Michael Svane fylder 60

| Af Poul Rudolf | Tip redaktionen om en historie

Michael Svane har i den grad været med til at sætte den transportpolitiske dagsorden, men ikke uden at få øretæver.

Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, fylder 60 år i dag den 31. juli. Han har om nogen sat et markant politisk fingeraftryk på udviklingen i transportbranchen - fra 1995 som erhvervspolitisk chef i Danske Vognmænd (DV) og fra 1999 som direktør i det nystiftede DTL. Siden 2005 har han været i Dansk Industri.

Med sin charmerende frækhed og sans for muligheder har han skaffet branchen mange brugbare resultater; men han har også fået sine øretæver. Det kan en mand med Michael Svanes udfordrende attitude slet ikke undgå.

I langt de fleste tilfælde har han evnet at slippe godt fra nok så provokerende udtalelser. Som for eksempel da han på et meget anspændt stormøde i år 2000 i Fredericia bramfrit understregede, at vognmændene manglede nosser, fordi de ikke ville lade deres lastbiler blive hjemme i kampen mod de ekstremt forhøjede dieselafgifter.

Selv om færre end 100 af de 1000 fremmødte vognmænd ved håndsrækning markerede, at de ville anvende lastbilen som politisk kampvåben, voksede Michael Svanes popularitet. Endelig var der en direktør, som turde sige, hvad mange vognmænd mente inderst inde - en mening, som ovenikøbet gik imod DTL-bestyrelsens forhandlingslinje.

På forhånd havde Michael Svane sikret sig, at pressen - og ikke mindst tv - var til stede. Med politisk tæft havde han skabt den uvurderlige kontakt med politikere og embedsmænd.

Denne linie er siden fulgt op af efterfølgeren, DTLs nuværende direktør, Erik Østergaard, som Michael Svane vist nok var med til at opfinde.

Michael kom først

Michael Svane lægger stort vægt på, at han som enægget tvilling kom først til verden ved hjemmefødslen i landsbyen Errindlev på Lolland.

Han ligner sin tvillingebror Freddy så meget, at Danske Vognmænds meget omhyggelige og regelrette økonomichef tabte både næse og mund, da Freddy kom ind på hans kontor og beordrede stop for den kreative bogføring.

Der gik et stykke tid, før den pæne økonomichef fandt ud af, at der var tale om et tvillinge-stunt.

Endte som skydeskive

Karrieren i transportbranchen har ikke altid været en dans på roser for Michael Svane. Da de altid stridende vognmandsorganisationer endeligt fandt sammen i DTL i 1999, fik han ansvaret for den overordnede erhvervspolitik, mens den sindige sønderjyde Jens I. Petersen fra FDE – nu ITD – tog sig af organisationens økonomi.

Det gode samarbejde varede knapt tre måneder. Den ene var for meget foreningsøkonom og den anden for meget transportpolitiske orienteret. Samtidig blev den gamle rivalisering mellem de folkevalgte i de to organisationer vakt til live, og det var med fuld styrke.

ITD kom helt oppe i det røde felt og udtrykte ”kraftig kritik og utilfredshed med de kaotiske forhold i DTLs politiske og administrative ledelse”.

Specielt Michael Svane blev skydeskive, fordi han efter ITDs mening ikke havde orienteret om TIR-garantiforpligtelser i millionstørrelse for nogle russiske toldkrav fra en tid, før han blev ansat. Der er aldrig blevet stillet krav om at indfri garantiforpligtelsen.

Flot anbefaling

Michael Svanes politiske chef, DTL's daværende formand Anker M. Jensen karakteriserede ham som en vild tornado, der indeholdt så meget kraft, at den undervejs kunne komme en anelse ud af den planlagte kurs.

Nogle gange har Michael Svane dog haft svært ved at acceptere, at i en interesseorganisation er det som udgangspunkt de folkevalgte, som bestemmer. Især hvis han følte, at der blev trådt for meget vande i beslutningsprocessen. Men han slap næsten altid godt fra det.

Da Michael Svane efter ti år i DV og senere DTL valgte at fortsætte karrieren i beslægtede organisationer, fik kan vel den flotteste anbefaling, som er givet en transport-direktør.

På bestyrelsens vegne sagde Anker M. Jensen direkte:

Læs også: Der er gode job i transportbranchen

”Du er den enkeltperson, som i nyere tid har sat det største præg på vores organisation og vores erhverv. Du er identisk med DTL.” 

Islandsk aske

I de store organiske opbrydningstid inden for transportbranchen endte Michael Svane i Dansk Industri på Rådhuspladsen. Her fik han blandt andet luftfart som ansvarsområde.

I en weekend i april i 2010 blev han nærmest verdenskendt i Danmark for at håndtere den kriseramte luftfartsbranches sag. Det katastrofale askeudbrud fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull skabte enorme problemer for den i forvejen kriseramte luftfartsbranche. På forsiden af Politiken satte han dagsordenen ved at appellere til moral og ordentlighed, da han luftede sin forargelse over, at hotelbranchen udnyttede situationen til at lægge ekstra på priserne.

Han fik ovenikøbet den daværende transportminister til at møde op i DI for at tage sig af problemet. Også han fandt det urimeligt, at hotelbranchen anvendte situationen til at skrue op på størrelsen af regninger for overnatning og fortæring af strandede passager.

Michael Svane udførte en vanskelig politisk øvelse til højeste karakter, og det fik han helt fortjent en del roser for.

Efter mere end 20 år som leder i erhvervsorganisationerne er hans erfaring også anvendt på bestyrelsesplan. Han e blandt andet formand for Transportøkonomisk Forening (TØF) og for transportkomiteen i Business Europe. Desuden er han næstformand i Femern Belt Development.

Læs også: Branchen råber op: Tåbeligt at spare på ITS

Der er fødselsdags-reception for Michael Svane i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København, men først den 18. august 2017 kl. 15.00-16.00.

 

 

 

 

 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Niels Winther Gruppen køber konkurrent

Top 100 - 2017
Analyse: Vognmænd taber fart

Byggeriets opsving er en tiltrængt faldskærm for vognmændene, mens vindmøller koster dyrt

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

V er med på at flytte transportopgaver fra politiet

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Nyhedsbrev

Selvkørende vognmand vil ind i regionsrådet

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Tesla lancerer elektrisk lastbil

Det sidste handelsskib anløber Sønderborg Havn

Top 100 - 2017
Privatleveringer betyder nye udfordringer

Forbrugeradfærden ændrer sig, og det mærker man hos Thortrans i Randers, hvor der i stigende grad leveres møbler direkte til private kunder

Fremtidens virksomhed er digital, fleksibel og bæredygtig

Top 100 - 2017
Thortrans vil være branchens Coca-Cola

Randers-virksomheden har fundet sin niche i et marked med stor efterspørgsel på skræddersyede løsninger

Medie: Rådgiver skeptisk ved grundlag for havneudvidelse

Hver femte lastbil snød med forureningen

ADP annoncerer ny feederrute til Danmark

Rederiet Hapag Lloyd udvider sin feederrute fra Hamburg med et nyt anløb på Fredericia Havn

Torm i minus

Trafikråd: Chauffører skal være alkoholfrie

EU overvejer en fælles grænse for alkoholpromillen på 0,0 for nye bilister og erhvervschauffører. Danske politikere er skeptiske

Ny forsinkelse truer milliarddyrt togprojekt

Færdselsstyrelsen øger kontrolbesøg

Den seneste tid har flere vognmænd oplevet, at Færdselsstyrelsen har intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet

Rederiet Torm vil på børsen i USA

Forhøjede afgifter i Oslo-området

DFDS køber hollandsk logistikselskab

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

Nu får flere Københavnere bedre veje

Ny afgørelse i gammel sag om anciennitet

Havneudvidelse: 450 nye arbejdspladser i vente

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

DTL: Nyt forslag komplicerer tingene

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Byggeriet af Greves nye erhvervsområde er skudt i gang

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Dansk anlæg omdanner plast til diesel

Kun én vognmand vil være lokalpolitiker

Vil vokse med havneudvidelse

Lokale vognmænd vil have en bid af Apple

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jensen ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Selv når loftet ikke kan bære, har vi stadig en kran løsning

Send til en kollega

0.162