Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) har trukket lovforslaget kendt som L118 tilbage midt under udvalgsbehandlingen på grund af uenighed blandt partier og brancheorganisationer.
Lovforslaghet skulle genindføre retstilstanden fra før den såkaldte NORTRA-dom, der anerkendte provisionsløn til chauffører på basis af en lokal aftale.
Ifølge transportministeren vil et nyt lovforslag blive sendt i høring i en passende lang periode, så arbejdsmarkedsparterne har rimelig tid til at udforme et høringssvar
Her i juni ventes kammeradvokatens forslag til udformningen af overenskomstbestemmelserne at komme. Herefter mødes Hans Chr. Schmidt med arbejdsmarkedsparterne og ordførerne om den foreslåede model. I slutningen af juni sendes lovforslaget - med opbakning fra ordførerne og arbejdsmarkedsparterne - i offentlig høring.
Det reviderede lovforslag vil så blive fremsat den 4. oktober, når Folketinget tager hul på en ny samling.
DTL tilfredsDTL går forrest med en blåstempling af udskydelsen.
- Jeg noterer mig, at ministeren nu også er begyndt at taler om en reetablering af retstilstanden fra før NORTRA-dommen, siger en tilfreds adm. direktør Erik Østergaard, DTL.
Kardinalpunktet er definitionen af landsdækkende overenskomster. Spørgsmålet er, om DA/3F-overenskomsten fortsat skal være skabelonen for alle, eller om andre kan anerkendes. Her tænkes først og fremmest på overenskomstaftalen mellem Krifa og ITD-A.
