23948sdkhjf

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Støjfri natdistribution, færre tomkilometer og redklution af trængsel på vejene. Der er ikke det forhold, som brødproducenten Lantmännen Schulstad ikke tænker på, når brødet skal ud til kunderne.

Seneste initiativ fra brødkoncernen er at give chaufførerne mulighed for at oplade deres elektriske palleløftere i lastbilen. Og det er naturligvis blevet taget godt imod.



- Vi er rigtig glad for løsningen, som sparer os både for tid, penge og miljø, forklarer logistikchef Niels Holm fra Schulstad.

- Vi har mange lastbiler, som ikke kommer tilbage til terminalen efter endt arbejde. Derfor har chaufførerne på disse biler hidtil skulle lade deres palleløftere op derhjemme, eller også har de skullet køre tilbage til terminalen for at skifte batteri. Det var et stort og tungt batteri, som tog tid at skifte - og så gav det også en del unødvendig kørsel

- Vi var på udkig efter en løsning, så palleløfterne kunne lades op i bilerne. Det var naturligvis vigtigt, at løsningen ikke blev dyr. Det skulle være let for chaufførerne at bruge, og så skulle løftemaskinen være helt opladt, når chaufføren næste morgen skulle køre ud med brød. Et sidste krav var, at løsningen skulle fysisk fylde så lidt som muligt, så det kunne være muligt at gøre ombord i lastbilen - uden at optage palleplads.

Løsningen fandt Niels Holm sammen med sin truckleverandør, Jungheinrich, og det blev en to-delt løsning. Dels blev der installeret et strømstik bag i lastbilen, som trucken kunne kobles til, dels gik man over til at bruge Lithium Ion-trucks, som har et meget lille batteri.

Læs også: To-cifret vækst for Jungheinrich

- Det er en unik udviklet batteritype fra Jungheinrich og designet gør, at batteriet både kan lades op, når det sidder i maskinen, med den indbyggede lader, som man ofte gør. Men derudover kan det faktisk tages ud, nemt og bekvemt og lades op, i en ekstern lader, forklarer salgschef Morten Juul fra Jungheinrich.

Dimensionerne på dette Lithium Ion batteri er væsentlig mindre end på et traditionelt blybatteri og andre li-ion batterier. Det fylder ikke mere end en lille kuffert og vejer cirka 14 kg. For at chaufførerne ikke skal bruge deres hjemmestrøm, kan de lades op ved hjælp af lastbilens batteri.

Transportmagasinet: Risikerer man ikke, at lastbilens batteri bliver fladt?

- Nej, det er designet sådan at det kun lader når lastbilen er tændt. Derudover lader det meget hurtigt og effektivt op, så ladetiden er betydeligt minimeret. Det kan lades 100% op, på blot 80 minutter svarer Morten Juul. Det virker ligesom et batteri til en mobiltelefon. Det lader op, til det er fuldt og slår fra, derudover må klatlades uden at det tager skade fordi det er li-ion.

- Vi har bygget en konverter ind i lastbilens el-system, og så er der en monteret en stikkontakt foran og en bagi lastbilen. Her kan man tilslutte batteriet, enten når bilen holder stille, eller mens man kører mellem kundebesøgene. Fordi batteriet lades så hurtigt er palleløfteren altid ladt op.

Læs også: Skal håndtere 300 forskellige slags brød

Lithium Ion
At Schulstad gik over til at bruge Lithium Ion batterier frem for de traditionelle bly batterier har også givet en anden gevinst. Det har nemlig reduceret vægten af palleløfteren betragtelig. Dette takket være det specielle lille batteri kuffert design, som Jungheinrich har udviklet.

- De nye palleløftere giver en mindre belastning af lastbilernes læssebagsmække, forklarer Niels Holm. Jo mere du kan reducere vægten på bagsmækken, jo længere holder den.

- I gamle dage vejede løftevognene ingenting; men da vi gik over til batteridrift, fik vi meget tunge løftevogne - og de giver et enormt tryk på læssebagsmækken, så konklusionen er, at vi skal have færre af dem repareret.

- Endelig har vi også øget sikkerheden for chaufførerne med de nye palleløftere. De er nemmere at manøvrere med. Dermed sker der færre uheld.

Læs også: Pilen peger på vækst

I dag råder Schulstad over 70 lastbiler. Cirka halvdelen af bilerne er udstyret med lade-konverter.

- Det er på alle nye biler, forklarer Niels Holm. Alle nye biler er forberedt til det. Det vil sige, at kablerne er trukket. Stikket er bare ikke sat i, hvis det ikke er nødvendigt, slutter Niels Holm.

Ifølge Jungheinrich er Lithium Ion teknikken bekymringsfri. Man skal ikke vedligeholde noget. Ikke efterfyldning af vand. Man kan også undvære de store laderum, som blybatterierne krævede. Batteriet har også længere levetid end et blybatteri. Derfor er der flere og flere kunder, som går over til den nye teknologi efterhånden som deres truck og lagermaskiner skal udskiftes.

Schulstad har selv taget springet. I dag er det ikke kun det materiel, der er på bilerne, der bruger Lithium Ion batterier. Det gør alt andet materiel på terminalen også.

- Det giver rigtig god mening, at vi ikke skal have de store seperate laderum. De optager plads på terminalen, og de kan benyttes til andre formål, slutter Niels Holm.

Mere om: Jungheinrich | Schulstad
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu
Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV vil have vognmændene med på holdet: - Vi skal spille hinanden gode

ATL og 3F enige om overenskomst for 20.000 transportarbejdere

Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

DSV vil skære op mod 4000 stillinger efter milliardopkøb

Transportkoncernen DSV Panalpina skal efter planen skære 2,3 milliarder af omkostningerne frem mod 2022.

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Nyhedsbrev

9.106 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Postnord sælger dagligvarelogistikken

Online Avis Arkiv

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Plus

Bagom Vestas-aftalen
Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Triste tal: Transportbranchen skraber bunden

50.000 kroner på vej til transportbranchens bedste initiativ

Coronavirus rammer den globale transportsektor

DSVs omsætning nærmer sig 100 milliarder kroner

Storordre på el-lastbiler

11 el-varebiler til Citylogistik

Pallemagasin taler med robotter

Plus

Hybridlastbiler får Unicon til at blive i Hillerød

Betonproducenten Unicon flytter ikke fra Hillerød til Allerød som planlagt. Fabrikken i Hillerød opjusteres i stedet med ny teknologi og hybridlastbiler, så støjkrav overholdes

Mere hybrid til Schulstad

Stativ optimerer gods-stabling

Røde Kors flytter nødlager til DSV

Plus

Meldgaard fejrer 50 år: Det hele startede med en Hanomag

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmandens Dag, Dalby, Sjælland

Lej lagerplads hos HCS i glostrup

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Jakob Pedersen

Ny kran i jeres virksomhed?

50 tons transformer leveret

Würth øger fagligheden på additiv-området med nye partnere

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

Mini Trans leverer med usvigelig præcision

Den nye CarWash-Shop fra WashTec er her!

HCS tilbyder opbevaring af pallegods i Glostrup

Ny Kel-Berg hejseladskærre til C. Rønholt ApS fra Lastas

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Billige lastekroge

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Banegodkendt føringsveje

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hardy Bjerregaard Kristensen nye Kel-Berg tiptrailer

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Sidste chance for Early Bird-rabat til PROCURETECH FORUM

Send til en kollega

0.222