23948sdkhjf

Våd vinter har krævet mere saltning mod glatte veje

Vognmændenes saltbiler har ikke tilbragt mange timer i garagen, selvom vintervejret har været mildt og vådt, meddeler Vejdirektoratet

Selv om vinteren indtil videre har været mild og våd, betyder det ikke, at Vejdirektoratets saltbiler har holdt stille i garagen. Tværtimod. Netop når der er fugt i luften, og temperaturen ligger og vugger lige omkring frysepunktet, er det ekstra vigtigt at salte mod frysende våde vejbaner. Og det har Vejdirektoratet da også gjort.

- Vores tal viser, at vi indtil videre i denne vinter faktisk har brugt lidt mere salt, end vi plejer at gøre på en normal gennemsnitsvinter, siger områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.

- Det skyldes, at det kolde og fugtige vejr kræver en stor indsats mod rim og is på kørebanen. Mange trafikanter tror måske, at vores vintertjeneste nærmest kan holde fri, så længe dagstemperaturen holder sig på den rette side af frysepunktet, men det er langt fra tilfældet. Vi er nødt til at være aktive med saltbilerne for at holde vejene sikre og farbare til glæde for bilisterne.

Selve opgaven med at bekæmpe vinteren på de danske veje ligger hos Vejdirektoratets vintertjeneste i Aalborg. Her sidder medarbejdere og overvåger statsvejnettet og temperaturudviklingen i døgndrift. Og når der med stor sandsynlighed er udsigt til rim eller frysende våde vejbaner, bliver de vognmænd, der salter vejene for Vejdirektoratet, sendt på gaden med deres saltspredere.

Udkaldene til saltsprederne sker som oftest om natten eller i de tidlige morgentimer, så vejene kan være sikre og farbare for morgentrafikanterne. Men der bliver naturligvis også saltet i løbet af dagen, hvis vejrliget kræver det.

- Vores mål er at forstyrre trafikken mindst muligt, siger Charlotte Vithen.

- Derfor prøver vi at få saltet vejene, inden morgenpendlerne for alvor dukker op, så de store saltbiler ikke fylder på vejene. Og derfor er vores arbejde usynligt for de fleste af trafikanterne.

Fakta: Vejdirektoratets Vintertjeneste
  • Samlet set har Vejdirektoratets saltbiler ved midten af januar brugt 26.555 tons salt i denne vinter. Det er godt 6 procent mere end på dette tidspunkt i en gennemsnitlig vinter.
  • Saltbilerne er indtil videre blevet aktiveret i det, der svarer til 47 landsdækkende udkald, hvilket også er en smule over normalen.
  • Eftersom et landsdækkende udkald sender omkring 130 saltbiler på gaderne, så betyder det, at Vejdirektoratet havde 3.400 enkeltture med saltspredere ude at køre i december måned. 
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

Gammel kending tilbage hos Sawo

Mercedes satser på el

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Kvinder klar til netværk

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

To Ultima kroghejs fra SAWO

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Send til en kollega

0.346