23948sdkhjf

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Mindre samhandel med kontinentaleuropa og en kaotisk ophobning af gods i havnebyerne på begge sider af Den Engelske Kanal.

Havne og rederier frygter i højere og højere grad en såkaldt hård Brexit, hvor England i 2019 træder ud af EU uden en aftale om fortsat effektiv udveksling af varer tværs af grænserne.

Således også i Esbjerg, hvor havnedirektør Ole Ingrisch har svært ved at bevare optimismen. En af hjørnestenene i Esbjerg Havns godsomsætning er som bekendt DFDS-ruten til Immingham. Og faldende samhandel mellem England og kontinentaleuropa som følge af en hård Brexit vil omgående ramme DFDS og dermed Esbjerg Havn.

- Jeg er oprigtig talt bekymret. Vi ved allesammen, at toldbarrierer er det rene gift for søtransport mellem nationer. Så det er svært at forestille sig andet, end at en hård Brexit vil få massive negative konsekvenser for Esbjerg Havn, rederierne og havnens virksomheder, siger Ole Ingrisch.

Muligheder
Det ironiske er dog, at Esbjerg Havn samt de private havnevirksomheder i yderste konsekvens kan vise sig at profitere på en hård Brexit, hvis det mest negative Brexit-scenarie bliver til virkelighed - F.eks. hvis en hård Brexit medfører massiv ophobning af trailere i de sydengelske erhvervshavne ved Den Engelske Kanal.

- Hvis det går sådan, ville vi kunne opleve, at speditørerne sender godset til havne længere mod nord, f.eks. Immingham. Og dermed ville man kunne opleve, at speditørerne trækker trailere væk fra kanal-ruterne for at sende dem til Europa via Esbjerg, lyder det fra Morten Kjærgaard, vice president hos speditionsvirksomheden DSV.

Han peger desuden på et andet scenarie, hvor en hård Brexit vil skabe så lange ventetider ved færgerne på Den Engelske Kanal, at speditørerne vil droppe at transportere hele lastvognstoget til England, men i stedet parkere traileren på kontinentet og sende den til England uden trækker og chauffør.

- Dette vil jo helt naturligt skabe mere trafik i de havne, der har specialiseret sig i at transportere uledsagede trailere til England, heriblandt Esbjerg, siger Morten Kjærgaard.

Hos DSV er man i fuld gang med at forberede sig til Englands udtræden af EU, og virksomheden vil være klar til at kunne håndtere alle tænkelige scenarier.

Læs også: Trailere til Tyrkiet på en uge

- Vi forsøger faktisk at tage de positive briller på, siger Morten Kjærgaard.

- Og vi tror på, at de nye regler kan afføde andre typer opgaver for os på sigt. Registrering af varer, toldregler, mv. kommer højst sandsynligt til at medføre efterspørgsel på nye typer rådgivning blandt vores kunder,

Nye markeder
Men selv om en hård Brexit på denne måde kan åbne for nye markedsområder for DSV, er Morten Kjærgaard ikke i tvivl om, at DSV og branchen gerne ville have været Brexit foruden.

- Det skaber en masse usikkerhed. Set med danske briller ville det jo være meget kedeligt, hvis England begyndte at importere mange flere landbrugsvarer fra f.eks. Sydamerika som følge af Brexit. Omvendt giver det DSV nye muligheder, hvis varerne skal transporteres fra nye lande ind og ud af England, siger Morten Kjærgaard.

Læs også: Regnbuefarvet flag til tops på Oslobåden

Han slutter:

- Som en speditionsvirksomhed, der lever af at tilbyde transportløsninger, kan man jo kun blive trist over at kigge ind i en fremtid, hvor det bliver mere besværligt at transportere gods på tværs af landegrænser. Jo mere besværlig udvekslingen er varer bliver, jo færre varer vil der blive transporteret på tværs af grænserne. Det siger al erfaring.

Hos Esbjerg Havn er havnedirektør Ole Ingrisch opmærksom på, at en hård Brexit kan ende med at blive en gevinst for Esbjerg Havn.

- Men det vil jo i givet fald være en gevinst, som kommer på en meget kedelig baggrund. Så det er jo lidt svært at glæde sig rigtig meget over.
Mere om: Brexit | DFDS | Esbjerg Havn


Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtmænd raser over Postnord

Danske Fragtmænd involverer nu Christiansborg for at gøre op med konkurrencen fra Postnord

HH Ferries er klar til batteridrift

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Her har vognmanden ikke sparet på noget

Nu kan lastbilen blive helt pletfri

Hos Copenhagen Truck Wash tester man et system, der giver lastbilen en perfekt vask.

Nyhedsbrev

BSV: Vi er stolte af vores materiel

Kunderne reparerer på materiel, der er 20-35 år gammelt, siger BSV-direktør Flemming Jensen.

Online Avis Arkiv

Fragtbossen leverer selv pakkerne

DHL-chefen sætter sig selv i kurerbilen for at lytte til medarbejdernes behov

Kuehne + Nagel vinder markedsandele

Succesen fortsætter for speditionskæmpen, der viser vækst på alle parametre

Svært at finde ny oldermand

Kjøbenhavns Vognmandslaug kan ikke finde ny oldermand. Den gamle er overtalt til at fortsætte mod sit oprindelige ønske

Smyril Line vil selv håndtere godset

Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

Byggeboom kræver flere store kraner

Danmarks eneste producent af byggekraner har firedoblet flåden for at følge med efterspørgslen

Globale fragtkæmper kaprer danske kunder

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

Danske lastbiler med i AdBlue-snyderi

DR afslører, at danske chauffører og mekanikere også er involveret i snyderi med lastbilers miljørensesystem

Særlig demobil til Krog Transport

Speciel farve på ny Scania-model passede perfekt ind med firmafarverne

Større dækcenter på ny adresse

FH nummer en million

Volvo har leveret FH-trækker nummer 1.000.000 til en kunde ved IAA i Hannover

Nyt system til automatisk indvendig vask af køletrailere

Brian har kørt 2,5 mio. km for byggecenter

Kom på lønningslisten allerede som 13-årig; han vaskede lastbilerne. Nu fejre han 25-års jubilæum

Test
Elektrisk Actros begejstrer

De testchauffører, der er i gang med at teste Mercedes-Benz’ nye elektriske Actros, er begejstrede

HEJ Group ny DAF-forhandler

Bornholmslinjen åbner for mere fragt på hurtigfærgen

Topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Ny bydel i København løser trafikproblemer

Debat
Amatøragtigt ikke at have en langsigtet plan for infrastruktur

Lastbilsalget stiger

Nedbrud i Postnords pakkeafhentning

Nye fartgrænser træder i kraft i dag

Nu er stærekasserne klar til at blitze

Tricolore bygger kæmpestort lager

Scania lancerer ethanol-motor til tung transport

Svenskere vil optimere dansk transport

DSV gør sig klar til Brexit

DB Cargo vinder TUR’s uddannelsespris

Sportsvogne skal trække trailere

Transport som ét brand i Aabenraa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nysgerrig på at ansætte veteraner? Få gratis tips til at komme i gang

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Fra usund til sund arbejdspladskultur - Vær med i Vordingborg 5.12

Skovkran til Svend Kristiansen

Danish Crown reducerede tiden brugt på transportplanlægning med 15-20 %

Mini Trans styrker fællesskabet under frysepunktet

1,5 Ton vs. 125 Ton

Kran og Hejs til Arne

IPW Systems får endnu en ny udvikler

Få styr på Udbudsloven og hele udbudsprocessen på kursus for praktikere

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Elektrisk lille kran

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

To komplette vogntog til Klaus Michaelsen

Velkommen til 'Find din elev'

HMF 2620-K5 til Viborg Vognmandsforretning ApS

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Jokerkroge nu hos Meldgaard Hydraulik

Kroghejs til murerfirma

Ajcon-byggeri for GLS skrider planmæssigt frem

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til Ejvind Guldberg

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vore...

Send til en kollega

0.265