23948sdkhjf

Når vindmøllen sendes med luftskib

Vindmøllesektoren ser luftskibe som et lovende alternativ til lastbiler.

I dag tester indtil flere luftskibsproducenter luftskibe til godstransport. Og om føje år vil vi se de første luftskibe fragte gods – her iblandt vindmøllevinger og naceller. Det skriver Nordjyske.dk.

Det er Rune Kirt fra innovationsbureat Kirt x Thomsen, der siden 2008 har arbejdet med luftskibe, der ser luftskibe og vindmøller som et perfekt match.

- Umiddelbart passer vindmøller og luftskibe godt sammen, men derfor kan man jo vælge anden transportform alligevel. Om der går tre, fem eller 10 år, inden vindmøller bliver transportgods for luftskibene er svært at sige, fortæller Rune Kirt.

Læs også: Transport-dommere på overarbejde

Rune Kirt påpeger, at der er store fordele for vindmølleproducenterne i at vælge fragt med luftskib.

Allerede nu er transportformen mere CO2-venlig end vejtransport og med tiden vil luftskibene drives af solceller og batterimotorer, hvilket gør dem helt CO2-neutrale.

Læs også: Blue Water forlænger med emballagegigant

Luftskibet betyder ligeledes, at der ikke vil være så mange skift i transportmiddel undervejs i godstransporten, hvilket mindsker risikoen for fejlhåndteringer og skader på vindmøllevingerne. Samtidig muliggøres transport til mere afsidesliggende steder.

Rune Kirt er ikke alene om sine forventninger til anvendelsen af luftskibe til vindmølletransport. Hos den nordjyske vindklynge Hub North krydser projektleder Henrik Wadman fingre for at det lykkedes, da transportproblematikkerne i forbindelse med vindmølletransporter vokser i takt med at møllerne bliver større.





Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.134