Michael Svane fylder 60

| Af Poul Rudolf | Tip redaktionen om en historie

Michael Svane har i den grad været med til at sætte den transportpolitiske dagsorden, men ikke uden at få øretæver.

Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, fylder 60 år i dag den 31. juli. Han har om nogen sat et markant politisk fingeraftryk på udviklingen i transportbranchen - fra 1995 som erhvervspolitisk chef i Danske Vognmænd (DV) og fra 1999 som direktør i det nystiftede DTL. Siden 2005 har han været i Dansk Industri.

Læs også: Der er gode job i transportbranchen

Med sin charmerende frækhed og sans for muligheder har han skaffet branchen mange brugbare resultater; men han har også fået sine øretæver. Det kan en mand med Michael Svanes udfordrende attitude slet ikke undgå.

I langt de fleste tilfælde har han evnet at slippe godt fra nok så provokerende udtalelser. Som for eksempel da han på et meget anspændt stormøde i år 2000 i Fredericia bramfrit understregede, at vognmændene manglede nosser, fordi de ikke ville lade deres lastbiler blive hjemme i kampen mod de ekstremt forhøjede dieselafgifter.

Selv om færre end 100 af de 1000 fremmødte vognmænd ved håndsrækning markerede, at de ville anvende lastbilen som politisk kampvåben, voksede Michael Svanes popularitet. Endelig var der en direktør, som turde sige, hvad mange vognmænd mente inderst inde - en mening, som ovenikøbet gik imod DTL-bestyrelsens forhandlingslinje.

På forhånd havde Michael Svane sikret sig, at pressen - og ikke mindst tv - var til stede. Med politisk tæft havde han skabt den uvurderlige kontakt med politikere og embedsmænd.

Denne linie er siden fulgt op af efterfølgeren, DTLs nuværende direktør, Erik Østergaard, som Michael Svane vist nok var med til at opfinde.

Michael kom først

Michael Svane lægger stort vægt på, at han som enægget tvilling kom først til verden ved hjemmefødslen i landsbyen Errindlev på Lolland.

Han ligner sin tvillingebror Freddy så meget, at Danske Vognmænds meget omhyggelige og regelrette økonomichef tabte både næse og mund, da Freddy kom ind på hans kontor og beordrede stop for den kreative bogføring.

Læs også: Branchen råber op: Tåbeligt at spare på ITS

Der gik et stykke tid, før den pæne økonomichef fandt ud af, at der var tale om et tvillinge-stunt.

Endte som skydeskive

Karrieren i transportbranchen har ikke altid været en dans på roser for Michael Svane. Da de altid stridende vognmandsorganisationer endeligt fandt sammen i DTL i 1999, fik han ansvaret for den overordnede erhvervspolitik, mens den sindige sønderjyde Jens I. Petersen fra FDE – nu ITD – tog sig af organisationens økonomi.

Det gode samarbejde varede knapt tre måneder. Den ene var for meget foreningsøkonom og den anden for meget transportpolitiske orienteret. Samtidig blev den gamle rivalisering mellem de folkevalgte i de to organisationer vakt til live, og det var med fuld styrke.

ITD kom helt oppe i det røde felt og udtrykte ”kraftig kritik og utilfredshed med de kaotiske forhold i DTLs politiske og administrative ledelse”.

Specielt Michael Svane blev skydeskive, fordi han efter ITDs mening ikke havde orienteret om TIR-garantiforpligtelser i millionstørrelse for nogle russiske toldkrav fra en tid, før han blev ansat. Der er aldrig blevet stillet krav om at indfri garantiforpligtelsen.

Flot anbefaling

Michael Svanes politiske chef, DTL's daværende formand Anker M. Jensen karakteriserede ham som en vild tornado, der indeholdt så meget kraft, at den undervejs kunne komme en anelse ud af den planlagte kurs.

Læs også: DI: Danske veje for dårlige

Nogle gange har Michael Svane dog haft svært ved at acceptere, at i en interesseorganisation er det som udgangspunkt de folkevalgte, som bestemmer. Især hvis han følte, at der blev trådt for meget vande i beslutningsprocessen. Men han slap næsten altid godt fra det.

Da Michael Svane efter ti år i DV og senere DTL valgte at fortsætte karrieren i beslægtede organisationer, fik kan vel den flotteste anbefaling, som er givet en transport-direktør.

På bestyrelsens vegne sagde Anker M. Jensen direkte:

”Du er den enkeltperson, som i nyere tid har sat det største præg på vores organisation og vores erhverv. Du er identisk med DTL.” 

Islandsk aske

I de store organiske opbrydningstid inden for transportbranchen endte Michael Svane i Dansk Industri på Rådhuspladsen. Her fik han blandt andet luftfart som ansvarsområde.

Læs også: Samarbejde skal forbedre godstransporten

I en weekend i april i 2010 blev han nærmest verdenskendt i Danmark for at håndtere den kriseramte luftfartsbranches sag. Det katastrofale askeudbrud fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull skabte enorme problemer for den i forvejen kriseramte luftfartsbranche. På forsiden af Politiken satte han dagsordenen ved at appellere til moral og ordentlighed, da han luftede sin forargelse over, at hotelbranchen udnyttede situationen til at lægge ekstra på priserne.

Han fik ovenikøbet den daværende transportminister til at møde op i DI for at tage sig af problemet. Også han fandt det urimeligt, at hotelbranchen anvendte situationen til at skrue op på størrelsen af regninger for overnatning og fortæring af strandede passager.

Michael Svane udførte en vanskelig politisk øvelse til højeste karakter, og det fik han helt fortjent en del roser for.

Efter mere end 20 år som leder i erhvervsorganisationerne er hans erfaring også anvendt på bestyrelsesplan. Han e blandt andet formand for Transportøkonomisk Forening (TØF) og for transportkomiteen i Business Europe. Desuden er han næstformand i Femern Belt Development.

Læs også: Rekord-tilmelding til Transportens Dag

Der er fødselsdags-reception for Michael Svane i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København, men først den 18. august 2017 kl. 15.00-16.00.

 

 

 

 

 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Test
Scania har opdateret sin V8’er

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

Nyhedsbrev

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

44.000 arbejdsgivere får regning for manglende lærlinge

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Tilfredshed hos Fairtrans efter flyvende 2017

Regnskabet for 2017 endte i den ”meget tilfredsstillende” kategori for den sønderjyske speditions- og vognmandsvirksomhed

Stifter-familie forlader kranfirma

Her er Ivecos nye chef i Norden

Mærsk indleder ny kurs med underskud og skuffende resultater

Resultaterne på den korte bane er utilfredsstillende især i containerforretningen, lyder det fra topchef

Scandlines transporterer stadigt flere lastbiler

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tonstung kedel løftet på plads

Nu skyder SK Forsynings halmfyrede anlæg i luften

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Københavns Lufthavne går frem trods tunge investeringer

MAN overtager Nyscan-domicil

Færgefart i fortsat fremgang

Nye tal fra viser, at færgernes betydning for den danske infrastruktur er voksende

Danske lastbiler kørte 36 timer uden hvil

En række lastbilchauffører kørte 36 timer uden sovepause - en chauffør kørte helt op til 59 timer

Optimisme præger vognmandsbranchen

ATL’s seneste arbejdskraftundersøgelse viser, at 86 pct. af vognmændene forventer stigende eller uændret vækst i 2018

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Aalborg vil have elfærge til Hals-Egense

Udeblev fra retten: Politiet ind i sag om bod for social dumping

ITD byder velkommen til de nye ministre

To-cifret vækst for Jungheinrich

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag til Vognmand Peter Falk A/S

Nedtællingen er startet

Lav jobannonce på Jobnet for Arbejdsgivere uden omkostninger

Demontering og nedhejs af anlæg

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Stouby Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Specialisterne i kemi til auto og transportbranchen – Klartek ApS

Tyvstart på efterårets CERTIFICERING I UDBUDSRET allerede før sommerferien

Gratis webinar: Cross Docking

Besøg TENTE på Health & Rehab 2018

Introduktionstilbud på Q-TOOL R50 - nitteværktøj

Mød BSV Krantilbehør på Vestfyn Trækker messen

Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær- kursus i KBH 26.9

PENTOSIN – unikke produkter er nu en del af FUCHS’ sortiment

Send til en kollega

0.737