligger helt i top, hvad angår omsætningsvækst, men går tilgengæld markant tilbage på bundlinjen og ender ud med underskud. Flere opkøb har påvirket Scan Global Logistics bundlinje, mens valutaudsving har spist del af resultatet hos dem begge. Flere af de øvrige speditionsvirksomheder melder også om valutatab som en medvirkende faktor til de faldende indtjeningskurver.

Læs også: Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Svækket indtjeningsevne
Kun 43 procent af virksomhederne* forbedrede overskudsgraden forrige år. Den gennemsnitlige overskudsgrad faldt med 25 procent til 1,9 procent, det laveste niveau siden 2013. Faktisk er det kun to virksomheder, foruden DSV, som har en overskudsgrad på over 5 procent; HCS og NTG med overskudsgrader på henholdsvis 8,5 og 5,4 procent.

At speditørbranchen kæmper med indtjeningsevnen kan også aflæses på de øvrige nøgletal. Således blev den gennemsnitlige afkastningsgrad reduceret med 9 procent, forrentningen af egenkapitalen faldt hos to ud af tre, og soliditetsgraden dalede med 6 procent.

Lys for enden af tunnelen
Der tegner sig altså et billede af en speditørbranche med indtjeningsudfordringer. Udviklingen kan dog ikke udelukkende beskrives som negativ. Omkring to tredjedele af speditørerne udtrykker i ledelsesberetningerne tilfredshed med deres resultater. Det vidner om, at den hårde konkurrence betragtes som et ufravigeligt vilkår.

Speditørerne oprustede da også på flere områder. Fire ud af fem speditører øgede medarbejderstaben. Balancesummerne voksede med 12 procent, og egenkapitalerne steg med 3 procent. I ledelsesberetningerne beretter mange af speditørerne om massive investeringer i infrastruktur. Det være sig blandt andet investeringer i nye IT-systemer, optimering af produktionssystemer eller udvidelse af terminaler og lagre.

Konsolidering og opkøb af konkurrenter er også en trend i speditionsbranchen. Alt sammen noget som koster på bundlinjen nu og her, men som på sigt gerne skulle give sig til udslag i nogle konkurrencefordele såsom stordrift eller en større bid af værdikæden.

DSV flyver rekordoverskud hjem

Når vi ser på branchen samlet, dikterer DSV med sin størrelse udviklingen for speditørerne. Derfor behandles DSV særskilt herunder og indgår ikke i den samlede analyses konklusioner.

Den danske transportgigant fortsatte sit væksteventyr i 2017, hvor synergieffekterne fra storopkøbet af amerikanske UTi for alvor slog igennem på indtjeningen.

Særligt Air & Sea-divisionen hos DSV lukrerede på integrationen af UTi og forbedrede driftsresultatet med over 50 procent sidste år. En fremgang der betyder, at divisionen har indhentet og indfriet sit 2020-mål. Divisionen Solutions, der beskæftiger sig med lagerhotel og logistik, lagde 28 procent til driftsresultatet, mens DSV’s oprindelige forretningsområde, Road, voksede med 16 procent på driften.

Samlet landede DSV et resultat på 3,8 mia. kr. før skat, hvilket er en forbedring på 66 procent. Det er samtidig et indtjeningsfacit, der er dobbelt så højt som bundlinjerne hos samtlige af de over 250 øvrige virksomheder i Transportmagasinets Top-analyse tilsammen.

Noter
*23 af de 56 speditører oplyser omsætning
Speditøranalysen er foretaget blandt 56 speditører med 20 eller flere ansatte.
PostNord Logistics holdes ud af den kvantitative analyse, da selskabet har et ekstraordinært stort underskud, der ikke udtrykker driftsudviklingen i speditørbranchen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Send til en kollega

0.172