23948sdkhjf

Legendarisk lastbil reddet efter trafikuheld

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Efter uheld nægtede vognmand at lade sin specielle lastbil dø - nu er den atter klar til at indtage vejene, og det i et helt nyt look

I Tromsø ca. 600 km nord for Polarcirklen driver vognmand Karl Morten Mortensen sin lille vognmandsforretning Tomo Logistic med tre lastbiler.

I 2014 fik han leveret en ny Scania R 730 sættevognstrækker, der var indkøbt hos den lokale Scania-forhandler i Tromsø, men opbygget på Scania Danmarks afdeling i Vojens og lakeret af Mosegaards Autolakering i Bramming.

Den flotte opbygning og ditto lakering vakte opsigt, hvor bilen kom frem på landevejene og ved lokale og internationale lastbiludstillinger. Bilens design fik mange fans i transportbranchen, så derfor var det et chok for mange, da bilen efter fire års problemfri drift og med ca. 468.000 km på tælleren blev involveret i et større trafikuheld.

Heldigvis skete der ingen personskader ved ulykken, men bilen blev så hårdt medtaget, at Karl Morten Mortensen var bange for, at han måtte afskrive den.

Mange følelser
- Når man har lagt så meget energi i en lastbil og har skabt noget så unikt, er der mange følelser involveret, fortæller Karl Morten Mortensen.

- Jeg ville nødig se den ende på bilkirkegården, så efter aftale med mit forsikringsselskab fik vi lov til at transportere bilen på blokvogn de 2.500 km til Scania Danmark i Vojens for at se, om den kunne reddes, forklarer han.

Hos Scania Danmark i Vojens blev afdelingschef Jan Christensen og værkfører Gert Nommensen sat i spidsen for at undersøge bilen og udarbejde en præcis skaderapport i samarbejde med taksatoren.

Læs også: Vagtskifte hos Scania Danmark

- Som altid når vi arbejder med trafikskadede lastbiler, gennemførte vi en komplet inspektion af hele bilen fra for- til bagkofanger. Det skete i samarbejde med en dansk taksator for det norske forsikringsselskab, fortæller Jan Christensen.

- Vi undersøgte ALLE komponenter for skader, både ud- og indvendigt, og det var let at se, at der var store skader både på førerhus, chassis og opbygning. Desværre var bilen væltet ved ulykken, så vi var også nervøse for, at motoren havde fået skader på grund af manglende smøring ved at køre i tomgang, mens bilen lå på siden, siger han.

Store skader på chassiset
- Derfor åbnede vi motoren nedefra for at tjekke for skader på krumtappen, men der var heldigvis ikke sket noget alvorligt. Konklusionen blev, at der var fornuft i at genopbygge bilen, og når vi nu alligevel var i gang, skiftede vi hovedlejerne i motoren for en sikkerheds skyld, så den kan køre mange hundrede tusind kilometer igen uden risiko for motorhavari, tilføjer han.

Ved vælteulykker med tungt lastede lastbiler er der altid risiko for skader på chassisrammen. Desværre havde Tomo-bilen også fået beskadiget rammen, så den blev strippet for førerhus og opbygning og sat op i en opretterbænk.

- Ved hjælp af kraftige kæder og hydraulikstempler kan vi trække og trykke chassisrammen tilbage i sin oprindelige form. Ofte varmer vi udvalgte steder på chassiset op ved hjælp af induktionsvarme, så stålet bliver nemmere at rette op. En kontrolleret nedkølingsproces gør, at vi undgår at svække chassiset ved opvarmningen, forklarer Jan Christensen.

Lang genopbygning
Efter at chassiset igen stod snorlige, begyndte genopbygningen af bilen. Førerhuset blev udskiftet med et brugt, men velholdt førerhus, og hele indmaden fra det oprindelige førerhus blev flyttet over. Samtidig gik et helt team af smede, elektrikere og mekanikere i gang med at rette de skadede komponenter og fremstille nye, hvor de oprindelige ikke stod til at redde.

Da lejligheden bød sig, besluttede Karl Morten Mortensen at få opbygningen moderniseret med nye detaljer, og efter en målrettet indsats over flere måneder var bilen klar til for anden gang at blive kørt til Mosegaards Autolakering i Bramming.

Her fik airbrush-artisten Ray Hill ansvaret for at skabe et nyt, rullende kunstværk. Vognmanden ville gerne bevare stilen og motiverne fra den gamle bil men samtidig give den nye farver, og sådan blev det.

Som sidste indsats fik autopolstrerne hos FL Buur i Vrå i Nordjylland til opgave at genskabe førerhusinteriøret med det, der kunne reddes fra den gamle bil og fremstille nyt, hvor det var nødvendigt.

2.500 km hjem igen
Efter genopbygning, lakering og ompolstring returnerede Karl Morten Mortensens genopståede Scania R 730 til Scania Danmark i Vojens, hvor de sidste klargørings- og monteringsopgaver blev udført.

Endelig kunne Karl Morten Mortensen igen drage de 2.500 km tilbage til Tromsø. Han er glad for at have fået sin legendariske bil tilbage på landevejen, og i Vojens er de glade og stolte over at have reddet 730’eren fra bilkirkegården.

De håber lige som vognmanden, at den i mange år fremover holder sig på de norske landeveje og tjener sin ejer lige så trofast, som den gjorde frem til ulykken, der nær havde taget livet af den.

Mere om: Scania Danmark
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.193