23948sdkhjf

EU åbner for billig leje af lastbiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU-forslag om tidsbegrænset leje af udenlandsk registrerede trækkere og anhængere

Det bliver snart muligt for en dansk vognmand at leje en trækker eller anhænger i et andet EU-land uden at skulle skifte nummerplade. Dermed kan et udenlandsk indregistreret køretøj være pæredansk.

Hensigten er selvfølgelig, at lastbiler kan lejes uden fører dér, hvor det er billigst, når man mangler materiel i en spidsbelastning eller ved et havari.



Transportministeriet vurderer, at den ny mulighed især være mest interessant for virksomheder, som udfører godskørsel med vare- og lastbiler med en tilladt totalvægt under 4000 kg totalvægt. Det skyldes, at den høje danske registreringsafgift kun gælder for køretøjer under 4.000 kg.

- Virksomhederne kan anvende udlejningskøretøjer fra andre EU-lande overalt inden for EU, fastslår transportminister Ole Birk Olesen (LA) om forslaget, som der stadig forhandles om i EU.

Det giver ekstra arbejde til politiet. Der bliver flere vogne med udenlandske nummerplader, men ikke alle skal kontrolleres for ulovlig cabotage.

- I dag ved man, at en vogn med udenlandske nummerplader er en udenlandsk vognmand eller chauffør. Fremover vil man kunne støde ind i biler med udenlandske nummerplader, hvor det er en dansk vognmand og en dansk chauffør, som der ikke er behov for at kontrollere for cabotagekørsel, siger Ole Birk Olesen.

Sværere at skelne
Blandt de politiske partier herhjemme er der stor uenighed om, hvor godt EU-forslaget er.

Da Folketingets Europaudvalg behandlede sagen forleden, udtrykte flere partier udtrykte frygt for, at forslaget ville legalisere ulovlig cabotage, så det bliver normalt, at transport i Danmark sker med leasede lastbiler på udenlandske nummerplader med udenlandske arbejdsvilkår og overenskomster.

- Det er en voldsom liberalisering, som betyder, at det ikke er muligt at regulere noget som helst, sagde EU-ordfører Holger K. Nielsen (SF).

- Det ligner en katastrofe for kontrollen med cabotagekørsel. Politiet siger, at det bliver nærmest umuligt, istemte trafikordfører Henning Hyllested (EL).

Han ser nemlig et problem den anden vej. Udflagede og udenlandske virksomheder kan køre cabotage i Danmark på danske nummerplader.

Kan ikke omgå cabotageregler
Det afviser Ole Birk Olesen. Vognen er underkastet cabotagereglerne, hvis der sidder en udenlandsk chauffør ved rattet. Derfor kan man ikke køre rundt i Danmark på en dansk nummerplade på udenlandske vilkår.

- Det er ikke en måde at omgå cabotagereglerne. Lige så snart der sidder en chauffør i bilen, som kommer udefra, er bilen omfattet af cabotagereglerne, fastslog Ole Birk Olesen i Folketingets europaudvalg, da han fik forhandlingsmandat.

Nej tak fra DF, SF og EL
Transportministeren tvivler på, at nogen kunne finde på at leje en vogn i Danmark for at opnå en fordel i forhold til cabotage. Ekstraomkostningen vil være for stor.

Det overbeviste dog ikke skeptikerne. Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF sagde nej til forhandlingsmandatet, mens det støttes af et flertal bestående af de seks øvrige partier.

Færre afgifter
Liberaliseringen bliver dog ikke så ligetil. Regeringen har øje for risikoen for afgiftstab, når danske vognmænd så at sige udflager køretøjer uden at skulle omregistrere køretøjer til danske nummerplader.

Statskassens tab, der med stor usikkerhed skønnes til 50 millioner kroner årligt, vil blandt andet skyldes lastbiler med totalvægt fra 4 til 12 ton, som slipper for dansk vægt- og udligningsafgift.

Lastbiler over 12 ton kan høste en fordel i forhold til vejbenyttelsesafgiften, hvis køretøjet kun bruges til eksportkørsel uden for eurovignettelandene.

Tillige ventes færre indtægter fra afgiften på motoransvarsforsikringer.

Muligt med begrænsninger
De enkelte lande kan indføre en begrænsning, så udlejningskøretøjer fra andre EU-lande højst må udgøre en fjerdedel af virksomhedens flåde.

Der oprettes en kontrolmekanisme, så medlemslandene kan udveksle oplysninger om virksomhedernes brug af udlejningskøretøjer, der er indregistreret i et andet EU-land.

Der bliver også indsat et værn mod, at vognmænd kan udflage køretøjer allerede efter en måned.

Bulgarien sætter turbo på
EU-formandslandet Bulgarien presser på for en hurtig vedtagelse. Det næste skridt er enighed i ministerrådet den 7. juni. Samtidig behandler EU-parlamentet forslaget. Til sidst sætter de to institutioner samt EU-kommissionen sig sammen i en såkaldt trilog og indgår et kompromis.

Det nuværende direktiv med titlen "anvendelse af udlejningskørertøjer uden fører til godstransport ad landevej" medfører ifølge EU-kommissionen unødvendige byrder for virksomhederne og udgør et forvirrende kludetæppe af regler.

Ambitionen er et ensartet og klart regelsæt for brugen af lejede køretøjer til godskørsel i EU.

Friere leasingmarked
- Forslaget skal skabe lige vilkår og lige adgang til markedet for udlejningskøretøjer, der skal gøre det muligt for transportvirksomhederne at udføre deres transport på den mest effektive måde, sagde Ole Birk Olesen.

Forslaget indeholder også en miljøfordel, for lejebiler er normalt er nyere, mere sikre og mindre forurenende, tilføjer han.

Der er ikke i dag begrænsninger på udenlandske vognmænds leje af både anhænger og trækker i Danmark, fremhævede Ole Birk Olesen.

- De regler, vi har i dag, handler om danske vognmænd, der lejer i udlandet, hvor afgiftsniveauet måske er lavere. Derfor har SKAT nogle regler om, at det må man kun gøre i et meget begrænset omfang, understregede Ole Birk Olesen.

Firmakørsel
En nuværende begrænsning står helt for fald. Det vedrører udlejede lastbiler over 6 ton til firmakørsel, som bliver givet helt fri til det indre leasingmarked.

Dette omfatter ikke udenlandske virksomheders kørsel i f.eks. Danmark på danske nummerplader.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kurt Beier-sagen
DTL: - Transporten er erhvervslivets forsømte stedsøn

Kurt Beier-sagen
Transportkæmpe: Vi kendte ikke til uacceptable forhold i Tyskland

NTG afviser at have kendt til filippineres forhold på selskabets område i Tyskland. Det holder ikke, mener chauffører og fagforening, der vil stille selskabet til ansvar

Danlad styrer mod rekord

Kurt Beier-sagen
Aabenraa Kommune politianmelder Kurt Beier Transport

Det omstridte transportfirma Kurt Beier Transport bliver meldt til politiet af Aabenraa Kommune, skriver 3F

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Nyhedsbrev

Partier bakker op om markant løft af politikontrol med lastbiler

Der skal afsættes mindst 20 millioner kroner mere til kontrol af tungvognstrafik, før politiet kan føre en effektiv indsats i branchen, mener 3F’s Transportgruppe

Online Avis Arkiv

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Ny form for overvågning optimerer lastbilers driftstid

Nye teknologier for overvågning og analyse af lastvognsdata i realtid åbner en række spændende muligheder for at forudse fejl mere præcist og længere ud i fremtiden.

Skive Køletransport gør sig klar til fremtiden

Styrker organisationen med flere specialister og større fokus på de enkelte områder

HH Ferries indvier nu verdens største batteridrevne færger

HH Ferries Group indvier i dag officielt de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' som verdens største batteridrevne passagerfærger på ruten mellem Helsingør og Helsingborg

Kurt Beier-sagen
Kurt Beier Transport og NTG anmeldt for menneskehandel i Tyskland

Fire nye nøglepersoner

ITD: Ja til klare cabotageregler og styrket kontrol

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Fremtidens Chauffør
Tal modsiger vognmænd: Mange ledige danske chauffører

Lige nu står 661 danske chauffører uden arbejde. Alligevel siger flere store vognmandsvirksomheder, at de ikke kan finde arbejdskraft i Danmark

DTL: Samlet Folketing gav lussing til hel sektion af godstransporten

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Minister vil drøfte udenlandske chauffører med fagbevægelsen

Et flertal uden om regeringen vil sikre bedre arbejdsforhold for chauffører. Regeringen går videre med sagen

Kurt Beier-sagen
Kurt Beier Transport afviser menneskehandel i chauffør-sag

Center vurderer, at chauffører i dansk vognmandsfirma var udsat for menneskehandel. Firmaet afviser

Kurt Beier-sagen
Center: Udenlandske chauffører var ofre for menneskehandel

Politiet efterforsker stadig, om der er grundlag for at rejse sigtelse for menneskehandel mod vognmand.

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Transport 2019 opgraderes med logistikkonference

Nu fragter Bornholmslinjen mere end Danske Færger gjorde

Kurt Beier-sagen
Flertal vil stramme kontrol med udenlandske chauffører

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt materiale revolutionerer bilindustrien

To Renault til Esbjerg-vognmand

Lavtsiddende stoptavler skal bekæmpe spøgelsesbilister

Kort nyt fra transportbranchen

Nu har saltbilerne været i aktion

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

CP ApS kan køre hjem med en ny MAX Trailer 3 akslet maskintrailer med udtræk

Download gratis e-bog om stress

Ny flot Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 til Vognmand Kim Christensen

Få svar på dine spørgsmål om seniorer i virksomheden

Nye og større udfordringer ved planlægning af affaldsindsamling

Hos Fyns kran Udstyr sælger vi forskellige typer af mandskabskurve - også med låge

Har du også brug for et nyt wirespil?

Morten Kastrup Hansen kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overførings...

Gratis temamøde i Gråsten: Fra usund til sund arbejdspladskultur

Bliv klogere på digitalisering og E-handel

Kender du økonomien i jeres sygefravær?

Mangler du overblik over udstyr og lovpligtige eftersyn?

Send til en kollega

0.296