23948sdkhjf

Speditører om rasteplads-regler: - Stop op og overvej konsekvenserne

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Når flertalspartiernes transportordførere på Christiansborg meget snart mødes og indgår den endelige aftale om parkeringsrestriktioner på de statslige rastepladser langs motorvejene, skal de være klar over, at de betræder en farlig vej.

Det kan få drastiske konsekvenser for både dynamikken i vejgodstransporten, og for de mange chauffører, der nu afskæres fra at parkere deres lastbil under ordnede forhold for at holde deres lovpligtige længerevarende hvil.

Sådan siger direktøren for Danske Speditører, Martin Aabak, i en aktuel kommentar til den ændring af grundvilkårene for godstransport med lastbil, som ifølge ham nu kan bliver en realitet, uden at nogen overhovedet har overvejet, hvad parkeringsrestriktionerne betyder for samfundsøkonomien, for logistikken eller for de mennesker, der skal få en praktisk hverdag til at hænge sammen.

- Vi kan slet ikke se, at et sådant forbud er nødvendigt eller hensigtsmæssigt. Ingen vil blive bedre stillet af det. Derfor vil jeg opfordre politikerne til ikke at forhaste sig. Dette her er for vigtigt til at blive afgjort med bind for øjnene, uden at der er nogen, der har spurgt os i transportbranchen, siger Martin Aabak.

Opgør konsekvenserne
Danske Speditører opfordrer til, at ordførerne fra flertalspartierne beder Transportminister Ole Birk Olesen starte med at opgøre de samlede praktiske og menneskelige konsekvenser.

- Lige nu diskuterer ordførerne, om tidsbegrænsningen skal være 3, 11 eller 24 timer. Som jeg ser det, bør der på nuværende tidspunkt ikke tages en beslutning om nogen af alternativerne. Bliver der taget en beslutning nu, er det som at gamble med transporterhvervet, og det kan ingen være tjent med, siger Martin Aabak, der også slår fast, at uanset, hvad udfaldet bliver, så skal virksomhederne have god tid til at tilpasse deres daglige operationer til de nye vilkår.

Danske Speditører mener, at det i diskussionen om det kommende forbud mod langtidsparkering på rastepladserne er det vigtigt at tage udgangspunkt i, hvordan virkelighedens verden og værdikæderne rent faktisk er skruet sammen.

- Danmark er fuldt og helt med i Det Indre Marked. Så længe vi er det, er der regler og principper, der skal respekteres. Det betyder blandt andet, at varer skal kunne strømme frit over landegrænserne. Konsekvensen af det er, at der skal udføres en masse transport for at flytte varerne frem til forbrugerne. Derfor skal det sandelig også undersøges om parkeringsrestriktioner på de danske rastepladser efter den model, som nogle af ordførerne fortrækker, simpelthen er så begrænsende for den frie bevægelighed, at det kan opfattes som en teknisk handelshindring og derfor er i strid med EU-retten, slutter Martin Aabak.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Danmark har mistet en erhvervshavn

Ny specialistgruppe for krantransport

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Online Avis Arkiv

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

HMF: - Ventetiden skal ned

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

ITD opruster på digitalisering

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.236