Michael Svane fylder 60

| Af Poul Rudolf | Tip redaktionen om en historie

Michael Svane har i den grad været med til at sætte den transportpolitiske dagsorden, men ikke uden at få øretæver.

Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, fylder 60 år i dag den 31. juli. Han har om nogen sat et markant politisk fingeraftryk på udviklingen i transportbranchen - fra 1995 som erhvervspolitisk chef i Danske Vognmænd (DV) og fra 1999 som direktør i det nystiftede DTL. Siden 2005 har han været i Dansk Industri.

Med sin charmerende frækhed og sans for muligheder har han skaffet branchen mange brugbare resultater; men han har også fået sine øretæver. Det kan en mand med Michael Svanes udfordrende attitude slet ikke undgå.

I langt de fleste tilfælde har han evnet at slippe godt fra nok så provokerende udtalelser. Som for eksempel da han på et meget anspændt stormøde i år 2000 i Fredericia bramfrit understregede, at vognmændene manglede nosser, fordi de ikke ville lade deres lastbiler blive hjemme i kampen mod de ekstremt forhøjede dieselafgifter.

Selv om færre end 100 af de 1000 fremmødte vognmænd ved håndsrækning markerede, at de ville anvende lastbilen som politisk kampvåben, voksede Michael Svanes popularitet. Endelig var der en direktør, som turde sige, hvad mange vognmænd mente inderst inde - en mening, som ovenikøbet gik imod DTL-bestyrelsens forhandlingslinje.

På forhånd havde Michael Svane sikret sig, at pressen - og ikke mindst tv - var til stede. Med politisk tæft havde han skabt den uvurderlige kontakt med politikere og embedsmænd.

Denne linie er siden fulgt op af efterfølgeren, DTLs nuværende direktør, Erik Østergaard, som Michael Svane vist nok var med til at opfinde.

Michael kom først

Michael Svane lægger stort vægt på, at han som enægget tvilling kom først til verden ved hjemmefødslen i landsbyen Errindlev på Lolland.

Han ligner sin tvillingebror Freddy så meget, at Danske Vognmænds meget omhyggelige og regelrette økonomichef tabte både næse og mund, da Freddy kom ind på hans kontor og beordrede stop for den kreative bogføring.

Der gik et stykke tid, før den pæne økonomichef fandt ud af, at der var tale om et tvillinge-stunt.

Endte som skydeskive

Karrieren i transportbranchen har ikke altid været en dans på roser for Michael Svane. Da de altid stridende vognmandsorganisationer endeligt fandt sammen i DTL i 1999, fik han ansvaret for den overordnede erhvervspolitik, mens den sindige sønderjyde Jens I. Petersen fra FDE – nu ITD – tog sig af organisationens økonomi.

Det gode samarbejde varede knapt tre måneder. Den ene var for meget foreningsøkonom og den anden for meget transportpolitiske orienteret. Samtidig blev den gamle rivalisering mellem de folkevalgte i de to organisationer vakt til live, og det var med fuld styrke.

ITD kom helt oppe i det røde felt og udtrykte ”kraftig kritik og utilfredshed med de kaotiske forhold i DTLs politiske og administrative ledelse”.

Specielt Michael Svane blev skydeskive, fordi han efter ITDs mening ikke havde orienteret om TIR-garantiforpligtelser i millionstørrelse for nogle russiske toldkrav fra en tid, før han blev ansat. Der er aldrig blevet stillet krav om at indfri garantiforpligtelsen.

Flot anbefaling

Michael Svanes politiske chef, DTL's daværende formand Anker M. Jensen karakteriserede ham som en vild tornado, der indeholdt så meget kraft, at den undervejs kunne komme en anelse ud af den planlagte kurs.

Nogle gange har Michael Svane dog haft svært ved at acceptere, at i en interesseorganisation er det som udgangspunkt de folkevalgte, som bestemmer. Især hvis han følte, at der blev trådt for meget vande i beslutningsprocessen. Men han slap næsten altid godt fra det.

Da Michael Svane efter ti år i DV og senere DTL valgte at fortsætte karrieren i beslægtede organisationer, fik kan vel den flotteste anbefaling, som er givet en transport-direktør.

På bestyrelsens vegne sagde Anker M. Jensen direkte:

Læs også: Branchen råber op: Tåbeligt at spare på ITS

”Du er den enkeltperson, som i nyere tid har sat det største præg på vores organisation og vores erhverv. Du er identisk med DTL.” 

Islandsk aske

I de store organiske opbrydningstid inden for transportbranchen endte Michael Svane i Dansk Industri på Rådhuspladsen. Her fik han blandt andet luftfart som ansvarsområde.

I en weekend i april i 2010 blev han nærmest verdenskendt i Danmark for at håndtere den kriseramte luftfartsbranches sag. Det katastrofale askeudbrud fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull skabte enorme problemer for den i forvejen kriseramte luftfartsbranche. På forsiden af Politiken satte han dagsordenen ved at appellere til moral og ordentlighed, da han luftede sin forargelse over, at hotelbranchen udnyttede situationen til at lægge ekstra på priserne.

Han fik ovenikøbet den daværende transportminister til at møde op i DI for at tage sig af problemet. Også han fandt det urimeligt, at hotelbranchen anvendte situationen til at skrue op på størrelsen af regninger for overnatning og fortæring af strandede passager.

Michael Svane udførte en vanskelig politisk øvelse til højeste karakter, og det fik han helt fortjent en del roser for.

Efter mere end 20 år som leder i erhvervsorganisationerne er hans erfaring også anvendt på bestyrelsesplan. Han e blandt andet formand for Transportøkonomisk Forening (TØF) og for transportkomiteen i Business Europe. Desuden er han næstformand i Femern Belt Development.

Læs også: DI: Danske veje for dårlige

Der er fødselsdags-reception for Michael Svane i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København, men først den 18. august 2017 kl. 15.00-16.00.

 

 

 

 

 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dirty driving med Volvo i grusgraven

Åben Grusgrav 2017 er skudt i gang - og det var en våd og mudret omgang ved første arrangement i Hedehusene, hvor vi var med

Molslinjen: Det bliver svært at konkurrere med Storebæltsbroen

Minister besøger vognmandens dag

Integrationsministeren vil sparke dæk med vognmændene i Hobro

Lastas sælger Carsten Noer

Frasalget skal styrke Lastas-koncernens kerneområder

Nye leveringer

Se et udvalg af det nyeste materiel, som er leveret til vognmænd og transportfirmaerne

Åben grusgrav kommer til Jylland

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Tre spor over Vestfyn og lavere brotakster

Regeringen og DF: Vi vil styrke infrastrukturen og mobiliteten i Danmark.

Både glæde og kritik fra branchen

ITD jubler over tre spor hen over Fyn, mens DTL kritiserer aftalen for kun at give personbilstrafikken takstnedsættelser på Storebælt.

Sådan omlægges bilafgifterne

Grenaa Havn ramte over målet

Debat
Sikkerhed i forbundne biler: Hvad der er på spil?

Volvo snupper produktchef fra konkurrenten

Ny-ansat Renault Trucks produktchef hos Volvo Danmark A/S har stor viden om varebiler i bagagen

Røde tal hos RAL

Containerkørsel til dagspriser

Dania Trucking introducerer en online markedsplads for køb af containerkørsel til spotpriser.

Blue Water ser store muligheder i havneudvidelse

Fokus på chaufførers rolle under dyretransport

Kæmpeordre til Volvo

Nye leveringer

Salget af materiel til vognmændene fortsætter med at gå godt. Den seneste uge er der blandt leveret dette materiel

Fylder rundt og fejrer 25 års jubilæum

Hackere skærer stor luns af pakkegigants overskud

Cyberangreb og orkanen Harvey koster den amerikanske forsendelseskoncern FedEx dyrt

Scandlines-højsæson med én million køretøjer

Lovændring sætter alle sager om køre- og hviletid på pause

En ny lovændring kan først træde i kraft, når ny it-løsning er på plads. Derfor udsættes sager om hviletid.

Stort skraldeselskab er gået konkurs

Norske RenoNorden, der samler skrald i 35 danske kommuner, er gået konkurs. Den danske afdeling fortsætter

Freja styrker sin svenske organisation

Københavns Lufthavn skal håndtere 1 mio. tons gods om året

Miljøstyrelsen politianmelder rederier for forurening

Innovation vil ændre transporten

Færre internationale ture til danske lastvogne

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aktivt ejerskab skal sikre ATP langsigtet gevinst i lufthavn

Motorvejsstrækning åbnede i maj: Nu er der allerede problemer

Transportminister står fast: Broløb lukker og slukker

Hvem har ansvaret, når det går galt?

Forsvar for Vejle Havn i ny sag om havnelovbrud

14 nye kilometer motorvej klar til november

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

0.194