23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU presser på for snarlig Femer-start

EU’s transportkommissær Violeta Bulc var i København i sidste uge. Hun advarer mod yderligere forsinkelser.

Danmark risikerer at miste støtte til den faste Femer Bælt-forbindelse, hvis byggeriet forsinkes ud over 2020, når den indeværende bevillingsperiode udløber.

Den advarsel kom EU’s transportkommissær Violeta Bulc med under sit besøg i København fredag den 9. september. Hun er bekymret for, at byggeriet kommer for sent i gang i forhold til EU-bevillingen under TEN-T/CEF og lagde med sin advarsel pres på tyskerne for at få de sidste godkendelser på plads.

Hun udtrykte ved samme lejlighed begejstring for den Faste Femer-forbindelse på EU-Kommissionens vegne.

- EU-Kommissionen står fuldt bag projektet. Jeg opfordrede den danske transportminister til at sikre, at anlægsbyggeriet begynder inden for planperioden 2014-2020. På den måde bekræfter vi også tilsagnet om finansiel støtte til projektet på næsten 600 millioner euro, sagde Violeta Bulc til Transportmagasinet.

Tysk-dansk ministermøde i Kiel

Transportkommissærens formaning tog transportminister Hans Chr. Schmidt med til Kiel den 13. september, da han mødtes med Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard Meyer.

- Det er afgørende for tilskuddet, at vi kommer i gang, sagde Hans Chr. Schmidt til Transportmagasinet umiddelbart inden afrejsen.

- Jeg tror ikke, at der er en risiko for, at vi ikke kommer i gang til tiden; men vi er nødt til at være meget opmærksomme på tidsfristerne. Vi kan ikke holde til, at det bliver senere.

- Vi er allerede i gang med at etablere den nye jernbane, men EU-tilskuddet kan ikke rokeres om til projekter i baglandet. Det skal bruges på selve forbindelsen. Tyskerne er også i gang i baglandet med projekter til et tocifret milliardbeløb.

- Det var Violeta Bulc naturligvis glad for at høre. Hun mener, at vi skal i gang så hurtigt som muligt. Jeg fortalte selvfølgelig om udfordringerne med indsigelserne. Tyskerne gør hvad de kan. De vil også gerne have anlægsarbejderne i gang. Det forsikrede jeg hende, sagde Hans Chr. Schmidt til Transportmagasinet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03