Økonomikørsel med ekstra luksus

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Den danske topografi minder ikke meget om den i Norge og Schweiz, så hvis man ikke kører specialtransporter og tunge modulvogntog, er det måske lidt overdrevet at vælge de store V8-motorer fra Scania.

De er naturligvis superbehagelige i hverdagen, fordi der er så meget overskudskraft i motorerne; men totaløkonomien er ikke som i en moderne 6-cylindret lastbil som for eksempel de nye 500 hk modeller fra Scania, der alene anvender SCR efterbehandlings-systemet. Eksportbiler, der kører sydover, kan i reglen klare de fleste udfordringer med en seks cylindret motor.

Både R410 og R450 har vundet sammenligningstests i Tyskland, og den nye 13 liters motor med 500 hk følger de gode takter med økonomien.

Vi har her i sommer prøvet den nye S500 over 118 km fra Ishøj via Roskilde, Holbæk, Ringsted og Køge tilbage til Ishøj med et samlet forbrug på 28,68 liter diesel. Det gav 4,1 km pr. liter. Vi kørte 69 km/t i gennemsnit, og turen varede 1 time og 43 minutter.

Mellem Holbæk og Ringsted kørte vi kuperet landevejskørsel med masser af trafik og gennem en del små byer på vejen. Her lå brændstofforbruget på 3,1 km/l, mens motorvejen mellem Ringsted og Ishøj blev tilbagelagt med et forbrug på 5,3 km/l. Her kørte vi meget i Eco-Roll mode, hvor man kører i friløb ned ad bakke.

 

Optimeret Opticruise

På landevejen havde vi fordel af Scanias Active Prediction system(CCAP), som forudser terrænets forløb. Vi brugte i høj grad også bilens retarder på turen – for at spare på bremserne - ikke mindst på landevejen,

I den nye Scania generation er fartpiloten (cruise control) blevet finpudset nu med såkaldt Active Prediction (CCAP).

Der er tre nye funktioner:

  • justering af fartafvigelse,
  • fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction,
  • Pulse & Glide-funktion.

Mere glidende kørsel
Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres med op til otte procent, så der spares brændstof, men også skabes en mere glidende kørsel.

Det vil betyde, at en chauffør kan vælge at blive i cruise control i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.

Tekniske data

Model: Scania S500
Motor: 500 hk; 12,7 liter
Cylindre: 6
Gear: GRS905
Miljø: Euro 6
Metode: Ren SCR teknik (Selective Catalytic Reduction)
Besparelse motor: ca. 3 pct.
Ydelse: 500 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 2.550 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Ventiler pr. cylinder: 4
Kompression: 20:1
Indsprøjtning: Scania XPI
Motorbremse: 256 kW v. 2.400 omdr.

Hurtigere gearskift
Den optimerede Opticruise automatiske gearkasse er blevet forbedret i den nye Scania generation, så man opnår 45 procent hurtigere skift mellem gearene.

Det tager nu 0,4 sekunder for en typisk gearkasse til eksportkørsel mod før det dobbelte at skifte et gear op. Forklaringen er brug af mellemaksel i stedet for synchromesh-ringe. Det forklarer også de blødere skiftebevægelser.

Systemet kan også sikre, at lastbilen ned ad bakke ikke løber fra én – og i for lang tid kommer for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øget forbruget, vil farten holdes lavere.

Pulse & Glide
Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania.

Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere for eksempel 84 km/t i stedet for 82 km/t. Der er mindre irriterende for chaufføren.

Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere Ecoroll fart fortsætte over et længere forløb (når der vælges Economy mode).

S-udgaven er højere end R-udgaven. Til gengæld er der helt fladt gulv. Det var S-udgaven, som vandt titlen Truck of the Year for 2017.

Mange knapper på rattet
Kabinen er som resten af bilen - imponerende. Der er ny og overskuelig instrumentering og et nyt rat, der er fladt i bunden som i VW/Audi’s personbiler.

Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til. Det betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot, afstandsregulering mm.

Man sidder tillige mere lige for rattet nu – længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte, men her ville jeg nok vælge elektrisk indstilling, som testbilerne ikke havde. Der er et dejligt stort touchscreen.

Køreegenskaberne er virkelig forbedrede – affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.

Få 500 hk med S-førerhus
- Generelt går salget af den nye Scania rigtig fint herhjemme, fortæller Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.

- 80 procent af vores 500 hk-modeller sælges med R-førerhus. Det skyldes, at kunder som vælger S-førerhus typisk kører tungere kørsel og derfor også anvender større motor.

- Vognmænd, der vælger S-førerhuset, kører typisk nordpå eller kører 2-mandsbetjente biler sydpå. Endelig er der en del chauffører og vognmænd, som værdsætter det plane gulv og ikke er generet af det ekstra indstigningstrin, som S-førerhuset jo har.

Tilfredse kunder
- Vi ser en konstant stigning i salget af den nye model, hvilket passer rigtig fint til, at Scania gradvis øger produktionen af den nye serie.

Det bedste er, at kunderne er ekstrem tilfredse med den nye model. Man kan opnå en god brændstoføkonomi, en suveræn køreoplevelse og en kvaliteten absolut i top, understreger Anton Freiesleben.

Fra 480 til 500 hk
500 hk er lidt af et magisk tal for mange danske vognmænd. Hos Scania har 500 hk indtil nu været forbundet med mindste V8-maskine, som har været meget populær, men Euro 6 emissions-reglerne har betydet, at motorerne har fået flere hk for at præstere det samme som Euro 5 modellerne.

Så nu hedder mindste V8 motor 520 hk – og største rækker-sekser hedder ikke længere 480 hk, men 500 hk. Scania har blandt andet forbedret forbrændingskammeret og introduceret nye indsprøjtningsdyser, som betyder brændstofbesparelser.

Dertil kommer højere arbejdstemperatur og termostatisk oliekøling. Disse tekniske ændringer alene giver et lavere brændstofforbrug på én procent.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye leveringer

Der er også i denne uge leveret nye lastbiler og trailere til vognmændene herhjemme. Her er et lille udvalg af det seneste materiel

Ordrebogen fuld hos VM Tarm

15 tiptrailere til SCT i Gilleleje

Kameraspejle giver chauffører bedre overblik

Trafiksikkerheden kan øges med digitale bakspejle på lastbiler, viser lovende svensk forsøg

N.C. Nielsen stiller skarpt på lageret

Ny teknisk salgschef skal være med til at udvikle tilbud om helhedsløsninger på intern logistik

Kran og hejs til Gladsaxe

Nyhedsbrev

Vejene kalder på service efter våd vinter

Online Avis Arkiv

Søren Pape: Nu skal udenlandske chauffører følge loven

Justitsministeren vil nu have politiet til at håndhæve loven overfor de udenlandske chauffører, der camperer i dagevis på danske rastepladser

Kæmpe efterspørgsel og stigende priser i USA

Vejdirektoratet sender snerydning i udbud

Udbud på vintertjenester 2018-2022 til en samlet værdi af omkring 100 millioner kroner er åbnet

Lærlinge og virksomheder kan få større glæde af hinanden

Lastbilssalget var stabilt i 2017

Nye leveringer

Der sælges stadig meget transportmateriel til vognmænd og entreprenører i Danmark. Her er et lille udvalg af de seneste handler

Nye leveringer

Allerede på årets første arbejdsdag blev der leveret materiel. Her er et uddrag de det nyeste materiel leveret til vognmænd og entreprenører.

50 millioner kyllinger skal køre med Volvo

Danpo opgraderer vognparken med 20 nye Volvo-lastbiler.

675 varebiler til forsvaret

Soldater og Forsvarets personel skal køre i Mercedes-Benz.

Dachser leverer med eldrevne lastbiler

Oppositionen vil stramme miljøzonerne

Video
Testmøllerne rejser sig over Nissum Bredning

Se billederne af møllernes fantastiske færd - fra havn til testsite

Test
Scania G er god til distribution

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Ny motor fra Scania

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

Unge skal fortælle transport-historier

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Det nye vinterdæk til traileren

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Bæredygtig bil er årets bedste

Bornholm sender entreprenørbiler i udbud

Beskæftigelsen og arbejdsstyrken bliver stadigt større

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny MAX Trailer til PK Transport.

HMF 50-T til Trailerforum ApS

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Viborg Varetransport ApS

Manicus Teknik olie/vand køler TAK/T

På næste tirsdag: Kom til gratis foredrag med Toke Kruse

Kranhjælp inde i din container

En helt almindelig dag i vores udlejningsafdeling…

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet gardintrailer til Vognmand Kim Christensen

Kursus 13. marts: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Q-System introducerer Q-Log

Produkt nyhed fra Ermax

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Vi er stolte over at have leveret denne Erikkila svingkran til Hydrema Danmark

HMF 2620-K5 til Samn Forsyning ApS

At løfte korrekt er vigtigt, men at løfte sikkert er afgørende

Hvad koster et lavere sygefravær?

Gratis webinar: Hvad er EDI?

Kran og hejs til Gladsaxe

Ny sælger til BEVOLA

Øg sikkerheden på stilladser eller på byggepladsen

Meldgaard vægt til gravemaskiner

HF har pr. 2. januar ansat 4 nye medarbejdere:

Har du været forbi vores afdeling i Aalborg?

Schneider Electric sikrer fremdrift i deres digitale projekter med konsulen...

KTR Bowex FLE-PA flagekobling til entreprenør- og landbrugsmaskiner

Send til en kollega

0.242