23948sdkhjf

Lindø Port skriver kontrakt på udvidelse

En kontrakt til en værdi af 350 mio. kroner blev fredag underskrevet i Odense.

Her indgik Lindø Port of Odense A/S aftale om en 40.000 kvadratmeter stor havneudvidelse med et konsortium bestående af Jan de Nul VN fra Belgien og den tyske Züblin-koncerns danske selskab.

- Der er godt gang i investeringerne hos de danske havne, og det er et marked, som Züblin og Jan De Nul forventer sig meget af fremadrettet. Derfor er udvidelsen af Lindø Port of Odense ekstra interessant for de to virksomheder, siger bestyrelsesformand Jens-Henrik Nicolaisen fra Züblin A/S i en pressemeddelelse.

På Lindø glæder administrerende direktør Carsten Aa sig over, at kontrakten nu er på plads, og han ser frem til færdiggørelsen i 2020.

- Vi igangsatte for knap ni år siden et projekt, som skulle udvide faciliteterne på Lindø, og i dag tager vi et tigerspring frem mod færdiggørelsen med denne kontrakt på den fulde etablering i ét ryk, siger direktøren.

Læs også: Nordhavnsvej åbnet permanent

Konsortiet, som kalder sig JV Lindø Port of Odense, har vundet opgaven i en totalentreprise, som omfatter etablering af havneareal, kajanlæg samt en særlig ’heavy-load’-plade ved kaj, som bliver et unikt element på den nye Terminal Nord på Lindø.

Denne heavy-load plade bliver 30 meter fra kaj og ind i land og 100 meter langs kaj, og er en massiv konstruktion, som er særligt egnet til placering af endog meget store mobil- og crawlerkraner. Pladen konstrueres således, at alle kendte kommercielt tilgængelige mobil- og crawlerkraner kan bruges til max-grænsen af deres kapacitet på denne plade.

Det betyder, at man ved projekter med meget store kraner og meget store og tunge emner kun behøver at udlægge støtteplader/køreunderlag under kranerne, og at kunder ikke skal lave individuel lastfordelingsopbygning ved hvert projekt, som er en omfattende og omkostningsfuld midlertidig etablering på kajen.

Dermed vil heavy-load projekter på Lindø både kunne serviceres med den eksisterende 1.200 tons-portalkran på Terminal Syd og fra 2020 med projektopstillede mobil- og crawlerkraner på Terminal Nord.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.106