Stort behov for efteruddannelse

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Autobranchen Danmark opfordrer underleverandørerne til at efteruddanne lastvognsmekanikere

Den teknologiske udvikling accelererer med lynets hast i disse år. Vognmændene efterspørger nye lastbiler og avanceret materiel. Lastvognsproducenterne, bilforhandlerne og leverandørerne til branchen efterkommer behovet så godt de kan – og myndigheder strammer op med nye krav om CO2-udslip, brændstofforbrug, sikkerhed og effektivitet.

Den nye teknologi gør det muligt at opfylde de mange ønsker og krav; men den stiller også store krav til viden og efteruddannelse af de medarbejdere, som skal servicere vognmandsbranchen – det gælder ikke mindst lastbilmekanikerne.

Skal have den nyeste viden
- Det er vigtigt, at mekanikerne er opdaterede med den allernyeste viden, siger chefkonsulent Hans Bruun fra AutoBranchens VidenCenter.

- Den nye teknologi skal kontrolleres, kalibreres og serviceres, og det kræver fuld opdateret viden. Det kræver avanceret og dyrt diagnoseudstyr – og så kræver det, at man ved, hvordan udstyret skal håndteres. Og her er der lang vej igen, før vi har alle landets lastbilmekanikere opdateret.

Lastvognsuddannelser halter efter
Ifølge Hans Bruun gør bilimportørerne gør, hvad de kan for at holde de autoriserede værksteder opdaterede; men der er også behov for, at de frie værksteder får opdateret deres medarbejdere. Derfor er der et stort behov for, at de som har mest viden om alt det nye, kommer endnu mere på banen med hensyn til efteruddannelse og kurser.

- På person- og varebilsområdet sker det på grossisternes uddannelser og akademier; men når det handler om lastbiler, trailere og andet transportmateriel halter efteruddannelsen desværre langt efter.

Læs også: Elbilsfesten er slut

- En lastbil består jo af et chassis, hvorpå der er monteret en opbygning, måske ekstra aksler og udstyr, som bruges til at håndtere lasten. Her er behovet for, at der tilføres viden om montering, justering og fejlfinding på systemer og komponenter endnu større end for person- og varebiler.

På tide med initiativer
- De forskellige underleverandører arbejder meget forskelligt med disse behov. Nogle holder produktkurser, andre har teknikere, der kan hjælpe og måske er der en hotline, man kan ringe til, hvis der er problemer.

- De tekniske skoler har helt naturligt svært ved at følge med. De har rigeligt at gøre med at give lærlingene mere basisviden. Derfor er det på tide, at en større reservedelsgrossist sætter uddannelse og jobtræning i system på lastbilområdet, lyder opfordringen fra Hans Brun.

Korte, praktiske kurser
- Der er et voldsomt behov for korte, målrettede kurser med fokus på praktik. Mange værksteder kan ikke undvære deres mekanikere i længere tid – i hvert fald ikke de to-tre dage, som et AMU-kursus typisk tager.

- Korte, fokuserede kurser vil være til gavn for hele branchen. Det vil være til gavn for værkstedernes effektivitet og kundernes driftsøkonomi. Endelig vil det være til gavn for samfundet, fordi de tunge køretøjer vil have færre fejl og forurene mindre, siger chefkonsulenten.

Læs også: Elbiler: Skatteministeriet opklarer

- Sidst med ikke mindst vil det gøre branchen mere attraktiv for unge, som søger en uddannelse og en karriere inden for transportbranchen.

- Jeg mener, at man med en fornuftig efteruddannelse af mekanikerne vil kunne tiltrække flere unge og fastholde flere i branchen. Efteruddannelse betyder rigtig meget, hvis man vil fastholde de teknikere, som er beskæftiget i branchen, slutter Hans Bruun.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2017
Top 10'ere: Hvem er bedst i transportbranchen?

Hvilke transportvirksomheder tabte mest i seneste regnskabsår? Voksede mest? Ansatte flest? Se svarene og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets brancheanalyse

Børssucces kan forgylde DSV-ansatte

Transportfirma chokerer med lav betaling

En prisliste fra NTG har fået flere parter på barrikaderne: Ekspert, vognmand og fagforening mener, det er umuligt at betale dansk løn med prisen

En ny vognmandspolitiker er født

Vognmandskonen Britt Skousen Andersen var en uge i praktik som politiker på Christiansborg

Video
Tunnel til milliarder skal fra mandag aflaste trafikken i København

Nordhavnsvej blev indviet søndag. Projektet har taget syv år, og vejen skal aflaste biltrafikken i København

Medie: Kapitalfond gør klar til salg af Scandlines

Scandlines vurderes ifølge medie at kunne indbringe kapitalfond mere end fem milliarder kroner

Nyhedsbrev

Test
Scania G er god til distribution

Det var absolut ikke en typisk dansk opbygning, som vi prøvede forleden, da vi kørte en 2-akslet Scania G410 trækker fra Odense til Hvidovre - i tæt tåge

Online Avis Arkiv

Ny motor fra Scania

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Digital totalløsning til eksportører og speditører

Eksportportalen.dk samler alle eksportdokumenterne og certifikaterne ét sted

Direktør stopper i Danske Havne

DI forudser ny retssag

Nye regler om alkolåse skal holde spritbilister fra flasken

Rådet for Sikker Trafik forventer, at nye regler om alkolåse betyder færre spritbilister.

Blue Water opkøber vognmandsforretning

Ny regel straffer chauffører hårdt

Chauffør Daniel Ejsenhardt fra Faxe tjekkede ikke, at medbringertrucken sad i tilpas højde, og fik hård straf

Når højere pris giver lavere omkostninger

Det er ikke den billigste trailere, som vognmand Peter Markussen har valgt; men på sigt regner han med, at den alligevel bliver billigst

Nu skal vi lære at bruge Ziik

Danske lastbiler har mindre at lave trods høj vækst

Danske lastvogne har det seneste år kørt færre kilometer og med mindre gods end året forinden

Ventetid på kørekort kostede chaufførjobbet: Det er helt galt

Fleksjobbet forsvandt på grund af den lange ventetid. I stedet er Ove endt på offentlig forsørgelse

Formandsskifte på Horsens Havn

Slut med køkkenbords-aftaler

Ny lov: Chaufførers overenskomster skal indgås af arbejdsmarkedet

Frank Nørager & Co. solgt

Transportvirksomheden Ville Silvasti køber Frank Nørager & Co. A/S og bliver størst I Nordeuropa.

Tonstunge elementer i luften i Køge: Nu bliver broen synlig for alle

Med Bladt Industries som entreprenør går arbejdet med Køge Nord Stations gangbro fredag ind i sin næste fase.

60 x 300 ton fra Aalborg til Tyskland

Unge skal fortælle transport-historier

Forsker: Droner kan levere pakker til din hoveddør om få år

Danish Transport Award 2018 åben for nomineringer

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Kølevogns-producent ovenpå efter konkurs

Næstformand går på pension

Tyrkisk chauffør varetægtsfængslet

Det nye vinterdæk til traileren

EU’s ladeport for chauffører fra tredjelande skal lukkes helt i

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nye chefer til to danske Volvo Truck Centre

Ny lagerhal til Thyborøn Stevedore

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Husk Early Bird-rabat på AUTODRIVE 2018 indtil d. 15/1 - bl.a. med "Mr. Robobus" fra Finland

NYHED! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, højkvalitets motorolie med API CK og VOLVO VDS 4.5. godkendelse.

Sådan kommer du i gang med at spare på energien – helt gratis

Vil du ligesom Bodycote Varmebehandling have en komplet pakke hos én leverandør?

Hyva cylinder DP og DA 129/149 Dobbeltvirkende

Få det optimale ud af dit ERP-system med EDI-integration

Hejs af elementer til nyt plejehjem i Svendborg

TIP leverer 15 fabriksnye gardintrailere til Schou-Danielsen

Det behøves ikke at være størrelsen det kommer an på...

Under body cylinder UCB 126 & 165

Ny økonomidirektør hos DS Stålkonstruktion

Global økonomisk vækst overrasker i 2017

STK aggregat fra BAKKER

Fokuser på din kerneforretning - Outsource din elektroniske samhandel

Knud Gade flytter 39 pavilloner for ABC Pavilloner

Verdens bedste kædeopkorter til dit kædesæt fra Gunnebo

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Harm Mammen køber krog

Meldgaard vejesystem HelperX

Olympiske præstationer holder Lynx helikoptere i luften

Fem gode tips til at optimere dine leverancer op til højtiderne

CERTEX-GH kraner sikrer maksimal hastighed i din produktion

Hos os giver EasyCert fra Fyns Kran Udstyr et super overblik

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Lukket grab GIE

Send til en kollega

0.258