23948sdkhjf

Kørselsafgifter kan tage presset af motorvejene

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Der vil blive bedre plads på motorvejene, hvis vi indfører roadpricing, siger forsker. Venstre siger nej

Det er "skruen uden ende", hvis vi udelukkende forsøger at løse trængselsproblemer på motorvejene ved at bygge flere og større veje, mener trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet.

- Det går godt med økonomien i Danmark, og når bilerne så oven i købet er blevet billigere, så stiger trafikken. 

- Efterspørgslen efter mobilitet synes ikke at kende grænser. Vil man gøre noget ved det, må man indføre kørselsafgifter - så får man mere kapacitet ud af vejnettet, siger han.

På blot ti år er biltrafikken på de største motorveje vokset med næsten en tredjedel.

Især i myldretiden er presset forstærket. Her er trafikken vokset med op mod 40-45 procent på nogle af de værst belastede strækninger, viser Vejdirektoratets rapport "Statsvejnettet 2018".

Og det bliver ifølge prognoserne kun værre frem mod 2030. Til den tid vil der være "kritisk belastning" på E45 Østjyske Motorvej og E20 Fynske Motorvej samt flere af de store motorveje i Hovedstadsområdet.

Afgifter er ifølge Harry Lahrmann rigtig gode til at begrænse trængslen i myldretiden. De vil få mange til at fremskynde eller udsætte deres kørsel, hvis folk dermed slipper billigere, siger trafikforskeren.

Man kan også øge kapaciteten på vejnettet med intelligente transportsystemer, ved at tillade kørsel i nødsporet i afgrænsede perioder med reduceret hastighed og ved at rydde hurtigere op efter ulykker, siger Harry Lahrmann.

- Det vil selvfølgelig også hjælpe at udbygge den offentlige trafik, især hvis man kombinerer det med kørselsafgifter, så det bliver en samlet pakke, siger Lahrmann.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, tager kategorisk afstand fra kørselsafgifter.

- Vi er bagud med investeringer i kapaciteten på vejnettet, fordi vi i mange år har lagt tyngden på jernbanenettet. Så nu står mere kapacitet på vejene for tur.

Det går ikke at gøre transport dyrere, så bliver samfundet fattigere, mener V-ordføreren.

- Vi har brug for højmobilitet i vores samfund, og så må vi have ny teknologi til hjælp, for eksempel intelligente trafiksystemer, siger Kristian Pihl Lorentzen.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

- Vi plejer at tabe milliarder, så det er sådan set meget godt

Dansk Erhverv: Afskaffelse af IVSer betyder færre nye virksomheder

Stor aftale får midtjysk speditør til at investere et halvt hundrede millioner

PostNord i Danmark tynger fortsat koncernens regnskab

Nu kører Aalborgs skraldebiler på skrald

Nyhedsbrev

8.822 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Robotter og teknologi ændrer vilkårene for chauffører og lagerarbejdere

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Afgifter bremser grøn omstilling: Danske vognmænd står sammen om kritik

Nu fastsættes krav til ældre tunge køretøjer i miljøzonerne

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Store bøder ved lastbilkontroller i Syddjurs og Århus

Sax-Trans udvider

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Flere biler trykket mod loftet af Samsøfærgen ved fejl

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Stort dansk havn vil være co2-neutral

Blue Water-datter får stor aktiepost

Sommerferie på Transportmagasinet

Drømmejob som testkører

.

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Sommerens hotteste lastbil

Truckførere fik afgørende indflydelse på ny leverandør

En verdenspremiere er veloverstået

Den første førerløse lastbil har fået sin debut på offentlig vej i Sverige

Transportminister må gå balancegang

Eks-minister får job hos Marius Pedersen

Debat
Stort kørekort er bedre end lille studentereksamen

Mærsk vil være lige så stor på land

Sådan får du en lærling på krogen

Spaceinvader hædret med start-up pris

Godsmedarbejder kvæstet i togulykke i Fredericia

Q8 vil være klimaneutrale

Ny mand i spidsen for Volvos salg i Danmark

ADP finder ny topchef i egne rækker

EU-dom: Tysk motorvejsafgift diskriminerer andre lande

Chauffør kørte på vognmands førerkort

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Vognmand Niels Hansen A/S er kørt fra Lastas med en ny Kel-Berg 3 akslet container tipchassis

Flot ny Kel-Berg/Knapen 3 akslet Walking Floor trailer til Ølsted & Allested Vognmandsforretning

KTR BoWex Buetandskobling

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

Viggo Jensen Vognmandsforretning ApS er kørt med en ny Kel-Berg 3 akslet 24 tons tipkærre

Best Practice: Levering af cement

Ny trailer til Gert Troelsen A/S

Fabriksny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Torben Clausen A/S

Udviklingen i bilvaskemarkedet?

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Sommerferien er over os

Kel-Berg 3 akslet fastladskærre med alu.sider fra Lastas til Olaf Jensen A/S

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Lastas har leveret to nye Kel-Berg 2 akslet Dollyer til J. M. Jensen A/S

Hydraulik tank fra KTR

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny trailer til Poul Schou !

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

Harly Mogensen & Søn er kørt med en ny Kel-Berg letvægtsmodel 4 akslet tipa...

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

Mini Trans flytter for Good Monday

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Send til en kollega

0.157