Papir og metal skaber vækst i Kolding Havn

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Alt dansk avispapir går igennem havnen, der er i gang med at udvide med 70.000 m2

Kolding Havn forsøger at skille sig ud ved at specialisere sig. Eksempelvis ved at håndtere metalcoils, der er meget store ruller af tyndt stål. De skal håndteres af specialuddannet personale og specialudstyr og skal opbevares i klimakontrollerede haller.

- Det er svært lige at gøre i en anden havn. Imidlertid er havnen også en klassisk havn, fastslår direktør, Anders Vangsbjerg Sørensen.

- Men de sidste år har vi bestræbt os på at udvikle specialsegmenter - altså håndtering af specialgods, fastslår direktøren.

Ingen konkurrenter

Ifølge direktøren kan hans kunder ikke rigtig bruge nogle af konkurrenterne - Fredericia, Aabenraa og Fredericia.

- For Kolding er meget forskellig. Aabenraa er ikke nødvendigvis en konkurrent, fordi de har meget bulk, skærver, sten og grus, påpeger han og uddyber:

- Det har vi også, men det er et segment, vi satser mindre på. Et godt eksempel på det, vi satser på, er papir - al avispapir i Danmark kommer omkring Kolding. Vi taler om kæmpestore ruller, der er lidt over en mandshøjde og halvanden meter i diameter. De kommer fra Norden, og på gode dage, hvor tingene lykkes, sender vi genbrugspapir tilbage, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Stål og gødning

Desuden lægger direktøren stor vægt på stål og gødning, som man lægger i sække med 750 kg. i hver.

- Kolding Havn er en noget større gødningshavn, end der egentlig er belæg for. Og vi er ret store på recycling af metaller. Vi har helt særlige arealer til dette, for der er helt særlige miljøkrav til det område - at laste skrot kræver både rutine og lidt specialviden.

Vi arbejder desuden meget med genbrugsglas, og vil også gerne håndtere genbrugsplastik og genbrugspapir. Det satser vi på, og vi vil i det hele taget gerne udvikle cirkulærøkonomi-segmentet.

Specialsegmenter

For omkring fem år siden begyndte Kolding Havn at satse på specialsegmenterne.

- Det er kommet lige så stille, og nu har vi det som en del af vores strategi, for vi vil gerne det, som andre ikke kan eller vil.

Og man kan ikke bare lige flytte avispapiret til Horsens eller Vejle. Selvfølgelig kan man flytte det, men det er sin sag lige at flytte det, for man lærer ikke lige at håndtere det på en formiddag. Skærver kan alle håndtere, så vores strategi er at gøre noget andet også, forklarer direktøren.

Hvilke udfordringer giver det?

- Udfordringer ved at være en specialhavn er, at de første investeringer er ret hårde, og det tager lidt tid at få det på plads. Hvis vi satser på genbrugs-plastik, er der altid en risiko for, at markedet forsvinder, så du skal investere i de rigtige faciliteter til de rigtige produkter, svarer direktøren.

Læs også: 1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Havnedirektøren uddyber, at havnen står på tre ben:

- Det ene er, at vi er en specialhavn til specielle produkter. Den anden er, at vi gerne vil være en trimodal havn, hvorfra gods fra skibe, lastbiler og tog kan flyttes fra den ene til den anden ende, herunder alt, hvad der er stort og tungt og besværligt. Og det sidste ben er, at vi har en landlord-strategi, altså vi stiller havneservice til rådighed for virksomhederne, der har behov for service.

Vokser hastigt

På Kolding Havn har man flere virksomheder, der udfører stevedorevirksomhed, men man laster og lodser skibe med egne kraner og personale.

- Det ser vi som vores forretningsområde. Og hvis nogen mangler et pakhus, skal vi nok bygge det, siger direktøren og tilføjer, at en stor udvidelse af havnen er på vej.

Og havnen er som mange andre danske havne midt i en udvidelse - man er nemlig i fuld gang med at bygge et nyt 70.000 m2 bagland. Han ser det som en nødvendig udvidelse set i lyset af tocifrede vækstrater og større efterspørgsel. Men det kan også være risikabelt.

- Når vi er færdige med den her udvidelse om tre år, er verdenshandlen måske brudt sammen. Men hvis ikke, og det er den jo nok ikke, venter nye muligheder, siger havnedirektøren.

Læs også: Kolding Havn er løbet tør for ledige kvadratmeter


FAKTA: Kolding Havn

Kolding Havns strategiplan frem mod 2025 indeholder tre fokusområder, som til sammen skal sikre havnen en stabil vækst.

Det første område er Kolding Havns kombitransport - som én af de eneste havne i Danmark har havnen en såkaldt trimodal eller kombi-transportcenter, hvor de tre transportformer - bil, tog og skib - mødes.

Et andet fokusområde er ’specialhavnen’. I de kommende år ønsker Kolding Havn i endnu højere grad at tilbyde løsninger til håndtering af specialgods. Kolding Havn er allerede specialister inden for håndtering af en række godstyper, herunder forskellige typer af stål, papir og gødning. Mange andre godstyper stiller imidlertid særlige krav til effektiv og korrekt håndtering.

Det sidste fokusområde, havnen fremhæver, er rollen som ’landlord’ for forædlingsvirksomheder. Kolding Havn vil arbejde systematisk på at tiltrække virksomheder, der er afhængige af havnefaciliteter for at kunne udvikle deres forretning og vækste yderligere. Det kan eksempelvis være distributionsvirksomheder, pick and pack-virksomheder, logistikvirksomheder, og især virksomheder inden for cirkulær økonomi.

Omsætningen lå i 2017 på 31,7 mio. kr. (28,7 mio. i 2016) og driftsresultatet lå på 6 mio. kr., mens bundlinjen var 4,9 mio. kr.

Kilde: Kolding Havn
Mere om: Kolding Havn


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Rederi lejer 120 trailere

TIP Trailer og Smyril Line udvider samarbejdet

Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Logistiksatsning skal drive Søstrene Grenes ekspansion

Interiørkæden Søstrene Greve vil have fordoblet antallet af butikker i verden inden for de kommende tre år. Derfor er der investeret i et nyt logistikcenter ved Aarhus.

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

Har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Lastbilchauffør fra Randers dør efter fald fra anhænger

Nyhedsbrev

Rekordhøjt resultat hos Mercedes-forhandler

Online Avis Arkiv

Fremtidens Chauffør
- Vi skal fordoble antallet af lærlinge

Fire nye medlemmer i ATL-bestyrelse

Formanden hedder fortsat Peter B. Jepsen. Henrik Tofteng er ny næstformand.

Nedbygget gardintrailer til Sparta

Sparta Logistics har købt en 3-akslet nedbygget SDC-gardintrailer

SAWO styrker ledelsen

Danske Fragtmænd frikendt i arbejdsmiljøsag

Grøn transport får webplatform

Kun hver tredje ledig får chaufførjob efter kursus

En ud af tre kursister kommer i job efter Dekra-kurser, viser aktindsigt. Jobcentrene har siden 2016 lagt 197 mio. kr. hos Dekra

Hundredvis af broelementer med speciallastbil til Frederikssund

Alpi får ny direktør

Leman nomineret til erhvervspris

Postnord indvier Danmarks største pakketerminal

Dansk e-handel får endnu et løft med Postnords nye, store gods- og pakketerminal i Skandinavisk Transportcenter ved Køge

Stor interesse for logistikmesse

Fremtiden banker på med både trusler og muligheder for logistikbranchen. Move 2018 vil samle branchen til et fælles blik på de store nationale og internationale udfordringer

Lyn-dom til tyrkisk chauffør

Revner i asfalten sender Lillebæltsbro til hurtig reparation

Disponent og chauffør delte FDE Fondens Talentpris

Disponent Allan Hollænder fra Fairtrans A/S i Kliplev og chauffør Christian Mathiesen fra J.A. Skovrup ApS i Bække delte ”FDE Fondens Talentpris 2018”

Thortrans vandt Danish Transport Award 2018

Thortrans er et fremragende eksempel på en transportvirksomhed, der er fremme i skoene og har forstået at give kunderne det, de har brug for.

Laila blev årets medarbejder

Dyretransporter i fokus på MAN-møde

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny sælger til SAWO

Uber taber endnu engang en stor sag ved EU-Domstolen

Brandvæsnet vil rydde op efter færdselsuheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Mindre bøvl ved ombytning af udenlandsk kørekort

Iveco-direktør skifter til Hyundai

Ny direktør for Mercedes lastbiler

DTL’s politiske kampsoldat har jubilæum

Kranen folder sig selv sammen

Oldermand vil på pension

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

AutoBude A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 4 akslet gardinanhænger fra Lastas

Onlinesalg af jord og muld til haven

Mød Anton Weijsenfeld – ny konsulent hos IPW Systems

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Ny forordning indenfor faldsikring

Gasfjedre i den kendte høje tyske kvalitet!

Fabriksny 2 aksel FAYMONVILLE Megamax

5 nye flotte Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere med sider til P.K. Justesen A/S

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Moffett hjælper med kloakkerne

Skab tillid med klima ikon

Ny projektleder til kemi og gylle

Ny Kel-Berg 2 akslet letvægt tiptrailer 23,5 m3 leveret til Jan D. Larsen ApS

IAFT 16949:2016 Specialist Transition (På dansk & engelsk)

Trailerbasen.dk

Software QA tester ved IPW

KITO underviser CERTEX Danmark i kædetaljer

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Mangler I lagermedarbejdere?

Lead Auditor Kvalitet (På dansk & engelsk)

Nyt brochure fra Europart Danmark A/S

Send til en kollega

0.182