23948sdkhjf

Besko Akademi åbnet

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Nu får lastbil- og trailermekanikere deres eget uddannelseshus.

 I går torsdag den 1. marts var en stor dag for både grossisten Besko og for hele lastvogns- og trailerbranchen herhjemme.

BESKO AKADEMI slog dørene op til et moderne uddannelsescenter i Kolding med fuld opbakning fra hele branchen - producenterne og leverandørerne af udstyr samt værkstederne og vognmændene.

Ideen om et uddannelsessted for lastvogns- og trailermekanikere har været længe undervejs, og specielt inden for de senere år har behovet været stigende.

I sin åbningstale lagde Besko-direktør Kim B. Jepsen ikke fingrene imellem, da han beskrev situationens alvor for branchen.

- Værkstederne råber på arbejdskraft. Når de søger, får de ikke nogen. Det er som om, at ingen vil være lastvognsmekaniker længere – og slet ikke trailermekaniker. Så det ville vi gerne gøre noget ved.

Læs også: Brug for flere lastvognsmekanikere

- Vi gik til bestyrelsen og vores ejere - tyske BPW - og de var velvillige til at investere i dette sted, hvis branchen også ville bakke op. Det ville de. Derfor står vi her i dag.

Per Mikkelsen, VBG, klippede den røde snor over, mens ITD's chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens, og DTL's tekniske konsulent Finn Bjerremand hver især ønskede branchen tillykke med stedet på vognmændenes vegne.

- Hele transportbranchen har brug for veluddannede og kompetente mekanikere. Lastbilerne og påhængskøretøjerne bliver mere og mere avancerede. Derfor er det vigtigt med et sted, hvor mekanikerne kan blive efteruddannet, sagde Jørn-Henrik Carstens.

Fin tilmelding til kurserne

Det første kursus i BESKO AKADEMI starter på onsdag, og så er der ellers lagt op til kurser så oifte, branchen ønsker det.

Kurserne er slået op på akademiets hjemmeside, hvor man kan tilmelde sig elektronisk.

Læs også: Stærkt partnerskab med lastbilforhandlere

- Det går rigtig fint med tilmeldingerne, kunne Kim B. Jepsen fortælle - men det er klart, at sådan et hus skal rigtig mange kursister gennem om året. Vores ambitionerne er store. Vi har et mål om 500 kursister om året. Så der skal noget igennem.

Gøre branchen attraktiv

Hvorfor gør Besko dette her?

- Vi ønsker at være med til at gøre den tunge transportsektor mere attraktiv og få flere unge mennesker ind - og ikke mindst at fastholde de unge i den tunge sektor, når de er uddannet, sagde Kim B. Jepsen ved åbningen.

- Vi skal følge med udviklingen, og branchen skal hjælpe os med input, så vi kan blive ved med at være med på det nyeste af det nyeste - hele tiden.

 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmandsformand er træt af 3F

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Nyhedsbrev

Brancheforening: Godskørselslov er et vildskud af de helt store

Online Avis Arkiv

Vognmand og chauffør fra Billund idømt hårde straffe

HMK Bilcon fordobler aktiviteterne

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

Eksperter: Øget hastighed for lastbiler giver flere ulykker

Øget hastighed for lastbiler vil have en negativ effekt på trafiksikkerhed, mener organisation og universitet

Lovforslag om miljøzoner behandles 28 marts

Lovforslag om strengere krav til trafikforurening i de fem største byer

Transport 2019
Droner og selvkørende busser: Transport 2019 satser på innovation

S vil lave bred aftale om infrastruktur efter valget

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nye leveringer

Klimarådsformand: - Vi mangler løsninger til den tunge transport

DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Her vil regeringen og DF investere milliarder i veje og tog

Se kortet: Her kører de mest hensynsløse bilister

Molslinjen gør plads til lastbilerne

Pas på: Køre- og hviletid kan gælde selvom rastepladsen er fuld

Debat
ATL-direktør: - Hjemtagning er en farce

Politiet holder øje med seler og telefoner

Fem nye triple boogier til københavnere

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Thomas Darving til Leasing Fyn

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Rederier går til domstole for at stoppe penge til Femern

DTL: CO2 regler er nødvendige - og kræver en indsats

To store møder om Brexit

Flere unge skal være mekanikere

Brexit-nødplan på vej

Branchen byder nye tiltag velkommen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til Flemming Krogh A/S

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Flot ny Kel-Berg rundbuede tiptrailer til Demstrup Autotransport - Preben Hansen ApS

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Hvorfor en god nats søvn er vigtig for lastbilchauffører

Uformelt møde på Transport 2019

2 uger til AUTODRIVE 2019! Gå ikke glip af årets konference om fremtidens selvkørende transport

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet bokstrailer til Tidemann Transport ApS

Løftevogne til mange opgaver

UHING U-Clip spændelement

Kom på HAUTEK stand og få et MESSE tilbud på nye børster til vaskeanlægget

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

TIP lancerer ny kundeportal

Har du styr på de nye regler for varebiltransport?

Ajcon bygger fremtidssikret logistikcenter ved København

Send til en kollega

0.249