23948sdkhjf

Transport sat i system hos Dachser

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

- Jeg synes, der er flere og flere, der bemærker Dachser. Vi er blevet mere synlige her i Norden, end vi har været tidligere. Vi er vokset, og nu gør vi meget ud af at få vores corporate design på bilen. Vi bliver set mere - og det kan vi mærke.

Det er en mand fuld af selvtillid, som ved årsskiftet blev udnævnt til Managing Director for Dachser Nordic A/S. René Sidor, 61 år, har været i virksomheden de seneste fire et halvt år som General Manager på kontoret i Hvidovre.

Selv om han har beskæftiget sig med transport siden han var 16 år, er Dachser kun den tredje virksomhed, han har arbejdet i. Han startede som elev i Dantransport, hvor han nåede at fejre 25 års jubilæum og blive administrerende direktør. Så var han Country Manager i Panalpina - og nu er ringen sluttet, som han selv siger.

- Jeg startede med gummihjul. Og nu er jeg tilbage ved gummihjulene igen. Der var så en del sø og luft ind imellem.

Med René Sidor går Dachser ind i en ny fase i virksomhedens historie i Skandinavien. Det er en anden udvikling, som skal understøttes, end dengang i 2005, da den tyskejede familievirksomhed Dachser etablerede sig i Danmark med overtagelsen af speditionsvirksomheden Haugsted. Dengang skulle der investeres kraftigt i IT-systemer og i at bygge det nationale transportnetværk op.

- Nu er vi blevet en virksomhed med et godt og stabilt fodfæste i Norden, fortæller René Sidor.

- Vi har rundet en milliard kroner i omsætning. I flere år i træk har vi forbedret bundlinjen, så der er bestemt stabilitet i driften.

- Det er en del af planen, at vi skal ekspandere, udvide og udvikle vores markedsposition; men vi skal også forbedre vores bundlinje. Det er ikke bare markedsandele og volumen, vi går efter. Vi gør det "wisely" og "intelligently" - vores slogan er jo "intelligent logistics". Vi gør vores arbejde intelligent og får tingene til at passe sammen.

Nummer 1 i Europa
Hvert år bliver der lavet en opgørelse over de europæiske transportvirksomheder, og her kommer Dachser ud som nummer ét på stykgods i Europa. Det er gods i op til 2½ ton segmentet



- Der er ingen, der slår os på stykgods, selv om alle gerne vil, siger René Sidor.

Transportmagasinet: Vil Dachser så også være nummer 1 på stykgods i Norden?

- Ja, det vil vi da gerne, men det er ikke et mål i sig selv. I første omgang er vores mål at være den foretrukne partner inden for stykgodssegmentet i Norden. Det har vi meldt ud. Vi har også meldt ud, at vi vil være den foretrukne arbejdsplads i vores industri.

- Vi skal have de rigtige medarbejdere på de rigtige pladser. "Human capital" er vigtig for os. Vi siger gerne, at "logistics is people business." Det er menneskene, der gør forskellen.

- Det kan godt være, at der er nogle virksomheder, der er større end os; men de har ikke den samme styrke som os. Vi er tilstede i 37 europæiske lande med 353 filialer, og har 23.362 ansatte i Europa. Vi er bundet sammen i et meget stærkt netværk. Vi arbejder alle sammen i det samme IT-system, hvor vi arbejder i "real time."

Med 353 filialer kan vi også være tæt på vores kunder i hele Europa - og så kører vi hver dag fra hele Norden til hele Europa.

- Vi har tre store hubs: Bratislava i Slovakiet, Überherrn i Tyskland og Clermont-Ferrand i Frankrig. Der kører vi til dagligt med vores linjebiler, hvor vi omlaster om natten og kører videre til vores forskellige platforme og mindre hubs. Vi har 8.000 linjebiler, der kører på kryds og tværs i Europa, og så "hubber" vi ellers hele vejen, til vi kommer til slutkunden.

Tysk virksomhed
Dachser er en tysk virksomhed med tyske værdier. Det lægger René Sidor ikke skjul på. Alt er styret centralt. Der er mange spilleregler, men det mener han er noget, som man er nødt til, når man nu er så mange ansatte og har så mange filialer og skal samarbejde i et paneuropæisk transportnetværk.

Den centrale styring viser sig også blandt andet i, at der i forhold til vores Facility Management kommer kvalitets-kontrollanter fra hovedkontoret i Kempten og udfører "Facility Management Audit".

- De var på besøg så sent som i sidste uge. De har tjeklister med og går alt igennem. Både på kontorerne og terminalerne, men også på udendørs arealerne. De tjekker alt og giver karakterer for hver ting. Til sidst tæller de karaktererne sammen, og så får vi at vide, hvor vi ligger. Hvis alt er fint, kommer de først igen om to år. Hvis man ligger lavere på listen, kommer de på besøg igen til næste år. Og så får man en "action plan", så man kan rette manglerne op.

Transportmagasinet: Hvordan ligger Danmark?

- Vi ligger altid godt her i Norden. Vi tager ansvar. Det er en af vores værdier. Vi sørger for at tingene er i orden. Vores bygning her i Hvidovre er snart 10 år gammel, men det kan man ikke se. Det er fordi, den bliver vedligeholdt godt.

Organisk vækst
René Sidor forklarer, at Dachser er en virksomhed, som udvikler sig organisk.

- Virksomhedskøbene kan tælles på én hånd. Vi købte et selskab i Frankrig i 1999 og et i Spanien nogle år senere. I 2005 blev danske Haugsted købt, og sidste år købte vi vores partner i Irland, men ellers er der ikke tradition for overtagelser.

- Vi vækster i små bidder af gangen. Det er en kombination af nye kunder og gamle kunder, som udvider samarbejdet med os.

- Det er sjældent, vi mister kunder på grund af kvalitet. Vi kan godt leve med at miste kunder på pris, for vi er ikke de billigste på markedet. Det er ikke vores positionering. Vi er en kvalitetsudbyder med en konkurrencedygtig pris. Vi fokuserer på de andre ting, der skaber værdi for kunderne. Vi har nogle konkurrencemæssige fordele, og dem vil nogle kunder gerne betale for.

- Vi har en kultur, hvor vi involverer vores medarbejdere. Vi deler informationer med hinanden. Dermed deler vi også ansvar. Det er en del af vores kultur. Det er en af styrkerne, som vores kunder også sætter pris på, slutter René Sidor.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.172