Højteknologi og håndværk går hånd i hånd

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

For at kunne bibeholde kranproduktionen i Danmark, investerer HMF i avancerede robotter og maskiner; men der skal også mennesker til at udvikle og færdiggøre en kran

Det er ikke billigt at producere kraner - og slet ikke, hvis man vil producere kranerne i Danmark. Det vil HMF, og derfor skal der investeres i robotter, automatisering og nye maskiner, så produktionen bliver så effektiv som muligt - og så man prismæssigt kan konkurrere med kraner, der produceres i Polen, Slovakiet, Italien mm.

Så - ja, kranproduktion foregår stadig i Danmark på adressen Oddervej 200 i Århus-forstaden Højbjerg, hvor der side om side med svejserobotterne, bukkemaskinerne og CNC bearbejdningscentrene arbejder omkring 400 medarbejdere. For der skal stadig være mennesker til at udvikle kranerne, samle dem og give dem det sidste tjek.



I disse år går det virksomheden godt: Der er gang i salget, økonomien er konsolideret, og man kan få de medarbejdere, der er brug for.

Der har både været op- og nedture i de 67 år, der er produceret kraner i Højbjerg. Seneste nedtur var ved finanskrisen 2008/09. Da var krisen så dyb, at banken reelt overtog kontrollen over selskabet og efter en vellykket turn around satte selskabet til salg

Da afdøde stifter Arne Bundgaard ønskede at beholde virksomheden på danske hænder med afsæt i Århus, efterkom banken ønsket herom, nu med udsigten til en god fremtidigt forretning og relation.

Virksomheden er nu tilbage i familiens eje og kontrol.

Læs også: HMF-direktør fik transport ind med modermælken

Holde sig til kernen
At holde sig til kerneaktiviteterne var opskriften på overlevelse - og den opskrift har adm. direktør Brian Stage kendt til i detaljer, lige siden han i 2011 kom ind i HMF’s bestyrelse. Den opskrift fortsætter han, efter at han i 2017 blev opfordret til at søge stillingen som adm. direktør, hvad han gjorde og fik. Nu er det ham, der sidder i hjørnekontoret og skal "levere varen."

- En kran er et arbejdsredskab til vognmænd, der lever af at flytte og håndtere gods. Kunderne skal vi hele tiden have i vores bevidsthed, siger Brian Stage, da Transportmagasinet møder ham netop i hjørnekontoret.

- Kunderne er ubønhørlige i deres krav. Kranerne skal være stadig større, de skal være mere tekniske og mere automatiserede. De skal kunne mere. Der er hele tiden større forventninger til vores kraner i forhold til løft pr. kilo, sikkerhed, vægt, monitorering, tilstandsrapporter, diagnostik og så videre.

Som et cykelhold
- Der bliver stillet nogle store krav til os, siger Brian Stage og sammenligner HMF’s udviklingsafdeling med et cykelhold.

Læs også: HMF er klar til vækst

- Vi arbejder ligesom cykelryttere. Hvordan kan vi sikre så små indbygningsmål som muligt? Hvordan kan vi holde en lav egenvægt? Hvordan kan vi bruge nye materialer optimalt? Jo mindre kranen fylder på ladet, jo større lad kan man få. Jo mindre udstyret vejer, des mere kan vognmanden flytte.

- IT og software er også meget vigtigt i dagens kraner. For få år siden havde vi softwareafdelingen ude i byen. Nu har vi dem selv. Vi har fire mand, der bare sidder og udvikler software, styringer og ser på fremtidens styringer. Sikkerhed og betjening.

- Kranerne skal også se flotte ud to år efter købet. Så vi arbejder meget med overfladebehandling og materialerne. Vi har et fuldautomatisk maleranlæg, hvor vi slyngrenser, affedter, grunder og maler.

Fra de små til de store
Hos HMF producerer man hele spektret af lastbilmonterede kraner - fra de små Handy-kraner til kraner i 90 ton/meter klassen.

Læs også: Lille kran på en lille trailer

Lige nu testes to helt nye store kraner. Det er afløserne for Odin og Thor. Det bliver de største kraner, der nogensinde er produceret i Højberg. De bliver større end vores nuværende største og med en masse nye features, siger Brian Stage, som regner med at introducere dem i løbet af 2018

- Vi har to vognmænd til at køre mark-test på dem lige nu, fortæller han og håber, at testen falder så godt ud, at man kan gøre dem klar til at blive markedsført i løbet af året.

Ellers er det mellemkranerne i på omkring 26 ton/meter, der sælges flest af. Også de bliver snart optimeret med nye funktioner, så de bl.a får større løftekapacitet, siger Brian Stage.

Et komplet produkt
HMF har også optimeret på salgs- og service siden. Sidste år blev Kristian Olesen ansat som direktør for Danmark. Hans ansvarsområde omfatter også opbyggerafdelingerne i Galten, Nr. Sundby, Rødekro og Roskilde, som der også skal sættes større fokus på og som er ved at blive udvidet med flere arbejdspladser.

Læs også: OK skal endnu mere på landkortet

- Vi vil gerne kunne levere et komplet produkt, som er skræddersyet til vognmændene. Derfor får den afdeling et separat fokus, forklarer Brian Stage.

- Det er sjældent en kran står alene. Der skal et lad, en ladkasse, et hejs eller lignende på. Det kan vi tilbyde som en komplet opbygning. Udover kraner har vi egenproduktion af wirehejs og ladkasser. Vi har forhandlingen af JOAB kroghejs. Så vi har hele pakken.

Transportmagasinet: Hvad med trailere?
- Vi laver ikke trailere mere, svarer Brian Stage.

- Det gjorde vi engang, men det kommer vi ikke til at gøre igen. Jeg tror, at man skal specialisere sig. Min tese er, at man aldrig bliver god til at lave alting; men hvis man koncentrerer sig om færre ting og allokerer ressourcerne til det, har man mulighed for at gøre en forskel - så kan man differentiere sig på kvalitet, brugervenlighed, pris og så videre.

- Så vi laver kraner og de komplementære produkter, der understøtter kransalget.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Legendarisk lastbil reddet efter trafikuheld

Efter uheld nægtede vognmand at lade sin specielle lastbil dø - nu er den atter klar til at indtage vejene, og det i et helt nyt look

NTG køber op

Styrker aktiviteterne inden for transport af køle- og fryseprodukter i Østeuropa

Mere DAF til Thomsen

Vognmand Peter T. Thomsen i Stenderup har fået endnu en DAF XF530

Nye leveringer

Her er et udvalg af det seneste materiel leveret til vognmænd og entreprenører:

Padborg Transportmesse gearer op til 2019

Nu skal messen være større end nogensinde

Nyhedsbrev

N.C. Nielsen leverer truck nr. 50.000

Online Avis Arkiv

TINV får lov til at fortsætte

Vejen banet for forlængelse af Hillerødmotorvej

Statstilskud skal bane vejen for elbiler

Omsætningen i transportbranchen er historisk høj

Dansk tredjeplads ved kran-VM

ITD: Digitale kørekort er en god ide

Især hvis teknologien kan anvendes på tværs af landegrænser

Biløkonomer besøger Scania

Freja får ny tyrkisk partner

200 elever tager spadestik til milliard-bro

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Danske havne øger godsmængden

Løkke vil sætte deadline for udfasning af benzinbiler

Kørekortet er på vej som app til smartphone

Nakskov Havn skal udbygges for 57 mio kroner

Fremtidens Chauffør
Jobmesser skal afhjælpe chaufførmangel

Med 12 jobmesser de næste 14 dage vil Dekra afhjælpe den massive mangel på chauffører.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Debat
Lovforslag sætter sigtekorn på transportbranchen

H. P. Therkelsens arbejdende bestyrelsesformand Mogens Therkelsen er ikke imponeret over regeringens planer om højere p-bøder

Silo Trans udvider i Vejle

Trillinger løb med sejren

Tre jubilæer i samme virksomhed

Trailere med kunstig intelligens

EU-valg stopper ikke vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Aarhus Havn rykker ét skridt nærmere enorm udvidelse

ITD støtter landmænds trængselsudspil

Lagerspecialist ruster op

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

International rådgivning på højt niveau

Regeringen vil skære 300 mio. på jernbanen

Gammel bornholmer stævner ud mod Sverige

International rådgivning på højt niveau

Inspiration fra Europa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Carl Stahl A/S leverer hydraulisk værktøj til AH Industries

Robotløsning til blindnitter, der sænker omkostningerne for danske virksomheder

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag til Vognmand Niels Hansen A/S

Nyt Ford bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ISO 9001 Inspirationsseminar (På dansk og engelsk)

Ny salgskonsulent til salg af kemitankvogne

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Der bliver hver dag samlet mange kædesæt på vores værksteder i hele Danmark.

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 24,3 m3 leveret til Jakob Pedersen

Nyt Fiat bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologien

Bliv inspireret af Returpack: øg den operationelle effektivitet og forbedre bundlinjen

Nyt Citroen bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny Faymonville Telemax til CSK Stårindustri A/S

6 stk. VETTER Meister M svingkraner med elektrisk krøj leveret til Alfa Laval i Søborg.

Stor Effer kran til Maximus

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægts tiptrailer 23,5 m3 leveret til HvidberG A/S

Kursus i værktøjsmodulet PPAP

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Fremtidens uddannelse og karriere

Vi kan nu tilbyde dig en ny el-talje

HF har pr 1. september ansat Thomas Lund

Mini Trans fejrer 50-års jubilæum

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebel...

Skab tillid med klima ikon

Send til en kollega

0.251