23948sdkhjf

Vognmænd bekymrede over udvikling

Forsyningsselskab overtager affaldsindsamlingen fra private firmaer

Amager Ressourcecenter (ARC) har haft store økonomiske problemer med forbrændingsanlægget Amager Bakke. Der blev derfor iværksat en redningsplan i efteråret 2016.

Ifølge Jyllandsposten er den nu kuldsejlet, og en ny er på vej gennem den politiske mølle.

Den nye redningsplan møder dog en vis kritik.

Den går nemlig ud på, at ARC selv skal overtage håndteringen af affaldsindsamlingen, der i dag udføres af private firmaer med over 100 skraldebiler og flere hundrede skraldemænd på de københavnske veje.

På politikernes bord
Det er ikke lykkedes Jyllandsposten at få en kommentar fra overborgmester Frank Jensen, men ifølge et forslag, som Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune i næste uge skal tage stilling til, skal ARC overtage affaldshåndteringen i Københavns Kommune efterhånden som kontrakterne udløber.

Planen er ikke at tjene penge på affaldsindsamlingen, men at øge volumen i ARCs samlede økonomi.

Hele planen vækker bekymring hos politikerne, der er kede af at lade ARC overtage et arbejde, der, siden privatiseringen af opgaven i 2011, har sparet ARC for et tre-cifret millionbeløb.

Læs også: Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

Bestyrelsesformand hos ARC Lars Weiss er helt rolig ved beslutningen og mener, at man ville kunne drage fordel af stordriften.

Omvendt privatisering
Hvis ordningen, redningsplanen om man vil, træder i kraft betyder det, at en stribe affaldsselskaber må vinke farvel til mere end 100 private skaldebiler i København.

Vognmandsbranchen frygter, at København kan gå hen og danne præcedens for en udvikling hvor kommunale selskaber overtager indsamlingen af affald fra private selskaber.

Hos City Container, der 46 affaldsbiler på de københavnske veje, fortæller direktør Henrik Nordenlund, at det vil få stor økonomisk betydning for selskabet, og at man vil tænke sig rigtig godt om i forbindelse med fremtidige udbud.

Også hos HCS, der ejer en af de andre større private udbydere, City Renovation, er der undren.

- Det virker paradoksalt, at man på den måde vil ændre på en velfungerende og meget konkurrencedygtig struktur, som man har brugt mange ressourcer på at etablere og opbygge. Der er formentlig ingen tvivl om, at affaldsindsamlingen bliver dyrere, og taksterne som følge heraf må sættes op siger adm. direktør Mads Frederiksen fra HCS.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.146