23948sdkhjf

Transport sat i system hos Dachser

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Dachser er lig med faste afgange, faste ankomster og planlagte transittider i hele Europa. Intet mindre end 8.000 linjebiler kører på kryds og tværs mellem 400 hubs og platforme i Europa i et præcist urværk dag og nat.

- Jeg synes, der er flere og flere, der bemærker Dachser. Vi er blevet mere synlige her i Norden, end vi har været tidligere. Vi er vokset, og nu gør vi meget ud af at få vores corporate design på bilen. Vi bliver set mere - og det kan vi mærke.

Det er en mand fuld af selvtillid, som ved årsskiftet blev udnævnt til Managing Director for Dachser Nordic A/S. René Sidor, 61 år, har været i virksomheden de seneste fire et halvt år som General Manager på kontoret i Hvidovre.

Selv om han har beskæftiget sig med transport siden han var 16 år, er Dachser kun den tredje virksomhed, han har arbejdet i. Han startede som elev i Dantransport, hvor han nåede at fejre 25 års jubilæum og blive administrerende direktør. Så var han Country Manager i Panalpina - og nu er ringen sluttet, som han selv siger.

- Jeg startede med gummihjul. Og nu er jeg tilbage ved gummihjulene igen. Der var så en del sø og luft ind imellem.

Med René Sidor går Dachser ind i en ny fase i virksomhedens historie i Skandinavien. Det er en anden udvikling, som skal understøttes, end dengang i 2005, da den tyskejede familievirksomhed Dachser etablerede sig i Danmark med overtagelsen af speditionsvirksomheden Haugsted. Dengang skulle der investeres kraftigt i IT-systemer og i at bygge det nationale transportnetværk op.

- Nu er vi blevet en virksomhed med et godt og stabilt fodfæste i Norden, fortæller René Sidor.

- Vi har rundet en milliard kroner i omsætning. I flere år i træk har vi forbedret bundlinjen, så der er bestemt stabilitet i driften.

- Det er en del af planen, at vi skal ekspandere, udvide og udvikle vores markedsposition; men vi skal også forbedre vores bundlinje. Det er ikke bare markedsandele og volumen, vi går efter. Vi gør det "wisely" og "intelligently" - vores slogan er jo "intelligent logistics". Vi gør vores arbejde intelligent og får tingene til at passe sammen.

Nummer 1 i Europa
Hvert år bliver der lavet en opgørelse over de europæiske transportvirksomheder, og her kommer Dachser ud som nummer ét på stykgods i Europa. Det er gods i op til 2½ ton segmentet



- Der er ingen, der slår os på stykgods, selv om alle gerne vil, siger René Sidor.

Transportmagasinet: Vil Dachser så også være nummer 1 på stykgods i Norden?

- Ja, det vil vi da gerne, men det er ikke et mål i sig selv. I første omgang er vores mål at være den foretrukne partner inden for stykgodssegmentet i Norden. Det har vi meldt ud. Vi har også meldt ud, at vi vil være den foretrukne arbejdsplads i vores industri.

- Vi skal have de rigtige medarbejdere på de rigtige pladser. "Human capital" er vigtig for os. Vi siger gerne, at "logistics is people business." Det er menneskene, der gør forskellen.

- Det kan godt være, at der er nogle virksomheder, der er større end os; men de har ikke den samme styrke som os. Vi er tilstede i 37 europæiske lande med 353 filialer, og har 23.362 ansatte i Europa. Vi er bundet sammen i et meget stærkt netværk. Vi arbejder alle sammen i det samme IT-system, hvor vi arbejder i "real time."

Med 353 filialer kan vi også være tæt på vores kunder i hele Europa - og så kører vi hver dag fra hele Norden til hele Europa.

- Vi har tre store hubs: Bratislava i Slovakiet, Überherrn i Tyskland og Clermont-Ferrand i Frankrig. Der kører vi til dagligt med vores linjebiler, hvor vi omlaster om natten og kører videre til vores forskellige platforme og mindre hubs. Vi har 8.000 linjebiler, der kører på kryds og tværs i Europa, og så "hubber" vi ellers hele vejen, til vi kommer til slutkunden.

Tysk virksomhed
Dachser er en tysk virksomhed med tyske værdier. Det lægger René Sidor ikke skjul på. Alt er styret centralt. Der er mange spilleregler, men det mener han er noget, som man er nødt til, når man nu er så mange ansatte og har så mange filialer og skal samarbejde i et paneuropæisk transportnetværk.

Den centrale styring viser sig også blandt andet i, at der i forhold til vores Facility Management kommer kvalitets-kontrollanter fra hovedkontoret i Kempten og udfører "Facility Management Audit".

- De var på besøg så sent som i sidste uge. De har tjeklister med og går alt igennem. Både på kontorerne og terminalerne, men også på udendørs arealerne. De tjekker alt og giver karakterer for hver ting. Til sidst tæller de karaktererne sammen, og så får vi at vide, hvor vi ligger. Hvis alt er fint, kommer de først igen om to år. Hvis man ligger lavere på listen, kommer de på besøg igen til næste år. Og så får man en "action plan", så man kan rette manglerne op.

Transportmagasinet: Hvordan ligger Danmark?

- Vi ligger altid godt her i Norden. Vi tager ansvar. Det er en af vores værdier. Vi sørger for at tingene er i orden. Vores bygning her i Hvidovre er snart 10 år gammel, men det kan man ikke se. Det er fordi, den bliver vedligeholdt godt.

Organisk vækst
René Sidor forklarer, at Dachser er en virksomhed, som udvikler sig organisk.

- Virksomhedskøbene kan tælles på én hånd. Vi købte et selskab i Frankrig i 1999 og et i Spanien nogle år senere. I 2005 blev danske Haugsted købt, og sidste år købte vi vores partner i Irland, men ellers er der ikke tradition for overtagelser.

- Vi vækster i små bidder af gangen. Det er en kombination af nye kunder og gamle kunder, som udvider samarbejdet med os.

- Det er sjældent, vi mister kunder på grund af kvalitet. Vi kan godt leve med at miste kunder på pris, for vi er ikke de billigste på markedet. Det er ikke vores positionering. Vi er en kvalitetsudbyder med en konkurrencedygtig pris. Vi fokuserer på de andre ting, der skaber værdi for kunderne. Vi har nogle konkurrencemæssige fordele, og dem vil nogle kunder gerne betale for.

- Vi har en kultur, hvor vi involverer vores medarbejdere. Vi deler informationer med hinanden. Dermed deler vi også ansvar. Det er en del af vores kultur. Det er en af styrkerne, som vores kunder også sætter pris på, slutter René Sidor.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Send til en kollega

0.156