23948sdkhjf

Dagbøder på vej til bilister uden forsikring

Det skal være slut med, at regningen for skader og ulykker med uforsikrede biler kan tørres af på dem, der har forsikret deres køretøj

40 – 70 mio. kroner. Så meget koster de skader, som uforsikrede køretøjer er skyld i om året. Dem, det går ud over, er økonomisk sikret via DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring), som forsikringsselskaberne står bag, og som alle bilejere betaler til via deres forsikring.

Som borger er man altså sikret erstatning, selvom der har været en uforsikret bil involveret i ens uheld eller ulykke.

- Borgerne er beskyttet af DFIM-ordningen i dag, men den betyder også, at alle de mange danskere, der overholder loven, betaler for dem, der ikke gør det. Det er ikke i orden. Og derfor har vi opfordret politikerne til at indføre en model, hvor det bliver bilister uden den lovpligtige forsikring, der så at sige selv kommer til at betale, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen fra Forsikring & Pension.

- Vi er meget glade for, at der nu fra politisk side bliver reageret positivt på vores opfordring, og at der bliver fremsat forslag om en ændring af færdselsloven i Folketinget. Vi har erfaringer fra blandt andet Sverige og Finland, der viser, at det har en klar virkning at indføre dagbøder på ca. 150 kr. over for bilister, der ikke betaler deres forsikring.

Let at indføre
Modellen med dagbøder er i praksis let at indføre i Danmark. Via motorregisteret er der fuldt overblik over, hvem der ikke betaler den lovpligtige ansvarsforsikring. DFIM er klar til at stå for opkrævningen og sende dagbøger, ind til den lovpligtige forsikring bliver betalt. Pengene skal så bruges til at betale for de skader, som de uforsikrede biler er skyld i. På den måde kommer de selv til at betale for skaderne.

Det er transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), der sammen med transportordførerne fra V, K og O vil foreslå en ændring af loven.

Konsekvenser af dagbøderne

  • De danskere, der overholder loven, slipper for at betale for dem, der ikke gør
  • Antallet af biler uden lovpligtig ansvarsforsikring falder
  • Statens indtægter fra motoransvarsafgiften stiger
  • Politiet skal bruge færre ressourcer på at opspore og klippe nummerplader på uforsikrede køretøjer.

Kilde: Forsikring og Pension

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096