23948sdkhjf

Speditører er imod protektionisme

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Danske Speditørers administrerende direktør, Martin Aabak, slår fast, at protektionisme vil komme til at begrænse kapaciteten

Årsagerne til og konsekvenserne af protektionisme fylder meget for de danske speditionsvirksomheder. De er i høj grad påvirket af, at transportkapaciteten er kommet under pres, og af at det til en vis grad skyldes den stigende protektionisme.

- Den udenlandske transportkapacitet er ikke længere til rådighed i samme omfang som tidligere, konkluderer Martin Aabak.

- Noget kunne tyde på, at protektionismen i fremtiden vil få yderligere vind i sejlene. Det vil føre til et endnu mere skævt forhold mellem udbud af og efterspørgsel efter transport- og logistikydelser og dermed til stigende omkostninger, der i den sidste ende skal betales af forbrugerne.

- Blandt de danske brancheforeninger på transportområdet er vi - Danske Speditører - nu den eneste, der konsekvent mener, at udenlandske transportarbejderes deltagelse i udførelsen af transportopgaver på dansk jord er nødvendigt og samfundsgavnligt.

- Udenlandske transportarbejdere er med til at sikre, at udbud og efterspørgsel på transportområdet kan følges ad. Vi mener ikke, at der skal ske en væksthæmmende stramning af reglerne for cabotagekørsel, siger Martin Aabak. Han beklager, at de to danske vognmandsorganisationer – ITD og DTL - mener, at national kørsel – cabotage og kombineret transport – skal aflønnes efter lønsatserne i det land, hvor transporten udføres.

Læs også: Nu går Brexit ind i afgørende fase

- Det er vi modstandere af. Vi er faktisk den eneste danske erhvervsorganisation, der har en klar holdning og en skarp profil, når det handler om den udenlandske transportkapacitets bidrag til at få hjulene til at snurre i Danmark.

Forbud mod langtidsparkering

Vedtagelsen af finansloven i december 2017 indeholder blandt andet et forbud mod langtidsparkering på de danske rastepladser. Dette forbud er direkte rettet mod udenlandske chauffører, der er nødt til at holde det lange chaufførhvil på dansk jord.

Forbuddet vil kunne føre til, at det reelt bliver mindre attraktivt for udenlandske vognmænd at operere i Danmark. Det vil være med til at øge omkostningerne.

De rigtige kompetencer

- Kompetencer er i centrum for vores bestræbelser på at sikre et ordentligt rekrutteringsgrundlag for speditørelevuddannelsen.

- Det skal være muligt fortsat at rekruttere unge med en 3-årig gymnasial baggrund til den unikke danske speditørelevuddannelse. Vores ambition er, at få kredsen bag det meget brede forlig om erhvervsuddannelserne til at gå med til at udstede en længerevarende eller endda permanent dispensation til det. Det vil være blandt vores fagpolitiske topprioriteter i 2018.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tid til at prøve en 6-cylindret

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Vognmandsfirma fylder 100 år

Nyhedsbrev

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

Online Avis Arkiv

Transportfirma åbner egne tankstationer

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To DAF til Pagh Transport

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Bygger kæmpe energifabrik

Betalingsbro er et skråplan

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

Nyt om navne

Arla kører på GTL

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Send til en kollega

0.305