23948sdkhjf

Første Volvo-lastbil kun på el

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Volvo Trucks har premiere på sin første fuldt el-drevne lastbil til kommercielt brug. Den testes i år og går i serieproduktion til næste år

Volvo Trucks lancerer nu sin første 100 procent el-drevne lastbil til kommerciel brug. Den hedder Volvo FL Electric. Salget og serieproduktionen starter til næste år.

Med denne produktlancering er Volvo Trucks med helt fremme, når det handler om at kunne tilbyde løsninger til el-dreven godstransport i storbyerne.

- Med denne model gør vi det muligt for de byer, der ønsker en bæredygtig byudvikling, at udnytte de fordele, som transporter med el-drevne lastbiler giver, siger en stolt adm. direktør Claes Nilsson fra Volvo Trucks.

- En el-dreven lastbil giver forbedret luftkvalitet og et lavere støjniveau. Hermed får myndigheder og virksomheder friere hænder til at planlægge distribution og renovationskørsel i by- og boligområder.

- En el-dreven lastbil kan også bruges i indendørs godsterminaler. Den har jo ingen udstødningsemission. Derfor kan den også køre i selv de strengeste miljøzoner. Det lave støjniveau gør den yderst velegnet til at udføre arbejde om natten, så vejene belastes mindre om dagen.

Stor interesse

Der er en betydelig markedsinteresse for el-drevne lastbiler. Hos Volvo Trucks oplever man, at mange kunder spørger ind til de muligheder og udfordringer, der er med el-lastbiler.

- For at gøre overgangen så sikker og smidig som mulig for de interesserede kunder, vil vi analysere deres kørselscyklusser, lastkapacitet, driftstid, rækkevidde og en lang række andre parametre, siger Jonas Odermalm, der er produktstrategichef hos Volvo Trucks med ansvar for netop Volvo FL.

- Målet vil være at finde individuelle løsninger, der er tilpasset hver enkelt kundes behov.

Volvos el-ekspertise

Volvo Groups har masser af ekspertise inden for el-drevne transportløsninger. Søsterselskabet Volvo Busser har solgt mere end 4.000 eldrevne busser siden 2010. Den teknologi, der bruges til fremdrift og energilagring i Volvo FL Electric, er blevet grundigt gennemtestet lige fra start og understøttes af Volvo Trucks' omfattende netværk for salg, service og reservedelsforsyning.

Vigtigt med samarbejde

- Det er vigtigt, at byerne, energiforsyningsselskaberne og køretøjsproducenterne arbejder tæt sammen, så vi kan udbrede interessen for elektrificering i større skala, fortsætter Jonas Odermalm.

- Der skal være nogle gode incitamenter fra statens side. Der skal også være nogle aftalte standarder, som branchen kan rette sig efter. Myndighederne skal udarbejde en langsigtet strategi for byplanlægning og udvidelse af infrastrukturen til strømdrift. Hvis vi formår dette, kan processen med at elektrificere transpo0rtbranchen blive til virkelighed.

- Det er kun i fællesskab, at vi kan håndtere de udfordringer, der stadig er med hensyn til for eksempel generering af el, udvinding af råmaterialerne til batterierne, udvidelsen af infrastrukturen mm.

- Vi har ikke fundet svar på alle spørgsmål omkring håndtering af batterier endnu, men internt i Volvo Group og i samarbejde med andre aktører arbejder vi aktivt på at føre udviklingen videre og skabe de nødvendige løsninger, siger Jonas Odermalm.

De første to Volvo FL Electric-lastbiler er allerede taget i brug hos kunder i Gøteborg.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.142