23948sdkhjf

Forsvaret tager sine første nye lastbiler i brug

For nylig fik Forsvaret leveret 22 spritnye lastbiler af Scania Danmark, og dermed blev en samlet levering af op til 950 nye lastbiler over de næste syv år skudt i gang

Scania Danmarks administrerende direktør Marcus Holm kunne midt i september overrække nøglerne til 22 nye Scania R 450 sættevognstrækkere til Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Det skete næsten fem år efter, at Forsvaret i slutningen af 2013 tog de første skridt i den indkøbsproces, der skal føre til udskiftning af mere end 1.300 pensionsmodne køretøjer.

Rygraden i Forsvarets lastbilflåde de næste 20 år
Undervejs i indkøbsprocessen meldte et antal interesserede leverandører sig i kampen om den store ordre på de mange militærkøretøjer, og efter et intenst udskilningsløb med omfattende evalueringer og testkørsler stod Scania i marts 2017 tilbage med en underskrevet kontrakt på den samlede leverance. Den omfatter en blanding af landevejs- og terrænkøretøjer herunder panserede køretøjer, som de kommende 20 år skal udgøre rygraden i Forsvarets lastbilflåde.

- Vi har i de senere år arbejdet intensivt på dette store lastbilindkøb. Det har været en lang proces, men det har også været en lærerig, positiv og meget udviklende proces, sagde vicechef ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, brigadegeneral Anders Mærkedahl Pedersen til overdragelsesceremonien af de første lastbiler.

- Vi har virkelig arbejdet intensivt med at afdække Forsvarets mange forskellige behov til køretøjsflåden. Som noget nyt har vi puljet lastbilindkøbet på vegne af alle myndigheder inden for Forsvarsministeriets koncern, så vi får en enhedsflåde. Det giver stordriftsfordele på økonomi, teknik, service og vedligeholdelse, tilføjede Anders Mærkedahl Pedersen.

10 nye lastbiler om måneden
De første 22 af de mange hundrede nye lastbiler er af typerne R 450 A4x2NA og R 450 A6x4NA, hvilket vil sige henholdsvis 2- og 3-akslede sættevognstrækkere til landevejskørsel. De er leveret i Forsvarets karakteristiske farver men med forholdsvis ”civile” specifikationer, og senere i år følger yderligere ca. 50 nye Scania af forskellige typer.

Ved udgangen af 2018 vil Forsvaret således have fået leveret godt 70 nye Scania, og fra og med 2019 og adskillige år frem kommer der yderligere ca. 10 nye Scania til hver måned. I slutningen af 2020 forventes de første pansrede varianter at blive leveret, og året efter vil der også indgå terrængående lastbiler i leverancerne.

I Scanias leverancer vil der både indgå 2-, 3- og 4-akslede lastbiler. Grundtanken i Forsvarets nye lastbilindkøb er, at selve lastbilerne skal udgøre en mobil platform for de mange forskellige typer udstyr, som både Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet og Hjemmeværnet råder over. Udstyret monteres efter et modulprincip på og i forskellige typer containere, der hurtigt kan monteres og afmonteres i forhold til det udstyr, der er brug for i en given situation.

Ud over de standardiserede køretøjer vil nogle af de nye Scania dog blive opbygget til blandt andet blokvognskørsel, med kran og til andre specialopgaver, hvor containerløsningen ikke egner sig.

Modulopbyggede lastbiler med modulopbyggede opbygninger
Scania modulsystem gør producenten i stand til at levere et meget bredt udvalg af lastbiler til forskellige opgaver ved brug af et forholdsvis lille antal hovedkomponenter. Det gælder for eksempel førerhuse, motorer, chassiser, transmissioner og aksler, der kan kombineres på et utal af måder.

Med Scanias modulopbyggede lastbilprogram i kombination med Forsvarets modulopbyggede opbygninger og udstyr i containere vil Forsvaret derfor kunne løse såvel logistiske såvel som operationelle opgaver baseret på samme produktplatform. Det giver maksimal fleksibilitet og er samtidig med til at optimere den samlede investering.

Takket være modulprincippet både på lastbilerne og deres opbygninger fastlåses de derfor ikke til bestemte arbejdsopgaver, hvilket er en af grundende til at mindske størrelsen på Forsvarets fremtidige lastbilsflåde.

Mere om: Scania Danmark
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

Transportpris til rollemodeller

Padborg Transportmesse 2019
En transportmesse - udover det sædvanlige

Den 24.-25. maj, kalder Padborg Transportcenter til messe igen. Sidst var i 2017, og dengang var der over 2.000 besøgende. Arrangørerne håber på lige så mange igen i år.

Transportgigant på el-cykler

Padborg Transportmesse 2019
Bank med ægte lokal forankring

Nyhedsbrev

Opkøb skubber til Frejas vækst

Integrationen af Transcargo forløb planmæssigt i 2018

Online Avis Arkiv

ATL: Behov for flere veje

'Povl Anker' tilbage til fordums storhed med nænsom renovering

Molslinjen vil blandt andet male den legendariske Bornholmer-færge 'Povl Anker' i de farver, som færgen havde tilbage i 1978

Frode Laursen udvider i Sydsverige

Kort om navne

Ny Truck Diesel-station ved Odense

Ny alliance favner 70 pct af verdensflåden

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Udnytter lastbiler: Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Hjælp til at holde afstand

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Der er brug for flere danske chauffører

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

Dansk tolder udnævnt i FN

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lastas har leveret ny Kel-Berg 2 akslet city gardintrailer til HB Transport

KTR ROTEX ® koblinger

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Ragn-Sells og AMCS Group indgår partnerskab om intelligent flåde- og logistikoptimering

Mini Trans opgraderer sin lagerservice

Gratis guide til EDI

JLM teknik søger servicetekniker - Kraner og løfteudstyr

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ny Kel-Berg 4 akslet sværlasttrailer med dobbelt udtræk til Børge Skafte Transport & Spedition A/S

Prøvekør de nye Scania modeller

Kom til åbent hus hos Platz Karrosseri / SAWO i Haderslev

Hurtig og præcis lokalisering af fejl på kabel og kabelkappe

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lom...

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks...

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Send til en kollega

0.232