Nye miljøkrav påvirker opbyggerne

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Når et køretøj er bygget op, skal det igennem en ny brændstof- og miljøtest, som kan dokumentere brændstofforbruget og miljøpåvirkningen. Det kan blive en stor udfordring for opbyggerne

Dieselgate, den store svindelsag om software-manipulation af emissions-tests på visse VW diesel motorer, har haft store konsekvenser for bilproducenter generelt - og får det nu også konsekvenser for opbyggerbranchen.

Både stor og små opbygger er i fare for at blive ramt, fordi forurening fra dieselbiler er blevet et stort tema i hele verden.

Ikke alene er der givet store bøder til bilproducenterne, men der er også indført ny lovgivning i en række lande for at dæmme op for snyderiet.

Lovgivningen skal sikre, at miljøpåvirkningen fra dieselbiler faktisk bliver reduceret - et ønske som de fleste samfund i vesten - inklusiv Danmark - går meget højt op i.

Udledning af udstødningsgasser og CO2 skal reduceres. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne, der producerer eller opbygger køretøjerne, også bliver ansvarlige for dokumentationen af brændstofforbruget og miljøpåvirkningen.

EU har vedtaget et nyt direktiv 2017/1151/EF, der gør opbyggeren ansvarlig for bevisførelse og dokumentation af forureningen fra det færdigopbyggede køretøj.

1. september 2017 og 2018
Det nye EU-direktiv gælder med virkning fra den 1. september 2017. Der er indført en ny miljøklasse - Euro 6d-TEMP. Det gælder for køretøjer i klasse M og N1. Det er personbiler, busser og varebiler under 3,5 ton.

Til næste år - med virkning fra den 1. september 2018 - gælder direktivet for klassen N2 og N3. Det er henholdsvis lastbiler op til og over 12 ton.

Problemstillingen med forkerte forureningsopgørelser, for høje km-tal pr. liter og dieselproblemstillingen er medvirkende til at der nu stilles mere skarpt på udfordringen.

Hvad er RDE?
Den meget omtalte WLTP-norm (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure), som i daglig omtale kaldes for RDE (Real Drive Emission), er den politiske korrekte metode til at komme høj forurening til livs.

Opbygninger ændrer væsentligt på de af bilfabrikkerne fremstillede chassiser. Her er der både tale om påvirkning af vægt og luftmodstand (CV-værdi). Det er her hvor opbyggerens ansvar udvides.

Tre godkendelsesmetoder
Det nye direktiv griber ind i det allerede kendte opbyggerdirektiv 2007/46/EF. I dette direktiv er der tale om tre forskellige godkendelsesmetoder:

1. WVTA (Helbilsgodkendelse) - typisk bilproducenter og serieopbyggere.

2. Småserie produktion - typisk dem, der fremstiller flere hundrede køretøjer af samme type om året.

3. Enkeltstyksproduktion - den metode vi bruger i Danmark, hvor et hvert køretøj skal synes individuelt.

WVTA gælder i hele EU, mens de to andre godkendelsesmetoder gælder i de pågældende land, hvor godkendelsen har fundet sted.

Det skal opbyggerne
Lige nu diskuterer EU kommissionen de forhold der omhandler Helbilsgodkendelsen, og hvilket ansvar bilproducenter og de store serieopbyggere har.

Her skal bilproducenten levere alle nødvendige dokumenter og prøvningsresultater, så opbyggeren kan bruge dem til at gennemføre afprøvning i henhold til WLTP-normen (RDE) på den færdige opbygning.

Når dette er gjort på et køretøj, så vil der udfærdiges en typegodkendelse, der kan anvendes til serieproduktion.

Omfattende tests
At teste RDE er meget omfattende og kræver både luftmodstandsmålinger og et specielt anlæg, der kan håndtere dette. Der findes få prøvningslaboratorier, der er i besiddelse af sådanne dyre anlæg, og så vidt det er undertegnede bekendt, findes disse ikke i Danmark.

Problemstillingen, som SKAD har en dialog om med andre søsterforeninger indenfor vores internationale forening AIRC, går ud på, hvordan netop Småserieproducenter og Enkeltstyksproducenter kan blive påvirkes af dette nye direktiv.

Ikke taget stilling
Der er i skrivende stund ikke taget stilling til dette hos EU-kommissionen; men vi er alle meget bekymret for, om kommissionen også vil kræve dokumentation af de mindre opbyggere.

Det kan komme til at sætte en stopper for de opbyggere, der opbygger køretøjer efter kundens krav og specifikationer.

Omkostningerne ved afprøvning vil simpelthen være for store for små og mellemstore virksomheder.

Som altid med EU direktiver, så skal disse først implementeres af den danske regering, før Enkeltstyksgodkendelser påvirkes. Det er Transportministeriet og dermed Færdselsstyrelsen, der har ansvar for dette område.

Her er fokus heldigvis på at bevare arbejdspladser; men vi ser samtidig, at flere lande allerede har meldt ud, at de ønsker af forbyde dieselbiler allerede i 2030 eller 2040. Det er også en udfordring for de danske opbyggere.

Vores opfordring er, at opbyggere bruger miljøfokusset til at udvikle opbygninger, der tilgodeser RDE. Desuden bør man investere i fremtiden med nye produkter og have fokus på alternative drivmidler. Vi rådgiver vores medlemmer individuelt på området, så konkurrencemuligheder på et hårdt trængt marked kan opretholdes. Samtidigt arbejder vi tæt sammen med vores søsterforeninger, for at stå stærkt overfor EU-kommissionen.

Thomas Krebs er direktør for SKAD, der er opbyggernes brancheforening.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Voldsom Scania til Aalborg Vognmandsforretning

Det er den femte Stiholt-levering til AVAS inden for det seneste år

Danmark og Sverige arbejder på løsning for Postnord

Professor: Det er også godt at det går skidt for Postnord

Bil efter vognmandens hoved

Skrantende iværksætterselskaber giver staten millionregning

Britisk forbud mod ugehvil i førerhuset

Storbritannien følger nu efter Tyskland, Frankrig og flere andre lande med et forbud mod at holde det lange ugentlige hvil i lastbilens førerhus

Stadig for mange snuble-ulykker

Online Avis Arkiv

Nye leveringer

Her er gang i leverancerne fra opbyggerne og bilhusene for tiden. Se blot på denne uges udvalg af materiel til vognmændene og entreprenørerne.

- Vi skal tale branchen op

Elever fra erhvervsuddannelser fortalte onsdag 230 elever fra 10. Aabenraa om de mange muligheder i transportbranchen

Færgeterminal flytter en million til Molslinjen

Trods konkurskarantæne: Fortsætter arbejdet i transportbranchen

Svenskerne scorer stort på milliardsalg af danske posthuse

Slaget om Postnord er på vej mod afgørelse

15 nye forslag til regelforenkling for transport

Erfaren transportmand til Nagel

Opførelsen af Kalundborgs Ny Vesthavn er ”kastet” i gang

Store transporter til Aalborg

25 store vognlæs med fiskeindustrigrej er kørt til DanFish messen, der åbner i dag i Aalborg.

Vognmand køber kæmpegrund ved Odense

Har brug for mere plads til materiel og vognpark.

Specialbygget knækladsbil til København

Flere tyverier fra varebilerne

Beregninger: Lærlinge giver lynhurtigt overskud

Lillebæltsbroen sætter kabelarbejde på pause

Spørg om jura: Lærlingen der sov i skurvognen

Grønt lys til Fredericia Shippings kæmpeprojekt

Aarhus Letbane vil på skinner inden syv uger

Virksomheder får mange flere påbud om ligestilling

Frank Jensen vil smide nye dieselbiler ud af København

Spor til selvkørende biler inden for 15 år

Her er politiets IT-problem

ITD støtter højere bøder for fusk med AdBlue

Usikkerhed om varebilers afgift

Der er gode job i transportbranchen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Avis: Postforhandlinger er gået i hårdknude

Mød Jacob Forman i Roskilde

Fransk opgave til Blue Water

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GPS Tyverisikring og overvågning

Udsigten til en protektionistisk politik bekymrer den amerikanske bilbranche.

Hvordan ser an prøvebelastning af en 55T traverskran ud?

Nye velkomstpakker til kunder med Sparegaranti

Ny super flot fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE MEGAMAX til Norge !

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Johs Sørensen & Sønner Århus A/S

Oplev Scania NextGen hos Stiholt

SAWO Udstilling

Flyt 400 tons vertikalt med et Skidding System fra Holmatro®

Lastas Trucks Danmark A/S leveret en ny DAF XF 510 FTS SSC AS-Tronic til Torben Jørgensen Eftf. ApS

GPS Tyverisikring og overvågning

Ledige pladser: Tolkning og indsigt i ISO 9001:2015

Har du set alle vores tilbudskampagner?

Lad os klare det lovpligtige eftersyn af løfteudstyr, kraner, faldsikring, surringsmateriel m.m.

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Alfred Nielsen A/S

Mere end 90 % af virksomhederne i Brasilien oplever forsinkede betalinger.

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Du kan stadig nå det: Kursus i dansk miljølovgivning for miljøauditorer og systemansvarlige

Krav til højere tryk imødekommes af ny 15000 psi "double block and bleed" ventil

Elbek & Vejrup når største omsætning og overskud nogensinde

Modstrøm hjælper Hundested Kro & Hotel med at spare penge på strømmen med e...

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailere 37 m3 leveret til Niels J. Philipsen T...

Oplev Scania NextGen hos Stiholt

Antallet af forsinkede betalinger i Nord- og Sydamerika forbliver konstant ...

Send til en kollega

0.194