23948sdkhjf

Flere særtransporter på vej ud i trafikken

Ny skærpet tolkning af særtransportbekendtgørelsen kan betyde flere tusinde ekstra særtransportvogntog på de danske veje. ITD mener, at den nye fortolkning er helt skæv

Rigspolitiet har i en ny skrivelse skærpet sin tolkning af særtransportbekendtgørelsen. Den nye fortolkning vil resultere i væsentligt flere særtransporter på de danske veje:

1. Der må kun transporteres ét stykke gods i forbindelse med særtransport – med mindre yderligere gods kan medbringes uden at dimensionerne forøges.

2. Der skal anvendes specialfremstillede køretøjer, der for eksempel kan skråtstille godset eller transportere godset på højkant, ved transport af gods, der er bredere 2,55 meter.

- Virkningen af den skærpede tolkning strider mod al sund fornuft. For hvis man håndhæver disse regler, så betyder det langt flere særtransporter på vejene. Når vi taler om transport af stålplader, armeringsnet, betonelementer, og hvad der ellers transporteres til byggeri og industri, så er der potentielt tale om flere tusinde ekstra vogntog på de danske veje. Vi opfordrer Færdselsstyrelsen til at ændre bestemmelserne, hvis ikke politiet vil fortsætte den mere pragmatiske tolkning, der har været brugt indtil nu, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Rammer også villakvartererne
Det er ikke kun på vejene, at de nye regler vil skabe trængsel. Det vil også ramme villakvartererne.

- Hvis man for eksempel skal bygge nyt hus med 12 tagspær, så kommer der i dag én lastbil med de 12 tagspær, men med de nye regler, vil der komme 12 lastbiler for at levere hvert spær enkeltvis. Det tror jeg, at villaejerne og bygherren, der skal betale transporterne, vil blive trætte af, fordi det ikke giver mening, siger Jørn-Henrik Carstens.

Argumentationen, der lægges til grund i skrivelsen, tager udgangspunkt i vindmølleflanger på op til 6,5 meter i diameter, hvor det anføres, at bredden af transporten udgør en væsentlig risiko for færdselssikkerheden.

- Der er ingen tvivl om, at transporter, der er 6,5 meter brede, kræver særlig opmærksomhed og bør vurderes fra sag til sag, men at transportere for eksempel 10-15 flanger med en diameter på 3,5 meter stablet på ét vogntog lyder for mig som en langt bedre ide end 15 vogntog med hver én flange, siger Jørn-Henrik Carstens.

Kig på rimeligheden
ITD opfordrer politiet og Færdselsstyrelsen til at vurdere intentionerne i særtransportbekendtgørelsens §16, der siger, at tilladelse til særtransport forudsætter, at transporten ikke med rimelighed kan kræves gennemført på anden måde.

- Netop ordet rimelighed og paragraffens uddybende sætninger om hensynet til færdselssikkerhed, samfundsmæssige tab og omkostninger, den aktuelle strækning, praktisk gennemførelse med videre bør efter ITD’s opfattelse veje tungere end den nuværende tolkning. Både for særtransporter på enkelttilladelse, strækningstilladelser, generelle tilladelser og mindre omfangsrige særtransporter der kan gennemføres uden særskilt tilladelse, slutter Jørn-Henrik Carstens.

Mere om: særtransport


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mangler du personale på lageret?

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Ny kran til Per Aarsleff

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Send til en kollega

0.202