Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Når et køretøj er bygget op, skal det igennem en ny brændstof- og miljøtest, som kan dokumentere brændstofforbruget og miljøpåvirkningen. Det kan blive en stor udfordring for opbyggerne

Dieselgate, den store svindelsag om software-manipulation af emissions-tests på visse VW diesel motorer, har haft store konsekvenser for bilproducenter generelt - og får det nu også konsekvenser for opbyggerbranchen.

Både stor og små opbygger er i fare for at blive ramt, fordi forurening fra dieselbiler er blevet et stort tema i hele verden.

Ikke alene er der givet store bøder til bilproducenterne, men der er også indført ny lovgivning i en række lande for at dæmme op for snyderiet.

Lovgivningen skal sikre, at miljøpåvirkningen fra dieselbiler faktisk bliver reduceret - et ønske som de fleste samfund i vesten - inklusiv Danmark - går meget højt op i.

Udledning af udstødningsgasser og CO2 skal reduceres. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne, der producerer eller opbygger køretøjerne, også bliver ansvarlige for dokumentationen af brændstofforbruget og miljøpåvirkningen.

EU har vedtaget et nyt direktiv 2017/1151/EF, der gør opbyggeren ansvarlig for bevisførelse og dokumentation af forureningen fra det færdigopbyggede køretøj.

1. september 2017 og 2018
Det nye EU-direktiv gælder med virkning fra den 1. september 2017. Der er indført en ny miljøklasse - Euro 6d-TEMP. Det gælder for køretøjer i klasse M og N1. Det er personbiler, busser og varebiler under 3,5 ton.

Til næste år - med virkning fra den 1. september 2018 - gælder direktivet for klassen N2 og N3. Det er henholdsvis lastbiler op til og over 12 ton.

Problemstillingen med forkerte forureningsopgørelser, for høje km-tal pr. liter og dieselproblemstillingen er medvirkende til at der nu stilles mere skarpt på udfordringen.

Hvad er RDE?
Den meget omtalte WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), som i daglig omtale kaldes for RDE (Real Drive Emission), er den politiske korrekte metode til at komme høj forurening til livs.

Opbygninger ændrer væsentligt på de af bilfabrikkerne fremstillede chassiser. Her er der både tale om påvirkning af vægt og luftmodstand (CV-værdi). Det er her hvor opbyggerens ansvar udvides.

Tre godkendelsesmetoder
Det nye direktiv griber ind i det allerede kendte opbyggerdirektiv 2007/46/EF. I dette direktiv er der tale om tre forskellige godkendelsesmetoder:

1. WVTA (Helbilsgodkendelse) - typisk bilproducenter og serieopbyggere.

2. Småserie produktion - typisk dem, der fremstiller flere hundrede køretøjer af samme type om året.

3. Enkeltstyksproduktion - den metode vi bruger i Danmark, hvor et hvert køretøj skal synes individuelt.

WVTA gælder i hele EU, mens de to andre godkendelsesmetoder gælder i de pågældende land, hvor godkendelsen har fundet sted.

Det skal opbyggerne
Lige nu diskuterer EU kommissionen de forhold der omhandler Helbilsgodkendelsen, og hvilket ansvar bilproducenter og de store serieopbyggere har.

Her skal bilproducenten levere alle nødvendige dokumenter og prøvningsresultater, så opbyggeren kan bruge dem til at gennemføre afprøvning i henhold til WLTP-normen (RDE) på den færdige opbygning.

Når dette er gjort på et køretøj, så vil der udfærdiges en typegodkendelse, der kan anvendes til serieproduktion.

Omfattende tests
At teste RDE er meget omfattende og kræver både luftmodstandsmålinger og et specielt anlæg, der kan håndtere dette. Der findes få prøvningslaboratorier, der er i besiddelse af sådanne dyre anlæg, og så vidt det er undertegnede bekendt, findes disse ikke i Danmark.

Problemstillingen, som SKAD har en dialog om med andre søsterforeninger indenfor vores internationale forening AIRC, går ud på, hvordan netop Småserieproducenter og Enkeltstyksproducenter kan blive påvirkes af dette nye direktiv.

Ikke taget stilling
Der er i skrivende stund ikke taget stilling til dette hos EU-kommissionen; men vi er alle meget bekymret for, om kommissionen også vil kræve dokumentation af de mindre opbyggere.

Det kan komme til at sætte en stopper for de opbyggere, der opbygger køretøjer efter kundens krav og specifikationer.

Omkostningerne ved afprøvning vil simpelthen være for store for små og mellemstore virksomheder.

Som altid med EU direktiver, så skal disse først implementeres af den danske regering, før Enkeltstyksgodkendelser påvirkes. Det er Transportministeriet og dermed Færdselsstyrelsen, der har ansvar for dette område.

Her er fokus heldigvis på at bevare arbejdspladser; men vi ser samtidig, at flere lande allerede har meldt ud, at de ønsker af forbyde dieselbiler allerede i 2030 eller 2040. Det er også en udfordring for de danske opbyggere.

Vores opfordring er, at opbyggere bruger miljøfokusset til at udvikle opbygninger, der tilgodeser RDE. Desuden bør man investere i fremtiden med nye produkter og have fokus på alternative drivmidler. Vi rådgiver vores medlemmer individuelt på området, så konkurrencemuligheder på et hårdt trængt marked kan opretholdes. Samtidigt arbejder vi tæt sammen med vores søsterforeninger, for at stå stærkt overfor EU-kommissionen.

Thomas Krebs er direktør for SKAD, der er opbyggernes brancheforening.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Top 10'ere: Hvem er bedst i transportbranchen?

Hvilke transportvirksomheder tabte mest i seneste regnskabsår? Voksede mest? Ansatte flest? Se svarene og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets brancheanalyse

Børssucces kan forgylde DSV-ansatte

Transportfirma chokerer med lav betaling

En prisliste fra NTG har fået flere parter på barrikaderne: Ekspert, vognmand og fagforening mener, det er umuligt at betale dansk løn med prisen

Video
Tunnel til milliarder skal fra mandag aflaste trafikken i København

Nordhavnsvej blev indviet søndag. Projektet har taget syv år, og vejen skal aflaste biltrafikken i København

En ny vognmandspolitiker er født

Vognmandskonen Britt Skousen Andersen var en uge i praktik som politiker på Christiansborg

Test
Scania G er god til distribution

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Nyhedsbrev

Medie: Kapitalfond gør klar til salg af Scandlines

Scandlines vurderes ifølge medie at kunne indbringe kapitalfond mere end fem milliarder kroner

Online Avis Arkiv

Ny motor fra Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Digital totalløsning til eksportører og speditører

Eksportportalen.dk samler alle eksportdokumenterne og certifikaterne ét sted

Direktør stopper i Danske Havne

DI forudser ny retssag

Nye regler om alkolåse skal holde spritbilister fra flasken

Rådet for Sikker Trafik forventer, at nye regler om alkolåse betyder færre spritbilister.

Blue Water opkøber vognmandsforretning

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Nu skal vi lære at bruge Ziik

Danske lastbiler har mindre at lave trods høj vækst

Danske lastvogne har det seneste år kørt færre kilometer og med mindre gods end året forinden

Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Formandsskifte på Horsens Havn

Slut med køkkenbords-aftaler

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Frank Nørager & Co. solgt

Transportvirksomheden Ville Silvasti køber Frank Nørager & Co. A/S og bliver størst I Nordeuropa.

Unge skal fortælle transport-historier

Forsker: Droner kan levere pakker til din hoveddør om få år

Danish Transport Award 2018 åben for nomineringer

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Næstformand går på pension

Tyrkisk chauffør varetægtsfængslet

Det nye vinterdæk til traileren

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Ny lagerhal til Thyborøn Stevedore

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Husk Early Bird-rabat på AUTODRIVE 2018 indtil d. 15/1 - bl.a. med "Mr. Robobus" fra Finland

NYHED! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, højkvalitets motorolie med API CK og VOLVO VDS 4.5. godkendelse.

Sådan kommer du i gang med at spare på energien – helt gratis

Vil du ligesom Bodycote Varmebehandling have en komplet pakke hos én leverandør?

Hyva cylinder DP og DA 129/149 Dobbeltvirkende

Få det optimale ud af dit ERP-system med EDI-integration

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Send til en kollega

0.265