Papir og metal skaber vækst i Kolding Havn

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Alt dansk avispapir går igennem havnen, der er i gang med at udvide med 70.000 m2

Kolding Havn forsøger at skille sig ud ved at specialisere sig. Eksempelvis ved at håndtere metalcoils, der er meget store ruller af tyndt stål. De skal håndteres af specialuddannet personale og specialudstyr og skal opbevares i klimakontrollerede haller.

- Det er svært lige at gøre i en anden havn. Imidlertid er havnen også en klassisk havn, fastslår direktør, Anders Vangsbjerg Sørensen.

- Men de sidste år har vi bestræbt os på at udvikle specialsegmenter - altså håndtering af specialgods, fastslår direktøren.

Ingen konkurrenter

Ifølge direktøren kan hans kunder ikke rigtig bruge nogle af konkurrenterne - Fredericia, Aabenraa og Fredericia.

- For Kolding er meget forskellig. Aabenraa er ikke nødvendigvis en konkurrent, fordi de har meget bulk, skærver, sten og grus, påpeger han og uddyber:

- Det har vi også, men det er et segment, vi satser mindre på. Et godt eksempel på det, vi satser på, er papir - al avispapir i Danmark kommer omkring Kolding. Vi taler om kæmpestore ruller, der er lidt over en mandshøjde og halvanden meter i diameter. De kommer fra Norden, og på gode dage, hvor tingene lykkes, sender vi genbrugspapir tilbage, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Stål og gødning

Desuden lægger direktøren stor vægt på stål og gødning, som man lægger i sække med 750 kg. i hver.

- Kolding Havn er en noget større gødningshavn, end der egentlig er belæg for. Og vi er ret store på recycling af metaller. Vi har helt særlige arealer til dette, for der er helt særlige miljøkrav til det område - at laste skrot kræver både rutine og lidt specialviden.

Vi arbejder desuden meget med genbrugsglas, og vil også gerne håndtere genbrugsplastik og genbrugspapir. Det satser vi på, og vi vil i det hele taget gerne udvikle cirkulærøkonomi-segmentet.

Specialsegmenter

For omkring fem år siden begyndte Kolding Havn at satse på specialsegmenterne.

- Det er kommet lige så stille, og nu har vi det som en del af vores strategi, for vi vil gerne det, som andre ikke kan eller vil.

Og man kan ikke bare lige flytte avispapiret til Horsens eller Vejle. Selvfølgelig kan man flytte det, men det er sin sag lige at flytte det, for man lærer ikke lige at håndtere det på en formiddag. Skærver kan alle håndtere, så vores strategi er at gøre noget andet også, forklarer direktøren.

Hvilke udfordringer giver det?

- Udfordringer ved at være en specialhavn er, at de første investeringer er ret hårde, og det tager lidt tid at få det på plads. Hvis vi satser på genbrugs-plastik, er der altid en risiko for, at markedet forsvinder, så du skal investere i de rigtige faciliteter til de rigtige produkter, svarer direktøren.

Læs også: 1,3 millioner tons gods over kaj i Kolding

Havnedirektøren uddyber, at havnen står på tre ben:

- Det ene er, at vi er en specialhavn til specielle produkter. Den anden er, at vi gerne vil være en trimodal havn, hvorfra gods fra skibe, lastbiler og tog kan flyttes fra den ene til den anden ende, herunder alt, hvad der er stort og tungt og besværligt. Og det sidste ben er, at vi har en landlord-strategi, altså vi stiller havneservice til rådighed for virksomhederne, der har behov for service.

Vokser hastigt

På Kolding Havn har man flere virksomheder, der udfører stevedorevirksomhed, men man laster og lodser skibe med egne kraner og personale.

- Det ser vi som vores forretningsområde. Og hvis nogen mangler et pakhus, skal vi nok bygge det, siger direktøren og tilføjer, at en stor udvidelse af havnen er på vej.

Og havnen er som mange andre danske havne midt i en udvidelse - man er nemlig i fuld gang med at bygge et nyt 70.000 m2 bagland. Han ser det som en nødvendig udvidelse set i lyset af tocifrede vækstrater og større efterspørgsel. Men det kan også være risikabelt.

- Når vi er færdige med den her udvidelse om tre år, er verdenshandlen måske brudt sammen. Men hvis ikke, og det er den jo nok ikke, venter nye muligheder, siger havnedirektøren.

Læs også: Kolding Havn er løbet tør for ledige kvadratmeter


FAKTA: Kolding Havn

Kolding Havns strategiplan frem mod 2025 indeholder tre fokusområder, som til sammen skal sikre havnen en stabil vækst.

Det første område er Kolding Havns kombitransport - som én af de eneste havne i Danmark har havnen en såkaldt trimodal eller kombi-transportcenter, hvor de tre transportformer - bil, tog og skib - mødes.

Et andet fokusområde er ’specialhavnen’. I de kommende år ønsker Kolding Havn i endnu højere grad at tilbyde løsninger til håndtering af specialgods. Kolding Havn er allerede specialister inden for håndtering af en række godstyper, herunder forskellige typer af stål, papir og gødning. Mange andre godstyper stiller imidlertid særlige krav til effektiv og korrekt håndtering.

Det sidste fokusområde, havnen fremhæver, er rollen som ’landlord’ for forædlingsvirksomheder. Kolding Havn vil arbejde systematisk på at tiltrække virksomheder, der er afhængige af havnefaciliteter for at kunne udvikle deres forretning og vækste yderligere. Det kan eksempelvis være distributionsvirksomheder, pick and pack-virksomheder, logistikvirksomheder, og især virksomheder inden for cirkulær økonomi.

Omsætningen lå i 2017 på 31,7 mio. kr. (28,7 mio. i 2016) og driftsresultatet lå på 6 mio. kr., mens bundlinjen var 4,9 mio. kr.

Kilde: Kolding Havn
Mere om: Kolding Havn


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Trailer nr. 1.000 afleveret i Esbjerg

Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Vognmand hårdt ramt af dieseltyveri

PostNord fortsat i underskud trods forbedret omsætning

PostNords omsætning steg med fem procent til 9,5 milliarder svenske kroner i andet kvartal.

Part i Storstrøms-byggeri er gået konkurs

Brobyggeri betyder udvidelse af havn

Nyhedsbrev

Vognmand køber varmeværksgrund

Online Avis Arkiv

Betjente redder chauffør ud af synkende lastbil i sø

Kommune vil ikke betale til vej

Molslinjens godstransport bekymrer vognmænd

KH OneStop udvider i Aarhus

Stor bøde: Fik afslag på chaufførjob fordi hun er kvinde

SDK Group runder milliarden

Det bedste resultat nogensinde for shippingvirksomhed fra Fredericia.

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

DKI Logistics skal drive lager for Region Midtjylland

Vejprojekter kan spare bilister for millioner af timer

Både S og V vil åbne for mere byggeri af veje, broer og tunneler, fordi udbygning af vejnettet kan spare tid.

Hans Jensen Transport bygger nyt domicil

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Køge-virksomhed lander endnu en hjemmebane-ordre

Gigant køber ny luns af Hafnia Tankers

Ejer nu 43,5 procent af det danske tankskibsselskab.

Sommerferie på Transportmagasinet

Bornholm siger god for Færgen-opkøb

Debat
Transportbranchen skal omfavne GDPR

Vi skal tage imod den nye dataforordning med åbne arme, mener direktør Claus Gottlieb fra YX Erhverv

Ny bestyrelse i Erria

Storebæltsbroen genåbnet efter brændende lastbil

Mand varetægtsfængslet for tyveri af danske sættevogne

Verdenskongres i København

Miljø-deklaration på lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber vil tilbage til Danmark efter sejr i London

Nu gøres der klar til højere hastigheder

HMK Bilcon får alligevel lov at byde på forsvarsordre

M-Comp høvler gæld af

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Nye leveringer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Statistical Process Control (SPC)

Production Part Approval Process (PPAP)

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbare sider til Niels Jensen Nonbo A/S

Measurement System Analysis (MSA)

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Kran og Wirehejs

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer udleveret til Søren Rasmussen & Søn

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Kanonflot kroghejs

Intern Auditor Kvalitet

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til B. & V. Kristensen A/S

IATF 16949:2016 Specialist Transition

HMF 2620-K5 med JOAB Kroghejs L20 til RTR A/S – Renovations Transport Roskilde A/S

Kroghejs og Påhængsvogn til Søren Nielsen

IATF 16949:2016 Specialist

Risk Management

Regenerative servomotorstyring op til 220kW

Tre komplette opbygninger

Alfred Nielsen og Sønner A/S kan køre hjem med to nye Kel-Berg 4 akslet ned...

ISO 13485:2016 Opgraderingsseminar

Skab tillid med klima ikon

Send til en kollega

0.217