Bjergtaget af Scanias kraftkarl

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Vi prøvekører den måske ypperste ekvipage på landevejen, S730 V8-trækker, den mest imponerende Scania nogensinde

Der var kun én ting i vejen med vores test af Scania S730 på danske veje. Totalvægten var kun på 40 ton.

Det skyldtes, at køretøjet skulle efter en uge i Danmark skulle videre sydpå og testes af journalikster i Tyskland, Østrig og Frankrig, hvor totalvægten ikke må overstige 40 ton.

Vi er ligeglade med, om tyskerne og franskmændene kun må køre med 40 ton, for det havde været spændende at drage afsted med minimum 56 ton i denne store Scania. Det er tung transport, som den kraftige 16 liters V8-trækker er bygget til.

Læs også: Transportsamarbejde skal gøre McDonalds mere bæredygtig

At vi så nåede i mål på vores etape Ishøj tur/retur via Bårse runddel ved Præstø med et lavt forbrug på 28,32 liter svarende til 3,5 km/l, har ikke relation til forbruget hos den typiske danske kunde, der bruger sådan en stor bil til entreprenørkørsel eller specialtransport. Det er flot forbrugstal, men det er også urealistisk højt for så stor en bil.

4,2 km/t fra Oslo
På selve motorvejsstrækningen sydpå nåede vi endda 3,8 km/l.

Den svenske testchauffør fortalte, at han opnåede 4,2 km/l på en tur fra Oslo til Utrecht i Holland med samme bil tidligere på året.

Derfor kan vi godt glæde os over den enorme overskudskraft i motoren og være glade for, at vi tidligere har kørt den i såvel Norge som Sverige med anstændige vægte på 60 ton, hvor køretøjet også klarede opgaverne perfekt.

Klarer alle udfordringer
V8-maskinen på 730 hk har klaret alle udfordringer. På vores danske test var det måske blæsevejret, der var bilens største udfordring.

For bakkerne på motorvejen sydpå og på den gamle hovedvej 2 nordover rykkede ikke meget. Kun når vi skulle ned i fart gennem de små byer, kom vi væk fra 12. gear. Ved enhver lejlighed kørte vi i ecoroll mode. Gennem alle rundkørsler og sving benyttede vi bilens retarder flittigt.

Truck of the Year
Vores test forgik i Scanias nye S-førerhus, som er blevet hædret med titlen Truck of the Year i Europa. Der er ganske vist fire trin op til kabinen i stedet for tre trin i R-førerhuset, men til gengæld er gulvet helt fladt.

Selve førerhuset er 16 cm højere end tidligere - og gennem stærkere ståltyper er A-stolpen gjort en del smallere. Dertil kommer, at selve førerpositionen er rykket 65 mm frem og 20 mm til venstre. Det giver det bedre overblik og bedre udsyn ved rattet. Det øger sikkerheden og giver bedre plads i kabinen.

Mere letkørt Scania
I forhold til forgænger-modellerne er de nye Scania lastbiler mere letkørte.

Et stort plus er også de forbedrede køreegenskaber, som skyldes en mere velafstemt affjedring. Den optager ujævnhederne bedre end de tidligere modeller.

Læs også: Første gang i terrænet med XT

Et stort plus ved de nye lastbiler er den optimerede 12 trins Opticruise gearkasse, der giver 45 procent hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser.

Et gearskifte tager kun 0,4 sekund. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.

Motoren er genbrug
16 liters motoren i testbilen er genbrug fra forrige udgave, men motoren er opdateret, så den er mere økonomisk. Her spiller den forbedrede aerodynamik også ind.

Forbedrede nødbremsesystemer kan håndtere meget lave hastigheder.

Hertil kommer gardin-airbags og et 10 gange stærkere førerhus, der har givet mulighed for de tyndere A-stolper og dermed det bedre udsyn.

Dertil skal vi nævne den bedre samlekvalitet - bare åbning og lukning af døre er en fornøjelse.

Indretningen af kabinen
Et plus ved den nye generation er også indretningen af kabinen. Alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene.

Kun fartpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet. Det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.

Mere om: S730 | Scania


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Voldsom Scania til Aalborg Vognmandsforretning

Det er den femte Stiholt-levering til AVAS inden for det seneste år

Bil efter vognmandens hoved

Nye leveringer

Her er gang i leverancerne fra opbyggerne og bilhusene for tiden. Se blot på denne uges udvalg af materiel til vognmændene og entreprenørerne.

Specialbygget knækladsbil til København

Flere tyverier fra varebilerne

Nye leveringer

Det går godt i transportbranchen. Det kan man se af alt det materiel, der investeres i. Her er et lille udvalg.

Klimavenlige skraldebiler henter sorteret affald

Biodiesel reducerer skraldebilernes samlede CO2-udslip med 90 pct. i forhold til en traditionel skraldebil

Online Avis Arkiv

To store går sammen

Stærke kræfter i markedet for brugte lastvogne indgår samarbejde.

Skal håndtere 300 forskellige slags brød

Schulstad har købt 92 gaffeltrucks og lagermaskiner til terminalen i Vejle. Alle truckene er med litium-ion batterier, så der spares energi og slides mindre på naturen. - Vi ønsker at være på forkant med den nyeste teknologi, siger logistikchefen

Flådestyring og kørebøger

Test
Første gang i terrænet med XT

Nu kommer de næste nyheder i Scanias Next Generation-serie - entreprenørbilen XT, som er lige så letkørt og støjsvag som langtursbilerne

Presenning-virksomhed har vokseværk

Scania får milliardbøde for kartelvirksomhed

Scania har fået en bøde af EU på 6,6 milliarder kroner for at have deltaget i et kartel i 14 år

Over gamle broer og gennem mangrover

Mammoet har udført en opsigtsvækkende og yderst kompliceret maskintransport i Queensland, Australien

Debat
Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

Nye leveringer

Se et udvalg af det nyeste materiel, som er leveret til vognmænd og transportfirmaerne

Volvo snupper produktchef fra konkurrenten

Ny-ansat Renault Trucks produktchef hos Volvo Danmark A/S har stor viden om varebiler i bagagen

Nye leveringer

Salget af materiel til vognmændene fortsætter med at gå godt. Den seneste uge er der blandt leveret dette materiel

Kæmpeordre til Volvo

Intelligente lastbiler opdager fejl i tide

Nu er det slut med ventetid og uventede værkstedsregninger. Lastbilen informerer værkstedet, når noget er galt.

Danske elbiler til den svenske post

Elbilproducenten Garia skal levere en flåde af eldrevne køretøjer til PostNord

På tour med MAN’s varebil

Arrangører: - Vi har plads til alle

Jesperhus-udstillingen har plads til hele familien - og det belønnes med rekordstor interesse og flere udstillere end nogensinde

Jesperhus-udstillingen sprænger alle rammer

Ekstraordinær stor interesse for årets udstilling får arrangører til at åbne op for 30 flere udstillere end planlagt

Polsk lastbil taget for snyd med hastighed

Lastbiltræf i blomsterparken

Direktørskifte i Nyscan

Ny salgschef til Scania Danmark

Kajtiden i Esbjerg bliver forkortet

Clark får nyt liv på Sjælland

Opkøb inden for biludstyr

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GPS Tyverisikring og overvågning

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Ny super flot fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE MEGAMAX til Norge !

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Johs Sørensen & Sønner Århus A/S

Oplev Scania NextGen hos Stiholt

SAWO Udstilling

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Torben Jørgensen Eftf. ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Har du set alle vores tilbudskampagner?

Lad os klare det lovpligtige eftersyn af løfteudstyr, kraner, faldsikring, surringsmateriel m.m.

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Alfred Nielsen A/S

Mere end 90 % af virksomhederne i Brasilien oplever forsinkede betalinger.

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Du kan stadig nå det: Kursus i dansk miljølovgivning for miljøauditorer og systemansvarlige

Krav til højere tryk imødekommes af ny 15000 psi "double block and bleed" ventil

Elbek & Vejrup når største omsætning og overskud nogensinde

Modstrøm hjælper Hundested Kro & Hotel med at spare penge på strømmen med e...

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 leveret til Niels J. Philipsen T...

Oplev Scania NextGen hos Stiholt

Antallet af forsinkede betalinger i Nord- og Sydamerika forbliver konstant ...

Send til en kollega

0.249