Bjergtaget af Scanias kraftkarl

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Vi prøvekører den måske ypperste ekvipage på landevejen, S730 V8-trækker, den mest imponerende Scania nogensinde

Der var kun én ting i vejen med vores test af Scania S730 på danske veje. Totalvægten var kun på 40 ton.

Det skyldtes, at køretøjet skulle efter en uge i Danmark skulle videre sydpå og testes af journalikster i Tyskland, Østrig og Frankrig, hvor totalvægten ikke må overstige 40 ton.

Vi er ligeglade med, om tyskerne og franskmændene kun må køre med 40 ton, for det havde været spændende at drage afsted med minimum 56 ton i denne store Scania. Det er tung transport, som den kraftige 16 liters V8-trækker er bygget til.

Læs også: Ny dansker-Scania imponerer

At vi så nåede i mål på vores etape Ishøj tur/retur via Bårse runddel ved Præstø med et lavt forbrug på 28,32 liter svarende til 3,5 km/l, har ikke relation til forbruget hos den typiske danske kunde, der bruger sådan en stor bil til entreprenørkørsel eller specialtransport. Det er flot forbrugstal, men det er også urealistisk højt for så stor en bil.

4,2 km/t fra Oslo
På selve motorvejsstrækningen sydpå nåede vi endda 3,8 km/l.

Den svenske testchauffør fortalte, at han opnåede 4,2 km/l på en tur fra Oslo til Utrecht i Holland med samme bil tidligere på året.

Derfor kan vi godt glæde os over den enorme overskudskraft i motoren og være glade for, at vi tidligere har kørt den i såvel Norge som Sverige med anstændige vægte på 60 ton, hvor køretøjet også klarede opgaverne perfekt.

Klarer alle udfordringer
V8-maskinen på 730 hk har klaret alle udfordringer. På vores danske test var det måske blæsevejret, der var bilens største udfordring.

For bakkerne på motorvejen sydpå og på den gamle hovedvej 2 nordover rykkede ikke meget. Kun når vi skulle ned i fart gennem de små byer, kom vi væk fra 12. gear. Ved enhver lejlighed kørte vi i ecoroll mode. Gennem alle rundkørsler og sving benyttede vi bilens retarder flittigt.

Truck of the Year
Vores test forgik i Scanias nye S-førerhus, som er blevet hædret med titlen Truck of the Year i Europa. Der er ganske vist fire trin op til kabinen i stedet for tre trin i R-førerhuset, men til gengæld er gulvet helt fladt.

Selve førerhuset er 16 cm højere end tidligere - og gennem stærkere ståltyper er A-stolpen gjort en del smallere. Dertil kommer, at selve førerpositionen er rykket 65 mm frem og 20 mm til venstre. Det giver det bedre overblik og bedre udsyn ved rattet. Det øger sikkerheden og giver bedre plads i kabinen.

Mere letkørt Scania
I forhold til forgænger-modellerne er de nye Scania lastbiler mere letkørte.

Et stort plus er også de forbedrede køreegenskaber, som skyldes en mere velafstemt affjedring. Den optager ujævnhederne bedre end de tidligere modeller.

Læs også: Transportsamarbejde skal gøre McDonalds mere bæredygtig

Et stort plus ved de nye lastbiler er den optimerede 12 trins Opticruise gearkasse, der giver 45 procent hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser.

Et gearskifte tager kun 0,4 sekund. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.

Motoren er genbrug
16 liters motoren i testbilen er genbrug fra forrige udgave, men motoren er opdateret, så den er mere økonomisk. Her spiller den forbedrede aerodynamik også ind.

Forbedrede nødbremsesystemer kan håndtere meget lave hastigheder.

Hertil kommer gardin-airbags og et 10 gange stærkere førerhus, der har givet mulighed for de tyndere A-stolper og dermed det bedre udsyn.

Dertil skal vi nævne den bedre samlekvalitet - bare åbning og lukning af døre er en fornøjelse.

Indretningen af kabinen
Et plus ved den nye generation er også indretningen af kabinen. Alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene.

Kun fartpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet. Det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.

Mere om: S730 | Scania


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Det går fortsat godt med leverancer af materiel til vognmænd og entreprenører. Her er ugens udvalg

Vagtskifte hos Scania Danmark

Gamle lastbiler og busser til træf

Heldigvis er det lykkedes at redde, vedligeholde og istandsætte en række af samfundets tidligere slidere. Ejere og mekanik mødes i Gjern 2. september

Test: Økonomikørsel med ekstra luksus

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Kæmpekran til Jens Konrad

Nyeste kran til vognmanden rækker 32 meter ud med 1000 kg på krogen

Nye Volvo’er som lokkemad til chauffører

Kjærgaard & Kjærsgaard Distribution A/S oplever, at manglen på kvalificerede chauffører bremser virksomhedens vækst

Første opbygning fra Thisted

Online Avis Arkiv

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Kroghejs skifter navn

73 nye trailere denne sommer

TIP Trailer Services og NTG Nordic udvider samarbejdet.

Nye Leveringer

Specialfremstillet superkran skal højne standarden på Martec

Fuld fart på kranerne

Pia og Thomas har travlt i Maximus Kran- & Specialtransport i Greve, som ser frem til tredje gazelle på tre år.

Millioner til rensning af partikelfiltre

Nordjysk Diesel Elektro og Ketner bruger millioner på nye maskiner til rensning af partikelfiltre.

Antallet af øst-lastbiler i Danmark slår alle rekorder

Næsten 6.000 lastbiler ruller dagligt over de danske grænser. Et stigende antal har østeuropæiske nummerplader.

DTL: Stærkt og tiltrængt forslag mod AdBlue-fusk

Den danske regering er med kommende lovforslag parat til at slå hårdt ned på fusk med AdBlue

Gigantisk specialarmering med særtransport til KB-Hallen

Hjælp til at afsløre AdBlue-snyderi

Dinex tilbyder politiet, at de kan bruge avanceret testcenter i Middelfart.

Testcenter fylder 10 år

Verdens mest avancerede testcenter for partikelfiltre ligger I Middelfart og fylder 10 år

Festlig leverance til Orange Scene

Tankvognschauffører kom på en speciel opgave, da Roskilde Festival skulle bruge olie til deres mere end 50 dieselgeneratorer

Bilsalget ligger fortsat i top

BMS rundede milliarden i 2016

Kranvirksomhedener på fem år vokset til det dobbelte.

Nye leveringer

Her kort før sommerferien er der stadig gang i salget af materiel. Se blot på dette udvalg, der er leveret inden for de seneste to uger.

Nye leveringer

Der leveres fortsat masser af materiel til vognbmænd og entreprenører. Her bringer vi et udpluk af de seneste leveringer.

HMK Bilcon vokser med nye aktiviteter

Mammoet varsler ny æra med to spritnye kraner

Ny demolastbil fra Renault

70 tons nyt maskineri midt i gigantisk havneudvidelse

Gigantisk stålkonstruktion løftet på plads i Aarhus

Nyt partnerskab i den tunge klasse

Lavere forbrug i nye DAF CF og XF

Nye leveringer

Volvo FE med større muskler

Chauffør valgte en fornuftig firmabil

Test: Bjergtaget af Scanias kraftkarl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

75 IT-folk søger nye kolleger

TMCHallcrest termometerstrips

Extreema® er 15 gange stærkere end stål på vægt til vægt basis.

Hos Fyns Kran Udstyr kan vi se usynlige ting...

Vækst i den kemiske branche i Polen, dog varsles der om forsigtighed ved visse handler.

Vi giver billetten til vandflyveren!

Der er mangel på chauffører

Danmarks letteste 50 m3 tiptrailer med en egenvægt på 5.420 kg leveret til Jakob Pedersen

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

WEEE bure til indsamling af IT affald

Netværk: Kvalitetsledelse i energisektoren

Bevola opruster på hydraulik

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Herfølge Vognmandsforretning

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Dét er smart! Vil du have mindre besvær med godssurring? Så prøv vores surringsmagnet

Med en CERTEX-GH kran bliver din produktionshal eller dit værksted lige pludselig lidt større.

Nitteteknik - Akkuværktøj til professionelle

Fokus på miljø produkter i ny tilbudsavis

Ny Kel-Berg 4 akslet letvægts tiptrailer 35 m3 leveret til Billum Vognmandsforretning ApS

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Nu kan du bestille dieselolie og få fyldt tanken via SMS

Oplever du problemer med manglende betaling fra dine eksportkunder?

Vil du have en ny sving-, travers- eller portalkran uden dyre lån?

Send til en kollega

0.281