23948sdkhjf

Uber bliver ikke lovlig i sin nuværende form

Regeringen vil med en ny taxalov komme problemer med for få taxaer i landdistrikter til livs

Der er for få taxier på gaden, det er svært at praje en vogn i landdistrikterne, og piratkørsel skyder frem.

Det er de tre grunde til, at regeringen med et nyt forslag og afskaffelse af en række regler vil liberalisere taxiloven.

Det præsenterede transportminister Ole Birk Olesen (LA), erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) på et pressemøde tirsdag.

- Man skal kunne konkurrere om kunderne på pris og kvalitet. Vi skærper kravene betydeligt, så det bliver sværere at snyde i skat, og der indføres en indberetningspligt i taxibranchen, siger Ole Birk Olesen.

En central diskussion i forbindelse med den nye lov har været spørgsmålet om kørselstjenesten Uber, og hvorvidt tjenesten skal være lovlig i fremtiden.

På nuværende tidspunkt er Uber-chaufførernes kørsel kendt ulovlig af Østre Landsret, mens anklagemyndigheden har rejst tiltale mod selve selskabet Uber.

Der er ifølge domstolen tale om pirattaxi, da chaufførerne ikke lever op til gældende regler i taxiloven.

Uber vil ifølge transportministeren ikke kunne fortsætte kørslen som nu under den nye lovgivning. Deres chauffører skal fremover have et førerkort, som stiller krav til deres omdømme.

De må for eksempel ikke være straffet for alvorlige forbrydelser, påpeger ministeren. Desuden skal en taxi tjekkes en gang årligt som nu.

Ole Birk Olesen mener dog, at Uber kan tilpasse sig de nye regler, som regeringen skal forhandle med oppositionen.

Hos Uber er der trods flere regler glæde at spore.

- Regeringens initiativ til at modernisere reglerne for taxi og transport er et skridt i den rigtige retning, siger talsmand Oliver Carra i en skriftlig udtalelse.

Til gengæld kan regeringen få svært ved at samle flertal for forslaget i Folketinget. Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er stærkt kritisk og vil ikke lægge stemmer til forslaget, som det ser ud nu.

Det skyldes især, at regeringen i forslaget deler markedet op med to regelsæt for henholdsvis bestilte ture og gadekørsel.

- Vi kan slet, slet ikke acceptere, at man skelner mellem gadeture og bestilte ture, for det er det samme som at sige velkommen til Uber, siger han.

/ritzau/

Læs mere om: Uber
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078