Når vindmøllen sendes med luftskib

Vindmøllesektoren ser luftskibe som et lovende alternativ til lastbiler.

I dag tester indtil flere luftskibsproducenter luftskibe til godstransport. Og om føje år vil vi se de første luftskibe fragte gods – her iblandt vindmøllevinger og naceller. Det skriver Nordjyske.dk.

Det er Rune Kirt fra innovationsbureat Kirt x Thomsen, der siden 2008 har arbejdet med luftskibe, der ser luftskibe og vindmøller som et perfekt match.

- Umiddelbart passer vindmøller og luftskibe godt sammen, men derfor kan man jo vælge anden transportform alligevel. Om der går tre, fem eller 10 år, inden vindmøller bliver transportgods for luftskibene er svært at sige, fortæller Rune Kirt.

Læs også: Transportvirksomheder dropper revisor

Rune Kirt påpeger, at der er store fordele for vindmølleproducenterne i at vælge fragt med luftskib.

Allerede nu er transportformen mere CO2-venlig end vejtransport og med tiden vil luftskibene drives af solceller og batterimotorer, hvilket gør dem helt CO2-neutrale.

Læs også: Vendelbo Spedition satser på levering til private

Luftskibet betyder ligeledes, at der ikke vil være så mange skift i transportmiddel undervejs i godstransporten, hvilket mindsker risikoen for fejlhåndteringer og skader på vindmøllevingerne. Samtidig muliggøres transport til mere afsidesliggende steder.

Rune Kirt er ikke alene om sine forventninger til anvendelsen af luftskibe til vindmølletransport. Hos den nordjyske vindklynge Hub North krydser projektleder Henrik Wadman fingre for at det lykkedes, da transportproblematikkerne i forbindelse med vindmølletransporter vokser i takt med at møllerne bliver større.







Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

19 nye tankvogne til Dantra

Baksehold fra BMS flytter 50 meter høj kran stående

Test
Hjemlig hygge i MAN TGS

Der er gjort ekstra meget ud af chaufførkomforten i MAN’s tunge køretøjer i 2018 udgaverne. Vi har set nærmere på TGS-modellen, som vi har prøvekørt i det midtsjællandske.

Fransk stål-opgave til Blue Water Shipping

Ny dansk Ekeri-forhandler

Poulsen Biler er blevet udvalgt til at sælge og markedsføre Ekeri i Danmark

Regummiering er en miljørigtig dækløsning

Nyhedsbrev

Leman er årets bedste elevplads

Online Avis Arkiv

Flere vindmøllevinger på samme skib

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Vestager uddeler milliardbøder for karteller

Nye regler for reparation af dæk

58 meter lange møllevinger skal køres gennem Grenaa

Scania med nyt city-førerhus

Lars gør op med fordommene: Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang efter 28 år i branchen

Flere kvinder tager lastbilkørekort

Kvinder udgør en uudnyttet ressource i forhold til at reducere chaufførmangelen i Danmark

Politiet: Særtransporter er ikke afmærket godt nok

Vognmænd forventer stigende omsætning

2018 tegner til at blive et godt år for vejgodstransporten: 86 procent af vognmændene forventer uændret eller stigende omsætning

Der er penge at spare på lønnen

Lønplatformen Gratisal vil give vognmændene tid og penge til at fokusere på kerneforretningen

HOKI tager kampen op mod klimaet

NCC har opfundet en ny maskine, der effektivt afhøvler rabatter og leder vandet væk fra vejbanen.

Kran-firma adopterer to skoleklasser

Nu kan man tale med sin bil

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk

HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Brian Stage voksede op i farens autoværksted og farfarens vognmandsforretning.

Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

DSV sælger dæk til TIP Trailer

Lastbiler raseres af tyveknægte

Uddannelseshus åbner 1. marts

Nye tal: Rekordmange biler på motorvejene

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

App klarer truck-tilsyn: Få overblikket - på internettet

Ingeniør specialiseret i tankanlæg

Nu skal man kunne oplade el-biler i hele Europa

Forlæng batteriets levetid

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Tillykke til Dansk Overflade Teknik med den nye HMF 2120-K5

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

3 nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 til Herskind Entreprenørforretning ApS

Nye Hiab kraner med tandstangsdrejning

Lukket grab GIE

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Ajcon bygger nyt frostlager i Esbjerg

Obel Transport A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

CERTEX Danmark 75 meter over jorden

Meldgaard til E & H messe

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Kun 1 måned til NORDIC BIM ACADEMY 2018! Er du tilmeldt og klar til den digitale fremtid?

Glæd dig til helt nyt videomateriale med Ergolash

Universal grab fra BAKKER

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Giv datakraft til dine medarbejdere - Power BI og Business Intelligence

CERTEX Danmark tænker langsigtet og bæredygtigt

Første lastbil til Allans Murerforretning

Medbringertrucks som medhjælpere

Bliv bedre til bæredygtige fastholdelsesforløb

Send til en kollega

0.271