23948sdkhjf

Undgå brand og ødelæggelse, når der kommer elektriske biler på værkstedet

Fokus på sikkerhed, når der arbejdes med elektriske køretøjer Danskerne har taget de elektriske køretøjer til sig. De er også begyndt at vinde indpas i transportbranchen; men det er ikke uden risiko for værkstedern

Elektriske køretøjer og hybridbiler er de senere år blevet meget udbredte på personbil- og varebilsområdet; men lastvognsbranchen og busserne er også ved at komme godt med. De store køretøjer har store litium-ion batterier, og det er noget, som man skal tage hensyn til på værkstederne.

Håndterer man de elektriske køretøjer forkert, kan det - i værst tænkelige situation - føre til død og ødelæggelse.

Litium-ion batterier kan selvantænde, specielt under ladning. Det kan ske, hvis batterierne er fejlbehæftede eller hvis køretøjet er skadet. Vi har endog hørt om værkstedsbrand forårsaget af et 12 volts li-ion batteri i et håndværktøj! Når man så har at gøre med batterier med en spænding på 400-900 volt, så kan man regne sig ud, at sådant et batteri kan sætte rigeligt fut i værkstedet.

Den store udfordring er, at disse batterier selv genererer ilt via en kemisk proces. Derfor kan de ikke slukkes med vand. De vil brænde så længe, det tager for batteriet at brænde ud, hvilket godt kan tage et par døgn. Det afhænger af størrelsen af batteriet.

Når et litium-ion batteri brænder, udsender det giftige fluorgasser. Derfor gælder det om at komme væk. Det er faktisk det råd, som bilistorganisationen FDM giver: Kom væk!

Det er dog ikke kun brand i batteriet, der er farligt. Den høje spænding fra litium-ion batterierne kan også dræbe mennesker. Derfor er det utrolig vigtigt, at man som arbejdsgiver sikrer både værkstedet og medarbejderne mod de risici, der er, når man arbejder med elektriske køretøjer.

Lovteksten er ganske klar

Den gældende lov på området er klar og entydig.

§ 15a Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig arbejdspladsvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen under hensyntagen til arbejdets art, de arbejdsmetoder og arbejdsprocesser, der anvendes, samt virksomhedens størrelse og organisering.

§ 16 Arbejdsgiveren skal sørge for, at der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

§ 17 stk. 2 Arbejdsgiveren skal endvidere sørge for, at de ansatte får nødvendig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på farefri måde.

§ 82 stk. 2 Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, når overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig personskade eller døden til følge.

Sådan sikrer man sig

Der findes på nuværende tidspunkt ingen lov om, hvordan man sikrer sig på de værksteder, der arbejder med elektriske køretøjer, men vores anbefaling er klar. Der skal uddannelse og sikkerhedstiltag til.

At håndtere højspændingssystemer på ens værksted kræver, at det fornødne sikkerhedsudstyr er til stede.

Ud over det, så skal man foretage et tjek af værkstedets el-installationer, og der skal indrettes særlige grupper, der kan anvendes til ladning.

Mange værksteder er af ældre dato, og de færreste har styr på el-installationerne. Overbelastning af ledninger og sikringsgrupper kan føre til kortslutning og brand.

Etablering af sprinkleranlæg i loft, der hvor el-systemer og li-ion batterier repareres og opbevares.

Medarbejderen skal gennemgå en niveauorienteret efteruddannelse, der passer til de opgaver, der skal løses. Jo mere farligt arbejde, jo højere uddannelse.

Arbejdsgiveren skal sikre de lovmæssige krav om særlige arbejdspladsvurderinger (APV). De skal forholde sig til de udfordringer, disse køretøjer udgør.

Det frarådes at oplade et køretøj i bygninger uden for almindelig arbejdstid og uden opsyn.

Vejledning på vej

På foranledning af SKAD er Arbejdstilsynet gået i gang med at udarbejde en bekendtgørelse eller en vejledning. Den vil i stor stil bygge på SKAD’s guideline.

SKAD er - som eneste autoorganisation - udpeget af regeringen til deltagelse i den tværministerielle arbejdsgruppe, der skal etablere de fornødne regler på områder.

Der er SKAD’s holdning, at man skal autoriseres af Sikkerhedsstyrelsen, når man har med højspænding at gøre

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.173