Michael Svane fylder 60

| Af Poul Rudolf | Tip redaktionen om en historie

Michael Svane har i den grad været med til at sætte den transportpolitiske dagsorden, men ikke uden at få øretæver.

Michael Svane, branchedirektør i DI Transport, fylder 60 år i dag den 31. juli. Han har om nogen sat et markant politisk fingeraftryk på udviklingen i transportbranchen - fra 1995 som erhvervspolitisk chef i Danske Vognmænd (DV) og fra 1999 som direktør i det nystiftede DTL. Siden 2005 har han været i Dansk Industri.

Med sin charmerende frækhed og sans for muligheder har han skaffet branchen mange brugbare resultater; men han har også fået sine øretæver. Det kan en mand med Michael Svanes udfordrende attitude slet ikke undgå.

I langt de fleste tilfælde har han evnet at slippe godt fra nok så provokerende udtalelser. Som for eksempel da han på et meget anspændt stormøde i år 2000 i Fredericia bramfrit understregede, at vognmændene manglede nosser, fordi de ikke ville lade deres lastbiler blive hjemme i kampen mod de ekstremt forhøjede dieselafgifter.

Selv om færre end 100 af de 1000 fremmødte vognmænd ved håndsrækning markerede, at de ville anvende lastbilen som politisk kampvåben, voksede Michael Svanes popularitet. Endelig var der en direktør, som turde sige, hvad mange vognmænd mente inderst inde - en mening, som ovenikøbet gik imod DTL-bestyrelsens forhandlingslinje.

På forhånd havde Michael Svane sikret sig, at pressen - og ikke mindst tv - var til stede. Med politisk tæft havde han skabt den uvurderlige kontakt med politikere og embedsmænd.

Denne linie er siden fulgt op af efterfølgeren, DTLs nuværende direktør, Erik Østergaard, som Michael Svane vist nok var med til at opfinde.

Michael kom først

Michael Svane lægger stort vægt på, at han som enægget tvilling kom først til verden ved hjemmefødslen i landsbyen Errindlev på Lolland.

Han ligner sin tvillingebror Freddy så meget, at Danske Vognmænds meget omhyggelige og regelrette økonomichef tabte både næse og mund, da Freddy kom ind på hans kontor og beordrede stop for den kreative bogføring.

Der gik et stykke tid, før den pæne økonomichef fandt ud af, at der var tale om et tvillinge-stunt.

Endte som skydeskive

Karrieren i transportbranchen har ikke altid været en dans på roser for Michael Svane. Da de altid stridende vognmandsorganisationer endeligt fandt sammen i DTL i 1999, fik han ansvaret for den overordnede erhvervspolitik, mens den sindige sønderjyde Jens I. Petersen fra FDE – nu ITD – tog sig af organisationens økonomi.

Det gode samarbejde varede knapt tre måneder. Den ene var for meget foreningsøkonom og den anden for meget transportpolitiske orienteret. Samtidig blev den gamle rivalisering mellem de folkevalgte i de to organisationer vakt til live, og det var med fuld styrke.

ITD kom helt oppe i det røde felt og udtrykte ”kraftig kritik og utilfredshed med de kaotiske forhold i DTLs politiske og administrative ledelse”.

Specielt Michael Svane blev skydeskive, fordi han efter ITDs mening ikke havde orienteret om TIR-garantiforpligtelser i millionstørrelse for nogle russiske toldkrav fra en tid, før han blev ansat. Der er aldrig blevet stillet krav om at indfri garantiforpligtelsen.

Flot anbefaling

Michael Svanes politiske chef, DTL's daværende formand Anker M. Jensen karakteriserede ham som en vild tornado, der indeholdt så meget kraft, at den undervejs kunne komme en anelse ud af den planlagte kurs.

Nogle gange har Michael Svane dog haft svært ved at acceptere, at i en interesseorganisation er det som udgangspunkt de folkevalgte, som bestemmer. Især hvis han følte, at der blev trådt for meget vande i beslutningsprocessen. Men han slap næsten altid godt fra det.

Da Michael Svane efter ti år i DV og senere DTL valgte at fortsætte karrieren i beslægtede organisationer, fik kan vel den flotteste anbefaling, som er givet en transport-direktør.

På bestyrelsens vegne sagde Anker M. Jensen direkte:

Læs også: Der er gode job i transportbranchen

”Du er den enkeltperson, som i nyere tid har sat det største præg på vores organisation og vores erhverv. Du er identisk med DTL.” 

Islandsk aske

I de store organiske opbrydningstid inden for transportbranchen endte Michael Svane i Dansk Industri på Rådhuspladsen. Her fik han blandt andet luftfart som ansvarsområde.

I en weekend i april i 2010 blev han nærmest verdenskendt i Danmark for at håndtere den kriseramte luftfartsbranches sag. Det katastrofale askeudbrud fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull skabte enorme problemer for den i forvejen kriseramte luftfartsbranche. På forsiden af Politiken satte han dagsordenen ved at appellere til moral og ordentlighed, da han luftede sin forargelse over, at hotelbranchen udnyttede situationen til at lægge ekstra på priserne.

Han fik ovenikøbet den daværende transportminister til at møde op i DI for at tage sig af problemet. Også han fandt det urimeligt, at hotelbranchen anvendte situationen til at skrue op på størrelsen af regninger for overnatning og fortæring af strandede passager.

Michael Svane udførte en vanskelig politisk øvelse til højeste karakter, og det fik han helt fortjent en del roser for.

Efter mere end 20 år som leder i erhvervsorganisationerne er hans erfaring også anvendt på bestyrelsesplan. Han e blandt andet formand for Transportøkonomisk Forening (TØF) og for transportkomiteen i Business Europe. Desuden er han næstformand i Femern Belt Development.

Læs også: Branchen råber op: Tåbeligt at spare på ITS

Der er fødselsdags-reception for Michael Svane i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København, men først den 18. august 2017 kl. 15.00-16.00.

 

 

 

 

 



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nordhavnsvej åbnet permanent

Efter en vellykket testperiode blev Nordhavnsvej torsdag morgen permanent åbnet for trafik

Mastodonterne får deres egen aftale

To af Danmarks største transportvirksomheder - DSV og Frode Laursen - har meldt sig ud af Dansk Industri og ind i Dansk Erhverv. Hvorfor?

Helt ny Grove-model til Danmark

Seneste flådefornyelse hos K.G. Mobilkraner er en 100-ton Grove mobilkran. Det er den første af sin slags herhjemme

Et liv med logistik

Finn Skovbo Pedersen kan se tilbage på mere end 45 år i transportbranchens tjeneste - med masser af udfordringer og muligheder

SMS'er under kørsel skal koste et klip i kørekortet

Postnord til minister: Vi deler også breve ud efter 2019

Transportminister Ole Birk Olesen ser risiko for, at ingen vil dele breve ud, når aftale med Postnord udløber

Nyhedsbrev

3F vil have motorvejsplan

Online Avis Arkiv

E3 Gruppen strømliner ledelsen

Administrerende direktør Per Jørgensen køber sine søskende ud af virksomheden

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Dannebrog fylder mere og mere på de syv verdenshave

Ordrebogen fuld hos VM Tarm

DSV frygter ikke Amazon

Transportvirksomheder over hele verden frygter tabte markedsandele til teknologigiganter som Amazon - men danske DSV tager det roligt

Unifeeder binder Holland sammen med Skandinavien

Nye leveringer

Der er også i denne uge leveret nye lastbiler og trailere til vognmændene herhjemme. Her er et lille udvalg af det seneste materiel

Mærsk placerer nyt selskab i New York

Kæmpe fundamenter over Køge Havn til Kriegers Flak

ITD mødes fredag med EU-Kommissionen om Postnord-klage

Massehyring: Bornholmslinjen vil ansætte 300

Når Bornholmslinjen fra september skal sejle til og fra Bornholm, bliver det med en organisation på cirka 300 ansatte. Cirka 250 til søs og 50 på land

Nu starter udbygningen af Østjyske Motorvej for alvor

Vejle Havn: Efterforskning stoppet i sag om brud på tavshedspligt

Mærsk starter nyt selskab

A.P. Møller - Mærsk og IBM etablerer fælles selskab, der går digitale veje for at forbedre verdenshandel

Fra køreteknisk anlæg til glatte veje i Norge

Jesper Rasmussen er ved at uddanne sig til godschauffør. Her fortæller han, hvordan det er

Det bliver dyrere at køre på vejene

Euro 5- og 6-lastbiler slipper for stigning i vejafgiften

N.C. Nielsen stiller skarpt på lageret

Ny teknisk salgschef skal være med til at udvikle tilbud om helhedsløsninger på intern logistik

Speditører er imod protektionisme

Ny Truck Diesel station ved Horsens Syd

1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Folketingsflertal vil sløjfe ny omstridt parkeringsregel

Grønt lys for modulvogntog fra Kjellerup til Silkeborg

Rekordmange direktører får karantæne

Fredericia Shipping på juleindkøb

Stor udskiftning i Hirtshals Havns bestyrelse

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Farligt gods koster stor bøde

Er der en DM i Skills-deltager nær dig?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslede city bokstrailere til Team Taarnby Transport A/S

Ny projektassistent ved IPW Systems

Overvejer din virksomhed at ansætte en veteran?

Ny MAX Trailer til PK Transport.

HMF 50-T til Trailerforum ApS

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Viborg Varetransport ApS

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Kranhjælp inde i din container

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Vognmand Kim Christensen

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Q-System introducerer Q-Log

Produkt nyhed fra Ermax

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

HMF 2620-K5 til Samn Forsyning ApS

At løfte korrekt er vigtigt, men at løfte sikkert er afgørende

Hvad koster et lavere sygefravær?

Gratis webinar: Hvad er EDI?

Kran og hejs til Gladsaxe

Ny sælger til BEVOLA

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Meldgaard vægt til gravemaskiner

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Send til en kollega

0.27