23948sdkhjf

Sådan får du mest for din virksomhed

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Lige nu kan vognmænd få mere for deres virksom­heder, hvis de vil sælge - men man skal have forberedt sig godt

Der er godt gang i salget af transport- og logistikvirksomheder herhjemme. Mange små og mellemstore vognmandsvirksomheder har skiftet ejere de seneste år, og det ser ikke ud til, at tendensen ændrer sig. Der er udsigt til, at flere transport- og vognmandsvirksomhederne vil skifte ejere.

Det er er flere årsager til, men de to vigtigste er, at mange ejer/ledere af mindre transport- og vognmandsvirksomheder er tæt på 60 år. De vil gerne stoppe og sikre deres pension. Den anden årsag er, at prisen på transportselskaber er forholdsvis høj for tiden.



Det er selvfølgelig i sidste ende udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på en virksomhed; men lige nu er der en forholdsvis høj efterspørgsel - og så er det lettere at få vognmændene til at sælge deres "livsværk".

Selv om efterspørgslen er høj, kan det være svært at få sat en rigtig pris. For ikke at blive skuffet, er det en god idé at "tage temperaturen" på virksomheden og finde det naturlige prisleje. Hvad lignende virksomheder er blevet solgt for? Er der andre virksomheder inden for branchen, man kunne slå sig sammen med? Et godt match kan betyde at én eller flere købere kan have større interesse i at betale mere, end hvad revisoren indikerede.

Sådanne ting skal man naturligvis foretage før man sætter sin virksomhed til salg.

Er der en arvtager?
Værdien af sælgers virksomhed er ikke kun afhængig af indtjening, omsætning og kunder. Flere og flere købere kigger også på, om der findes en person i virksomheden, som kan bestride lederposten efter overtagelsen.

Har ejeren en naturlig arvtager til sit job, den dag ejeren vil sælge, og eventuelt indenfor kort tid vil forlade styrepinden?

Findes der nøglemedarbejdere i virksomheden, som har den rette alder og det rette "drive" til at tage over, eller skal ejeren til at se sig om efter en afløser udefra?

Således er kronprinsessen/kronprinsen faktisk lige så vigtig som ejeren selv, når det gælder værdiansættelse af en virksomhed/ejerens "baby".

Det er vigtigt, at ejeren husker at "opdyrke" en arvtager ved at fortælle vedkommende, at han/hun er udset til at udfylde rollen. Dermed undgår man, at den rette person pludselig siger op og eventuelt søger til en konkurrent.

Gør virksomheden skarp
Mange virksomhedsejere har en fornuftig forretning, som løbende giver et pænt overskud; men selv når virksomheden udvikler sig i en positiv retning, skal man holde fokus på flere ting.

• Kan man udvide sin forretning med nye markeder, trafikker og produkter?

• Kan man optimere den eksisterende forretning?

• Kan man gøre medarbejdere og kunder mere loyale?

Når det går godt, og bundlinjen er positiv, glemmer man ofte, hvor vigtigt det er at optimere forretningen. Det finder man hurtigt ud af, når man beslutter sig for at sælge. Det er nemlig ikke "fuglene på taget", som køber vil betale for, men derimod de "fugle, som ejeren allerede har skudt". Sagt med andre ord er køberen kun villig til at betage for de investeringer, som ejeren selv har gjort inden salget, og som har givet en stigende omsætning og et forbedret overskud. Han vil ikke betale for de planer, som ligger ude i fremtiden.

Så rådet er - "gør dig SKARP " - hele tiden! 

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Grenaa Havn i ny udvidelse

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Nyhedsbrev

9.176 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Online Avis Arkiv

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Hejselad til Vojens

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Biodiesel på seks Q8-stationer

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

Skræddersyet til at spare brændstof

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Fragt af corona-udstyr for kvart milliard: Blankocheck til DSV får kritik

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Bilsyn har haft nok at se til under coronakrisen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

Niels J. Philipsen Transport A/S nye Kel-Berg hejseladskærre

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

NOPA kærre leveret til Arkil

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tiptrailer 37 m3 leveret til Obel Transport A/S

Kransen vajer smukt over byggeriet

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Brdr. Nørulf A/S med en ny Kel-Berg maskinanhænger

Få konkrete værktøjer og sparring til dine interne audits

Komplet opbygning til entreprenør

Kran og tømmerlad leveret til AVAS

Carl Stahl A/S ønsker alle en god sommer

Send til en kollega

0.187