Slut med køkkenbords-aftaler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Kampen om en ny overenskomst-lov tog en kovending i Folketinget i sidste uge, da Dansk Folkeparti besluttede sig for at stemme for Enhedslistens ændringsforslag til regeringens taxilov.

Læs også: Sommerhøring om chaufførlov

Tredjebehandlingen – og den formelle vedtagelse af taxiloven – finder sted her til formiddag, og det indeholder Enhedslistens ændringsforslag, der vedrører afsnittet om chaufførernes overenskomster.

Ændringsforslaget vil genoprette den gamle retstilstand fra før højesterets dom i den såkaldte NORTRA-sag. Denne retssag endte med, at alle virksomheder kan lave egne lønaftaler – de såkaldte køkkenbordsoverenskomster - med deres chauffører og ”ophøje” dem til kollektive overenskomster.

Den dom bliver nu imødegået i den nye taxilov, som kommer til at indeholde Enhedslistens ændringsforslag, som skrives ind i lovforslaget ved tredjebehandlingen i dag.

Ændringsforslaget betyder, at landsdækkende overenskomster skal indgås af de mest repræsentative parter på arbejdsmarkedet. Den kristelige fagforening Krifa og Det Faglige Hus kan indgå overenskomster på transportområdet, men det kan virksomheder ikke.

Taxalov baner vej for lastbiler
De tre chaufførområder – vejgods, busser og taxi – har identiske formuleringer om chaufføroverenskomster, og Henning Hyllested vil bruge taxiområdets ny definition som afsæt for at få tilsvarende formuleringer ind i de respektive vognmandstilladelser for lastbiler og busser.

Han er ikke i tvivl om, at lokale firmaoverenskomster ville brede sig til tungvognsområdet, hvis den juridiske tilstand ikke blev genoprettet.

Læs også: Nortra-sagen nedlagt af valget

- Der skal være den samme formulering i de tre love. Det bliver det næste slag, der skal kæmpes, lover han.

- Vi har på taxiområdet set nogle kontrakter på meget lave priser som for eksempel på 220 kroner i timen. De skal ligge mindst på 325 kroner. Sådan en udvikling må ikke sprede sig.

Få nye gods- og busaftaler
NORTRA-dommens konsekvenser ikke bredt sig til overenskomsterne på lastbil- og busområderne. Under 10 virksomheder har oplyst, at de har deres egen virksomhedsoverenskomst, og de er alle inden for taxi-området. Det skyldes blandt andet, at taxiområdets overenskomster er lokale og ikke landsdækkende som på lastbil- og busområderne.

 Hos DI og ATL er branchedirektør Michael Svane kun stødt på en overenskomstsag på busområdet og ingen på vejgodsområdet. Den vurdering deler fagforbundet 3F’s forhandlingssekretær Flemming Overgaard. Han sidder netop med overenskomster for lastbilchauffører.

- Det er min fornemmelse, at vi ikke har set en eksplosion af køkkenbordsoverenskomster på godsområdet som følge af NORTRA-dommen, siger Flemming Overgaard.

 Situationen er anderledes på taxiområdet. Her har 3F kun overenskomst for 30-35 procent af sine chaufførmedlemmer, og her er der mange køkkenbordsaftaler.

- Vi kender ikke det præcise antal, men det er omfattende. Vognmænd oplyser kun til Trafikstyrelsen, at de følger deres egen overenskomst, når de skal have tilladelser, siger Allan Andersen, der er forhandlingssekretær for 3F på taxi-området.

Anerkendte overenskomster
Trafikstyrelsen oplister fem kollektive overenskomster på godskørselsområdet:

1. DTL-A og 3F Transportgruppen 17-20
2. DI/ATL og 3F Transportgruppen
3. DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere
4. ITD-A og Kristelig Fagbevægelse (Krifa)
5. Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus

NORTRA-dommen
Højesterets dom fra 4.februar 2015 i den såkaldte NORTRA-sag gav den nordjyske vognmand Jørn Færch ret til at aflønne sine ansatte efter den lokale vognmandsforening NORTRAs overenskomst og bestemmelserne om provisionslønnede chauffører i KRIFA-overenskomsten.

Det er denne dom, der nu bliver imødegået af taxi-lovens ny paragraf om krav til løn- og arbejdsvilkår. Den vil kunne danne forbillede for lastbil- og buskørsel:

"...Indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder særlige ydelser, samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst, indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område...."

Mere om: NORTRA | Nortra-sagen | taxilov


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Johs. Sørensen & Sønner Århus A/S

Danske virksomheder har forbedret deres internationale konkurrenceevne, men...

Send til en kollega

0.283