23948sdkhjf

EU åbner for billig leje af lastbiler

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

EU-forslag om tidsbegrænset leje af udenlandsk registrerede trækkere og anhængere

Det bliver snart muligt for en dansk vognmand at leje en trækker eller anhænger i et andet EU-land uden at skulle skifte nummerplade. Dermed kan et udenlandsk indregistreret køretøj være pæredansk.

Hensigten er selvfølgelig, at lastbiler kan lejes uden fører dér, hvor det er billigst, når man mangler materiel i en spidsbelastning eller ved et havari.



Transportministeriet vurderer, at den ny mulighed især være mest interessant for virksomheder, som udfører godskørsel med vare- og lastbiler med en tilladt totalvægt under 4000 kg totalvægt. Det skyldes, at den høje danske registreringsafgift kun gælder for køretøjer under 4.000 kg.

- Virksomhederne kan anvende udlejningskøretøjer fra andre EU-lande overalt inden for EU, fastslår transportminister Ole Birk Olesen (LA) om forslaget, som der stadig forhandles om i EU.

Det giver ekstra arbejde til politiet. Der bliver flere vogne med udenlandske nummerplader, men ikke alle skal kontrolleres for ulovlig cabotage.

- I dag ved man, at en vogn med udenlandske nummerplader er en udenlandsk vognmand eller chauffør. Fremover vil man kunne støde ind i biler med udenlandske nummerplader, hvor det er en dansk vognmand og en dansk chauffør, som der ikke er behov for at kontrollere for cabotagekørsel, siger Ole Birk Olesen.

Sværere at skelne
Blandt de politiske partier herhjemme er der stor uenighed om, hvor godt EU-forslaget er.

Da Folketingets Europaudvalg behandlede sagen forleden, udtrykte flere partier udtrykte frygt for, at forslaget ville legalisere ulovlig cabotage, så det bliver normalt, at transport i Danmark sker med leasede lastbiler på udenlandske nummerplader med udenlandske arbejdsvilkår og overenskomster.

- Det er en voldsom liberalisering, som betyder, at det ikke er muligt at regulere noget som helst, sagde EU-ordfører Holger K. Nielsen (SF).

- Det ligner en katastrofe for kontrollen med cabotagekørsel. Politiet siger, at det bliver nærmest umuligt, istemte trafikordfører Henning Hyllested (EL).

Han ser nemlig et problem den anden vej. Udflagede og udenlandske virksomheder kan køre cabotage i Danmark på danske nummerplader.

Kan ikke omgå cabotageregler
Det afviser Ole Birk Olesen. Vognen er underkastet cabotagereglerne, hvis der sidder en udenlandsk chauffør ved rattet. Derfor kan man ikke køre rundt i Danmark på en dansk nummerplade på udenlandske vilkår.

- Det er ikke en måde at omgå cabotagereglerne. Lige så snart der sidder en chauffør i bilen, som kommer udefra, er bilen omfattet af cabotagereglerne, fastslog Ole Birk Olesen i Folketingets europaudvalg, da han fik forhandlingsmandat.

Nej tak fra DF, SF og EL
Transportministeren tvivler på, at nogen kunne finde på at leje en vogn i Danmark for at opnå en fordel i forhold til cabotage. Ekstraomkostningen vil være for stor.

Det overbeviste dog ikke skeptikerne. Dansk Folkeparti, Enhedslisten og SF sagde nej til forhandlingsmandatet, mens det støttes af et flertal bestående af de seks øvrige partier.

Færre afgifter
Liberaliseringen bliver dog ikke så ligetil. Regeringen har øje for risikoen for afgiftstab, når danske vognmænd så at sige udflager køretøjer uden at skulle omregistrere køretøjer til danske nummerplader.

Statskassens tab, der med stor usikkerhed skønnes til 50 millioner kroner årligt, vil blandt andet skyldes lastbiler med totalvægt fra 4 til 12 ton, som slipper for dansk vægt- og udligningsafgift.

Lastbiler over 12 ton kan høste en fordel i forhold til vejbenyttelsesafgiften, hvis køretøjet kun bruges til eksportkørsel uden for eurovignettelandene.

Tillige ventes færre indtægter fra afgiften på motoransvarsforsikringer.

Muligt med begrænsninger
De enkelte lande kan indføre en begrænsning, så udlejningskøretøjer fra andre EU-lande højst må udgøre en fjerdedel af virksomhedens flåde.

Der oprettes en kontrolmekanisme, så medlemslandene kan udveksle oplysninger om virksomhedernes brug af udlejningskøretøjer, der er indregistreret i et andet EU-land.

Der bliver også indsat et værn mod, at vognmænd kan udflage køretøjer allerede efter en måned.

Bulgarien sætter turbo på
EU-formandslandet Bulgarien presser på for en hurtig vedtagelse. Det næste skridt er enighed i ministerrådet den 7. juni. Samtidig behandler EU-parlamentet forslaget. Til sidst sætter de to institutioner samt EU-kommissionen sig sammen i en såkaldt trilog og indgår et kompromis.

Det nuværende direktiv med titlen "anvendelse af udlejningskørertøjer uden fører til godstransport ad landevej" medfører ifølge EU-kommissionen unødvendige byrder for virksomhederne og udgør et forvirrende kludetæppe af regler.

Ambitionen er et ensartet og klart regelsæt for brugen af lejede køretøjer til godskørsel i EU.

Friere leasingmarked
- Forslaget skal skabe lige vilkår og lige adgang til markedet for udlejningskøretøjer, der skal gøre det muligt for transportvirksomhederne at udføre deres transport på den mest effektive måde, sagde Ole Birk Olesen.

Forslaget indeholder også en miljøfordel, for lejebiler er normalt er nyere, mere sikre og mindre forurenende, tilføjer han.

Der er ikke i dag begrænsninger på udenlandske vognmænds leje af både anhænger og trækker i Danmark, fremhævede Ole Birk Olesen.

- De regler, vi har i dag, handler om danske vognmænd, der lejer i udlandet, hvor afgiftsniveauet måske er lavere. Derfor har SKAT nogle regler om, at det må man kun gøre i et meget begrænset omfang, understregede Ole Birk Olesen.

Firmakørsel
En nuværende begrænsning står helt for fald. Det vedrører udlejede lastbiler over 6 ton til firmakørsel, som bliver givet helt fri til det indre leasingmarked.

Dette omfatter ikke udenlandske virksomheders kørsel i f.eks. Danmark på danske nummerplader.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ove har en plan, en brintlastbil-plan

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Online Avis Arkiv

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.176