Økonomikørsel med ekstra luksus

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Scania S500 - Her på Transportmagasinet har vi tidligere prøvekørt Scanias R500 og S730 på de danske veje. Nu gælder det S500, som er det fornuftige valg for de, som vil have lidt luksus i hverdagen

Den danske topografi minder ikke meget om den i Norge og Schweiz, så hvis man ikke kører specialtransporter og tunge modulvogntog, er det måske lidt overdrevet at vælge de store V8-motorer fra Scania.

De er naturligvis superbehagelige i hverdagen, fordi der er så meget overskudskraft i motorerne; men totaløkonomien er ikke som i en moderne 6-cylindret lastbil som for eksempel de nye 500 hk modeller fra Scania, der alene anvender SCR efterbehandlings-systemet. Eksportbiler, der kører sydover, kan i reglen klare de fleste udfordringer med en seks cylindret motor.

Både R410 og R450 har vundet sammenligningstests i Tyskland, og den nye 13 liters motor med 500 hk følger de gode takter med økonomien.

Vi har her i sommer prøvet den nye S500 over 118 km fra Ishøj via Roskilde, Holbæk, Ringsted og Køge tilbage til Ishøj med et samlet forbrug på 28,68 liter diesel. Det gav 4,1 km pr. liter. Vi kørte 69 km/t i gennemsnit, og turen varede 1 time og 43 minutter.

Mellem Holbæk og Ringsted kørte vi kuperet landevejskørsel med masser af trafik og gennem en del små byer på vejen. Her lå brændstofforbruget på 3,1 km/l, mens motorvejen mellem Ringsted og Ishøj blev tilbagelagt med et forbrug på 5,3 km/l. Her kørte vi meget i Eco-Roll mode, hvor man kører i friløb ned ad bakke.

 

Optimeret Opticruise

På landevejen havde vi fordel af Scanias Active Prediction system(CCAP), som forudser terrænets forløb. Vi brugte i høj grad også bilens retarder på turen – for at spare på bremserne - ikke mindst på landevejen,

I den nye Scania generation er fartpiloten (cruise control) blevet finpudset nu med såkaldt Active Prediction (CCAP).

Der er tre nye funktioner:

  • justering af fartafvigelse,
  • fartkontrol ned ad bakke med Active Prediction,
  • Pulse & Glide-funktion.

Mere glidende kørsel
Mindstefarten i bilens cruise control kan justeres med op til otte procent, så der spares brændstof, men også skabes en mere glidende kørsel.

Det vil betyde, at en chauffør kan vælge at blive i cruise control i stedet for at accelerere op i fart og dermed øge forbruget.

Tekniske data

Model: Scania S500
Motor: 500 hk; 12,7 liter
Cylindre: 6
Gear: GRS905
Miljø: Euro 6
Metode: Ren SCR teknik (Selective Catalytic Reduction)
Besparelse motor: ca. 3 pct.
Ydelse: 500 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 2.550 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Ventiler pr. cylinder: 4
Kompression: 20:1
Indsprøjtning: Scania XPI
Motorbremse: 256 kW v. 2.400 omdr.

Hurtigere gearskift
Den optimerede Opticruise automatiske gearkasse er blevet forbedret i den nye Scania generation, så man opnår 45 procent hurtigere skift mellem gearene.

Det tager nu 0,4 sekunder for en typisk gearkasse til eksportkørsel mod før det dobbelte at skifte et gear op. Forklaringen er brug af mellemaksel i stedet for synchromesh-ringe. Det forklarer også de blødere skiftebevægelser.

Systemet kan også sikre, at lastbilen ned ad bakke ikke løber fra én – og i for lang tid kommer for højt op i fart. Så kan man jo bremse – men at gå ud af Cruise Control øget forbruget, vil farten holdes lavere.

Pulse & Glide
Endelig er der Pulse & Glide princippet, der er standard i den nye Scania.

Her kan Ecoroll hastigheden blive lidt højere for eksempel 84 km/t i stedet for 82 km/t. Der er mindre irriterende for chaufføren.

Ved at øge ecoroll farten i begyndelsen af strækningen, vil den højere Ecoroll fart fortsætte over et længere forløb (når der vælges Economy mode).

S-udgaven er højere end R-udgaven. Til gengæld er der helt fladt gulv. Det var S-udgaven, som vandt titlen Truck of the Year for 2017.

Mange knapper på rattet
Kabinen er som resten af bilen - imponerende. Der er ny og overskuelig instrumentering og et nyt rat, der er fladt i bunden som i VW/Audi’s personbiler.

Der er fortsat mange betjeningsknapper på rattet, som man skal vænne sig til. Det betyder, at man må tage blikket fra vejbanen, mens man indstiller speedpilot, afstandsregulering mm.

Man sidder tillige mere lige for rattet nu – længere fremme og mere til venstre i kabinen, sæderne yder optimal støtte, men her ville jeg nok vælge elektrisk indstilling, som testbilerne ikke havde. Der er et dejligt stort touchscreen.

Køreegenskaberne er virkelig forbedrede – affjedringen er fastere, og det betyder bedre køreegenskaber.

Få 500 hk med S-førerhus
- Generelt går salget af den nye Scania rigtig fint herhjemme, fortæller Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.

- 80 procent af vores 500 hk-modeller sælges med R-førerhus. Det skyldes, at kunder som vælger S-førerhus typisk kører tungere kørsel og derfor også anvender større motor.

- Vognmænd, der vælger S-førerhuset, kører typisk nordpå eller kører 2-mandsbetjente biler sydpå. Endelig er der en del chauffører og vognmænd, som værdsætter det plane gulv og ikke er generet af det ekstra indstigningstrin, som S-førerhuset jo har.

Tilfredse kunder
- Vi ser en konstant stigning i salget af den nye model, hvilket passer rigtig fint til, at Scania gradvis øger produktionen af den nye serie.

Det bedste er, at kunderne er ekstrem tilfredse med den nye model. Man kan opnå en god brændstoføkonomi, en suveræn køreoplevelse og en kvaliteten absolut i top, understreger Anton Freiesleben.

Fra 480 til 500 hk
500 hk er lidt af et magisk tal for mange danske vognmænd. Hos Scania har 500 hk indtil nu været forbundet med mindste V8-maskine, som har været meget populær, men Euro 6 emissions-reglerne har betydet, at motorerne har fået flere hk for at præstere det samme som Euro 5 modellerne.

Så nu hedder mindste V8 motor 520 hk – og største rækker-sekser hedder ikke længere 480 hk, men 500 hk. Scania har blandt andet forbedret forbrændingskammeret og introduceret nye indsprøjtningsdyser, som betyder brændstofbesparelser.

Dertil kommer højere arbejdstemperatur og termostatisk oliekøling. Disse tekniske ændringer alene giver et lavere brændstofforbrug på én procent.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Transportvirksomheder står imod prispresset

Intens konkurrence i transportbranchen koster på bundlinjerne, men virksomhederne navigerer i den tætte trafik og holder skindet på næsen

Morgenhilsen afløser macho-fis

At give hånd til kollegerne har bredt sig som ny hilsekultur hos udlejningsfirmaet Ajos, og det giver pote i form af en bedre stemning

Girteka køber første Tesla-lastbil

Som den første i Europa har Girteka Logistics bestilt den nye Tesla-lastbil.

Hver femte lastbil snød med forureningen

Vinteren er på vej: Husk at fjerne isen

Video
Oplev DAFs spritnye lakeringsanlæg indefra

Det nye anlæg er en investering på 100 millioner euro og sætter nye standarder for kvalitet, effektivitet og miljøvenlighed

Nyhedsbrev

Nye leveringer

Her er et udvalg af det nyeste materiel, som vognmønd og entreprenører har modtaget.

Online Avis Arkiv

Pensionen driller - det kan blive dyrt

Tysk sværvægter river ned fra højden

Nedbryderen LH Hockerup skal også kunne rive høje bygninger ned, og til det formål har han købt en tysk sværvægter med en meget lang arm

AGV Scandinavia får ny direktør

Nye dæk til lastbiler, der kører med tippelad

Lygterne kan tracke en trailer

Aktion i Padborg: Store bøder til manipulerede lastbiler

Video
160 tons broelement løftes på plads over S-banen

Test
MAN går nye veje

MAN’s nye TGL og TGM har fået mere økonomisk 7-liters motor. For at skåne miljøet bygger de på ren SCR.

Efterspørgslen på AdBlue stiger

Dårligt vejr er selvkørende bilers værste fjende

Silkeborg Fragt er først med nyt vaskeanlæg

Rækkevidde er over 12 meter

Ny kran har gjort livet hurtigere

- Jeg kan nå mere i min hverdag med den nye kran, siger chauffør Karsten Knudsen, som kører grabkørsel for Salten Vognmandsforretning

Ny kranbil efter vognmandens hoved

Kim Christensen, Skjern, fik en bil opbygget efter egne ønsker

120 lastbiler kontrolleret: Hver femte skal til syn

Det var typisk lastbilers bremser, den var gal med, da Nordjyllands politi lavede kontrol med store køretøjer

Ny kran døbt Flemming

FM til Køge Container Service

Årets fødselsdagsfest

Flere tyverier fra varebilerne

Flådestyring og kørebøger

Debat
Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralsmøring hos JO Hydraulics

Lille kran bag i varebil

E-bog: Vejledning til limning af kompositmaterialer

Følg HEMA på facebook

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Er du en haj til kontraktstyring? Det kan du blive på Nohrcons kurser om entreprisekontrakter

Følg os på Facebook og vind en kurv

Trægrab med sav

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Ny flot 4 aksel TRAILERPARTNER tiptrailer !

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til Breeders of Denmark A/S

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

CERTEX-GH kraner udnytter bredden bedst muligt

Lastas har leveret ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Peter T. Thomsen Transport

Super flot ny FAYMONVILLE megamax !

Ny softwareudvikler ved IPW Systems

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Hans Juel Jense...

GPS Tyverisikring og overvågning

LEO Locative

Fabriksny 3 aksel FAYMONVILLE multimax !

Har du været forbi vores afdeling i Esbjerg?

Send til en kollega

0.174