23948sdkhjf

HH Ferries indvier nu verdens største batteridrevne færger

HH Ferries Group indvier i dag officielt de to færger 'Aurora' og 'Tycho Brahe' som verdens største batteridrevne passagerfærger på ruten mellem Helsingør og Helsingborg
Efter forsinkelser og en række bump på vejen er HH Ferries omsider klar til at indvie sine to færger, 'Aurora' og 'Tycho Brahe', som verdens største batteridrevne passagerfærger mellem Helsingør og Helsingborg.

- Med dagens officielle indvielse har HH Ferries Group nået en milepæl i sin grønne strategi. Det ambitiøse projekt betyder, at rederiets samlede udledning af CO2, NOx og partikler reduceres med 65 pct., når de to højfrekvente færger fremover alene sejler på grøn el. Det er gode nyheder for miljøet i og omkring Øresund og for kunder og borgere i vores lokalområde. Og det viser, at man med beslutsomhed og vilje til at investere kan nå store mål – også på miljøområdet, siger Johan Röstin, adm. direktør i HH Ferries, i en pressemeddelelse.

Skifter navn
Samtidig med overgangen til grøn eldrift skifter HH Ferries også navn. 'Aurora' har i den forbindelse fået nye farver, idet skorstenen er malet hvid, mens bunden af skibet nu er turkisgrøn i stedet for den oprindelige sorte farve. Rederiets nye navn afsløres senere i eftermiddag.

Batteriprojektet på Tycho Brahe og Aurora har strakt sig over mere end tre år med en økonomisk ramme på knap 220 mio. kr., hvilket er HH Ferries største enkeltstående investering nogensinde.

INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, har støttet projektet med ca. 87 mio. kr., og resultatet er ifølge HH Ferries banebrydende i den maritime verden.

Færgerne oplades ved, at automatiske, landbaserede ladestationer med industrirobotter i hver havn sørger for at styre sammenkoblingen og maksimere ladeperioden, så hvert skibs 640 batterier kan oplades effektivt på få minutter.

Den samlede batterikraft på 8.320 kWh for de to færger svarer til 10.700 bilbatterier. Batterierne er installeret på toppen af færgerne sammen med to dækhuse med transformere, convertere og køleanlæg. Herfra føres kabler til tilslutningspunkter i hver ende af skibet, så batterierne ved hver ankomst kan lynoplades hurtigt og gnidningsfrit – med samme kraft som 70 elbiler.

Pionerprojekt

- Det er et pionerprojekt, vi har gennemført, og selv om det har været udfordrende, har det været alle anstrengelserne værd. Vores medarbejdere og samarbejdspartnere har ydet en kæmpe indsats for at få den ny teknologi til at fungere effektivt. Samtidig har vores ejere og INEA gennem hele forløbet bakket op og stolet på projektet, så i dag er det resultatet af en fælles indsats, vi alle kan være stolte af og fejre, siger Johan Röstin.

Lørdag inviterer færgerederiet alle gående passagerer gratis med på alle færger mellem kl. 10 og 18.

- Og så ser vi frem til mange års røg- og støjfri overfart med Øresunds flydende bro – til glæde for os alle, slutter Johan Röstin.

Læs også: HH Ferries satser på fuld batteridrift til efteråret
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094