23948sdkhjf

Stort behov for efteruddannelse

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Autobranchen Danmark opfordrer underleverandørerne til at efteruddanne lastvognsmekanikere

Den teknologiske udvikling accelererer med lynets hast i disse år. Vognmændene efterspørger nye lastbiler og avanceret materiel. Lastvognsproducenterne, bilforhandlerne og leverandørerne til branchen efterkommer behovet så godt de kan – og myndigheder strammer op med nye krav om CO2-udslip, brændstofforbrug, sikkerhed og effektivitet.

Den nye teknologi gør det muligt at opfylde de mange ønsker og krav; men den stiller også store krav til viden og efteruddannelse af de medarbejdere, som skal servicere vognmandsbranchen – det gælder ikke mindst lastbilmekanikerne.

Skal have den nyeste viden
- Det er vigtigt, at mekanikerne er opdaterede med den allernyeste viden, siger chefkonsulent Hans Bruun fra AutoBranchens VidenCenter.

- Den nye teknologi skal kontrolleres, kalibreres og serviceres, og det kræver fuld opdateret viden. Det kræver avanceret og dyrt diagnoseudstyr – og så kræver det, at man ved, hvordan udstyret skal håndteres. Og her er der lang vej igen, før vi har alle landets lastbilmekanikere opdateret.

Lastvognsuddannelser halter efter
Ifølge Hans Bruun gør bilimportørerne gør, hvad de kan for at holde de autoriserede værksteder opdaterede; men der er også behov for, at de frie værksteder får opdateret deres medarbejdere. Derfor er der et stort behov for, at de som har mest viden om alt det nye, kommer endnu mere på banen med hensyn til efteruddannelse og kurser.

- På person- og varebilsområdet sker det på grossisternes uddannelser og akademier; men når det handler om lastbiler, trailere og andet transportmateriel halter efteruddannelsen desværre langt efter.

- En lastbil består jo af et chassis, hvorpå der er monteret en opbygning, måske ekstra aksler og udstyr, som bruges til at håndtere lasten. Her er behovet for, at der tilføres viden om montering, justering og fejlfinding på systemer og komponenter endnu større end for person- og varebiler.

På tide med initiativer
- De forskellige underleverandører arbejder meget forskelligt med disse behov. Nogle holder produktkurser, andre har teknikere, der kan hjælpe og måske er der en hotline, man kan ringe til, hvis der er problemer.

- De tekniske skoler har helt naturligt svært ved at følge med. De har rigeligt at gøre med at give lærlingene mere basisviden. Derfor er det på tide, at en større reservedelsgrossist sætter uddannelse og jobtræning i system på lastbilområdet, lyder opfordringen fra Hans Brun.

Korte, praktiske kurser
- Der er et voldsomt behov for korte, målrettede kurser med fokus på praktik. Mange værksteder kan ikke undvære deres mekanikere i længere tid – i hvert fald ikke de to-tre dage, som et AMU-kursus typisk tager.

- Korte, fokuserede kurser vil være til gavn for hele branchen. Det vil være til gavn for værkstedernes effektivitet og kundernes driftsøkonomi. Endelig vil det være til gavn for samfundet, fordi de tunge køretøjer vil have færre fejl og forurene mindre, siger chefkonsulenten.

- Sidst med ikke mindst vil det gøre branchen mere attraktiv for unge, som søger en uddannelse og en karriere inden for transportbranchen.

- Jeg mener, at man med en fornuftig efteruddannelse af mekanikerne vil kunne tiltrække flere unge og fastholde flere i branchen. Efteruddannelse betyder rigtig meget, hvis man vil fastholde de teknikere, som er beskæftiget i branchen, slutter Hans Bruun.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Der er brug for flere danske chauffører

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyhedsbrev

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

Online Avis Arkiv

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Renault viser el-lastbil

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

Femern: Byggeplads klargøres

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Her er Årets Transportvirksomhed 2019

Transportordførers valgtog forårsager naturbrande

Et valg-arrangement med et damplokomotiv har kørt rundt og skabt naturbrande i Midt- og Vestjylland

DF'er vil vædde fadøl om omstridt vejpakkes liv i EU

Kandidaterne til EU-Parlamentet er uenige om, hvordan man bedst bekæmper underbetaling i transportbranchen.

Ulykker får vognmand til at sælge sine lastbiler

Uerfarne chauffører ødelagde broer, biler, tage og træer

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Saltbiler holdt nærmest stille

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med aut. rullepresenning til Bulk-T...

NOPA kærre klar til udkørsel i Vejle kommune

Send til en kollega

0.176