23948sdkhjf

Speditører om rasteplads-regler: - Stop op og overvej konsekvenserne

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Når flertalspartiernes transportordførere på Christiansborg meget snart mødes og indgår den endelige aftale om parkeringsrestriktioner på de statslige rastepladser langs motorvejene, skal de være klar over, at de betræder en farlig vej.

Det kan få drastiske konsekvenser for både dynamikken i vejgodstransporten, og for de mange chauffører, der nu afskæres fra at parkere deres lastbil under ordnede forhold for at holde deres lovpligtige længerevarende hvil.

Sådan siger direktøren for Danske Speditører, Martin Aabak, i en aktuel kommentar til den ændring af grundvilkårene for godstransport med lastbil, som ifølge ham nu kan bliver en realitet, uden at nogen overhovedet har overvejet, hvad parkeringsrestriktionerne betyder for samfundsøkonomien, for logistikken eller for de mennesker, der skal få en praktisk hverdag til at hænge sammen.

- Vi kan slet ikke se, at et sådant forbud er nødvendigt eller hensigtsmæssigt. Ingen vil blive bedre stillet af det. Derfor vil jeg opfordre politikerne til ikke at forhaste sig. Dette her er for vigtigt til at blive afgjort med bind for øjnene, uden at der er nogen, der har spurgt os i transportbranchen, siger Martin Aabak.

Opgør konsekvenserne
Danske Speditører opfordrer til, at ordførerne fra flertalspartierne beder Transportminister Ole Birk Olesen starte med at opgøre de samlede praktiske og menneskelige konsekvenser.

- Lige nu diskuterer ordførerne, om tidsbegrænsningen skal være 3, 11 eller 24 timer. Som jeg ser det, bør der på nuværende tidspunkt ikke tages en beslutning om nogen af alternativerne. Bliver der taget en beslutning nu, er det som at gamble med transporterhvervet, og det kan ingen være tjent med, siger Martin Aabak, der også slår fast, at uanset, hvad udfaldet bliver, så skal virksomhederne have god tid til at tilpasse deres daglige operationer til de nye vilkår.

Danske Speditører mener, at det i diskussionen om det kommende forbud mod langtidsparkering på rastepladserne er det vigtigt at tage udgangspunkt i, hvordan virkelighedens verden og værdikæderne rent faktisk er skruet sammen.

- Danmark er fuldt og helt med i Det Indre Marked. Så længe vi er det, er der regler og principper, der skal respekteres. Det betyder blandt andet, at varer skal kunne strømme frit over landegrænserne. Konsekvensen af det er, at der skal udføres en masse transport for at flytte varerne frem til forbrugerne. Derfor skal det sandelig også undersøges om parkeringsrestriktioner på de danske rastepladser efter den model, som nogle af ordførerne fortrækker, simpelthen er så begrænsende for den frie bevægelighed, at det kan opfattes som en teknisk handelshindring og derfor er i strid med EU-retten, slutter Martin Aabak.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tid til at prøve en 6-cylindret

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Vognmandsfirma fylder 100 år

Transportfirma åbner egne tankstationer

Nyhedsbrev

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Online Avis Arkiv

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyt fra bestyrelser og direktioner

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Betalingsbro er et skråplan

Bygger kæmpe energifabrik

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Million-anlæg taget i brug

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Prime Cargo indvier automatisk lager til 60 millioner

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Nyt om navne

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Refako lander millionunderskud

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Bestyrelsesformand i DSV trækker sig

Dækbranchens temadag

Lærlingens vej til at køre varebil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Få stærkere kunderelationer og øget salg med effektiv EDI

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Ajcon bygger nyt grønt køle-/frysehus for JN Spedition

Forskellige typer papkasser

Fremstilling af stort kædesling

Knud Sørensen Brande ApS nye Kel-Berg sværlasttrailer

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Vidste du, at PostNord transporterer paller og stykgods?

Gå ikke glip af årets udbudskonference - en del af NPP 2019

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Send til en kollega

0.223