23948sdkhjf

Nu kan man tale med sin bil

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Ved første øjekast er der er ikke ændret meget ved den nye Mercedes-Benz Sprinter varebil, bortset fra fronten; men teknologisk er der tale om et kvantespring

Hvem skulle have troet det - at en ny varebil har flere skjulte nyheder end synlige; men Mercedes-Benz Sprinter - "The King of Vans" - går helt nye veje. Det så vi sidste uge, da der var verdenspremiere på den nye Sprinter. Den nye Sprinter skuffer lidt, for den ligner faktisk den gamle model meget. Det er den teknologiske udvikling med digitalisering i centrum, man finder største nyheder. Kvaliteten og komforten er dog blevet endnu bedre og er nu meget tæt på Mercedes’ personbiler.

Nu med firehjulstræk
Nyt er det, at Sprinter også fås med forhjulstræk. Det betyder først og fremmest, at man kan have 50 kg mere last med. Den har tilmed fået otte centimeter lavere læssehøjde.



Samtidig bliver der flere muligheder for opbyggere til at skræddersy den bil, kunden ønsker. Ifølge Mercedes er det muligt at vælge mellem rundt regnet 1.700 forskellige modeller!

Ingen eSprinter
Mange journalister havde håbet at se og høre mere om den elektriske Sprinter, som Mercedes arbejder på; men den bebudede work-shop om eSprinter var aflyst, og den bil, som til sidst rullede ind på scenen, var låst.

Mercedes-ledelsen holder fast i, at eSprinter bliver klar til salg i 2019 med en rækkevidde på mellem 150- og 200 km på en opladning - altså i stil med eVito, som allerede findes på markedet.

Batteristørrelse, opladning og andre tekniske data blev ikke oplyst.

Læs også: Varebilslov nærmer sig

MBUX
Det er kun få dage siden, at den allerførste Mercedes-Benz med det nyudviklede kommunikationssystem MBUX blev præsenteret. Det skete i Amsterdam ved premieren på den nye A-klasse personbil. Sprinter bliver det næste Mercedes-køretøj med MBUX.

MBUX står for Mercedes-Benz User X-perience. Det er et system, så man kan kommunikere med sin bil ved at snakke til den.

Man kan fortælle systemet, at man vil sende en email - og så beder systemet én om at diktere sin besked. Man kan bede systemet spille noget bestemt musik, eller man kan spørge om vejret i den by, man er på vej til.

Tre meters nøjagtighed
MBUX er bygget sammen med navigationssystemet og kan finde et hvilket som helst sted på jorden med tre meters nøjagtighed.

Det kan være meget praktisk for en entreprenør, som skal finde et bestemt sted på en byggeplads eller en pakke-chauffør, som skal finde frem til en modtager af en pakke i en større bebyggelse.

Læs også: Usikkerhed om varebilers afgift

Systemet har også 360 graders Bird-View kamera. Det hele kan ses på en syv eller 10,3 tommer farveskærm med touch.

Varerum i samme størrelse
Den nye Sprinter har også lige så mange sikkerhedssystemer, som tilbydes i personbilerne - inklusive Adaptiv Fartpilot, nødbremsesystemer og mange andre assistentsystemer.

Man tilbyder en varebil med samme størrelses varerum, så reolerne fra den gamle varebil kan flyttes over i den nye varebil. De store hængsler i bagdørene fylder ikke så meget - og er delvist afløst af magneter - og sikre, at dørene holdes fast under af- og pålæsning.

Fabrikken har også øget anvendelse af galvanisering. Nævnes skal nævnes standard gulvbelægning i varerummet og LED belysning.

Læs også: MAN styrker varebilsafdeling

Fire instrumentbrætter
Man kan også vælge mellem fire udgaver af instrumentbrættet - fra basis til luksus. Der er også trådløs opladning af SmartPhones. Fra fremtidsudgaven, som vi har vist flere gange, er det især frontpartiet, der er fornyet - og man kan bestille sin bil med flere typer kølergrill. Designet bagtil er kun ændret i mindre grad.

For den almindelige kunde kan det være interessant med Mercedes-Benz’ PRO-system inklusive flådestyring - og den tyske fabrik er også klar med en app, så kunden kan vide det meste om deres biler.

Sprinter kommer i handlen i juni måned i år med vægte op til 5,5 tons. Grundet forhjulstræk kan man tilbyde en billigere begyndelsespris på en Sprinter på cirka 150.000 kroner.

Fakta om Sprinter-teknikken
Motorerne er opdaterede med bedre økonomi. Desuden er de mindre støjende, men ellers er det stadig en tilretning af den kendte OM651 motor.

Baghjulstræk og seks cylindrer på 3,0 liter. 190 hk og moment på 440 Nm ved 1.600-2.600 omdrejninger.

Baghjulstræk og fire cylindrer på 2,1 liter. 114-, 143- og 163 hk. Forhjulstræk og fire cylindre på 2,1 liter. 114 og 143 hk (Camper også 177 hk).

Brændstofforbruget er 10,3- 14,5 km/l med et CO2-udslip på 181- 253 g/km.

Efterbehandling SCR og EGR plus AdBlue. Umiddelbart er der ingen modeller med naturgas/biogas.

Serviceintervallet ved Sprinter med baghjulstræk er 60.000 km/2 år, mens biler med forhjulstræk skal serviceres ved 40.000 km/2 år.

En ny 9-trins automat-gearkasse er udviklet specielt til Sprinter; men bilen kommer også med en 7-trins automatkasse og en ny 6-trins gearkasse.

Akselafstand: 3.250- 4.325 mm.
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.186