23948sdkhjf

Nu gør de klar til næste krise

Selvom det er 10 år siden, er finanskrisen i frisk erindring hos den nordjyske transportvirksomhed C.M. Transport – for rettidig omhu kan gøre forskel på liv og død

Siden 2016 har C.M. Transport A/S været under ejerskab af trekløveret Malte Skinbjerg, Lars Sølvkjær og Preben Randbæk, der deler aktierne ligeligt imellem sig. De erhvervede virksomheden fra tredje generation af Nielsen-familien, efter Malte Skinbjerg og Lars Sølvkjær i flere år havde fungeret som driftsansvarlige og minoritets-ejere.

Lars Sølvkjær og Malte Skinbjerg købte hver 10% af aktierne i januar 2008. Set i bakspejlet var det nok ikke den fedeste timing, det indrømmer de selv i dag, men på det tidspunkt var der ingen, der anede uråd.

- Vi oplevede, at fra oktober 2008 var det som om, der blev slukket på kontakten, og så stoppede ordrerne bare med at komme. Det var virkelig mærkeligt, men vi fik hurtigt på fornemmelsen, at der skete noget i verdenssamfundet, som vi ikke kunne kontrollere, siger direktør Malte Skinbjerg.

De kom i fællesskab frem til, at der skulle spares ambitiøse 30% på omkostningerne, hvis virksomheden skulle holde skruen i vandet - svarede til besparelser på op mod halvanden million kroner. Ved udgangen af 2009 havde C.M. Transport tabt 46% af sin omsætning i forhold til året før.

- Vi mistede ikke kunder, men de kunder, vi havde, lagde færre ordrer. 2009 var det hårdeste år nogensinde for vores vedkommende, og så har vi rejst os støt og langsomt derfra, med hårdt arbejde og stort fokus på omkostningsstyring. Vi fik vendt hver en sten og kom til at kende virksomheden helt til bunds. Vi måtte have fingeren på pulsen hele tiden, og det var nogle hårde år, men det var også nogle lærerige år, siger direktøren.

Tæt på salg
Det var først i 2015, at ledelsen for alvor turde erklære krisen overstået, og her indgav Lars Sølvkjær og Malte Skinbjerg ønske til bestyrelsen om at købe yderligere aktier. Men det afviste bestyrelsen, der kun ville gå med til et rent salg.

Et større dansk speditionsfirma viste snart interesse for den spirende forretning og kom med et bud, men at arbejde under en fremmed virksomhed var ikke noget, de to var interesserede i. Tværtimod. De havde spottet, at opsvinget var på vej, så de allierede sig med Preben Randbæk, der på konsulentbasis skulle guide dem gennem forhandlingerne med bestyrelsen.

Og det gik hverken værre eller bedre end, at Preben Randbæk besluttede at indgå som tredje partner, så de i fællesskab kunne købe de gamle ejere ud.

- Vi ved godt, at nedturen kommer igen, men jeg tror ikke, den kommer så kraftigt igen. Vi er stadig i opsving, og skal nok få 2019 med, men der kommer en opbremsning, og indtil da må vi høste det, vi kan og konsolidere det, vi kan, så vores egenkapital er klar til at stå imod, når det begynder at gå nedad igen, siger Malte Skinbjerg, og fortsætter:

 - På den anden side er man jo også nødt til at følge med i de travle år, så vi har ekspanderet voldsomt de seneste tre år på materiel, medarbejdere og større netværk, det har vi været nødt til for at servicere kunderne. Det er en hårfin balance - hvornår skal du ikke følge med mere? Hvornår går det lidt for godt? Hvornår har du nået din grænse? Vi har ikke nået den endnu, men vi kommer dertil.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Send til en kollega

0.141