23948sdkhjf

Portræt af to hovedbanegårde

Hovedbanegårdene i Hamborg og i København ligner hinanden, men er alligevel forskellige.

Hauptbahnhof Hamburg er Nordtysklands største banegård. Den har mange lighedspunkter med Københavns Hovedbanegård. De to banegårde ligner hinanden udvendigt såvel som indvendigt. Et kæmpestort overdækket område med hvælvinger opført i "gammel" stil og i "gammeldags" materialer, hvor der i gadeplan er butikker, spisesteder, billetsalg og nedgang til perroner med spor.

Banegården i Hamborg blev bygget i 1906, mens Københavns Hovedbanegård i sin nuværende udformning kom umiddelbart efter i 1911. Dog skete der et afbræk for Hamborgs vedkommende. Banegården blev totalt raseret under anden verdenskrig. Den blev genopført i gammel stil, moderniseret og taget i brug i 1949.

Hovedbanegården i Hamborg er med hensyn til rejsende fire gange så stor som Københavns Hovedbanegård. I København er der ca. 100.000 rejsende om dagen. Dog er Nørreport Station Danmarks mest trafikerede station med ca. 147.000 rejsende med regionaltog, S-tog og Metro.

I Hamborg er der 7 perroner med 14 spor, i København 6 perroner med 12 spor plus to ekstra spor bag ved Tietgensbroen.

Bybanen sat uden for

Her holder lighederne op. For at kunne håndtere de mange rejsende, er bybanen lagt uden for hovedbanegården i Hamborg. Man skal op i gadeplan, gå nogle få meter, og ned til bybanen. Det letter presset på selve hovedbanegården.

Til gengæld er der i Hamborg gennemkørende godstog, som beslaglægger sporene. Det skyldes at sporene ganske enkelt går igennem hovedbanegården. Dette i modsætning til København, hvor godstogene kører uden om hovedbanegården. Her kører godstogene via terminalen i Høje Tåstrup eller via broen over Øresund.

Nogle af godstogene igennem Hamborg er fra den stærkt trafikerede rute mellem containerterminalen i Taulov ved Fredericia og Rangerbanegården i Maschen syd for Hamborg. 

DSB i Danmark

I København er det DSB, der kører på skinnerne. Det gælder regionaltog og S-tog. I Hamborg er der derimod fri konkurrence på skinnerne. Statsejede Deutsche Bahn er dominerende, men togselskabet Metronom er meget synligt. Metronom kører på 510 km skinner ejet at Deutsche Bahn Netz i Forbundsstaten Niedersachsen. Metronom ejes af de to hansestæder Hamborg og Bremen samt af forbundsstaten Niedersachsen. Metronom blev stiftet i 2002 og har 350 medarbejdere.

Metronom disponerer over 37 lokomotiver, 20 motorvogne og 220 trukne vogne. Blandt lokomotiverne er der 29 kraftige elektriske lokomotiver af typen Baureihe 146. BR-146 vejer 84 tons, måler 18,9 m over bufferne og har en ydelse på 5.600 kW svarende til 7.500 HK.

De elektriske lokomotiver arbejder på hovedlinierne eksempelvis mellem Hamborg og Bremen, hvor de trækker dobbeltdækkervogne i timedrift. Det er det, man kan se frem til på de sjællandske hovedlinier, når disse snart bliver elektrificerede, og DSB får indkøbt 26 elektriske lokomotiver til erstatning for dieseldrift.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078