23948sdkhjf

Chauffør faldt i søvn på motorvej: Kørte 19 timer med én tissepause

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

18-årige Alex kørte pakker 19 timer i træk med kun én tissepause på første vagt - løn: 750 kr.

Kørsel med pakker i 19 timer i en Fiat Ducato varevogn med kun en enkelt tissepause. Løft af pakker, der var alt for tunge og en chef i røret, der sagde: ”Speederen i bund. Du skal nå det”.

Sådan var den første vagt for 18-årige Alex Brix Andersen, Randers, hos transportfirmaet Kisser’s Kurer Kørsel i Christiansfeld ejet af Kirsten Schneider, skriver Fagbladet 3F.

Alex Brix Andersen fik ikke instruktion og er uden chaufførerfaring.

- Jeg faldt i søvn bag rattet på motorvejen og blev vækket af rumlestriberne ude i vejkanten. Det kunne være endt helt galt. Det var fuldstændig sindssygt og totalt uansvarligt at køre så mange timer, siger han og pointerer, at han følte sig vildt presset og stresset af Kirsten Schneider.

- Jeg er jo helt uerfaren i branchen, og hun sagde bare: “Speederen i bund, du skal nå det”, fortæller han.

Læs også: Varebilslov nærmer sig

Han fortæller, at han kun holdt regulær tissepause en enkelt gang, og at morgenmaden var et rundstykke i hånden bag rattet.

- Efter vagten var jeg helt klasket sammen og turde ikke fortsætte. Jeg var helt ude af den og sov i 16 timer bagefter, siger Alex Brix Andersen.

Han løftede også tungere gods end tilladt.

- Blandt andet et tre-fire meter langt jernrør, som jeg måtte slæbe. Det var lige til en rygskade, fortæller Alex Brix Andersen, der sagde op i sidste uge efter første vagt.

Læs også: Usikkerhed om varebilers afgift

Han blev lovet 1.200 kroner per tur, men har modtaget 750 kroner i løn for 19 timers vagten.

- Det svarer til 35 kroner i timen. Jeg føler mig røvrendt og snydt, siger han og understreger:

- Det firma skal stoppes. Andre skal ikke udsættes for det samme.

Flere tilfælde
Hans kammerat 23-årige Benjamin Skov Vraa, Randers, manglede også et job og havde hørt om Kisser’s Kurer Kørsel. Han holdt i seks dage med 13 timers vagter, før han i sidste uge sagde op.

- Det kom bag på mig, at vi skulle køre så mange timer. Men jeg fik at vide af Kirsten Schneider, at jeg skulle gøre det godt. Ellers ville jeg blive fyret. Det stressede mig. Det gjorde hendes natlige opringninger om, at det skulle gå hurtigere også, fortæller den 23-årige, der ikke fik nogen oplæring.

Han stillede bilen hos firmaet og gav hende besked om, at han ikke ville arbejde på de vilkår.

Læs også: MAN styrker varebilsafdeling

- Det var en kæmpe lettelse at sige op, pointerer han.

Fagbladet 3F ville gerne have forelagt kritikken for Kirsten Schneider. Men trods adskillige telefonopkald over tre dage og sms med spørgsmål, har det ikke været muligt at få kontakt til hende.

Opsagde samarbejdet
Administrerende direktør i transportfirmaet Brink Transport ApS, som Kisser’s Kurer Kørsel har leveret kørsel til, er dybt rystet, da Fagbladet 3F fortæller ham om de to unge chaufførers arbejdsforhold.

- Jeg er dybt rystet over dine oplysninger. Kisser’s Kurer Kørsel har hos os haft den funktion at stå for nogle af vores nat-distributions ture med levering fra klokken 23 til klokken 7, siger han og fortsætter:

- Jeg er ked af at høre omkring sådanne forhold, da jeg syntes, det burde være nemt at planlægge turene med et så fast leveringvindue. Jeg tænker, at de også må have kørt andet end vores varer. I hvert fald når jeg ser på timerne, siger Anders Brink.

Han oplyser, at Brink Transport ApS allerede før han hørte om de to chauffører har opsagt deres aftale med Kisser’s Kurer Kørsel

Læs også: DTL: Varebilslov er en landvinding

- På grund af grov misligholdelse af kørselskontrakt, mange fejlleveringer og for sen levering, siger Anders Brink.

Kalder på regulering
De to unge chauffører gik til 3F Randers, hvor transportgruppeformand Jens Laursen også er rystet over arbejdsvilkårene.

- Det er skræmmende og helt uanstændigt med de arbejdsvilkår. Og meget farligt for trafiksikkerheden. Det er desværre ikke ukendt i branchen, hvor enhver kan slå sig ned som vognmand med køretøjer under 3.500 kilo, siger han og tilføjer:

- Det understreger, at der er hårdt brug for meget mere kontrol af arbejds- og lønvilkår med de køretøjer.

Han peger på, at køretøjer under 3.500 kilo burde høre under godskørselsloven, der blandt andet forpligter til at køre under gældende kollektiv overenskomst.

- Det kunne skabe sikkerhed og fjerne den unfair konkurrence for de firmaer, der kører og aflønner efter reglerne. Markedet bliver ødelagt af de urealistisk lave priser hos de firmaer, der snyder, siger Jens Laursen.

Mere om: varebiler
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmand fra Undløse får ny show-V8'er

Danmarks største diesel-specialist udvider efter rekordoverskud

Din lærling kan hjælpe andre unge ind i branchen

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Speditører advarer mod fupnummer

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Klar til karriere i Scania

Styrelse afviser klage over delvis havnelukning i Vejle

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

Polsk chauffør dømt og udvist på 24 timer

Ny taskforce skal trække kvinder til transportbranchen

Travle skibe øger Danmarks energiforbrug

Leman frygter ikke Brexit

Ny guide for transport af levende dyr

ADP finder ny topchef i egne rækker

Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Nagel-Group i Danmark kommer ud af 2018 med et stærkt utilfredsstillende resultat, men der er godt i gang i forbedringerne

KH Onestop og Stiholt i nyt samarbejde

Dachser Nordic barsler med rekordresultat

Nu kan lastbiler synes om lørdagen

Lastbilchauffør idømt samfundstjeneste efter dødsulykke

Træk på for- og midteraksel

Stiholt har leveret endnu en special-Scania til Grønland

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Statsstøtte til Femern kommer igen under lup

Direktør fejrer 25 år

Flere unge omdelere til Nordjyske

Kanonkonge fik ny kanon

Ny 3-akslet til vognmand fra Høng

SpaceInvader i nordisk Top-50

Hvad er WLTP?

Færre sælgere i autobranchen

Kunstig intelligens på vej i transportbranchen

Nye smarte apps på messe

Halvvejs i stor levering af Scania til Vendelbo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

P. K. Justesen A/S kan køre hjem til Korsør med tre nye Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailere

SAWO Wirehejs til anlægning af veje

CO2 neutralt website

Distributionsvirksomhed til salg

John Pilegaard ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger fra Lastas

Manicus Teknik din leverandør af KTR koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Ny Trailer til Erik Rahbek.

Lagerførende salg

Nyt sortiment fra Gunnebo Industries! →→→→

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 3 akslet maxi flexi gardintrailer til Poul Eli Nymann

Kom til åbent hus hos SAWO i Herlev

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Mini Trans melder sig klar til ny varebilslov

”Vi har store vækstambitioner, så der var bred enighed om at starte på en frisk i IPW.”

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Forbered dig til høst med en BSV kornskovl!

Nyt samarbejde i Nordjylland

Køb din gas hos os!

En flot ny Kel-Berg 4 akslet rundtiptrailer til Givskud Vognmandsforretning

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Handy tippelad til Johnny Hansen

Send til en kollega

0.193