23948sdkhjf

EU åbner for billig leje af lastbiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU-forslag om tidsbegrænset leje af udenlandsk registrerede trækkere og anhængere

Det bliver snart muligt for en dansk vognmand at leje en trækker eller anhænger i et andet EU-land uden at skulle skifte nummerplade. Dermed kan et udenlandsk indregistreret køretøj være pæredansk.

Hensigten er selvfølgelig, at lastbiler kan lejes uden fører dér, hvor det er billigst, når man mangler materiel i en spidsbelastning eller ved et havari.



Transportministeriet vurderer, at den ny mulighed især være mest interessant for virksomheder, som udfører godskørsel med vare- og lastbiler med en tilladt totalvægt under 4000 kg totalvægt. Det skyldes, at den høje danske registreringsafgift kun gælder for køretøjer under 4.000 kg.

- Virksomhederne kan anvende udlejningskøretøjer fra andre EU-lande overalt inden for EU, fastslår transportminister Ole Birk Olesen (LA) om forslaget, som der stadig forhandles om i EU.

Det giver ekstra arbejde til politiet. Der bliver flere vogne med udenlandske nummerplader, men ikke alle skal kontrolleres for ulovlig cabotage.

- I dag ved man, at en vogn med udenlandske nummerplader er en udenlandsk vognmand eller chauffør. Fremover vil man kunne støde ind i biler med udenlandske nummerplader, hvor det er en dansk vognmand og en dansk chauffør, som der ikke er behov for at kontrollere for cabotagekørsel, siger Ole Birk Olesen.

Sværere at skelne
Blandt de politiske partier herhjemme er der stor uenighed om, hvor godt EU-forslaget er.

Da Folketingets Europaudvalg behandlede sagen forleden, udtrykte flere partier udtrykte frygt for, at forslaget ville legalisere ulovlig cabotage, så det bliver normalt, at transport i Danmark sker med leasede lastbiler på udenlandske nummerplader med udenlandske arbejdsvilkår og overenskomster.

- Det er en voldsom liberalisering, som betyder, at det ikke er muligt at regulere noget som helst, sagde EU-ordfører Holger K. Nielsen (SF).

- Det ligner en katastrofe for kontrollen med cabotagekørsel. Politiet siger, at det bliver nærmest umuligt, istemte trafikordfører Henning Hyllested (EL).

Han ser nemlig et problem den anden vej. Udflagede og udenlandske virksomheder kan køre cabotage i Danmark på danske nummerplader.

Kan ikke omgå cabotageregler
Det afviser Ole Birk Olesen. Vognen er underkastet cabotagereglerne, hvis der sidder en udenlandsk chauffør ved rattet. Derfor kan man ikke køre rundt i Danmark på en dansk nummerplade på udenlandske vilkår.

- Det er ikke en måde at omgå cabotagereglerne. Lige så snart der sidder en chauffør i bilen, som kommer udefra, er bilen omfattet af cabotagereglerne, fastslog Ole Birk Olesen i Folketingets europaudvalg, da han fik forhandlingsmandat.

Nej tak fra DF, SF og EL
Transportministeren tvivler på, at nogen kunne finde på at leje en vogn i Danmark for at opnå en fordel i forhold til cabotage. Ekstraomkostningen vil være for stor.

Det overbeviste dog ikke skeptikerne. Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF sagde nej til forhandlingsmandatet, mens det støttes af et flertal bestående af de seks øvrige partier.

Færre afgifter
Liberaliseringen bliver dog ikke så ligetil. Regeringen har øje for risikoen for afgiftstab, når danske vognmænd så at sige udflager køretøjer uden at skulle omregistrere køretøjer til danske nummerplader.

Statskassens tab, der med stor usikkerhed skønnes til 50 millioner kroner årligt, vil blandt andet skyldes lastbiler med totalvægt fra 4 til 12 ton, som slipper for dansk vægt- og udligningsafgift.

Lastbiler over 12 ton kan høste en fordel i forhold til vejbenyttelsesafgiften, hvis køretøjet kun bruges til eksportkørsel uden for eurovignettelandene.

Tillige ventes færre indtægter fra afgiften på motoransvarsforsikringer.

Muligt med begrænsninger
De enkelte lande kan indføre en begrænsning, så udlejningskøretøjer fra andre EU-lande højst må udgøre en fjerdedel af virksomhedens flåde.

Der oprettes en kontrolmekanisme, så medlemslandene kan udveksle oplysninger om virksomhedernes brug af udlejningskøretøjer, der er indregistreret i et andet EU-land.

Der bliver også indsat et værn mod, at vognmænd kan udflage køretøjer allerede efter en måned.

Bulgarien sætter turbo på
EU-formandslandet Bulgarien presser på for en hurtig vedtagelse. Det næste skridt er enighed i ministerrådet den 7. juni. Samtidig behandler EU-parlamentet forslaget. Til sidst sætter de to institutioner samt EU-kommissionen sig sammen i en såkaldt trilog og indgår et kompromis.

Det nuværende direktiv med titlen "anvendelse af udlejningskørertøjer uden fører til godstransport ad landevej" medfører ifølge EU-kommissionen unødvendige byrder for virksomhederne og udgør et forvirrende kludetæppe af regler.

Ambitionen er et ensartet og klart regelsæt for brugen af lejede køretøjer til godskørsel i EU.

Friere leasingmarked
- Forslaget skal skabe lige vilkår og lige adgang til markedet for udlejningskøretøjer, der skal gøre det muligt for transportvirksomhederne at udføre deres transport på den mest effektive måde, sagde Ole Birk Olesen.

Forslaget indeholder også en miljøfordel, for lejebiler er normalt er nyere, mere sikre og mindre forurenende, tilføjer han.

Der er ikke i dag begrænsninger på udenlandske vognmænds leje af både anhænger og trækker i Danmark, fremhævede Ole Birk Olesen.

- De regler, vi har i dag, handler om danske vognmænd, der lejer i udlandet, hvor afgiftsniveauet måske er lavere. Derfor har SKAT nogle regler om, at det må man kun gøre i et meget begrænset omfang, understregede Ole Birk Olesen.

Firmakørsel
En nuværende begrænsning står helt for fald. Det vedrører udlejede lastbiler over 6 ton til firmakørsel, som bliver givet helt fri til det indre leasingmarked.

Dette omfatter ikke udenlandske virksomheders kørsel i f.eks. Danmark på danske nummerplader.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.114