Slut med køkkenbords-aftaler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Kampen om en ny overenskomst-lov tog en kovending i Folketinget i sidste uge, da Dansk Folkeparti besluttede sig for at stemme for Enhedslistens ændringsforslag til regeringens taxilov.

Læs også: Sommerhøring om chaufførlov

Tredjebehandlingen – og den formelle vedtagelse af taxiloven – finder sted her til formiddag, og det indeholder Enhedslistens ændringsforslag, der vedrører afsnittet om chaufførernes overenskomster.

Ændringsforslaget vil genoprette den gamle retstilstand fra før højesterets dom i den såkaldte NORTRA-sag. Denne retssag endte med, at alle virksomheder kan lave egne lønaftaler – de såkaldte køkkenbordsoverenskomster - med deres chauffører og ”ophøje” dem til kollektive overenskomster.

Den dom bliver nu imødegået i den nye taxilov, som kommer til at indeholde Enhedslistens ændringsforslag, som skrives ind i lovforslaget ved tredjebehandlingen i dag.

Ændringsforslaget betyder, at landsdækkende overenskomster skal indgås af de mest repræsentative parter på arbejdsmarkedet. Den kristelige fagforening Krifa og Det Faglige Hus kan indgå overenskomster på transportområdet, men det kan virksomheder ikke.

Taxalov baner vej for lastbiler
De tre chaufførområder – vejgods, busser og taxi – har identiske formuleringer om chaufføroverenskomster, og Henning Hyllested vil bruge taxiområdets ny definition som afsæt for at få tilsvarende formuleringer ind i de respektive vognmandstilladelser for lastbiler og busser.

Han er ikke i tvivl om, at lokale firmaoverenskomster ville brede sig til tungvognsområdet, hvis den juridiske tilstand ikke blev genoprettet.

Læs også: Nortra-sagen nedlagt af valget

- Der skal være den samme formulering i de tre love. Det bliver det næste slag, der skal kæmpes, lover han.

- Vi har på taxiområdet set nogle kontrakter på meget lave priser som for eksempel på 220 kroner i timen. De skal ligge mindst på 325 kroner. Sådan en udvikling må ikke sprede sig.

Få nye gods- og busaftaler
NORTRA-dommens konsekvenser ikke bredt sig til overenskomsterne på lastbil- og busområderne. Under 10 virksomheder har oplyst, at de har deres egen virksomhedsoverenskomst, og de er alle inden for taxi-området. Det skyldes blandt andet, at taxiområdets overenskomster er lokale og ikke landsdækkende som på lastbil- og busområderne.

 Hos DI og ATL er branchedirektør Michael Svane kun stødt på en overenskomstsag på busområdet og ingen på vejgodsområdet. Den vurdering deler fagforbundet 3F’s forhandlingssekretær Flemming Overgaard. Han sidder netop med overenskomster for lastbilchauffører.

- Det er min fornemmelse, at vi ikke har set en eksplosion af køkkenbordsoverenskomster på godsområdet som følge af NORTRA-dommen, siger Flemming Overgaard.

 Situationen er anderledes på taxiområdet. Her har 3F kun overenskomst for 30-35 procent af sine chaufførmedlemmer, og her er der mange køkkenbordsaftaler.

- Vi kender ikke det præcise antal, men det er omfattende. Vognmænd oplyser kun til Trafikstyrelsen, at de følger deres egen overenskomst, når de skal have tilladelser, siger Allan Andersen, der er forhandlingssekretær for 3F på taxi-området.

Anerkendte overenskomster
Trafikstyrelsen oplister fem kollektive overenskomster på godskørselsområdet:

1. DTL-A og 3F Transportgruppen 17-20
2. DI/ATL og 3F Transportgruppen
3. DI og 3F Transportgruppen for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere
4. ITD-A og Kristelig Fagbevægelse (Krifa)
5. Kristelig Arbejdsgiverforening og Det Faglige Hus

NORTRA-dommen
Højesterets dom fra 4.februar 2015 i den såkaldte NORTRA-sag gav den nordjyske vognmand Jørn Færch ret til at aflønne sine ansatte efter den lokale vognmandsforening NORTRAs overenskomst og bestemmelserne om provisionslønnede chauffører i KRIFA-overenskomsten.

Det er denne dom, der nu bliver imødegået af taxi-lovens ny paragraf om krav til løn- og arbejdsvilkår. Den vil kunne danne forbillede for lastbil- og buskørsel:

"...Indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn, herunder særlige ydelser, samt arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst, indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område...."

Mere om: NORTRA | Nortra-sagen | taxilov


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Freja åbner nyt kontor i Norge

Her er vinderne af årets gaffeltruck-priser

Grenaa Havn går langt over budget

GLS bygger ny østjysk terminal: Skaber 100 nye arbejdspladser

Esbjerg Havn fylder 150 år

I dag er det 150 år siden, Rigsdagen besluttede at anlægge Esbjerg Havn. I dag rummer havnen 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Test
Øget komfort i MAN’s nye TGX’ere

Sidste år blev MAN TGX opgraderet med flere hestekræfter. I år er der mere komfort på programmet. Vi har prøvekørt MAN’s mest populære model i Danmark. Det er den med 500 hk

Nyhedsbrev

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Online Avis Arkiv

Transportmesse i Sorø

Lift-producent skifter navn

Produktet er kendt, det er virksomheden ikke. Det bliver der nu lavet om på

Chauffør respekterede ikke politiets afspærring ved ulykke

Ustabil sandpude skyld i synkende Limfjordstunnel

Kæmpeshow i Hannover

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

SAWO styrker ledelsen

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

Grøn transport får webplatform

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Unikt samarbejde mellem erhvervsliv og erhvervsskole

Projektlederuddannelse direkte målrettet bygge- og anlægsbranchen

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Renovations Transport kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Kører du med lovlige værktøjskasser?

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

Har I medarbejdere, som har svært ved at forstå skriftlige instruktioner?

Find IDS anlæg med vores nye "IDS stations"-app

Prysmian INSIGHT er udkommet

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

Lastas har leveret nye Kel-Berg 3 akslet nedb. gardintrailere til Danske Fragtmænd Transport A/S

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

Magnet-løfteåg på vej til en tysk kunde

NYHED - Nyt håndnitteværktøj

Kursus i værktøjsmodulet FMEA

SAWO styrker ledelsen

Ansæt en flygtning. Det er ikke så svært, som du tror

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

Send til en kollega

0.267