Bjergtaget af Scanias kraftkarl

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Vi prøvekører den måske ypperste ekvipage på landevejen, S730 V8-trækker, den mest imponerende Scania nogensinde

Der var kun én ting i vejen med vores test af Scania S730 på danske veje. Totalvægten var kun på 40 ton.

Det skyldtes, at køretøjet skulle efter en uge i Danmark skulle videre sydpå og testes af journalikster i Tyskland, Østrig og Frankrig, hvor totalvægten ikke må overstige 40 ton.

Vi er ligeglade med, om tyskerne og franskmændene kun må køre med 40 ton, for det havde været spændende at drage afsted med minimum 56 ton i denne store Scania. Det er tung transport, som den kraftige 16 liters V8-trækker er bygget til.

Læs også: Første gang i terrænet med XT

At vi så nåede i mål på vores etape Ishøj tur/retur via Bårse runddel ved Præstø med et lavt forbrug på 28,32 liter svarende til 3,5 km/l, har ikke relation til forbruget hos den typiske danske kunde, der bruger sådan en stor bil til entreprenørkørsel eller specialtransport. Det er flot forbrugstal, men det er også urealistisk højt for så stor en bil.

4,2 km/t fra Oslo
På selve motorvejsstrækningen sydpå nåede vi endda 3,8 km/l.

Den svenske testchauffør fortalte, at han opnåede 4,2 km/l på en tur fra Oslo til Utrecht i Holland med samme bil tidligere på året.

Derfor kan vi godt glæde os over den enorme overskudskraft i motoren og være glade for, at vi tidligere har kørt den i såvel Norge som Sverige med anstændige vægte på 60 ton, hvor køretøjet også klarede opgaverne perfekt.

Klarer alle udfordringer
V8-maskinen på 730 hk har klaret alle udfordringer. På vores danske test var det måske blæsevejret, der var bilens største udfordring.

For bakkerne på motorvejen sydpå og på den gamle hovedvej 2 nordover rykkede ikke meget. Kun når vi skulle ned i fart gennem de små byer, kom vi væk fra 12. gear. Ved enhver lejlighed kørte vi i ecoroll mode. Gennem alle rundkørsler og sving benyttede vi bilens retarder flittigt.

Truck of the Year
Vores test forgik i Scanias nye S-førerhus, som er blevet hædret med titlen Truck of the Year i Europa. Der er ganske vist fire trin op til kabinen i stedet for tre trin i R-førerhuset, men til gengæld er gulvet helt fladt.

Selve førerhuset er 16 cm højere end tidligere - og gennem stærkere ståltyper er A-stolpen gjort en del smallere. Dertil kommer, at selve førerpositionen er rykket 65 mm frem og 20 mm til venstre. Det giver det bedre overblik og bedre udsyn ved rattet. Det øger sikkerheden og giver bedre plads i kabinen.

Mere letkørt Scania
I forhold til forgænger-modellerne er de nye Scania lastbiler mere letkørte.

Et stort plus er også de forbedrede køreegenskaber, som skyldes en mere velafstemt affjedring. Den optager ujævnhederne bedre end de tidligere modeller.

Læs også: Ny motor fra Scania

Et stort plus ved de nye lastbiler er den optimerede 12 trins Opticruise gearkasse, der giver 45 procent hurtigere og dermed blødere skiftebevægelser.

Et gearskifte tager kun 0,4 sekund. Brug af mellemaksel i stedet for synkromesh-ringe gør forskellen.

Motoren er genbrug
16 liters motoren i testbilen er genbrug fra forrige udgave, men motoren er opdateret, så den er mere økonomisk. Her spiller den forbedrede aerodynamik også ind.

Forbedrede nødbremsesystemer kan håndtere meget lave hastigheder.

Hertil kommer gardin-airbags og et 10 gange stærkere førerhus, der har givet mulighed for de tyndere A-stolper og dermed det bedre udsyn.

Dertil skal vi nævne den bedre samlekvalitet - bare åbning og lukning af døre er en fornøjelse.

Indretningen af kabinen
Et plus ved den nye generation er også indretningen af kabinen. Alle knapper og kontakter er logisk placerede og lette at betjene.

Kun fartpilot og afstandsregulering er akavet placeret i bunden af rattet. Det kræver fortsat tilvænning, selv om rattet er fladt i bunden og knapperne derved er kommet højere op.

Mere om: S730 | Scania


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny motor fra Scania

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

Unge skal fortælle transport-historier

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Nyhedsbrev

Stærkt samarbejde omkring Årets Opbygning 2018

Transport 2019 og Vestfyn Trækker er gået sammen om kåringen af Årets Opbygning i 2018

Online Avis Arkiv

VIDEO: Kæmpedronerne kommer

Det nye vinterdæk til traileren

Tømmer affald med en trailer-opbygning

DSV Transport valgte en usædvanlig trækker/trailer-løsning i stedet for at køre rundt i Århus med en traditionel 4-akslet forvogn.

Tidligere VW-chef skal syv år i fængsel for snydesoftware

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Nye leveringer

Transportbranchen køber stadig masser af materiel. Her ses et udvalg

Test
Volvo giver den gas

De nye lastbiler fra Volvo, der kører på LNG, præsterer lige så godt som de, der kører på diesel, men de har 20-100 procent lavere CO2-emissioner

Arbejdspladser reddet: Kæmpeordre til HMK Bilcon

Karosseriopbygning på Fyn i 40 år

I år er det 40 år siden, at Keld Thomsen startede Fyns Karosseribyg i Søndersø. I dag driver sønnen Michael forretningen videre på 15. år.

Nye leveringer

Der er fortsat gang i leveringerne af materiel til danske vognmænd og entreprenører. Se de seneste leveringer her

Dollargrin størrelse X-Large

Test
Det danske forsvars nye off-road’er

Scanias nye XT Construction-serie bliver et vigtigt element i de kommende danske militærkøre- tøjer. Vi har prøvet 8x4-modellen med den økonomiske 450 hk motor

Iveco får storordre på 250 gaslastbiler

250 grønne og støjsvage Iveco Stralis skal leveres til en af Europas største transportvirksomheder

Dansk Mobil Beton satser innovativt: Batchblander, pumpe og kran i ét

Bæredygtig bil er årets bedste

Ny transportrobot skal erstatte trucken

GLS investerer over 100 millioner på landsplan

Inden højsæsonen fhar GLS netop udvidet sit største depot i København for 60 mio. kr.

Beskæftigelsen og arbejdsstyrken bliver stadigt større

Bornholm sender entreprenørbiler i udbud

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende

Silkeborg Fragt er først med nyt vaskeanlæg

Ny kran døbt Flemming

Årets fødselsdagsfest

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Glædelig jul og godt nytår fra os alle hos BSV Krantilbehør!

Få en effektiv samhandel med dine kunder og leverandører

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din væ...

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Kunde nummer 1000 på Tacho Online - John Just Povlsen, Kvistgård

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Viborg Renovation ApS

Send til en kollega

0.474