EU åbner for billig leje af lastbiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU-forslag om tidsbegrænset leje af udenlandsk registrerede trækkere og anhængere

Det bliver snart muligt for en dansk vognmand at leje en trækker eller anhænger i et andet EU-land uden at skulle skifte nummerplade. Dermed kan et udenlandsk indregistreret køretøj være pæredansk.

Hensigten er selvfølgelig, at lastbiler kan lejes uden fører dér, hvor det er billigst, når man mangler materiel i en spidsbelastning eller ved et havari.



Transportministeriet vurderer, at den ny mulighed især være mest interessant for virksomheder, som udfører godskørsel med vare- og lastbiler med en tilladt totalvægt under 4000 kg totalvægt. Det skyldes, at den høje danske registreringsafgift kun gælder for køretøjer under 4.000 kg.

- Virksomhederne kan anvende udlejningskøretøjer fra andre EU-lande overalt inden for EU, fastslår transportminister Ole Birk Olesen (LA) om forslaget, som der stadig forhandles om i EU.

Det giver ekstra arbejde til politiet. Der bliver flere vogne med udenlandske nummerplader, men ikke alle skal kontrolleres for ulovlig cabotage.

- I dag ved man, at en vogn med udenlandske nummerplader er en udenlandsk vognmand eller chauffør. Fremover vil man kunne støde ind i biler med udenlandske nummerplader, hvor det er en dansk vognmand og en dansk chauffør, som der ikke er behov for at kontrollere for cabotagekørsel, siger Ole Birk Olesen.

Sværere at skelne
Blandt de politiske partier herhjemme er der stor uenighed om, hvor godt EU-forslaget er.

Da Folketingets Europaudvalg behandlede sagen forleden, udtrykte flere partier udtrykte frygt for, at forslaget ville legalisere ulovlig cabotage, så det bliver normalt, at transport i Danmark sker med leasede lastbiler på udenlandske nummerplader med udenlandske arbejdsvilkår og overenskomster.

- Det er en voldsom liberalisering, som betyder, at det ikke er muligt at regulere noget som helst, sagde EU-ordfører Holger K. Nielsen (SF).

- Det ligner en katastrofe for kontrollen med cabotagekørsel. Politiet siger, at det bliver nærmest umuligt, istemte trafikordfører Henning Hyllested (EL).

Han ser nemlig et problem den anden vej. Udflagede og udenlandske virksomheder kan køre cabotage i Danmark på danske nummerplader.

Kan ikke omgå cabotageregler
Det afviser Ole Birk Olesen. Vognen er underkastet cabotagereglerne, hvis der sidder en udenlandsk chauffør ved rattet. Derfor kan man ikke køre rundt i Danmark på en dansk nummerplade på udenlandske vilkår.

- Det er ikke en måde at omgå cabotagereglerne. Lige så snart der sidder en chauffør i bilen, som kommer udefra, er bilen omfattet af cabotagereglerne, fastslog Ole Birk Olesen i Folketingets europaudvalg, da han fik forhandlingsmandat.

Nej tak fra DF, SF og EL
Transportministeren tvivler på, at nogen kunne finde på at leje en vogn i Danmark for at opnå en fordel i forhold til cabotage. Ekstraomkostningen vil være for stor.

Det overbeviste dog ikke skeptikerne. Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF sagde nej til forhandlingsmandatet, mens det støttes af et flertal bestående af de seks øvrige partier.

Færre afgifter
Liberaliseringen bliver dog ikke så ligetil. Regeringen har øje for risikoen for afgiftstab, når danske vognmænd så at sige udflager køretøjer uden at skulle omregistrere køretøjer til danske nummerplader.

Statskassens tab, der med stor usikkerhed skønnes til 50 millioner kroner årligt, vil blandt andet skyldes lastbiler med totalvægt fra 4 til 12 ton, som slipper for dansk vægt- og udligningsafgift.

Lastbiler over 12 ton kan høste en fordel i forhold til vejbenyttelsesafgiften, hvis køretøjet kun bruges til eksportkørsel uden for eurovignettelandene.

Tillige ventes færre indtægter fra afgiften på motoransvarsforsikringer.

Muligt med begrænsninger
De enkelte lande kan indføre en begrænsning, så udlejningskøretøjer fra andre EU-lande højst må udgøre en fjerdedel af virksomhedens flåde.

Der oprettes en kontrolmekanisme, så medlemslandene kan udveksle oplysninger om virksomhedernes brug af udlejningskøretøjer, der er indregistreret i et andet EU-land.

Der bliver også indsat et værn mod, at vognmænd kan udflage køretøjer allerede efter en måned.

Bulgarien sætter turbo på
EU-formandslandet Bulgarien presser på for en hurtig vedtagelse. Det næste skridt er enighed i ministerrådet den 7. juni. Samtidig behandler EU-parlamentet forslaget. Til sidst sætter de to institutioner samt EU-kommissionen sig sammen i en såkaldt trilog og indgår et kompromis.

Det nuværende direktiv med titlen "anvendelse af udlejningskørertøjer uden fører til godstransport ad landevej" medfører ifølge EU-kommissionen unødvendige byrder for virksomhederne og udgør et forvirrende kludetæppe af regler.

Ambitionen er et ensartet og klart regelsæt for brugen af lejede køretøjer til godskørsel i EU.

Friere leasingmarked
- Forslaget skal skabe lige vilkår og lige adgang til markedet for udlejningskøretøjer, der skal gøre det muligt for transportvirksomhederne at udføre deres transport på den mest effektive måde, sagde Ole Birk Olesen.

Forslaget indeholder også en miljøfordel, for lejebiler er normalt er nyere, mere sikre og mindre forurenende, tilføjer han.

Der er ikke i dag begrænsninger på udenlandske vognmænds leje af både anhænger og trækker i Danmark, fremhævede Ole Birk Olesen.

- De regler, vi har i dag, handler om danske vognmænd, der lejer i udlandet, hvor afgiftsniveauet måske er lavere. Derfor har SKAT nogle regler om, at det må man kun gøre i et meget begrænset omfang, understregede Ole Birk Olesen.

Firmakørsel
En nuværende begrænsning står helt for fald. Det vedrører udlejede lastbiler over 6 ton til firmakørsel, som bliver givet helt fri til det indre leasingmarked.

Dette omfatter ikke udenlandske virksomheders kørsel i f.eks. Danmark på danske nummerplader.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Teknikalitet diskvalificerer HMK Bilcon fra udbud

Lastbil væltede da 2200 skinker begyndte at svinge

Lørdag morgen væltede en lastbil i en rundkørsel ved Esbjerg, hvorefter en del af motorvejen blev spærret

Jysk by åbner to kilometer ny havn

Tidligere på måneden overdrog entreprenøren Per Aarsleff nyåbnet havneanlæg - og det er kun begyndelsen

Nye leveringer

Endnu engang har vi fornøjelsen at vise et udpluk af det seneste materiel leveret til vognmænd og entreprenører

Volvo Danmark er klar til Transport 2019

Den 21.-23. marts 2019 afholdes 15. udgave af Skandinaviens førende transportmesse i MCH Messecenter Herning

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

63 trailere til NTG

Opfindere inspireret af TV-udsendelse

Rendyrket renovation i storbyen

Frederiksberg kommune øger antallet af elektriske skraldebiler. Nu har kommunens affaldsselskab fem el-drevne lastbiler

Nye funktioner med Volvo Dynamic Steering

Volvo Trucks har udviklet nye chaufførsupportsystemer, der øger sikkerheden

Store bøder til udenlandske lastbiler

Tungvognscenter Syd-kontroller har resulteret i bøder for fejl, snyd og manipulation til flere udenlandske transportvirksomheder

Kontrol med dyretransporter er for slap

Både miljøministeren og dyrevelfærdsordførerne er enige om behovet for skærpelser

Slovensk vognmand Adblue-manipulerer Euro 6 lastbil

Sagen er den første af sin slags på dansk grund, oplyser Tungvognscenter Syd

Erhvervsminister bliver ny direktør for Dansk Erhverv

Kalundborg Havn har vokseværk

Travlhed på industrilager betyder 3000 ekstra kvadratmeter.

Nye leveringer

Transportbranchen køber fortsat meget materiel. Her er et lille udvalg fra den seneste uges leveringer.

Reconor Gruppen omstrukturerer

Samler koncernens aktiviteter i to overordnede forretningsområder.

Flere konkurser i transportbranchen

Pas på: Nu kan man blive straffet for at fotografere trafikuheld

Et enigt folketing beder politiet om at tage hårdere fat på bilister og chauffører, der uden blusel fotograferer uheldssteder og generer redningsarbejde.

Volvo i canadisk hybrid-aftale

Udspil: Social dumping skal straffes dobbelt

Bødestraffen bør hæves, mener fagforening. Tænketank er enig.

LGT sender tusindvis af lastbiler til Østeuropa

Volvo FH fylder 25 år

Jubilæet fejres med en jubilæumsmodel - "FH 25 Special Edition." Der bliver kun solgt 25 af dem i Danmark

Slut med trængsel i myldretiden: På Motorring 4 har de knækket koden

Besko Akademi udvider staben

Femern holder fast: Byggeri starter i 2020

Her er bilist nummer 200 million

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Vidende lastbil-journalist fylder rundt

Lange udsigter for nordjysk kombiterminal

Nu risikerer 35.000 virksomheder tvangsopløsning

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Krankollaps: Københavns kommende bro er totalskadet

ATL: Privat affaldsindsamling er billigere og bedre for miljøet

Aalborg Havn: Markant stigning i efterspørgsel på lagerplads

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 med åbenbar side til Søren Jakobsen Transport ApS

JOBOPSLAG: Bliv handelselev hos Fyns Kran Udstyr A/S (Odense)

Hans Jensen Transport A/S og DS Flexhal har sammen taget første spadestik til nyt domicilbyggeri

Det nye AB-system er offentliggjort! Forbered dig på de nye aftalevilkår

Ny flot Kel-Berg 4 aks. gardintrailer til L. Pedersen & Søn ApS

EFFER kran til Lellinge

18 volt støvsuger fra Metabo

Konfernce: De store projekter i Holstebro

Multilift Kroghejs til Henry

Savner du et miljøvenligt alternativ indenfor smøremidler og korrosionsbeskyttelse?

Ny flot Faymonville Prefamax !

Jan Hansen Transport ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Hvis du nogensinde har splejset et fibertov, ved du at det kræver færdigheder.

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Konference - Roskilde: De store projekter

Frost & Sullivan udnævner TomTom Telematics til »Fleet Telematics Company of the Year«

Wirehejs til Brians Renovation

AB18 og ABR18 – Forstå byggeriets nye aftaledokumenter med ny artikel

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Focus Miljø ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet hejseladskærre fra Lastas

Hvis I vil skrive om CSR i jeres årsrapport, så tjek Cabis guide - gratis d...

Europcar fremtidssikrer og effektiviserer deres forretningsgang, ved at dig...

Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre fra Lastas til HV - Transport A/S

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Hejsning, flytning og opsætning af pavilloner for ABC Pavilloner på ny bygg...

Send til en kollega

0.242