23948sdkhjf

Transportbranchen må alligevel gerne tætte dæk

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Forbud mod præventiv tætning af dæk taget ud af ny synsbekendtgørelse igen efter kritik fra DSV

Det gav genlyd mange steder i den danske transportbranche, da Færdselsstyrelsen kort før jul i sin nye vejledning om syn af køretøjer lagde op til et forbud imod al præventiv tætning af dæk.

Færdselsstyrelsen havde til sinde at indføre forbuddet på grund af sikkerhedsproblemer ved anvendelsen af præventiv tætning, men  transportvirksomhederne så pludselig store driftsbesparelser gå fløjten.

DSV skriver i en pressemeddelelse, at det var en aktindsigt, der viste, at den danske dækbranche havde presset på for at få forbuddet med i den nye vejledning, men DSV finder, at der ligger store driftsbesparelser ved brugen af produktet Ultra-Seal, som i de senere år har fået flere og flere brugere blandt de danske transportvirksomheder.

Det var med stor begejstring, DSV for et par år siden i USA blev opmærksom på Ultra-Seal, som har eksisteret siden 1969, er bredt anvendt af den amerikanske transportbranche og tillige anvendes af den amerikanske hær.

Efter at have udført en række tests af Ultra-Seal besluttede DSV at påbegynde indfasningen af produktet i hele virksomhedens samt at erhverve rettighederne til at sælge Ultra-Seal på det europæiske marked, hvor en række danske og internationale transportfirmaer nu ligeledes anvender Ultra-Seal.

Der er tale om en dækforseglende væske, der beskytter dækkene mod utætheder, punkteringer og eksplosioner. DSVs data om brugen af Ultra-Seal viste 75 pct. færre dækproblemer efter ibrugtagelsen af Ultra-Seal. Derudover ville tusindvis af trailere, der havde fået påført Ultra-Seal på dækkene, ikke længere ville kunne gå igennem syn efter de nye regler, hvilket ville være ensbetydende med massive ekstraudgifter og voldsomme problemer med at kunne betjene virksomhedens kunder.

DSV handlede derfor hurtigt og tog en række kontakter både til Færdselsstyrelsen og til flere politiske nøglepersoner i Transportministeriet og Folketinget, hvor der viste sig at være stor lydhørhed overfor de problemer, som virksomheden stod overfor.

En af de involverede var Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- Vi har stor interesse i en stærk dansk transportbranche, og naturligvis skal vi ikke uden nogen fornuftig grund indføre regler, der stiller de danske virksomheder ringere end deres udenlandske konkurrenter, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Som transportpolitikere er det vigtigt, at vi er i en tæt dialog med områdets aktører, og jeg lægger personligt stærkt vægt på at være lyttende, når en virksomhed som DSV henvender sig. Navnlig i en sag, der var så åbenlyst grundløs som denne" understreger han.

Det lykkedes at få pillet forbuddet mod præventiv tætning ud af synsvejledningen igen. Resultatet glæder Flemming Steiness, afdelingschef for DSV Equipment, som dog samtidig er yderst kritisk overfor dækbranchens metoder i denne sag.

- Vi har oplevet stor samarbejdsvilje både fra Færdselsstyrelsen og fra det politiske system i denne sag, som det heldigvis er lykkedes at løse tilfredsstillende meget hurtigt, siger han.  

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Grøn omstilling på vej

Nyhedsbrev

9.104 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Online Avis Arkiv

Lastbilsalget vil falde i 2020

Vognmand løfter overskuddet over millionen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Nye leveringer

Kontrol: Polsk chauffør fanget med magnet og rod i fragtbrevene

Plus

Omstridt lov om opbygninger udskudt

Den nye godkendelsesordning for ombyggede køretøjer ventes først at træde i kraft den 1. januar 202

Ny hurtigfærge til Fjord Line er søsat

Fjord Lines nye katamaran til Skagerrak kommer til at hedde ’Fjord FSTR’ og har nu fået vand under kølene i Filippinerne

Triste tal: Transportbranchen skraber bunden

Aabenraa Havn overtager Vattenfall-terminal

Aarhus Havn oplever markant stigning i udlejning af arealer

Transportfirma viser sikre takter i årsregnskab

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Årets mekanikerlærling er fra Volvo

Nu er der sat dato på Aalborgs førerløse busser

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Kirk Kapital ude af PNO

Mærsk hyrer ny finansdirektør

Direktør tilbage hos Nyscan

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Afmatning i Nordens største havn

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Gammel kending tilbage hos Sawo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fabriksny 4 aksel FAYMONVILLE Multimax !

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Husker du at få dit løftegrej efterset?

Ny Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Flemming Krogh A/S

Vi har nyt katalog på gaden!

BSV - meget mere end jern og gul maling

Er det dig? Eller en du kender?

Flotte opbygninger til Københavns Kommune

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® kran!

Kel-Berg city tiptrailer, årets første nyhed fra Lastas

NOS A/S har surringer, der holder!

Læs: Ni vigtige regler når du bruger sjækler

To nye Kel-Berg sværlasttrailere til P.K. Justesen A/S

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Gratis seminar: Bæredygtighed og byggevarer

Kærre klar til opgaver i naturen

Beskyt undervogn og forruder med stænklapper i naturgummi

Når standardløsningerne ikke lige passer til din løfteopgave

Wirehejs til Sdr. Felding Vognmandsforretning

NOS A/S har løfteåg til dine løfteopgaver!

Leo & Jørgen Andersen ApS nye Kel-Berg overføringsanhænger

Søger du et fagligt netværk om energiledelse?

Hvem er Daniel ?

Opnå en 100% automatiseret og fuldt integreret forretning

Har du styr på dine wirer?

Send til en kollega

0.172