23948sdkhjf

Transportbranchens top tjener færre penge

Indtjeningen fulgte ikke med aktiviteten op hos de danske transportvirksomheder sidste år.

Transportbranchen leder ihærdigt efter den gyldne indtjeningsrute. Kun halvdelen af aktørerne i Transportmagasinets Top 100-analyse forbedrede bundlinjen i det seneste regnskabsår, og gennemsnitligt tjente transportvirksomhederne 8 procent mindre før skat end i 2016.

Det er andet år i streg, at den samlede branchetop ikke leverer flere penge på bundlinjen. Og det til trods for, at 2017 blev endnu et år med mere gods, pakkepost og habengut at levere, som det fremgår af årsrapporterne. Tendensen underbygges af Transportmagasinets Top-analyse, som viser, at omsætningen steg hos tre ud af fire transportselskaber*, mens både bruttofortjeneste og antal ansatte voksede hos 71 procent af virksomhederne.

Alt andet lige leverede transportbranchen fald på samtlige indtjeningsnøgletal sidste år, og gennemsnitligt genererede hver medarbejder i analysesegmentet 9.000 kr. mindre til bundlinjen.

Tilfredshed trods alt
Turen rundt i transportvirksomhedernes ledelsesberetninger læsser dog et par nuancer af.

Mange steder ledsages vigende indtjening af tilfredshed med årets udvikling og med resultatet. Det skyldes blandt andet, at en intens konkurrencesituation, voksende kundekrav om fleksibilitet og lave transportpriser får transportsælgerne til at tilpasse forventningerne. Og at de valutaudsving, der sidste år skæmmede en del regnskaber, ikke skal tørres af på medarbejderne.

Til gengæld er der i disse år skruet op for investeringer i IT-systemer, planlægningsværktøjer og intern infrastruktur for netop at imødekomme konkurrence og stigende krav – og det bremser ofte bundlinjen nu og her.

Se de 100 største bundlinjer her: Transportbranchens største bundlinjer

Stærke trækkere
Transportgiganten DSV tjente dobbelt så meget på bundlinjen sidste år, som alle de cirka 250 resterende virksomheder i brancheanalysen til sammen.

Til gengæld satte Postnord og Postnord Logistics alene næsten 900 mio. kr. til. Af samme grund tages de tre virksomheder ud af analysen. Alligevel noterer fem virksomheder sig for halvdelen af den samlede indtjening i analysesegmentet i 2017.

Det drejer sig om Marius Pedersen, Frode Laursen, GLS, NTG og HCS. Bundlinjerne voksede hos alle fem, og sammen øgede de indtjeningen med 19 procent. Renses der for disse fem virksomheders påvirkning på den samlede bundlinje, eskaleres den nedadgående indtjeningstendens naturligvis, således falder den gennemsnitlige indtjening med hele 25 procent, når de fem største resultater trækkes ud af ligningen **.

Penge i pakker
Imens vognmænd, speditører og flyttefolk gennemsnitligt tjente færre penge, kan pakke- og kurerfirmaerne i sidespejlet se et 2017 med vækst på både top- og bundlinje. GLS trækker traditionen tro en stor del af læsset, men som noget nyt løftede mange af konkurrenterne også resultaterne sidste år.

Du kan læse hele udgivelsen her: Transportmagasinets Top 100 - 2018

Konklusioner fra Transportmagasinets Top 2018

  • Bruttofortjenesten voksede hos 71 procent af transportvirksomhederne sidste år. Det skabte en samlet stigning på 6 procent.
  • Lige nøjagtig halvdelen af aktørerne i brancheanalysen tjente flere penge i seneste regnskabsår, end de gjorde året før - det gælder både af driften og før skat.
  • Det gennemsnitlige resultat før skat faldt med 8 procent sidste år mod et fald på 9 procent i 2016.
  • Den gennemsnitlige indtjening per medarbejder dykkede med 9 procent i 2017.
  • 14 procent af virksomhederne i analysen leverede underskud sidste år. Andelen var 9 procent året før.
  • Efter tocifret vækst i antallet af ansatte de seneste tre perioder, voksede branchesegmentet ‘blot’ med 8 procent sidste år.
  • De gennemsnitlige nøgletal for overskudsgrad, afkastningsgrad og egenkapitalforrentning faldt alle i 2017.

Noter:

* Cirka 50 af virksomhederne i analysematerialet opgiver omsætningstal

** I forvejen er fire af de seks største underskud renset ud af analysen. Foruden de to Postnord-selskaber, betyder regnskabsteknik, at underskuddene hos Nagel-Liller og TNT Danmark ikke kan regnes med. Om noget forstærker dette blot analysens konklusion om faldende indtjening i transportbranchens top sidste år.

Artiklen er en del af temaet Top 100 - 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125