23948sdkhjf

Speditører er imod protektionisme

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Danske Speditørers administrerende direktør, Martin Aabak, slår fast, at protektionisme vil komme til at begrænse kapaciteten

Årsagerne til og konsekvenserne af protektionisme fylder meget for de danske speditionsvirksomheder. De er i høj grad påvirket af, at transportkapaciteten er kommet under pres, og af at det til en vis grad skyldes den stigende protektionisme.

- Den udenlandske transportkapacitet er ikke længere til rådighed i samme omfang som tidligere, konkluderer Martin Aabak.

- Noget kunne tyde på, at protektionismen i fremtiden vil få yderligere vind i sejlene. Det vil føre til et endnu mere skævt forhold mellem udbud af og efterspørgsel efter transport- og logistikydelser og dermed til stigende omkostninger, der i den sidste ende skal betales af forbrugerne.

- Blandt de danske brancheforeninger på transportområdet er vi - Danske Speditører - nu den eneste, der konsekvent mener, at udenlandske transportarbejderes deltagelse i udførelsen af transportopgaver på dansk jord er nødvendigt og samfundsgavnligt.

- Udenlandske transportarbejdere er med til at sikre, at udbud og efterspørgsel på transportområdet kan følges ad. Vi mener ikke, at der skal ske en væksthæmmende stramning af reglerne for cabotagekørsel, siger Martin Aabak. Han beklager, at de to danske vognmandsorganisationer – ITD og DTL - mener, at national kørsel – cabotage og kombineret transport – skal aflønnes efter lønsatserne i det land, hvor transporten udføres.

Læs også: Nu går Brexit ind i afgørende fase

- Det er vi modstandere af. Vi er faktisk den eneste danske erhvervsorganisation, der har en klar holdning og en skarp profil, når det handler om den udenlandske transportkapacitets bidrag til at få hjulene til at snurre i Danmark.

Forbud mod langtidsparkering

Vedtagelsen af finansloven i december 2017 indeholder blandt andet et forbud mod langtidsparkering på de danske rastepladser. Dette forbud er direkte rettet mod udenlandske chauffører, der er nødt til at holde det lange chaufførhvil på dansk jord.

Forbuddet vil kunne føre til, at det reelt bliver mindre attraktivt for udenlandske vognmænd at operere i Danmark. Det vil være med til at øge omkostningerne.

De rigtige kompetencer

- Kompetencer er i centrum for vores bestræbelser på at sikre et ordentligt rekrutteringsgrundlag for speditørelevuddannelsen.

- Det skal være muligt fortsat at rekruttere unge med en 3-årig gymnasial baggrund til den unikke danske speditørelevuddannelse. Vores ambition er, at få kredsen bag det meget brede forlig om erhvervsuddannelserne til at gå med til at udstede en længerevarende eller endda permanent dispensation til det. Det vil være blandt vores fagpolitiske topprioriteter i 2018.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Danmark har mistet en erhvervshavn

Ny specialistgruppe for krantransport

Førerløse truck løser flaskehalsene

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Online Avis Arkiv

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

HMF: - Ventetiden skal ned

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

ITD opruster på digitalisering

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.186