Britisk parlament vil undersøge Brexits betydning for transport

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det britiske Parlaments transportudvalg lancerer nu en undersøgelse af Brexits potentielle effekter på britiske fragtoperationer. Undersøgelsen skal bruges til at vurdere de forberedende skridt, transportørerne, deres kunder og den britiske regering selv skal tage.

Baggrunden for undersøgelsen er konstateringen af, at forskellige typer virksomheder har forskellige behov i forhold til transport. For nogle er leveringens aktualitet afgørende, for andre er det kostprisen ved transporten.

Rammerne for fx transport af letfordærvelige varer vil således være forskellig fra de rammer, der sættes for transport råmaterialer til fremstilling eller dele til montering, forlyder det fra det britiske Parlaments transportudvalg.

Vejtransporten, den maritime sektor og luftfartssektoren må muligvis skulle tage forskellige skridt for at forberede virkningerne og udnytte Brexits muligheder. Men der har ikke været tilstrækkelig analyse af ”sektorspecifikke fragtbehov”, mener udvalget.

Undersøgelsen tilbyder derfor fragtoperatører og deres forskellige kunder muligheden for at specificere deres behov. Selv om udbudsbetingelserne er brede, håber udvalget, at sektoren selv vil være på forkant med de stillede spørgsmål.

Lavpraktiske tiltag ønskelige
DTLs administrerende direktør Erik Østergaard mener, at den europæiske transportindustri på fastlandet kunne have god gavn af en nærmere undersøgelse, selv om den primært vil tage sigte på den britiske transportindustri:

- Tag blot sådan noget som færgetrafikken fra Calais og Dunkerque i Frankrig til Dover, der reelt fungerer som flydende broer. Sådan som det ser ud i øjeblikket kan ekspeditionen af de omkring 2,5 mio. lastbiler årligt blive et administrativt og praktisk helvede, der vil stoppe enhver forestilling om en effektiv transport, hvis ikke der findes løsninger. Det har både den britiske og EU-landenes transportindustri interesse i at få styr på, og det kræver helt lavpraktisk teknologiske og toldproceduremæssige tiltag.

Men desværre ser det dog ikke ud til at undersøgelsen vil indbefatte grænse- og brugerdefinerede ordninger, handelsaftaler eller takster, da disse falder uden for udvalgets mandat.

Undersøgelsen skal i stedet ”se på de skridt, der er nødvendige for at forberede Brexit's udfordringer og muligheder for UK-fragt, især gennem investeringer i transportinfrastruktur og ændringer i transportpolitik og regulering,” hedder det i meddelelsen fra transportudvalget.

Selv om britiske og EU-forhandlere allerede nu har aftalt en overgangsperiode for Brexit til at løbe frem til december 2020, er der pres på at finde ud af, hvad der kan kræves - og hvad der faktisk kan leveres - inden for overgangsperioden og i øvrigt på at lette godstransporten på længere sigt.

- Jeg har svært ved at se, hvad fx ønsker til offentlig finansiering af infrastruktur og uddannelse af personale i transportsektoren kan gavne, hvis man ikke får styr på de helt basale operative mekanismer, der i dag lader godset cirkulere frit. Storbritannien vil i stedet blive den frygtede prop i hullet, siger Erik Østergaard.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Hestene får eksklusiv behandling

Emirates flyver årligt 350 kostbare heste til 155 destinationer på seks kontinenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Miljøminister i samråd om dyretransporter

Ny vejledning om særtransporter er ikke i mål endnu

Den nye vejledning om særtransporter fra Færdselsstyrelsen præciserer reglerne for både de tilladelsesfrie og tilladelseskrævende særtransporter, men arbejdet er ikke færdigt endnu

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet

Nyhedsbrev

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Online Avis Arkiv

DTL kom med i overtid

Iveco til byggepladsen - både on og off road

Iveco lancerer sin nyeste Stralis-model, X Way. Det er en entreprenørlastbil, som både kører økonomisk på landevejen og kan klare leverancen helt ud i terrænet på byggepladsen.

BHS solgte mere, men tjente mindre

Bliv klogere på den ny verdenshandel

DTK fik millioner i kassen

Transportkoncern har vækststrategi, der virker

Udsigt til kødannelser på den fynske motorvej

Skærpet kontrol med chauffør-uddannelse

En lille DAF kan sagtens tage det store skrald

AffaldPlus Genbrug og Energi har fået den første af to små, men helt specielle DAF-lastbiler til indsamling af storskrald

Vestfyn Trækker 2018
Mød opfinderen fra Ringsted

Per Lavmand er klar med nyt knæklad, nyt fragtlad og små fragtenheder på små trailere

Freja-regnskab i top

Fokus på kunder og moderne teknologi driver Freja mod nye mål.

Dinex runder en milliard kroner

Manglen på arbejdskraft er på sit højeste i 10 år

Vestfyn Trækker 2018
Ny generation af medbringertrucks

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Her er Ivecos nye chef i Norden

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AMCS sikrer investering fra Insight Venture Partners og Ireland Strategic Investment Fund

Meldgaard Hydraulik er klar til Vestfyn Trækker 2018

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Tillykke til Knud Gade A/S med den nye HMF 2120-K5

Logistikkompagniet tilbyder nu Chaufførudlejning

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

Lemvig Beton A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund tipkærre fra Lastas

Ny Faymonville Prefamax !

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Brdr. Kjeldahl I/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Send til en kollega

0.408