23948sdkhjf

Vognmand Kurt Beier anmeldt for menneskehandel i fire lande

Ni filippinske chauffører blev bragt i sikkerhed af myndighederne i Holland. Flere af dem kørte for selskaber, der er relateret til Kurt Beier

Det hollandske transportforbund FNV – VNB har anmodet EU’s politienhed Europol om en hurtig europæisk koordineret indsats i Danmark, Tyskland, Holland og Polen, for at beskytte ofrene for menneskehandel og forhindre, at der kommer flere ofre.

Det siger Research Inforcement Officer Edwin Atema fra FNV - VNB til Fagbladet 3F.

Anklagerne mod Kurt Beier:

- Chaufførerne er nødt til at bo i deres lastbiler i flere måneder.

- De sover i barakker, hvis der ikke er lastvogne at sove i

- De er tvunget til at bryde køre- og hviletidsreglerne

- Alt for meget overarbejde, hvilket er uacceptabelt

- De bliver verbalt mishandlet og diskrimineret

- De bliver tvunget til at underskrive papirer, hvilket gør det økonomisk umuligt for dem at komme væk

- De har ingen social sikring eller sygesikring

- De får ingen lønsedler

- De udsættes for tilfældige fradrag i lønnen

- Vi har i lang tid undersøgt Kurt Beier A/S og interviewet flere lastbilchauffører i flere lande, der kører for Kurt Beier. Betingelserne i firmaet er så forfærdelige, og sagen er så international, at FNV - VNB har sendt en formel anmodning til Europol om beskyttelse af ofre for menneskehandel, der kører for Kurt Beier, siger han.

Han fortæller, at de chauffører, der flygtede, nu arbejder for andre virksomheder i Polen, men bliver udsat for andre former for misbrug.

- Med hjælp fra vores fagforening er ni filippinske chauffører bragt i sikkerhed af de hollandske myndigheder som ofre for udnyttelse og handel.

Nogle af dem arbejdede for virksomheder, der er relateret til Kurt Beier i Danmark, siger han og fortsætter:

- Flere af chaufførerne kørte for Kurt Beier. Chaufførerne fortalte, at de havde det som om de var i fængsel og bad os om at hjælpe dem med at få deres frihed tilbage, siger han.

Selvom chaufførerne formelt arbejder for et firma i Polen, arbejder de ikke der. De kører i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og Sverige, oplyser han.

- Der lægges pres på dem for at overtræde reglerne om køre- og hviletid, og de bliver verbalt mishandlet, pointerer han.

Han fortæller, at chaufførerne er tvunget til at underskrive dokumenter, hvor de skal betale store bøder, hvis de forlader virksomheden.

- Selvom vi kalder det "arbejde”, er chaufførerne bogstaveligt talt "kørende og overlevende" på de europæiske veje. Fordi de ingen sygesikring har, giver de sig selv medicinsk behandling, når de er syge eller kommer til skade. De bor i deres lastbiler eller barakker og har ingen steder at gå hen.

Han oplyser, at de ni chauffører fortsat bor i safe house med hemmelige adresser og er under beskyttelse, indtil retssagen er slut.

Det var onsdag aften ikke muligt for Fagbladet 3F at få en kommentar fra vognmandsfirmaets direktør Karsten Beier.

Artiklen er en del af temaet Kurt Beier-sagen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079