Britisk parlament vil undersøge Brexits betydning for transport

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det britiske Parlaments transportudvalg lancerer nu en undersøgelse af Brexits potentielle effekter på britiske fragtoperationer. Undersøgelsen skal bruges til at vurdere de forberedende skridt, transportørerne, deres kunder og den britiske regering selv skal tage.

Baggrunden for undersøgelsen er konstateringen af, at forskellige typer virksomheder har forskellige behov i forhold til transport. For nogle er leveringens aktualitet afgørende, for andre er det kostprisen ved transporten.

Rammerne for fx transport af letfordærvelige varer vil således være forskellig fra de rammer, der sættes for transport råmaterialer til fremstilling eller dele til montering, forlyder det fra det britiske Parlaments transportudvalg.

Vejtransporten, den maritime sektor og luftfartssektoren må muligvis skulle tage forskellige skridt for at forberede virkningerne og udnytte Brexits muligheder. Men der har ikke været tilstrækkelig analyse af ”sektorspecifikke fragtbehov”, mener udvalget.

Undersøgelsen tilbyder derfor fragtoperatører og deres forskellige kunder muligheden for at specificere deres behov. Selv om udbudsbetingelserne er brede, håber udvalget, at sektoren selv vil være på forkant med de stillede spørgsmål.

Lavpraktiske tiltag ønskelige
DTLs administrerende direktør Erik Østergaard mener, at den europæiske transportindustri på fastlandet kunne have god gavn af en nærmere undersøgelse, selv om den primært vil tage sigte på den britiske transportindustri:

- Tag blot sådan noget som færgetrafikken fra Calais og Dunkerque i Frankrig til Dover, der reelt fungerer som flydende broer. Sådan som det ser ud i øjeblikket kan ekspeditionen af de omkring 2,5 mio. lastbiler årligt blive et administrativt og praktisk helvede, der vil stoppe enhver forestilling om en effektiv transport, hvis ikke der findes løsninger. Det har både den britiske og EU-landenes transportindustri interesse i at få styr på, og det kræver helt lavpraktisk teknologiske og toldproceduremæssige tiltag.

Men desværre ser det dog ikke ud til at undersøgelsen vil indbefatte grænse- og brugerdefinerede ordninger, handelsaftaler eller takster, da disse falder uden for udvalgets mandat.

Undersøgelsen skal i stedet ”se på de skridt, der er nødvendige for at forberede Brexit's udfordringer og muligheder for UK-fragt, især gennem investeringer i transportinfrastruktur og ændringer i transportpolitik og regulering,” hedder det i meddelelsen fra transportudvalget.

Selv om britiske og EU-forhandlere allerede nu har aftalt en overgangsperiode for Brexit til at løbe frem til december 2020, er der pres på at finde ud af, hvad der kan kræves - og hvad der faktisk kan leveres - inden for overgangsperioden og i øvrigt på at lette godstransporten på længere sigt.

- Jeg har svært ved at se, hvad fx ønsker til offentlig finansiering af infrastruktur og uddannelse af personale i transportsektoren kan gavne, hvis man ikke får styr på de helt basale operative mekanismer, der i dag lader godset cirkulere frit. Storbritannien vil i stedet blive den frygtede prop i hullet, siger Erik Østergaard.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

30 år med lastbilhandler

Det er i år 30 år siden, at Stiholts markedschef Jens Holger Pedersen leverede sin allerførste nye Scania som salgskonsulent for Stiholt. Kunden var vognmand Leo Laustsen fra Fjellerad. De har handlet lige siden

Test
MAN’s el-lastbil kommer først i 2021

Transportmagasinet har været i Berlin for at prøve MAN’s første elektriske lastbil, eTGM. Selv om den kører perfekt, kommer den først på markedet om tre år

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Arbejdstid skal kontrolleres på vejene

Transportminister Ole Birk Olesen overvejer at bruge tachografen til kontrol af chaufførernes arbejdstid

Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

DFDS viser sin støtte til Pride på overfarten mellem Oslo og København.

Mærsk storsælger men taber på containere

Opkøb og vækst dominerer regnskabet for A.P. Møller - Mærsk, der netop er offentliggjort via fondsbørsen

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Superkøleskibe med fisk kan erstatte 4.500 vogntog

Meldgaard Miljø ruller ud i nye renovationsbiler

Ekspert: - Lempelige regler må ikke blive en sovepude

Transportbranchen bør ikke udfordre de nye regler på køre- og hviletidsområdet - ellers kan det få konsekvenser, ifølge ekspert

Nye leveringer

Der sælges fortsat meget materiel til de danske vognmænd og entreprenører. Her er seneste udpluk:

ITD drøfter unfair konkurrence med minister

40 timer uden hvil får ingen konsekvens

Arbejdstilsynet kontrollerer kun kørsel i Danmark - selvom danske og svenske regler er ens

Chauffør mister livet af rullende fjernvarmerør

Lastbil gemte på 1200 kilo hash blandt meloner og æbler

Politiet standsede lastbil, der ud over frugt fra Spanien rummede en stor mængde hash. Fire personer fængslet

TIP Trailer Services får nye ejere

Specialtransport til indlandsisen med Hercules-fly

Firma kom på lidt af en opgave, da de skulle levere ombygget lift til Grønland. Se billeder og video.

Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Bøderne skal skærpes for defekte bremser i busser og lastvogne, mener regeringen og Dansk Folkeparti

Billig svensk krone sender flere over Øresundsbroen

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

HF og Banner forbedre overvågningen hos Danfoss Kolding

"Hun sikrede fulde huse i løbet af nul komma fem"

Ny Faymonville Telemax

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Kædestrammer

Vi udfører lovpligtig kranservice på alle typer kraner og løfteudstyr

Ny super flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 med aut. rullepresenning leveret til AG Lagercenter

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

Kursus i værktøjsmodulet APQP

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Ny Trailerpartner bådanhænger !

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Kraner og vakuumløftere fra JLM

Ny Nooteboom MCO 64-03(V)V, til Svenstrup Vognmandsforreting

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Hvorfor ikke et automationsnetværk, hvor alle kan kommunikere ?

Følg Danløft A/S på Facebook

Parker lancerer ISO 15552 certificerede P1F pneumatikcylindere

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Send til en kollega

0.314