23948sdkhjf

C.M. Transport kipper med flaget

Et 100-års jubilæum er en sjældenhed i branchen og en god grund til at gøre opmærksom på sig selv, mener direktøren

I dag har C.M. Transport A/S moderne kontorer og eget navn på facaden, men sådan har det ikke altid været i transport- og speditionsvirksomhedens 100 år lange historie.

I 1918 grundlagde Christian Madsen Nielsen en tømmerhandel og vognmandsvirksomhed under navnet A/S C.M. Nielsen. I begyndelsen foregik al transport med rigtige hestekræfter af den prustende slags, men allerede inden 1918 var omme, gik man over til de motordrevne. Transportopgaverne blev flere, og vognmandsvirksomheden blev skilt fra i eget selskab i 1979.

I dag er byggebranchen stadig de største kunder, og de store rød-hvide lastbiler med blå trailere bliver mere og mere synlige på de danske motorveje. I anledning af 100-året er også en sort lastbil føjet til flåden, prydet med firmanavnet i store guld-typer - et blikfang, der skal markere en helt særlig milepæl.

- Et 100-års jubilæum skal ikke gå stille hen. I vores branche er der jo ikke mange, der når så langt, så for os var det vigtigt også at bruge det som markedsføring, for at vise, at vi er “still going strong”, siger direktør Malte Skinbjerg.

Den, der lever stille
Inden C.M. Transport i 2013 rykkede under eget tag i de luftige kontorer i Nørresundby, holdt virksomheden til på en landejendom i Gandrup, hvor de havde lejet sig ind hos Randers Tegl, der har været C.M. Transports trofaste kunde gennem 40 år.

Faktisk gjorde man ikke meget væsen af sig - det synes at være devisen, at den, der lever stille, lever godt. Men det skal der gøres op med nu, mener de nye ejere Malte Skinbjerg, Lars Sølvkjær og Preben Randbæk, der overtog virksomheden i 2016.

- Jeg synes, tiden var kommet for, at vi var nødt til at vise flaget. På den gamle adresse havde vi en forkert placering i forhold til E45, og for at følge med ekspansionen og udviklingen, så ville vi gerne ligge mere strategisk. Nu bliver vi set, og vi er til stede på vejene, siger Malte Skinbjerg.

Virksomhedens anden adresse i Løsning ved Hedensted er også blot et stenkast fra E45, et vigtigt knudepunkt i forhold til trafikken fra Sjælland og Trekantsområdet.

Men selvom der er gang i væksten, har C.M. Transport ikke planer om at åbne flere kontorer i Danmark lige med det første.

- Det ville give god mening at åbne flere lokationer, hvis vi drev en transportvirksomhed med meget stykgods med mindre kolli, hvor der er brug for at samle godset ind til centrale terminaler og så sende ud derfra igen - lidt ligesom Danske Fragtmænd gør. Men vi gør det stik modsatte, for vi har stort set ingen lagerdrift eller distributionssystem, vi læsser hos vores kunder og leverer direkte ud til deres kunder, forklarer Malte Skinbjerg.

På den måde undgår man, at godset bliver væk eller lider skade under omlastning. Derfor kører C.M. Transport også kun ud med den størrelse partier, der giver mening - det stormomsuste pakkemarked er ikke ét, de i fremtiden forventer at gå ind på, forsikrer de.

- Men fra to paller og opefter kan vi være med og er rimelig prisstærke i forhold til andre distributører, og vi kan også være med til at drille lidt i markedet, fordi vi efterhånden har nået den størrelse, hvor det bliver sjovt.

Svært at finde arbejdskraft
C.M. Transport beskæftiger 31 chauffører i deres 31 lastbiler, og så har de yderligere 9 ansatte på kontoret. De 40 medarbejdere suppleres derudover af 35-40 køretøjer, der lejes ind fra andre vognmænd efterhånden som behovet opstår.

Dermed er der mulighed for i de vanskelige vintermåneder at trimme forretningen ned, mens man om sommeren kan beskæftige op til 70 biler og sælge gods fra, der svarer til yderligere 10 biler dagligt. Som så mange andre finder C.M. Transport dog også, at det kan være svært at finde den nødvendige arbejdskraft:

- Det er vanskeligt at få kvalificerede chauffører og kvalificerede vognmænd, og det måtte vi erfare tidligere i år, hvor vi selv blev nødt til at øge staben. Vi har været begunstiget af, at mange selv henvender sig til os, hvis vi for eksempel går ud på de sociale medier og fortæller, at vi har en ledig bil. Det er en luksus for os at have det sådan, men jeg ved, det generelt er et problem i branchen, siger Malte Skinbjerg.



Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Top 100 - 2018
Se tallene: Transportbranchens største bundlinjer

Transportmagasinet har analyseret de danske vognmænd, pakke- og kurerfirmaer, flytteforretninger og speditører. Se hvem der tjener mest

Top 100 - 2018
Speditionsbranchen gik i bakgear

Speditørerne transporterede gods som aldrig før, men indtjeningen bakkede fire år tilbage.

Top 100 - 2018
Se tallene: Hver anden speditør tabte indtjening

Hvilke speditører tjener mest - og mindst? Få svaret og endnu flere nøgletal fra Transportmagasinets Top-analyse her

Mægler stod for salget til NTG

Kurt Beier-sagen
Danish Crown giver Kurt Beier otte uger mere

I en ny erklæring forpligter Danish Crown sig på at sikre ordentlige arbejdsforhold for deres chauffører

Nyhedsbrev

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Online Avis Arkiv

MAN vil erobre Grønland

Top 100 - 2018
Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Affaldsselskab erkender ulovlige indkøb for 94 mio. kr.

Landets tredjestørste kommunalt ejede affaldsselskab har i en lang årrække handlet i strid med udbudsreglerne.

Aldi: Vi garanterer ordnede forhold

Nye leveringer

Selv om vi er kommet ind i vintermånederne, er salget af materiel stadig højt. Her er et lille udvalg fra de seneste ugers leveringer

Debat
Stop de kreative løsninger

Erik Østergaard fra DTL er klar med en replik til Leif M. Pedersens indlæg i Transportmagasinet

Alle gode gange fire DAF

Lastbilmægleren v. Carsten Lykke leverer DAF flyttebil nr. fire på lige så mange år til Bechs & ABC Flytteforretning i Kolding.

Forureningsfri kørsel på op til 10 km

Scania fortsætter sit fokus på hybridteknologien. Nu kommer to nye hybrid-lastbiler i Next Generation-serien. Det er lastbiler til bæredygtig kørsel i byerne

Varebiler er særligt eksponeret for uheld om vinteren

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Kurt Beier-sagen
Postnord kører videre med udenlandske chauffører

Debat
Er det nok bare at sige undskyld?

Leif Midtgaard Pedersen fra ICT Logistics har en opsang til den danske transportbanche - og til indkøbere og lovgivere

DLG får logistikcenter i Taulov

PFA og ADP opfører 28.000 m2 logistikcenter for DLG i Fredericia

DHL er Danmarks Bedste Arbejdsplads

Stigende oliepriser presser Mærsks indtjening

Kurt Beier-sagen
Sag om filippinske chauffører går verden rundt

Historien om de underbetalte filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fundet vej til nyhedsoverskrifterne på flere kontinenter

Organiseret snyd i vognmandsfirma giver rødt kort til chauffører

Vestre Landsret justerer på dom i sag om fusk i vognmandsfirma i Horsens.

Ny konkurrence for chauffører

Scania Driver Competition afløser Young European Truck Driver. Nu er der ingen aldersbegrænsning.

Jetpak overtager Right Away

Fremtidens Transport
Trafiksikkerhed er mere end dæk

Det er rimeligt at bøderne firedobles

Ny hurtigtørrende lak til lastbiler

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Ung lastbilchauffør død i trafikulykke ved Skanderborg

Kurt Beier-sagen
Virksomheder genoptager ikke samarbejdet med Kurt Beier

Højre bane er blevet mere populær

Kurt Beier-sagen
Danish Crown afventer politisag i Kurt Beier-skandale

Tonstung turbine løftet på plads i Kalundborg

Markant flere biler sætter motorveje under pres

Fast forbindelse mellem København og Landskrona afvises

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vær med og få mere viden til dit arbejde - uden beregning

IDS - Europas sikreste kort!

Her er bilejernes 3 største ønsker til værkstederne

Kontorrobotterne indtager dine processer – vær på forkant med fremtiden nu

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Endnu en ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 leveret til DSV Transport A/S

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

CSR rapportering kan være værdiskabende - og overskueligt for jer

Mercedes-Benz i Norge har valgt Omnicar SAM til taxaer, køreskoler og nyttekøretøjer

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 56 m3 med åbenbar side til Vognmand Michael Munch ApS

Opret jobannonce nemt og gratis på Jobnet for Arbejdsgivere

Ekspropriation og gæsteprincippet for specialister 2018

To nye Kel-Berg 3 akslet Hardox tiptrailer 24 m3 leveret til Focus Miljø ApS

Undgå produktionstop!

Lastas Trucks Danmark A/S leverer en ny DAF XF 530 FTS SSC til De Nova ApS

Sikker rekrutteringsproces på Jobnet for Arbejdsgivere

Farligt Gods Seminar

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

Kontorrobotterne kommer - vær beredt (Webinar)

Vi samarbejder med alt og alle

Se hvor nemt du kan flytte og transportere tunge emner

5 nye HMF 2120-K5 kraner til DOT (Dansk Overflade Teknik)

Send til en kollega

0.253