23948sdkhjf

Nu gør de klar til næste krise

Selvom det er 10 år siden, er finanskrisen i frisk erindring hos den nordjyske transportvirksomhed C.M. Transport – for rettidig omhu kan gøre forskel på liv og død

Siden 2016 har C.M. Transport A/S været under ejerskab af trekløveret Malte Skinbjerg, Lars Sølvkjær og Preben Randbæk, der deler aktierne ligeligt imellem sig. De erhvervede virksomheden fra tredje generation af Nielsen-familien, efter Malte Skinbjerg og Lars Sølvkjær i flere år havde fungeret som driftsansvarlige og minoritets-ejere.

Lars Sølvkjær og Malte Skinbjerg købte hver 10% af aktierne i januar 2008. Set i bakspejlet var det nok ikke den fedeste timing, det indrømmer de selv i dag, men på det tidspunkt var der ingen, der anede uråd.

- Vi oplevede, at fra oktober 2008 var det som om, der blev slukket på kontakten, og så stoppede ordrerne bare med at komme. Det var virkelig mærkeligt, men vi fik hurtigt på fornemmelsen, at der skete noget i verdenssamfundet, som vi ikke kunne kontrollere, siger direktør Malte Skinbjerg.

De kom i fællesskab frem til, at der skulle spares ambitiøse 30% på omkostningerne, hvis virksomheden skulle holde skruen i vandet - svarede til besparelser på op mod halvanden million kroner. Ved udgangen af 2009 havde C.M. Transport tabt 46% af sin omsætning i forhold til året før.

- Vi mistede ikke kunder, men de kunder, vi havde, lagde færre ordrer. 2009 var det hårdeste år nogensinde for vores vedkommende, og så har vi rejst os støt og langsomt derfra, med hårdt arbejde og stort fokus på omkostningsstyring. Vi fik vendt hver en sten og kom til at kende virksomheden helt til bunds. Vi måtte have fingeren på pulsen hele tiden, og det var nogle hårde år, men det var også nogle lærerige år, siger direktøren.

Tæt på salg
Det var først i 2015, at ledelsen for alvor turde erklære krisen overstået, og her indgav Lars Sølvkjær og Malte Skinbjerg ønske til bestyrelsen om at købe yderligere aktier. Men det afviste bestyrelsen, der kun ville gå med til et rent salg.

Et større dansk speditionsfirma viste snart interesse for den spirende forretning og kom med et bud, men at arbejde under en fremmed virksomhed var ikke noget, de to var interesserede i. Tværtimod. De havde spottet, at opsvinget var på vej, så de allierede sig med Preben Randbæk, der på konsulentbasis skulle guide dem gennem forhandlingerne med bestyrelsen.

Og det gik hverken værre eller bedre end, at Preben Randbæk besluttede at indgå som tredje partner, så de i fællesskab kunne købe de gamle ejere ud.

- Vi ved godt, at nedturen kommer igen, men jeg tror ikke, den kommer så kraftigt igen. Vi er stadig i opsving, og skal nok få 2019 med, men der kommer en opbremsning, og indtil da må vi høste det, vi kan og konsolidere det, vi kan, så vores egenkapital er klar til at stå imod, når det begynder at gå nedad igen, siger Malte Skinbjerg, og fortsætter:

 - På den anden side er man jo også nødt til at følge med i de travle år, så vi har ekspanderet voldsomt de seneste tre år på materiel, medarbejdere og større netværk, det har vi været nødt til for at servicere kunderne. Det er en hårfin balance - hvornår skal du ikke følge med mere? Hvornår går det lidt for godt? Hvornår har du nået din grænse? Vi har ikke nået den endnu, men vi kommer dertil.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Mægler stod for salget til NTG

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

MAN vil erobre Grønland

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.261