23948sdkhjf

C.M. Transport kipper med flaget

Et 100-års jubilæum er en sjældenhed i branchen og en god grund til at gøre opmærksom på sig selv, mener direktøren

I dag har C.M. Transport A/S moderne kontorer og eget navn på facaden, men sådan har det ikke altid været i transport- og speditionsvirksomhedens 100 år lange historie.

I 1918 grundlagde Christian Madsen Nielsen en tømmerhandel og vognmandsvirksomhed under navnet A/S C.M. Nielsen. I begyndelsen foregik al transport med rigtige hestekræfter af den prustende slags, men allerede inden 1918 var omme, gik man over til de motordrevne. Transportopgaverne blev flere, og vognmandsvirksomheden blev skilt fra i eget selskab i 1979.

I dag er byggebranchen stadig de største kunder, og de store rød-hvide lastbiler med blå trailere bliver mere og mere synlige på de danske motorveje. I anledning af 100-året er også en sort lastbil føjet til flåden, prydet med firmanavnet i store guld-typer - et blikfang, der skal markere en helt særlig milepæl.

- Et 100-års jubilæum skal ikke gå stille hen. I vores branche er der jo ikke mange, der når så langt, så for os var det vigtigt også at bruge det som markedsføring, for at vise, at vi er “still going strong”, siger direktør Malte Skinbjerg.

Den, der lever stille
Inden C.M. Transport i 2013 rykkede under eget tag i de luftige kontorer i Nørresundby, holdt virksomheden til på en landejendom i Gandrup, hvor de havde lejet sig ind hos Randers Tegl, der har været C.M. Transports trofaste kunde gennem 40 år.

Faktisk gjorde man ikke meget væsen af sig - det synes at være devisen, at den, der lever stille, lever godt. Men det skal der gøres op med nu, mener de nye ejere Malte Skinbjerg, Lars Sølvkjær og Preben Randbæk, der overtog virksomheden i 2016.

- Jeg synes, tiden var kommet for, at vi var nødt til at vise flaget. På den gamle adresse havde vi en forkert placering i forhold til E45, og for at følge med ekspansionen og udviklingen, så ville vi gerne ligge mere strategisk. Nu bliver vi set, og vi er til stede på vejene, siger Malte Skinbjerg.

Virksomhedens anden adresse i Løsning ved Hedensted er også blot et stenkast fra E45, et vigtigt knudepunkt i forhold til trafikken fra Sjælland og Trekantsområdet.

Men selvom der er gang i væksten, har C.M. Transport ikke planer om at åbne flere kontorer i Danmark lige med det første.

- Det ville give god mening at åbne flere lokationer, hvis vi drev en transportvirksomhed med meget stykgods med mindre kolli, hvor der er brug for at samle godset ind til centrale terminaler og så sende ud derfra igen - lidt ligesom Danske Fragtmænd gør. Men vi gør det stik modsatte, for vi har stort set ingen lagerdrift eller distributionssystem, vi læsser hos vores kunder og leverer direkte ud til deres kunder, forklarer Malte Skinbjerg.

På den måde undgår man, at godset bliver væk eller lider skade under omlastning. Derfor kører C.M. Transport også kun ud med den størrelse partier, der giver mening - det stormomsuste pakkemarked er ikke ét, de i fremtiden forventer at gå ind på, forsikrer de.

- Men fra to paller og opefter kan vi være med og er rimelig prisstærke i forhold til andre distributører, og vi kan også være med til at drille lidt i markedet, fordi vi efterhånden har nået den størrelse, hvor det bliver sjovt.

Svært at finde arbejdskraft
C.M. Transport beskæftiger 31 chauffører i deres 31 lastbiler, og så har de yderligere 9 ansatte på kontoret. De 40 medarbejdere suppleres derudover af 35-40 køretøjer, der lejes ind fra andre vognmænd efterhånden som behovet opstår.

Dermed er der mulighed for i de vanskelige vintermåneder at trimme forretningen ned, mens man om sommeren kan beskæftige op til 70 biler og sælge gods fra, der svarer til yderligere 10 biler dagligt. Som så mange andre finder C.M. Transport dog også, at det kan være svært at finde den nødvendige arbejdskraft:

- Det er vanskeligt at få kvalificerede chauffører og kvalificerede vognmænd, og det måtte vi erfare tidligere i år, hvor vi selv blev nødt til at øge staben. Vi har været begunstiget af, at mange selv henvender sig til os, hvis vi for eksempel går ud på de sociale medier og fortæller, at vi har en ledig bil. Det er en luksus for os at have det sådan, men jeg ved, det generelt er et problem i branchen, siger Malte Skinbjerg.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.147