23948sdkhjf

Papir og metal skaber vækst i Kolding Havn

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Alt dansk avispapir går igennem havnen, der er i gang med at udvide med 70.000 m2

Kolding Havn forsøger at skille sig ud ved at specialisere sig. Eksempelvis ved at håndtere metalcoils, der er meget store ruller af tyndt stål. De skal håndteres af specialuddannet personale og specialudstyr og skal opbevares i klimakontrollerede haller.

- Det er svært lige at gøre i en anden havn. Imidlertid er havnen også en klassisk havn, fastslår direktør, Anders Vangsbjerg Sørensen.

- Men de sidste år har vi bestræbt os på at udvikle specialsegmenter - altså håndtering af specialgods, fastslår direktøren.

Ingen konkurrenter

Ifølge direktøren kan hans kunder ikke rigtig bruge nogle af konkurrenterne - Fredericia, Aabenraa og Fredericia.

- For Kolding er meget forskellig. Aabenraa er ikke nødvendigvis en konkurrent, fordi de har meget bulk, skærver, sten og grus, påpeger han og uddyber:

- Det har vi også, men det er et segment, vi satser mindre på. Et godt eksempel på det, vi satser på, er papir - al avispapir i Danmark kommer omkring Kolding. Vi taler om kæmpestore ruller, der er lidt over en mandshøjde og halvanden meter i diameter. De kommer fra Norden, og på gode dage, hvor tingene lykkes, sender vi genbrugspapir tilbage, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Stål og gødning

Desuden lægger direktøren stor vægt på stål og gødning, som man lægger i sække med 750 kg. i hver.

- Kolding Havn er en noget større gødningshavn, end der egentlig er belæg for. Og vi er ret store på recycling af metaller. Vi har helt særlige arealer til dette, for der er helt særlige miljøkrav til det område - at laste skrot kræver både rutine og lidt specialviden.

Vi arbejder desuden meget med genbrugsglas, og vil også gerne håndtere genbrugsplastik og genbrugspapir. Det satser vi på, og vi vil i det hele taget gerne udvikle cirkulærøkonomi-segmentet.

Specialsegmenter

For omkring fem år siden begyndte Kolding Havn at satse på specialsegmenterne.

- Det er kommet lige så stille, og nu har vi det som en del af vores strategi, for vi vil gerne det, som andre ikke kan eller vil.

Og man kan ikke bare lige flytte avispapiret til Horsens eller Vejle. Selvfølgelig kan man flytte det, men det er sin sag lige at flytte det, for man lærer ikke lige at håndtere det på en formiddag. Skærver kan alle håndtere, så vores strategi er at gøre noget andet også, forklarer direktøren.

Hvilke udfordringer giver det?

- Udfordringer ved at være en specialhavn er, at de første investeringer er ret hårde, og det tager lidt tid at få det på plads. Hvis vi satser på genbrugs-plastik, er der altid en risiko for, at markedet forsvinder, så du skal investere i de rigtige faciliteter til de rigtige produkter, svarer direktøren.

Læs også: 1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Havnedirektøren uddyber, at havnen står på tre ben:

- Det ene er, at vi er en specialhavn til specielle produkter. Den anden er, at vi gerne vil være en trimodal havn, hvorfra gods fra skibe, lastbiler og tog kan flyttes fra den ene til den anden ende, herunder alt, hvad der er stort og tungt og besværligt. Og det sidste ben er, at vi har en landlord-strategi, altså vi stiller havneservice til rådighed for virksomhederne, der har behov for service.

Vokser hastigt

På Kolding Havn har man flere virksomheder, der udfører stevedorevirksomhed, men man laster og lodser skibe med egne kraner og personale.

- Det ser vi som vores forretningsområde. Og hvis nogen mangler et pakhus, skal vi nok bygge det, siger direktøren og tilføjer, at en stor udvidelse af havnen er på vej.

Og havnen er som mange andre danske havne midt i en udvidelse - man er nemlig i fuld gang med at bygge et nyt 70.000 m2 bagland. Han ser det som en nødvendig udvidelse set i lyset af tocifrede vækstrater og større efterspørgsel. Men det kan også være risikabelt.

- Når vi er færdige med den her udvidelse om tre år, er verdenshandlen måske brudt sammen. Men hvis ikke, og det er den jo nok ikke, venter nye muligheder, siger havnedirektøren.

Læs også: Kolding Havn er løbet tør for ledige kvadratmeter


FAKTA: Kolding Havn

Kolding Havns strategiplan frem mod 2025 indeholder tre fokusområder, som til sammen skal sikre havnen en stabil vækst.

Det første område er Kolding Havns kombitransport - som én af de eneste havne i Danmark har havnen en såkaldt trimodal eller kombi-transportcenter, hvor de tre transportformer - bil, tog og skib - mødes.

Et andet fokusområde er ’specialhavnen’. I de kommende år ønsker Kolding Havn i endnu højere grad at tilbyde løsninger til håndtering af specialgods. Kolding Havn er allerede specialister inden for håndtering af en række godstyper, herunder forskellige typer af stål, papir og gødning. Mange andre godstyper stiller imidlertid særlige krav til effektiv og korrekt håndtering.

Det sidste fokusområde, havnen fremhæver, er rollen som ’landlord’ for forædlingsvirksomheder. Kolding Havn vil arbejde systematisk på at tiltrække virksomheder, der er afhængige af havnefaciliteter for at kunne udvikle deres forretning og vækste yderligere. Det kan eksempelvis være distributionsvirksomheder, pick and pack-virksomheder, logistikvirksomheder, og især virksomheder inden for cirkulær økonomi.

Omsætningen lå i 2017 på 31,7 mio. kr. (28,7 mio. i 2016) og driftsresultatet lå på 6 mio. kr., mens bundlinjen var 4,9 mio. kr.

Kilde: Kolding Havn
Mere om: Kolding Havn


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Alpi åbner i trekantområdet

Danske Fragtmænd har godt fat i de ufaglærte

Grundig oplæring, dansk på jobbet og nul-tolerance over for racisme er fundamentet i succes med at holde på ufaglærte medarbejdere

Opgørelse: Chaufførerne knokler mest

Lastbilchaufførerne hører til blandt dem, der arbejder mest i Danmark. Det viser en opgørelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Regeringen og DF vil lade små robotter bringe varer ud

Konkurrent afviser DSVs milliardtilbud

Nyhedsbrev

Jernbaneterminal til 100 mio. kr. samler fortsat støv på Esbjerg Havn

Online Avis Arkiv

Regering vil udrulle klimaasfalt på hele vejnettet

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Skal vi køre ad Afgifts Allé?

DSV sælger kæmpeejendom ved Horsens

BMS tilkaldt til børnehjem

Skulle løfte bronzefigur på plads med stor-kran.

Molslinjen: Grønt lys til køb af Danske Færger

Salget af statens og Clipper Groups halvparter i Danske Færger til Molslinjen er nu godkendt af Konkurrencestyrelsen

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

For nylig fik Forsvaret leveret 22 spritnye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye lastbiler over de næste syv år skudt i gang

Lastbilsalget stiger

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

EU-lande vil mindske CO2 fra biler med 35 procent

20 EU-lande stemte sent tirsdag aften for at reducere biler og varevognes CO2-udledning. Fire stemte imod

Nye leveringer

Salget af materiel fortsætter med at ligge i top. Her viser vi et udpluk fra de seneste leveringer.

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Fremtidens Chauffør
Her er hver fjerde ansatte en lærling

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

EU-lande kræver hurtigere farvel til diesel- og benzinbiler

Et skærpet klimamål vil koste job i den tyske bilindustri, men det skaber også nye job, siger EU-Kommissionen

Lastbilerne er næsten fyldt op

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

DSV gør sig klar til Brexit

Svenskere vil optimere dansk transport

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Trailere til Tyrkiet på en uge

ITD: Postnord bør droppe oprustning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Minister afviser tilskud til elbiler: Utilstrækkelig klimagevinst

Se alle Medlemmernes egne nyheder

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny ansættelse i HF

Solceller i glas - facader og glaspartier

KTR Koblinger til pumper og kompressorer

Univar Lubesnake - den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Blockchain-teknologi i logistikbranchen

Åbent hus hos SAWO, Thisted

Så er det nu, du skal få styr på AB18, ABR18 og ABT18, inden de nye aftalevilkår tages i brug!

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

CERTEX Danmark er en del af noget stort

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Danløft A/S kan nu kalde sig leverandør af Eepos skinner og kransystemer

2 flotte nye Kel-Berg rundbuede tiptrailere til Demstrup Autotransport - Pr...

Send til en kollega

0.324