23948sdkhjf

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Støjfri natdistribution, færre tomkilometer og redklution af trængsel på vejene. Der er ikke det forhold, som brødproducenten Lantmännen Schulstad ikke tænker på, når brødet skal ud til kunderne.

Seneste initiativ fra brødkoncernen er at give chaufførerne mulighed for at oplade deres elektriske palleløftere i lastbilen. Og det er naturligvis blevet taget godt imod.



- Vi er rigtig glad for løsningen, som sparer os både for tid, penge og miljø, forklarer logistikchef Niels Holm fra Schulstad.

- Vi har mange lastbiler, som ikke kommer tilbage til terminalen efter endt arbejde. Derfor har chaufførerne på disse biler hidtil skulle lade deres palleløftere op derhjemme, eller også har de skullet køre tilbage til terminalen for at skifte batteri. Det var et stort og tungt batteri, som tog tid at skifte - og så gav det også en del unødvendig kørsel

- Vi var på udkig efter en løsning, så palleløfterne kunne lades op i bilerne. Det var naturligvis vigtigt, at løsningen ikke blev dyr. Det skulle være let for chaufførerne at bruge, og så skulle løftemaskinen være helt opladt, når chaufføren næste morgen skulle køre ud med brød. Et sidste krav var, at løsningen skulle fysisk fylde så lidt som muligt, så det kunne være muligt at gøre ombord i lastbilen - uden at optage palleplads.

Løsningen fandt Niels Holm sammen med sin truckleverandør, Jungheinrich, og det blev en to-delt løsning. Dels blev der installeret et strømstik bag i lastbilen, som trucken kunne kobles til, dels gik man over til at bruge Lithium Ion-trucks, som har et meget lille batteri.

Læs også: To-cifret vækst for Jungheinrich

- Det er en unik udviklet batteritype fra Jungheinrich og designet gør, at batteriet både kan lades op, når det sidder i maskinen, med den indbyggede lader, som man ofte gør. Men derudover kan det faktisk tages ud, nemt og bekvemt og lades op, i en ekstern lader, forklarer salgschef Morten Juul fra Jungheinrich.

Dimensionerne på dette Lithium Ion batteri er væsentlig mindre end på et traditionelt blybatteri og andre li-ion batterier. Det fylder ikke mere end en lille kuffert og vejer cirka 14 kg. For at chaufførerne ikke skal bruge deres hjemmestrøm, kan de lades op ved hjælp af lastbilens batteri.

Transportmagasinet: Risikerer man ikke, at lastbilens batteri bliver fladt?

- Nej, det er designet sådan at det kun lader når lastbilen er tændt. Derudover lader det meget hurtigt og effektivt op, så ladetiden er betydeligt minimeret. Det kan lades 100% op, på blot 80 minutter svarer Morten Juul. Det virker ligesom et batteri til en mobiltelefon. Det lader op, til det er fuldt og slår fra, derudover må klatlades uden at det tager skade fordi det er li-ion.

- Vi har bygget en konverter ind i lastbilens el-system, og så er der en monteret en stikkontakt foran og en bagi lastbilen. Her kan man tilslutte batteriet, enten når bilen holder stille, eller mens man kører mellem kundebesøgene. Fordi batteriet lades så hurtigt er palleløfteren altid ladt op.

Læs også: Skal håndtere 300 forskellige slags brød

Lithium Ion
At Schulstad gik over til at bruge Lithium Ion batterier frem for de traditionelle bly batterier har også givet en anden gevinst. Det har nemlig reduceret vægten af palleløfteren betragtelig. Dette takket være det specielle lille batteri kuffert design, som Jungheinrich har udviklet.

- De nye palleløftere giver en mindre belastning af lastbilernes læssebagsmække, forklarer Niels Holm. Jo mere du kan reducere vægten på bagsmækken, jo længere holder den.

- I gamle dage vejede løftevognene ingenting; men da vi gik over til batteridrift, fik vi meget tunge løftevogne - og de giver et enormt tryk på læssebagsmækken, så konklusionen er, at vi skal have færre af dem repareret.

- Endelig har vi også øget sikkerheden for chaufførerne med de nye palleløftere. De er nemmere at manøvrere med. Dermed sker der færre uheld.

Læs også: Pilen peger på vækst

I dag råder Schulstad over 70 lastbiler. Cirka halvdelen af bilerne er udstyret med lade-konverter.

- Det er på alle nye biler, forklarer Niels Holm. Alle nye biler er forberedt til det. Det vil sige, at kablerne er trukket. Stikket er bare ikke sat i, hvis det ikke er nødvendigt, slutter Niels Holm.

Ifølge Jungheinrich er Lithium Ion teknikken bekymringsfri. Man skal ikke vedligeholde noget. Ikke efterfyldning af vand. Man kan også undvære de store laderum, som blybatterierne krævede. Batteriet har også længere levetid end et blybatteri. Derfor er der flere og flere kunder, som går over til den nye teknologi efterhånden som deres truck og lagermaskiner skal udskiftes.

Schulstad har selv taget springet. I dag er det ikke kun det materiel, der er på bilerne, der bruger Lithium Ion batterier. Det gør alt andet materiel på terminalen også.

- Det giver rigtig god mening, at vi ikke skal have de store seperate laderum. De optager plads på terminalen, og de kan benyttes til andre formål, slutter Niels Holm.

Mere om: Jungheinrich | Schulstad
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fremtidens Chauffør
2500 chauffører søges: Jobmesser til kamp mod chaufførmangel

ITD lukker ned for forsikringer i udlandet

Debat
ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

For 800 millioner kroner logistikcenter på Lars Larsens vej

Direktør i Nordic Logistics Association er gået bort

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Freja kommer flot ud af 1. halvår

Ny stribe trailere til Carlsberg

DSV vil skifte navn

Vejtransportalliancen til møde i København om Vejpakken

Direktør i Thortrans-selskab bortvist: Mistanke om svindel efter milliontab

Alpi holder flyttedag

Transport Øst klar til udsolgt messe-weekend

DTL: Varm støtte til nyt udvalg mod social dumping

Jyderne sidder tungt på transportpolitikken

EU: Kom og klag over Postnord

Robotter skal arbejde udendørs

Nu kan palleliften oplades i lastbilen

Schulstad gør det endnu lettere for chaufførerne at udføre deres arbejde bæredygtigt, når de kører ud med brød.

Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

SDK Shipping bygger stort på Aarhus Havn

DSV har vippet Mærsk af tronen

Nye hjælpere til godset

Satser på nyere brugte el-trucks

Førerløse truck løser flaskehalsene

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

To nye Kel-Berg 4 akslet 37 m3 tiptrailere leveret til Kurt Holm & Sønner

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Kom til demodag med Hikoki hos JNF Momentum

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Lastas har leveret fire nye Kel-Berg 2 akslet city bokstrailere til Thortrans Randers A/S

RCS Remote - For mange anvendelser

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Ny kran/hejs opbygning til Knud Gade A/S

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Send til en kollega

0.267