Fredagsbog: Skibsrederen var for længe om at gå fra borde

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Det slog ofte gnister mellem Mærsk Mc-Kinney Møller og hans nærmeste medarbejdere i de sidste år, fremgår det af ny bog

At ikke alt er fryd og gammen hos A. P Møller, eller nogen sinde har været det trods rederiets og skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møllers livlange indsats, kommer næppe bag på mange.

For det er slidsomt at bygge en stor koncern op i gennem flere generationer. Det kræver stærk vilje og evne til at stå imod i hårde tider.

Men i en ny bog af intervieweren og forfatteren Kirsten Jacobsen får vi indsigt i, hvor ofte det i de senere år har slået gnister i direktionskontorerne på Esplanaden.

Lukning af et hjertebarn
Bogens højdepunkter er to interviews med den tidligere koncernchef Jess Søderberg og den nu fhv. bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen.

Søderberg blev gået i 2007, fordi han ikke formåede at gennemføre en ordentlig integration af rederiet P&O Nedloyd, som han dog først fik lov at købe af den gamle skibsreder i andet forsøg. Under de første forhandlinger blev han underløbet af skibsrederen, der foretrak, at Mærsk voksede ved organisk vækst.

Læs også: Fredagsbog: A.P. Møllers nye stjerne-formand vil have os til at drømme

Søderberg var også en ivrig fortaler for lukning af Lindø-værftet, som var Mærsk McKinney Møllers tabsgivende hjertebarn. Søderberg mente simpelthen, at skibsrederen satte sine personlige interesser over aktionærernes ve og vel – et synpunkt man bestemt godt kan argumentere for i den konkrete sag.

Med Pram Rasmussen, som skibereden selv pegede på som sin efterfølger som bestyrelsesformand, er det lidt anderledes.

Nervøse ledere
Her får vi et indblik i, hvordan Mærsk-familiens motto om, at ” intet tab må ramme os, som kan undgås ved rettidig omhu” i praksis svækker risikoviljen og innovationsevnen i en virksomhed. Den gamle skibsreder forventede, at alle ledere var nede i alle detaljer og at alt var undersøgt, før en beslutning blev taget. Det førte ofte til nervøsitet og manglende lyst til at komme med nye ideer.

Kirsten Jacobsen er en god interviewer, der evner at få magtfulde direktører til at åbne op.

Stadigt et erhvervsikon
De to kapitler er væsentlige og kan være en del af grundlaget for reviderede biografier om Hr. Møller og arven efter ham. Store dele af indholdet i de to interviews har dog været gengivet i dagspressen.

I de øvrige kapitler fortæller personer fra Mærsk Mc-Kinney Møllers inderkreds om anekdoter og barske og alvorlige situationer i rederiet, som de har været vidner til. Men kapitlerne føjer ikke noget afgørende nyt til vores billede af den legendariske skibsreder, der selvom han givetvis tog ansvaret på sig lidt for længe, stadig fremstår som det absolut største Ikon i dansk erhvervsliv gennem tiderne.


FREDAGSBOGEN:

Titel: Husk altid ledestjernen
Forfatter: Kirsten Jacobsen
Pris: 350 kr.
Sider: 288
Forlag: Politiken forlag


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Hestene får eksklusiv behandling

Emirates flyver årligt 350 kostbare heste til 155 destinationer på seks kontinenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ny vejledning om særtransporter er ikke i mål endnu

Den nye vejledning om særtransporter fra Færdselsstyrelsen præciserer reglerne for både de tilladelsesfrie og tilladelseskrævende særtransporter, men arbejdet er ikke færdigt endnu

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Nyhedsbrev

Miljøminister i samråd om dyretransporter

Online Avis Arkiv

Iveco til byggepladsen - både on og off road

Iveco lancerer sin nyeste Stralis-model, X Way. Det er en entreprenørlastbil, som både kører økonomisk på landevejen og kan klare leverancen helt ud i terrænet på byggepladsen.

DTL kom med i overtid

BHS solgte mere, men tjente mindre

Bliv klogere på den ny verdenshandel

DTK fik millioner i kassen

Transportkoncern har vækststrategi, der virker

Skærpet kontrol med chauffør-uddannelse

En lille DAF kan sagtens tage det store skrald

AffaldPlus Genbrug og Energi har fået den første af to små, men helt specielle DAF-lastbiler til indsamling af storskrald

Udsigt til kødannelser på den fynske motorvej

Vestfyn Trækker 2018
Mød opfinderen fra Ringsted

Per Lavmand er klar med nyt knæklad, nyt fragtlad og små fragtenheder på små trailere

Freja-regnskab i top

Fokus på kunder og moderne teknologi driver Freja mod nye mål.

Dinex runder en milliard kroner

Manglen på arbejdskraft er på sit højeste i 10 år

Vestfyn Trækker 2018
Ny generation af medbringertrucks

Vestfyn Trækker 2018
Drømmebilen til murermesteren

Murermester Allan Ulstrup skulle have en lastbil til sin murerforretning. Han endte med at købe en drøm på fire aksler.

DF vil have flere kameraer ved grænsen til at genkende nummerplader

Udlændinge skal ikke ombytte kørekort

ERA-Transport solgt

Succesfuld turnaround følges op af salg, der skal give luft under vingerne - virksomheden bliver dog på danske hænder

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Her er Ivecos nye chef i Norden

Amerikansk brugtvognshandel kommer til Europa

Tyrkisk chauffør fængslet for falsk tilladelse

Minister beklager sagsbehandling af dødsulykke

DFDS opjusterer efter godt første kvartal

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Uber erkender fejl og vil vende tilbage til Danmark

Scandlines får afslag på gebyr for kontantbetaling

Nyt forsøg skal afkorte kostbare køer på Fynske Motorvej

Flot fødselsdags-Volvo

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Danmarks største bunkerterminal skal ligge i Frederikshavn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AMCS sikrer investering fra Insight Venture Partners og Ireland Strategic Investment Fund

Meldgaard Hydraulik er klar til Vestfyn Trækker 2018

Besøg os på DK's største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker fra i morgen

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Tillykke til Knud Gade A/S med den nye HMF 2120-K5

Logistikkompagniet tilbyder nu Chaufførudlejning

Vehco sætter fart på væksten gennem ny strategisk ejer AddSecure

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Mød CERTEX Danmark på Vestfyn Trækker

Lemvig Beton A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet rund tipkærre fra Lastas

Ny Faymonville Prefamax !

Gratis seminar om anti-korruption og ISO 37001

Fredag: Besøg os på Danmarks største udendørs udstilling for transportbranchen - Vestfyn Trækker

Brdr. Kjeldahl I/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

To nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til BHS Logistics A/S

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

De 10 mest spurgte spørgsmål om ruteoptimeringssoftware

Send til en kollega

0.197