23948sdkhjf

Skal håndtere 300 forskellige slags brød

Schulstad har købt 92 gaffeltrucks og lagermaskiner til terminalen i Vejle. Alle truckene er med litium-ion batterier, så der spares energi og slides mindre på naturen. - Vi ønsker at være på forkant med den nyeste teknologi, siger logistikchefen

Der står kasser med brød, så langt øjet rækker: Krydderboller, sandwichbrød, mørkt rugbrød, groft rugbrød, solsikkerugbrød, økologisk ølmaltrugbrød.... Ja, Danmarks store brødleverandør Schulstad Lantmännen har mere end 300 forskellige brødprodukter, som købmænd og supermarkeder i hele landet kan bestille. Alle disse produkter bliver hver aften samlet på den store terminal i Vejle og gjort klar til transport ud til købmænd og supermarkeder på Fyn og Jylland.

- De mange forskellige brød kommer ind fra vores fabrikker i Pandrup, Horsens og Avedøre, forklarer logistikchef Niels Holm, mens han viser rundt på terminalen.

- Brødene kommer i kasser og stilles op på bestemte arealer på det store lager. Når plukke-medarbejderne møder sent om aftenen, kan de gå i gang med at samle brød ind til de forskellige butikker.

- Der er en plukkeseddel til hver eneste butik. De får det bestilte antal brød, som kommer med en af vores biler til den aftalte tid i morgen tidlig.

- Vi havde overvejet at indrette et fuldautomatisk lager, men de løsninger vi så på, kunne ikke svare sig. Det ville gå ud over vores fleksibilitet. Det er vigtigt, at vi kan omstille os efter kundernes behov. Den løsning, vi har valgt, er måske lavpraktisk med mennesker, som går og plukker om aftenen og natten; men løsningen er til gengæld fleksibel. Vi kan gøre præcis det, som kunderne ønsker - forudsat at de vil betale for det, selvfølgelig.

- Senest har vi fået en forespørgsel fra en kunde, om vi ikke kan tage flødeboller med til nogle udvalgte butikker, når vi alligevel skal ud til dem med brød. Det kan vi selvfølgelig godt finde ud af.

Transportmagasinet: Flødeboller? Kræver det ikke, at man er ekstra forsigtig?

- Jo, Flødeboller kræver en speciel håndtering. De må ikke stødes; men brød skal der også passes på. Det skal håndteres korrekt og forsigtigt - både når vi pakker bilerne, og når vi kører ud med det. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Har egne biler
Hver lastbil har cirka 30 kunder, som der skal køres ud til om natten og tidligt om morgenen. De fleste butikker vil gerne have deres brød inden klokken syv om morgenen. Derfor kører vi ud fra terminalen allerede lige efter midnat..

Schulstad har valgt at have egne biler og chauffører for at sikre en høj kvalitet i distributionen, og i dag er Schulstad blevet en af de mest effektive distributører i Danmark med en høj leveringssikkerhed.

- Vi har et benchmark over for vores kunder, som går ud på, at 98 procent af alle leverancerne skal være til aftalt tid. Vi ligger på 97-99 procent alt efter hvilken dag på ugen, der er tale om.

- Vi har et ruteplanlægningssystem, som chaufføren får adgang til via sin mobiltelefon. Her får han alle de oplysninger, han skal bruge som for eksempel tid og sted til leverancerne, hvordan han kommer ind i butikken osv. Han kan også registrere sine leverancer i systemet undervejs, fortæller Niels Holm.

Elektriske trucks
I dag bruger alle medarbejdere på terminalerne og chaufførerne elektriske trucks. Det handler om at sikre, at medarbejderne ikke bliver nedslidte og får arbejdsskader.

Schulstad har netop fornyet sin flåde af gaffeltrucks og fået 92 nye gaffeltrucks leveret til sit distributionscenter i Vejle. Der er tale om trucks, der alle er udstyret med den nye litium-ion batteri-teknologi.

Af de 92 maskiner skal de 57 bruges inde på lageret, mens 35 skal til chaufførerne på lastbilerne.

På terminalen bruges plukketrucks, palleløftere og dobbeltstablere; mens chaufførerne i lastbilerne får smalle palleløftere med ekstra god manøvreevne. De sidstnævnte er ikke leveret endnu, fordi Schulstad og Jungheinrich er ved at finde frem til en løsning, så de kan blive ladt op i lastbilerne.

Alle palleløftere på lastbilerne er desuden støjsvage. Der er specielle støjdæmpende hjul i gaflerne. Desuden er motor og hydraulikpumpe motorerne er støjisolerede.

Truckene til plukke-medarbejderne kan løfte og sænke gaflerne, så man hele tiden har den rigtige arbejdshøjde. Gaflerne sænkes, efterhånden som man bygger pallen op.

Fordele med ny batteri-type
Schulstad har valgt at satse på trucks med litium-ion batterier. Selv om de er dyrere en trucks med almindelige blybatterier, har de klare fordele - både økonomiske og miljømæssige.

- Hos Schulstad har vi en filosofi om, at vi gerne vil være grønne og slide mindst muligt på naturen. Derfor er vi meget opsatte på at udnytte miljøvenlige teknologier, forklarer Niels Holm, som har store forventninger til de nye litium-ion batterier.

- Vi regner med at skulle bruge 30 procent mindre strøm til at lade batterierne op.

- Vi undgår også at skulle have to batterier til hver truck, fordi de nye batterier er så lette at oplade. Man kan lade det 50 procent op på 30 minutter og 100 procent op på 80-90 minutter. De gamle blybatterier skulle stå natten over. De skulle have 6-8 timer til at lade.

- Samtidig er litium-ion batteriets levetid meget længere, supplerer salgschef Morten S. Juul fra Jungheinrich.

- Blybatterier har en livscyklus på cirka 1200-1500 opladninger. De nye litium-ion kan oplades 5000 gange.

Desuden er der ingen syre eller afgasning. Der er ingen vedligehold. Batteriet er totalt lukket, så man behøver ikke have truckene til at stå og oplade i specielle laderum med luftcirkulation.

For Schulstad betyder det, at man kan bruge maskinerne mere intensivt.

- Det er en forbedring i forhold til de gamle, der nu er fem år. Det var alligevel tid at udskifte dem, konkluderer Niels Holm.

Ekstraudstyr
At bestille en truck i dag er som at bestille en bil. Det er modulopbygget. Man har et grundchassis, og så kan man selv bestemme, hvordan trucken skal se ud. Hjul, gafler, batteri, ja stort set alt, kan skræddersys, så det passer til kunden.

Schulstads trucks er eksempelvis udstyret med en holder til en rulle folie, der vikles rundt om varerne, så de står mere stabilt på pallerne. Den er udviklet sammen med Jungheinrich.

De trucks, som skal løfte højt inde på lageret, er udstyret med sikkerhedstag; mens andre har et lastgitter, der hjælper til at stabilisere godset på truckene.

De nye trucks har ingen nøgle. I stedet skal medarbejderen taste sin pinkode.

Endelig har det været vigtigt at differentiere truckene med henholdsvis enkelt-hjul og dobbelt-hjul i gaflerne.

- Det er nemmere at få fat i en palle, hvis truckens gafler har enkelt-hjul, fordi gaflerne er smallere. Til gengæld slides dobbelt-hjulene mindre, forklarer Morten S. Juul.

Der er nye maskiner for et pænt millionbeløb. Maskinerne er leasede og løber over et vist antal år, så der er fuldt styr på omkostningerne i hele perioden.

Jungheinrich tager de gamle trucks retur. De bliver sendt til firmaets fabrik i Dresden, hvor de vil blive renoveret og kommer tilbage på markedet som Jungstar-trucks. Det kalder vi de brugte trucks, som er blevet totalrenoveret, slutter Morten S. Juul.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094