23948sdkhjf

Flere særtransporter på vej ud i trafikken

Ny skærpet tolkning af særtransportbekendtgørelsen kan betyde flere tusinde ekstra særtransportvogntog på de danske veje. ITD mener, at den nye fortolkning er helt skæv

Rigspolitiet har i en ny skrivelse skærpet sin tolkning af særtransportbekendtgørelsen. Den nye fortolkning vil resultere i væsentligt flere særtransporter på de danske veje:

1. Der må kun transporteres ét stykke gods i forbindelse med særtransport – med mindre yderligere gods kan medbringes uden at dimensionerne forøges.

2. Der skal anvendes specialfremstillede køretøjer, der for eksempel kan skråtstille godset eller transportere godset på højkant, ved transport af gods, der er bredere 2,55 meter.

- Virkningen af den skærpede tolkning strider mod al sund fornuft. For hvis man håndhæver disse regler, så betyder det langt flere særtransporter på vejene. Når vi taler om transport af stålplader, armeringsnet, betonelementer, og hvad der ellers transporteres til byggeri og industri, så er der potentielt tale om flere tusinde ekstra vogntog på de danske veje. Vi opfordrer Færdselsstyrelsen til at ændre bestemmelserne, hvis ikke politiet vil fortsætte den mere pragmatiske tolkning, der har været brugt indtil nu, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Rammer også villakvartererne
Det er ikke kun på vejene, at de nye regler vil skabe trængsel. Det vil også ramme villakvartererne.

- Hvis man for eksempel skal bygge nyt hus med 12 tagspær, så kommer der i dag én lastbil med de 12 tagspær, men med de nye regler, vil der komme 12 lastbiler for at levere hvert spær enkeltvis. Det tror jeg, at villaejerne og bygherren, der skal betale transporterne, vil blive trætte af, fordi det ikke giver mening, siger Jørn-Henrik Carstens.

Argumentationen, der lægges til grund i skrivelsen, tager udgangspunkt i vindmølleflanger på op til 6,5 meter i diameter, hvor det anføres, at bredden af transporten udgør en væsentlig risiko for færdselssikkerheden.

- Der er ingen tvivl om, at transporter, der er 6,5 meter brede, kræver særlig opmærksomhed og bør vurderes fra sag til sag, men at transportere for eksempel 10-15 flanger med en diameter på 3,5 meter stablet på ét vogntog lyder for mig som en langt bedre ide end 15 vogntog med hver én flange, siger Jørn-Henrik Carstens.

Kig på rimeligheden
ITD opfordrer politiet og Færdselsstyrelsen til at vurdere intentionerne i særtransportbekendtgørelsens §16, der siger, at tilladelse til særtransport forudsætter, at transporten ikke med rimelighed kan kræves gennemført på anden måde.

- Netop ordet rimelighed og paragraffens uddybende sætninger om hensynet til færdselssikkerhed, samfundsmæssige tab og omkostninger, den aktuelle strækning, praktisk gennemførelse med videre bør efter ITD’s opfattelse veje tungere end den nuværende tolkning. Både for særtransporter på enkelttilladelse, strækningstilladelser, generelle tilladelser og mindre omfangsrige særtransporter der kan gennemføres uden særskilt tilladelse, slutter Jørn-Henrik Carstens.

Mere om: særtransport
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.126