23948sdkhjf

Legendarisk lastbil reddet efter trafikuheld

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Efter uheld nægtede vognmand at lade sin specielle lastbil dø - nu er den atter klar til at indtage vejene, og det i et helt nyt look

I Tromsø ca. 600 km nord for Polarcirklen driver vognmand Karl Morten Mortensen sin lille vognmandsforretning Tomo Logistic med tre lastbiler.

I 2014 fik han leveret en ny Scania R 730 sættevognstrækker, der var indkøbt hos den lokale Scania-forhandler i Tromsø, men opbygget på Scania Danmarks afdeling i Vojens og lakeret af Mosegaards Autolakering i Bramming.

Den flotte opbygning og ditto lakering vakte opsigt, hvor bilen kom frem på landevejene og ved lokale og internationale lastbiludstillinger. Bilens design fik mange fans i transportbranchen, så derfor var det et chok for mange, da bilen efter fire års problemfri drift og med ca. 468.000 km på tælleren blev involveret i et større trafikuheld.

Heldigvis skete der ingen personskader ved ulykken, men bilen blev så hårdt medtaget, at Karl Morten Mortensen var bange for, at han måtte afskrive den.

Mange følelser
- Når man har lagt så meget energi i en lastbil og har skabt noget så unikt, er der mange følelser involveret, fortæller Karl Morten Mortensen.

- Jeg ville nødig se den ende på bilkirkegården, så efter aftale med mit forsikringsselskab fik vi lov til at transportere bilen på blokvogn de 2.500 km til Scania Danmark i Vojens for at se, om den kunne reddes, forklarer han.

Hos Scania Danmark i Vojens blev afdelingschef Jan Christensen og værkfører Gert Nommensen sat i spidsen for at undersøge bilen og udarbejde en præcis skaderapport i samarbejde med taksatoren.

Læs også: Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

- Som altid når vi arbejder med trafikskadede lastbiler, gennemførte vi en komplet inspektion af hele bilen fra for- til bagkofanger. Det skete i samarbejde med en dansk taksator for det norske forsikringsselskab, fortæller Jan Christensen.

- Vi undersøgte ALLE komponenter for skader, både ud- og indvendigt, og det var let at se, at der var store skader både på førerhus, chassis og opbygning. Desværre var bilen væltet ved ulykken, så vi var også nervøse for, at motoren havde fået skader på grund af manglende smøring ved at køre i tomgang, mens bilen lå på siden, siger han.

Store skader på chassiset
- Derfor åbnede vi motoren nedefra for at tjekke for skader på krumtappen, men der var heldigvis ikke sket noget alvorligt. Konklusionen blev, at der var fornuft i at genopbygge bilen, og når vi nu alligevel var i gang, skiftede vi hovedlejerne i motoren for en sikkerheds skyld, så den kan køre mange hundrede tusind kilometer igen uden risiko for motorhavari, tilføjer han.

Ved vælteulykker med tungt lastede lastbiler er der altid risiko for skader på chassisrammen. Desværre havde Tomo-bilen også fået beskadiget rammen, så den blev strippet for førerhus og opbygning og sat op i en opretterbænk.

- Ved hjælp af kraftige kæder og hydraulikstempler kan vi trække og trykke chassisrammen tilbage i sin oprindelige form. Ofte varmer vi udvalgte steder på chassiset op ved hjælp af induktionsvarme, så stålet bliver nemmere at rette op. En kontrolleret nedkølingsproces gør, at vi undgår at svække chassiset ved opvarmningen, forklarer Jan Christensen.

Lang genopbygning
Efter at chassiset igen stod snorlige, begyndte genopbygningen af bilen. Førerhuset blev udskiftet med et brugt, men velholdt førerhus, og hele indmaden fra det oprindelige førerhus blev flyttet over. Samtidig gik et helt team af smede, elektrikere og mekanikere i gang med at rette de skadede komponenter og fremstille nye, hvor de oprindelige ikke stod til at redde.

Da lejligheden bød sig, besluttede Karl Morten Mortensen at få opbygningen moderniseret med nye detaljer, og efter en målrettet indsats over flere måneder var bilen klar til for anden gang at blive kørt til Mosegaards Autolakering i Bramming.

Her fik airbrush-artisten Ray Hill ansvaret for at skabe et nyt, rullende kunstværk. Vognmanden ville gerne bevare stilen og motiverne fra den gamle bil men samtidig give den nye farver, og sådan blev det.

Som sidste indsats fik autopolstrerne hos FL Buur i Vrå i Nordjylland til opgave at genskabe førerhusinteriøret med det, der kunne reddes fra den gamle bil og fremstille nyt, hvor det var nødvendigt.

2.500 km hjem igen
Efter genopbygning, lakering og ompolstring returnerede Karl Morten Mortensens genopståede Scania R 730 til Scania Danmark i Vojens, hvor de sidste klargørings- og monteringsopgaver blev udført.

Endelig kunne Karl Morten Mortensen igen drage de 2.500 km tilbage til Tromsø. Han er glad for at have fået sin legendariske bil tilbage på landevejen, og i Vojens er de glade og stolte over at have reddet 730’eren fra bilkirkegården.

De håber lige som vognmanden, at den i mange år fremover holder sig på de norske landeveje og tjener sin ejer lige så trofast, som den gjorde frem til ulykken, der nær havde taget livet af den.

Mere om: Scania Danmark


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.314