23948sdkhjf

Våd vinter har krævet mere saltning mod glatte veje

Vognmændenes saltbiler har ikke tilbragt mange timer i garagen, selvom vintervejret har været mildt og vådt, meddeler Vejdirektoratet

Selv om vinteren indtil videre har været mild og våd, betyder det ikke, at Vejdirektoratets saltbiler har holdt stille i garagen. Tværtimod. Netop når der er fugt i luften, og temperaturen ligger og vugger lige omkring frysepunktet, er det ekstra vigtigt at salte mod frysende våde vejbaner. Og det har Vejdirektoratet da også gjort.

- Vores tal viser, at vi indtil videre i denne vinter faktisk har brugt lidt mere salt, end vi plejer at gøre på en normal gennemsnitsvinter, siger områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.

- Det skyldes, at det kolde og fugtige vejr kræver en stor indsats mod rim og is på kørebanen. Mange trafikanter tror måske, at vores vintertjeneste nærmest kan holde fri, så længe dagstemperaturen holder sig på den rette side af frysepunktet, men det er langt fra tilfældet. Vi er nødt til at være aktive med saltbilerne for at holde vejene sikre og farbare til glæde for bilisterne.

Selve opgaven med at bekæmpe vinteren på de danske veje ligger hos Vejdirektoratets vintertjeneste i Aalborg. Her sidder medarbejdere og overvåger statsvejnettet og temperaturudviklingen i døgndrift. Og når der med stor sandsynlighed er udsigt til rim eller frysende våde vejbaner, bliver de vognmænd, der salter vejene for Vejdirektoratet, sendt på gaden med deres saltspredere.

Udkaldene til saltsprederne sker som oftest om natten eller i de tidlige morgentimer, så vejene kan være sikre og farbare for morgentrafikanterne. Men der bliver naturligvis også saltet i løbet af dagen, hvis vejrliget kræver det.

- Vores mål er at forstyrre trafikken mindst muligt, siger Charlotte Vithen.

- Derfor prøver vi at få saltet vejene, inden morgenpendlerne for alvor dukker op, så de store saltbiler ikke fylder på vejene. Og derfor er vores arbejde usynligt for de fleste af trafikanterne.

Fakta: Vejdirektoratets Vintertjeneste
  • Samlet set har Vejdirektoratets saltbiler ved midten af januar brugt 26.555 tons salt i denne vinter. Det er godt 6 procent mere end på dette tidspunkt i en gennemsnitlig vinter.
  • Saltbilerne er indtil videre blevet aktiveret i det, der svarer til 47 landsdækkende udkald, hvilket også er en smule over normalen.
  • Eftersom et landsdækkende udkald sender omkring 130 saltbiler på gaderne, så betyder det, at Vejdirektoratet havde 3.400 enkeltture med saltspredere ude at køre i december måned. 
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Ung vognmand får bøde på 1 million

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Nyhedsbrev

9.047 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Online Avis Arkiv

Aftale om nye skraldevogne på plads

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde giver resultater

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Nu bliver trafiktavlerne på M3 endnu klogere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

SDK Shipping køber Odense-selskab

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

Lastbilchauffør risikerer bøde efter tisse-uheld

Ballade om dyretransport: Chauffører får kæmpebøder for skjulte skader

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Murstenstang – findes det?

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Tvillingepar leveret til Stentransporten

JLM teknik fejrer julen med adventskonkurrence

Endnu en opbygning er færdig og leveret af SAWO

POP® blindnitter fra Titgemeyer

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Benny Rasmussen & Søn A/S

Ny partner til de lovpligtige eftersyn?

Send til en kollega

0.217