23948sdkhjf

Stort behov for efteruddannelse

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Autobranchen Danmark opfordrer underleverandørerne til at efteruddanne lastvognsmekanikere

Den teknologiske udvikling accelererer med lynets hast i disse år. Vognmændene efterspørger nye lastbiler og avanceret materiel. Lastvognsproducenterne, bilforhandlerne og leverandørerne til branchen efterkommer behovet så godt de kan – og myndigheder strammer op med nye krav om CO2-udslip, brændstofforbrug, sikkerhed og effektivitet.

Den nye teknologi gør det muligt at opfylde de mange ønsker og krav; men den stiller også store krav til viden og efteruddannelse af de medarbejdere, som skal servicere vognmandsbranchen – det gælder ikke mindst lastbilmekanikerne.

Skal have den nyeste viden
- Det er vigtigt, at mekanikerne er opdaterede med den allernyeste viden, siger chefkonsulent Hans Bruun fra AutoBranchens VidenCenter.

- Den nye teknologi skal kontrolleres, kalibreres og serviceres, og det kræver fuld opdateret viden. Det kræver avanceret og dyrt diagnoseudstyr – og så kræver det, at man ved, hvordan udstyret skal håndteres. Og her er der lang vej igen, før vi har alle landets lastbilmekanikere opdateret.

Lastvognsuddannelser halter efter
Ifølge Hans Bruun gør bilimportørerne gør, hvad de kan for at holde de autoriserede værksteder opdaterede; men der er også behov for, at de frie værksteder får opdateret deres medarbejdere. Derfor er der et stort behov for, at de som har mest viden om alt det nye, kommer endnu mere på banen med hensyn til efteruddannelse og kurser.

- På person- og varebilsområdet sker det på grossisternes uddannelser og akademier; men når det handler om lastbiler, trailere og andet transportmateriel halter efteruddannelsen desværre langt efter.

- En lastbil består jo af et chassis, hvorpå der er monteret en opbygning, måske ekstra aksler og udstyr, som bruges til at håndtere lasten. Her er behovet for, at der tilføres viden om montering, justering og fejlfinding på systemer og komponenter endnu større end for person- og varebiler.

På tide med initiativer
- De forskellige underleverandører arbejder meget forskelligt med disse behov. Nogle holder produktkurser, andre har teknikere, der kan hjælpe og måske er der en hotline, man kan ringe til, hvis der er problemer.

- De tekniske skoler har helt naturligt svært ved at følge med. De har rigeligt at gøre med at give lærlingene mere basisviden. Derfor er det på tide, at en større reservedelsgrossist sætter uddannelse og jobtræning i system på lastbilområdet, lyder opfordringen fra Hans Brun.

Korte, praktiske kurser
- Der er et voldsomt behov for korte, målrettede kurser med fokus på praktik. Mange værksteder kan ikke undvære deres mekanikere i længere tid – i hvert fald ikke de to-tre dage, som et AMU-kursus typisk tager.

- Korte, fokuserede kurser vil være til gavn for hele branchen. Det vil være til gavn for værkstedernes effektivitet og kundernes driftsøkonomi. Endelig vil det være til gavn for samfundet, fordi de tunge køretøjer vil have færre fejl og forurene mindre, siger chefkonsulenten.

- Sidst med ikke mindst vil det gøre branchen mere attraktiv for unge, som søger en uddannelse og en karriere inden for transportbranchen.

- Jeg mener, at man med en fornuftig efteruddannelse af mekanikerne vil kunne tiltrække flere unge og fastholde flere i branchen. Efteruddannelse betyder rigtig meget, hvis man vil fastholde de teknikere, som er beskæftiget i branchen, slutter Hans Bruun.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Større dækcenter på ny adresse

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.211