23948sdkhjf

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Mindre samhandel med kontinentaleuropa og en kaotisk ophobning af gods i havnebyerne på begge sider af Den Engelske Kanal.

Havne og rederier frygter i højere og højere grad en såkaldt hård Brexit, hvor England i 2019 træder ud af EU uden en aftale om fortsat effektiv udveksling af varer tværs af grænserne.

Således også i Esbjerg, hvor havnedirektør Ole Ingrisch har svært ved at bevare optimismen. En af hjørnestenene i Esbjerg Havns godsomsætning er som bekendt DFDS-ruten til Immingham. Og faldende samhandel mellem England og kontinentaleuropa som følge af en hård Brexit vil omgående ramme DFDS og dermed Esbjerg Havn.

- Jeg er oprigtig talt bekymret. Vi ved allesammen, at toldbarrierer er det rene gift for søtransport mellem nationer. Så det er svært at forestille sig andet, end at en hård Brexit vil få massive negative konsekvenser for Esbjerg Havn, rederierne og havnens virksomheder, siger Ole Ingrisch.

Muligheder
Det ironiske er dog, at Esbjerg Havn samt de private havnevirksomheder i yderste konsekvens kan vise sig at profitere på en hård Brexit, hvis det mest negative Brexit-scenarie bliver til virkelighed - F.eks. hvis en hård Brexit medfører massiv ophobning af trailere i de sydengelske erhvervshavne ved Den Engelske Kanal.

- Hvis det går sådan, ville vi kunne opleve, at speditørerne sender godset til havne længere mod nord, f.eks. Immingham. Og dermed ville man kunne opleve, at speditørerne trækker trailere væk fra kanal-ruterne for at sende dem til Europa via Esbjerg, lyder det fra Morten Kjærgaard, vice president hos speditionsvirksomheden DSV.

Han peger desuden på et andet scenarie, hvor en hård Brexit vil skabe så lange ventetider ved færgerne på Den Engelske Kanal, at speditørerne vil droppe at transportere hele lastvognstoget til England, men i stedet parkere traileren på kontinentet og sende den til England uden trækker og chauffør.

- Dette vil jo helt naturligt skabe mere trafik i de havne, der har specialiseret sig i at transportere uledsagede trailere til England, heriblandt Esbjerg, siger Morten Kjærgaard.

Hos DSV er man i fuld gang med at forberede sig til Englands udtræden af EU, og virksomheden vil være klar til at kunne håndtere alle tænkelige scenarier.

Læs også: Nu går Brexit ind i afgørende fase

- Vi forsøger faktisk at tage de positive briller på, siger Morten Kjærgaard.

- Og vi tror på, at de nye regler kan afføde andre typer opgaver for os på sigt. Registrering af varer, toldregler, mv. kommer højst sandsynligt til at medføre efterspørgsel på nye typer rådgivning blandt vores kunder,

Nye markeder
Men selv om en hård Brexit på denne måde kan åbne for nye markedsområder for DSV, er Morten Kjærgaard ikke i tvivl om, at DSV og branchen gerne ville have været Brexit foruden.

- Det skaber en masse usikkerhed. Set med danske briller ville det jo være meget kedeligt, hvis England begyndte at importere mange flere landbrugsvarer fra f.eks. Sydamerika som følge af Brexit. Omvendt giver det DSV nye muligheder, hvis varerne skal transporteres fra nye lande ind og ud af England, siger Morten Kjærgaard.

Læs også: Speditører frygter Brexit-kaos

Han slutter:

- Som en speditionsvirksomhed, der lever af at tilbyde transportløsninger, kan man jo kun blive trist over at kigge ind i en fremtid, hvor det bliver mere besværligt at transportere gods på tværs af landegrænser. Jo mere besværlig udvekslingen er varer bliver, jo færre varer vil der blive transporteret på tværs af grænserne. Det siger al erfaring.

Hos Esbjerg Havn er havnedirektør Ole Ingrisch opmærksom på, at en hård Brexit kan ende med at blive en gevinst for Esbjerg Havn.

- Men det vil jo i givet fald være en gevinst, som kommer på en meget kedelig baggrund. Så det er jo lidt svært at glæde sig rigtig meget over.
Mere om: Brexit | DFDS | Esbjerg Havn
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Albanere forsøger illegalt at rejse fra Esbjerg til England

Tøver med elektroniske transportdokumenter

Hjælp til at holde afstand

Ny lov om miljøzoner er for slap for rød blok, men de stemte for

En regering med Mette Frederiksen (S) som statsminister vil stramme loven om miljøzoner efter folketingsvalget.

Greve får endnu et nyt distributionscenter

Nyhedsbrev

Der er brug for flere danske chauffører

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Skraldemænd i syv kommuner nedlægger arbejdet

Padborg Transportmesse 2019
Gaslastbilerne indtager Padborg Transportmesse

Massevis af udenlandske chauffører overnatter ulovligt på rastepladser

I de første fire måneder af 2019 er der givet 2.088 bøder for lastbilers ulovlige parkering på rastepladser langs motorvejene. Størstedelen til udenlandske chauffører

Selvkørende lastbil får debut på svensk landevej

ATL: Lang ventetid på at få vognmandstilladelse

ITD: Vækst og flere ansatte i dansk vejgodstransport

Udlændinge har overtaget næsten al transport over danske grænser

Nye EU-regler tager levebrød fra bulgarske chaufførfamilier

Lastbilchauffører i Bulgarien frygter for en ny EU-transportpakke, der fastsætter køre- og hviletidsregler.

Lastbiler kan få prioritet i Københavns lyskryds

Renault viser el-lastbil

Dansk tolder udnævnt i FN

Varebil hyldes med sang

Fem nye til Agersted

Fem nye Scania R 500 til Agersted Vognmandsforretning ved Dronninglund.

Femern: Byggeplads klargøres

DTL formand: - Vi kan fejre 20-års jubilæum i god form

DTL-bestyrelse består trods kampvalg

Her er Årets Transportvirksomhed 2019

Billigere at sejle med Venøfærgen

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Nyt om navne

Udbygning af Fynske Motorvej er sat i gang

Sorø sætter fokus på transport

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Markant trafikvækst på motorvejene i 2018

Politi: Bil ramt af genstand på motorvej ved uheld

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

460 millioner skal få dårlige arbejdsforhold frem i lyset

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stor interesse for privat kørsel i gulpladebiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Schmitz Cargobull præsenterer: S.CS UNIVERSAL med KP+

HCS klarer dit ekstra tunge læs - og vi har selv trucken med

Ny APP giver kunderne i den tunge transportsektor teknisk support med i lommen

DS Flexhal bygger stort for DSV: ”Det bliver DSV’s største logistikkompleks i verden”

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Bell hus fra KTR

Kom til åbent hus hos Platz karrosseri / SAWO i Haderslev

Krone oplever stor efterspørgsel på sikkerhedsgardiner

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Kom til åbent hus hos SAWO i Tilst

Nyt IDS anlæg i Køge Transportcenter

Vores sortiment bliver bredere og bredere. Vi har endnu engang udvidet vores sortiment.

JLM Teknik kan nu præsentere en verdensnyhed i Danmark

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Nr. Galten Vognmandsforretning køber kærre

Skovlprofiler - Prolink Serie 6.1

Ny maskinanhænger til VANDFAX !

Forestil dig en surring med automatisk oprul...

Send til en kollega

0.285