Økonomikørsel med ekstra luksus

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Den danske topografi minder ikke meget om den i Norge og Schweiz, så hvis man ikke kører specialtransporter og tunge modulvogntog, er det måske lidt overdrevet at vælge de store V8-motorer fra Scania.

De er naturligvis superbehagelige i hverdagen, fordi der er så meget overskudskraft i motorerne; men totaløkonomien er ikke som i en moderne 6-cylindret lastbil som for eksempel de nye 500 hk modeller fra Scania, der alene anvender SCR efterbehandlings-systemet. Eksportbiler, der kører sydover, kan i reglen klare de fleste udfordringer med en seks cylindret motor.

Både R410 og R450 har vundet sammenligningstests i Tyskland, og den nye 13 liters motor med 500 hk følger de gode takter med økonomien.

Vi har her i sommer prøvet den nye S500 over 118 km fra Ishøj via Roskilde, Holbæk, Ringsted og Køge tilbage til Ishøj med et samlet forbrug på 28,68 liter diesel. Det gav 4,1 km pr. liter. Vi kørte 69 km/t i gennemsnit, og turen varede 1 time og 43 minutter.

Mellem Holbæk og Ringsted kørte vi kuperet landevejskørsel med masser af trafik og gennem en del små byer på vejen. Her lå brændstofforbruget på 3,1 km/l, mens motorvejen mellem Ringsted og Ishøj blev tilbagelagt med et forbrug på 5,3 km/l. Her kørte vi meget i Eco-Roll mode, hvor man kører i friløb ned ad bakke.

 

Optimeret Opticruise

På landevejen havde vi fordel af Scanias Active Prediction system(CCAP), som forudser terrænets forløb. Vi brugte i høj grad også bilens retarder på turen – for at spare på bremserne - ikke mindst på landevejen,

I den nye Scania generation er fartpiloten (cruise control) blevet finpudset nu med såkaldt Active Prediction (CCAP).

Der er tre nye funktioner:

  • justering af fartafvigelse,
  • fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction,
  • Pulse & Glide-funktion.

Mere glidende kørsel
Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres med op til otte procent, så der spares brændstof, men også skabes en mere glidende kørsel.

Det vil betyde, at en chauffør kan vælge at blive i cruise control i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.

Tekniske data

Model: Scania S500
Motor: 500 hk; 12,7 liter
Cylindre: 6
Gear: GRS905
Miljø: Euro 6
Metode: Ren SCR teknik (Selective Catalytic Reduction)
Besparelse motor: ca. 3 pct.
Ydelse: 500 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 2.550 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Ventiler pr. cylinder: 4
Kompression: 20:1
Indsprøjtning: Scania XPI
Motorbremse: 256 kW v. 2.400 omdr.

Hurtigere gearskift
Den optimerede Opticruise automatiske gearkasse er blevet forbedret i den nye Scania generation, så man opnår 45 procent hurtigere skift mellem gearene.

Det tager nu 0,4 sekunder for en typisk gearkasse til eksportkørsel mod før det dobbelte at skifte et gear op. Forklaringen er brug af mellemaksel i stedet for synchromesh-ringe. Det forklarer også de blødere skiftebevægelser.

Systemet kan også sikre, at lastbilen ned ad bakke ikke løber fra én – og i for lang tid kommer for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øget forbruget, vil farten holdes lavere.

Pulse & Glide
Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania.

Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere for eksempel 84 km/t i stedet for 82 km/t. Der er mindre irriterende for chaufføren.

Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere Ecoroll fart fortsætte over et længere forløb (når der vælges Economy mode).

S-udgaven er højere end R-udgaven. Til gengæld er der helt fladt gulv. Det var S-udgaven, som vandt titlen Truck of the Year for 2017.

Mange knapper på rattet
Kabinen er som resten af bilen - imponerende. Der er ny og overskuelig instrumentering og et nyt rat, der er fladt i bunden som i VW/Audi’s personbiler.

Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til. Det betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot, afstandsregulering mm.

Man sidder tillige mere lige for rattet nu – længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte, men her ville jeg nok vælge elektrisk indstilling, som testbilerne ikke havde. Der er et dejligt stort touchscreen.

Køreegenskaberne er virkelig forbedrede – affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.

Få 500 hk med S-førerhus
- Generelt går salget af den nye Scania rigtig fint herhjemme, fortæller Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.

- 80 procent af vores 500 hk-modeller sælges med R-førerhus. Det skyldes, at kunder som vælger S-førerhus typisk kører tungere kørsel og derfor også anvender større motor.

- Vognmænd, der vælger S-førerhuset, kører typisk nordpå eller kører 2-mandsbetjente biler sydpå. Endelig er der en del chauffører og vognmænd, som værdsætter det plane gulv og ikke er generet af det ekstra indstigningstrin, som S-førerhuset jo har.

Tilfredse kunder
- Vi ser en konstant stigning i salget af den nye model, hvilket passer rigtig fint til, at Scania gradvis øger produktionen af den nye serie.

Det bedste er, at kunderne er ekstrem tilfredse med den nye model. Man kan opnå en god brændstoføkonomi, en suveræn køreoplevelse og en kvaliteten absolut i top, understreger Anton Freiesleben.

Fra 480 til 500 hk
500 hk er lidt af et magisk tal for mange danske vognmænd. Hos Scania har 500 hk indtil nu været forbundet med mindste V8-maskine, som har været meget populær, men Euro 6 emissions-reglerne har betydet, at motorerne har fået flere hk for at præstere det samme som Euro 5 modellerne.

Så nu hedder mindste V8 motor 520 hk – og største rækker-sekser hedder ikke længere 480 hk, men 500 hk. Scania har blandt andet forbedret forbrændingskammeret og introduceret nye indsprøjtningsdyser, som betyder brændstofbesparelser.

Dertil kommer højere arbejdstemperatur og termostatisk oliekøling. Disse tekniske ændringer alene giver et lavere brændstofforbrug på én procent.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Se et udvalg af det nyeste materiel, som er leveret til vognmænd og transportfirmaerne

Volvo snupper produktchef fra konkurrenten

Ny-ansat Renault Trucks produktchef hos Volvo Danmark A/S har stor viden om varebiler i bagagen

Kæmpeordre til Volvo

Nye leveringer

Salget af materiel til vognmændene fortsætter med at gå godt. Den seneste uge er der blandt leveret dette materiel

Intelligente lastbiler opdager fejl i tide

Nu er det slut med ventetid og uventede værkstedsregninger. Lastbilen informerer værkstedet, når noget er galt.

Danske elbiler til den svenske post

Elbilproducenten Garia skal levere en flåde af eldrevne køretøjer til PostNord

På tour med MAN’s varebil

Online Avis Arkiv

Arrangører: - Vi har plads til alle

Jesperhus-udstillingen har plads til hele familien - og det belønnes med rekordstor interesse og flere udstillere end nogensinde

Jesperhus-udstillingen sprænger alle rammer

Ekstraordinær stor interesse for årets udstilling får arrangører til at åbne op for 30 flere udstillere end planlagt

Se billederne: Flotte lastbiler i blomsterparken

GALLERI: I weekenden fik Jesperhus Feriepark på Mors besøg af intet mindre end 480 lastbiler til den årlige lastbiludstilling

Polsk lastbil taget for snyd med hastighed

Test
Lastbil til både distribution og entreprenørkørsel

Volvo Truck har tilføjet sit sortiment en FE-model med 350 hk. Det er et resultat af kundernes ønsker om at kunne køre entreprenørkørsel i en distributionsbil

Over hundrede førerløse lastbiler på E6

Lastbiltræf i blomsterparken

Se billederne: Præsentation af Scania XT

Tag med til præsentationen af Scania XT i Södertälje. Se alle billederne

Direktørskifte i Nyscan

Efter fire år: Kun syv bøder for at køre på gule plader

Besøgsrekord hos Transport Øst

Transport Øst havde i 2017-udgaven alle standpladser udsolgt og blev den hidtil mest velbesøgte

Store bøder til affaldstransporter

Ny lastbil fra Scania

Scania XT er til det hårde arbejde i bygge- og anlægsbranchen

Nye leveringer

Ny salgschef til Scania Danmark

Nye drivlinjer sikrer top-effektivitet i ny DAF

Robust og elegant design kendetegner den nye DAF LF, der samtidig er en drøm for enhver opbygger

Clark får nyt liv på Sjælland

Kajtiden i Esbjerg bliver forkortet

Opkøb inden for biludstyr

Store bøder til to tyrkiske vognmænd

Kroghejs skifter navn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY VIDEO: Fordelene ved ManSafe SRL faldblokke på ét minut

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til I/S Reno-Nord

GPS Tyverisikring og overvågning

Nytænkning og udvikling driver den svenske bilbranche.

LEO LOCATIVE er effektiv og enkel varetransport!

Så er det i morgen det går løs hos Løwener

CO2 neutralt website

Vognmand og Entreprenør Mads Vejrup kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Vi har udvidet vores udlejningsprogram så det også omfatter mandskabskurve

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Vognmand Pedersen ApS

JLM teknik glæder sig til HI 2017

Kunder i den tyske bilindustri? Pas på der er faldende indtjening og øgede udfordringer.

TITGEMEYER præsenterer robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomhed

Genknus & Kabell A/S kan køre hjem til Odense med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Nyt og moderne luftpudesystem

DSV Transport inviterer til 2x30 års jubilæum.

Invitation til Gå-Hjem-Møde: Kvalitet i mindre virksomheder

Husk: Vi har riggerværksteder i både Aalborg, Esbjerg, København og Odense

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer med hurtigt o...

Nylevering !

Nylevering !

Forløbet med tilbud, bestilling, levering og opsætning har forløbet upåklag...

Ny Kel-Berg 4 aks. tiptrailer 59 m3 med åbenbar side til Vognmandsfirmaet H...

Send til en kollega

1.062