Chauffør faldt i søvn på motorvej: Kørte 19 timer med én tissepause

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

18-årige Alex kørte pakker 19 timer i træk med kun én tissepause på første vagt - løn: 750 kr.

Kørsel med pakker i 19 timer i en Fiat Ducato varevogn med kun en enkelt tissepause. Løft af pakker, der var alt for tunge og en chef i røret, der sagde: ”Speederen i bund. Du skal nå det”.

Sådan var den første vagt for 18-årige Alex Brix Andersen, Randers, hos transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld ejet af Kirsten Schneider, skriver Fagbladet 3F.

Alex Brix Andersen fik ikke instruktion og er uden chaufførerfaring.

- Jeg faldt i søvn bag rattet på motorvejen og blev vækket af rumlestriberne ude i vejkanten. Det kunne være endt helt galt. Det var fuldstændig sindssygt og totalt uansvarligt at køre så mange timer, siger han og pointerer, at han følte sig vildt presset og stresset af Kirsten Schneider.

- Jeg er jo helt uerfaren i branchen, og hun sagde bare: “Speederen i bund, du skal nå det”, fortæller han.

Læs også: DTL: Varebilslov er en landvinding

Han fortæller, at han kun holdt regulær tissepause en enkelt gang, og at morgenmaden var et rundstykke i hånden bag rattet.

- Efter vagten var jeg helt klasket sammen og turde ikke fortsætte. Jeg var helt ude af den og sov i 16 timer bagefter, siger Alex Brix Andersen.

Han løftede også tungere gods end tilladt.

- Blandt andet et tre-fire meter langt jernrør, som jeg måtte slæbe. Det var lige til en rygskade, fortæller Alex Brix Andersen, der sagde op i sidste uge efter første vagt.

Læs også: Nu kan man tale med sin bil

Han blev lovet 1.200 kroner per tur, men har modtaget 750 kroner i løn for 19 timers vagten.

- Det svarer til 35 kroner i timen. Jeg føler mig røvrendt og snydt, siger han og understreger:

- Det firma skal stoppes. Andre skal ikke udsættes for det samme.

Flere tilfælde
Hans kammerat 23-årige Benjamin Skov Vraa, Randers, manglede også et job og havde hørt om Kisser’s Kurer Kørsel. Han holdt i seks dage med 13 timers vagter, før han i sidste uge sagde op.

- Det kom bag på mig, at vi skulle køre så mange timer. Men jeg fik at vide af Kirsten Schneider, at jeg skulle gøre det godt. Ellers ville jeg blive fyret. Det stressede mig. Det gjorde hendes natlige opringninger om, at det skulle gå hurtigere også, fortæller den 23-årige, der ikke fik nogen oplæring.

Han stillede bilen hos firmaet og gav hende besked om, at han ikke ville arbejde på de vilkår.

Læs også: Usikkerhed om varebilers afgift

- Det var en kæmpe lettelse at sige op, pointerer han.

Fagbladet 3F ville gerne have forelagt kritikken for Kirsten Schneider. Men trods adskillige telefonopkald over tre dage og sms med spørgsmål, har det ikke været muligt at få kontakt til hende.

Opsagde samarbejdet
Administrerende direktør i transportfirmaet Brink Transport ApS, som Kisser’s Kurer Kørsel har leveret kørsel til, er dybt rystet, da Fagbladet 3F fortæller ham om de to unge chaufførers arbejdsforhold.

- Jeg er dybt rystet over dine oplysninger. Kisser’s Kurer Kørsel har hos os haft den funktion at stå for nogle af vores nat-distributions ture med levering fra klokken 23 til klokken 7, siger han og fortsætter:

- Jeg er ked af at høre omkring sådanne forhold, da jeg syntes, det burde være nemt at planlægge turene med et så fast leveringvindue. Jeg tænker, at de også må have kørt andet end vores varer. I hvert fald når jeg ser på timerne, siger Anders Brink.

Han oplyser, at Brink Transport ApS allerede før han hørte om de to chauffører har opsagt deres aftale med Kisser’s Kurer Kørsel

Læs også: MAN styrker varebilsafdeling

- På grund af grov misligholdelse af kørselskontrakt, mange fejlleveringer og for sen levering, siger Anders Brink.

Kalder på regulering
De to unge chauffører gik til 3F Randers, hvor transportgruppeformand Jens Laursen også er rystet over arbejdsvilkårene.

- Det er skræmmende og helt uanstændigt med de arbejdsvilkår. Og meget farligt for trafiksikkerheden. Det er desværre ikke ukendt i branchen, hvor enhver kan slå sig ned som vognmand med køretøjer under 3.500 kilo, siger han og tilføjer:

- Det understreger, at der er hårdt brug for meget mere kontrol af arbejds- og lønvilkår med de køretøjer.

Han peger på, at køretøjer under 3.500 kilo burde høre under godskørselsloven, der blandt andet forpligter til at køre under gældende kollektiv overenskomst.

- Det kunne skabe sikkerhed og fjerne den unfair konkurrence for de firmaer, der kører og aflønner efter reglerne. Markedet bliver ødelagt af de urealistisk lave priser hos de firmaer, der snyder, siger Jens Laursen.

Mere om: varebiler


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Sidste broelementer monteres ved Køge Nord Station

Motorvejen vil være spærret for tung trafik imens arbejdet står på

Styrelse har opgivet hundredvis af sager om dyretransporter

I årevis har sager om dyretransporter hobet sig op hos Fødevarestyrelsen, der ikke har sanktioneret overtrædelser konsekvent

LGT indgår samarbejde med stort dansk møbelfirma

Danbred investerer i egen vognpark

Bytter gammel Eurocargo ud med ny

Nyhedsbrev

Kuehne + Nagel holder flyttedag

Online Avis Arkiv

Scania skal levere lastbiler til el-motorveje

52 meter skorsten løftet på plads i Herlev

Minister bevæger sig i HMK Bilcon-sagen

Fremtidens Chauffør
Hver tredje transportvirksomhed søger arbejdskraft forgæves

Nye tal fra Danmarks Statistik viser problematiske tilstande når det kommer til transportbranchens rekruttering

Kuehne + Nagel køber op i Sydamerika

Styrker kompetencerne indenfor transport af letforgængelige varer

P-kontrol af rastepladser genoptages

Efter medieomtale skal Parkering Nord genoptage kontrol af langtidsparkerede lastbiler på landets rastepladser

FP Transport bygger nyt

Fire ud af fem 3F’ere har oplevet at få en fyreseddel

Faglærte og ufaglærte færdes tættere på arbejdsmarkedets kanter, viser ny undersøgelse.

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

20 nye busser skal sikre transporten under Smukfest

11 ud af 18 busser dumper færdselstjek ved Smukfest

Blandt fejlene på busserne var fejl på bremser, manglende bremselys og nedslidte dæk, oplyser politiet

Ni lastbilchauffører fik million-skattesmæk - ved en fejl

Færre nye lastbiler på vejene i juli

Renault Trucks klar med el-lastbil

ITD-formand fylder rundt

Norden nedjusterer i hårdt tankmarked

Nye leveringer

Leveringen af materiel til vognmænd og entreprenører har ikke stået stille hen over sommeren

Flere lastbiler vælger færgen over Øresund

HH Ferries Group oplevede kraftig vækst i godstrafikken i årets andet kvartal på ruten mellem Helsingør og Helsingborg

Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro forlænges

Vigtig godsrute flytter til Halmstad

Plyndrede lastbil for chips til 80.000 kr.

Spærretid for tunge lastbiler ophæves efter regnvejr

Truckforhandler skovler penge ind

Konkurs for tredje gang

Vognmand køber varmeværksgrund

129.959 lastbiler kørte over Storebælt i juni

Tank i det billigste land og spar penge

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Sommerferie på Transportmagasinet

Ny bestyrelse i Erria

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MB knuserskovle hos Meldgaard Hydraulik

Ny Faymonville multimax.

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Lille eller stort løfteåg – vi klarer det hele

Ny MAX Trailer !

Ny certificering i udbudsret for tilbudsgivere

Ølsted & Allested Vognmandsforretning Bent Sørensen ApS nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3

Intern Auditor Miljø

Download eller rekvirer tips til ansættelse af nydanskere

Er det muligt at teste materialer i et realistisk korrosivt miljø?

Super flot FAYMONVILLE Multimax

Kan du huske vores opslag om tre nye test-lastbiler?

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

Vennelyst Ingeniør- og Entreprenørforretning er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet åben kærre

ISO 14001:2015 Opgraderingsseminar

Titgemeyer Introducerer WELD MOUNT Befæstelsessystem fra Kömmerling

CE godkendte containere og lad fra DLM-WEISCON

Vejle-firma sørger for at gæsterne kan hænge i baren på Smukfest

Thyholm Vognmandsforretning kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet anhænger med sider

ISO 37001 Anti-korruption Inspirationsseminar

Karl Thygesen & Søn Aps har certifikaterne på løftegrejet lige ved hånden m...

Portalkran på imponerende 50 meter

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Portalkran på imponerende 50 meter

Nørager Vognmandsforretning kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overf...

Send til en kollega

0.245