23948sdkhjf

Transportbranchen må alligevel gerne tætte dæk

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Forbud mod præventiv tætning af dæk taget ud af ny synsbekendtgørelse igen efter kritik fra DSV

Det gav genlyd mange steder i den danske transportbranche, da Færdselsstyrelsen kort før jul i sin nye vejledning om syn af køretøjer lagde op til et forbud imod al præventiv tætning af dæk.

Færdselsstyrelsen havde til sinde at indføre forbuddet på grund af sikkerhedsproblemer ved anvendelsen af præventiv tætning, men  transportvirksomhederne så pludselig store driftsbesparelser gå fløjten.

DSV skriver i en pressemeddelelse, at det var en aktindsigt, der viste, at den danske dækbranche havde presset på for at få forbuddet med i den nye vejledning, men DSV finder, at der ligger store driftsbesparelser ved brugen af produktet Ultra-Seal, som i de senere år har fået flere og flere brugere blandt de danske transportvirksomheder.

Det var med stor begejstring, DSV for et par år siden i USA blev opmærksom på Ultra-Seal, som har eksisteret siden 1969, er bredt anvendt af den amerikanske transportbranche og tillige anvendes af den amerikanske hær.

Efter at have udført en række tests af Ultra-Seal besluttede DSV at påbegynde indfasningen af produktet i hele virksomhedens samt at erhverve rettighederne til at sælge Ultra-Seal på det europæiske marked, hvor en række danske og internationale transportfirmaer nu ligeledes anvender Ultra-Seal.

Der er tale om en dækforseglende væske, der beskytter dækkene mod utætheder, punkteringer og eksplosioner. DSVs data om brugen af Ultra-Seal viste 75 pct. færre dækproblemer efter ibrugtagelsen af Ultra-Seal. Derudover ville tusindvis af trailere, der havde fået påført Ultra-Seal på dækkene, ikke længere ville kunne gå igennem syn efter de nye regler, hvilket ville være ensbetydende med massive ekstraudgifter og voldsomme problemer med at kunne betjene virksomhedens kunder.

DSV handlede derfor hurtigt og tog en række kontakter både til Færdselsstyrelsen og til flere politiske nøglepersoner i Transportministeriet og Folketinget, hvor der viste sig at være stor lydhørhed overfor de problemer, som virksomheden stod overfor.

En af de involverede var Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

- Vi har stor interesse i en stærk dansk transportbranche, og naturligvis skal vi ikke uden nogen fornuftig grund indføre regler, der stiller de danske virksomheder ringere end deres udenlandske konkurrenter, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Som transportpolitikere er det vigtigt, at vi er i en tæt dialog med områdets aktører, og jeg lægger personligt stærkt vægt på at være lyttende, når en virksomhed som DSV henvender sig. Navnlig i en sag, der var så åbenlyst grundløs som denne" understreger han.

Det lykkedes at få pillet forbuddet mod præventiv tætning ud af synsvejledningen igen. Resultatet glæder Flemming Steiness, afdelingschef for DSV Equipment, som dog samtidig er yderst kritisk overfor dækbranchens metoder i denne sag.

- Vi har oplevet stor samarbejdsvilje både fra Færdselsstyrelsen og fra det politiske system i denne sag, som det heldigvis er lykkedes at løse tilfredsstillende meget hurtigt, siger han.  

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Nyhedsbrev

8.825 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Online Avis Arkiv

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

T-pod: Den skal vi også ha’ i Danmark

Dansk DB Schenker-direktør var med, da den selvkørende T-pod blev sat i drift i Sverige

Opkøb: Best Transport ekspanderer i Danmark

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Spaceinvader hædret med start-up pris

Sådan får du en lærling på krogen

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipanhænger fra Lastas

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til Johan Bækgård & Søn ApS

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Send til en kollega

0.169