23948sdkhjf

Speederen i bund: Der er penge i pakker

| Af Anders Svensmark Sørensen & Casper Bæhr | Tip redaktionen om en historie

En stadigt stigende nethandel bidrager til fyldte biler hos pakke- og kurervirksomhederne.

Branchen leverede sidste år en omsætningsvækst knap 9 procent*. Det er den højeste vækstrate i de fem år, Transportmagasinets brancheanalyse strækker sig over.

Bruttofortjenesten slog også rekord i analyseperioden og voksede med 14 procent, hvilket underbygger fortællingen om et sigende aktivitetsniveau.

Medarbejderstaben voksede samlet med 9 procent, og ingen af pakkevirksomhederne reducerede i bemandingen sidste år. Trods opgraderingen tjente den gennemsnitlige medarbejder 800 kroner mere til bundlinjen før skat.

For flere tal og analyser: Læs hele Top 100-tillægget her

Pakke- og kurerbranchen i tal

  • Omsætningsstigningen voksede med 9 procent i 2017, hvilket er den højeste stigning i den femårige analyseperiode
  • To tredjedele leverede tocifrede vækstrater på bruttoresultatet sidste år
  • 63 procent af post- og kurervirksomhederne tjente flere penge før skat sidste år. Samlet voksede segmentets bundlinje med 13 procent
  • Egenkapitaler og balancesummer steg gennemsnitligt med henholdsvis 13 og 9 procent, den største stigning i analyseperioden. Samtidig voksede soliditetsgraden fra et gennemsnit på 22,4 procent i 2016 til 25,1 procent i 2017
  • Afkastningsgraden steg fra et gennemsnit på 9,5 procent i 2016 til 10,2 procent sidste år, men forrentningen af egenkapitalen falder fra 33 procent til 26,9 procent i gennemsnit
  • Omkring halvdelen af omdelingsvirksomhederne udtrykker i årsrapporterne tilfredshed med deres resultater, imens kun en sjettedel direkte er utilfredse

Størst fremgang hos de mindste
Bundlinjerne blev gennemsnitligt forbedret med over 13 procent sidste år. Det er andet år i træk, at indtjeningen stiger. Analyseres der udelukkende på de selskaber, som omsætter for under 1 mia. kr., voksede bundlinjerne samlet med hele 83 procent. Det skal dog ses i forhold til, at de mindre virksomheder i 2015 havde et samlet underskud på 6 mio. kr.

Det er blandt andre Bladkompagniet, der, efter tre år med røde tal, landede et overskud sidste år som følge af en målrettet optimeringsproces og afhændelse af tabsgivende produkter. Hos D.A.O voksede overskuddet med hele 82 procent til det tredjestørste blandt distributionsvirksomhederne.

GLS er motoren
GLS gik med 19 procent mest frem på toplinjen, og med en fremgang på 40 mio. kr. er de også den virksomhed, som øger bundlinjen mest. I samtlige fem år, Transportmagasinet har haft pakke- og kurervirksomhedernes regnskaber under lup, har GLS haft branchens klart største overskud.

Svært at forbedre rentabiliteten
Budvirksomhederne kæmper dog fortsat med at forbedre rentabiliteten. Kun to virksomheder havde en overskudsgrad* på over 3 procent, og tæt på halvdelen formåede ikke at øge afkastet på den investerede kapital eller forrentningen af egenkapitalen.

Læs også: DHL holder vågent øje med Mærsk

To ud af fem tjente færre penge i 2017 end i 2016. En af de virksomheder, som bidrog til den statistik, er DHL Express, der vekslede et tocifret millionoverskud i 2016 til et underskud på 6,6 mio. kr. i 2017. Faktisk havde mere end hver fjerde virksomhed underskud sidste år.

TNT Danmark aflagde sit første regnskab som en del af FedEx koncernen, men fortsatte stimen af underskud for sjette år i træk. Halvdelen af pakke- og kurérvirksomhederne har haft underskud mindst ét af de sidste fem år.

Post Danmark
Den danske del af Postnord – Post Danmark – har leveret dundrende underskud seneste seks år. Omsætningen har kørt i en nedadgående spiral hvert år siden 2007, hvor toplinjen var mere end dobbelt så stor som de 5,7 milliarder kr., Post Danmark omsatte for sidste år.

Postselskabets egen forklaring er, at brevmængden er siden årtusindestiftet er faldet med 80 procent. Og Post Danmark har ikke været i stand til at tilpasse kapaciteten til de nye markedsforhold. For 2016 og 2017 havde postgiganten et samlet underskud på 2 mia. kr.

Sidste år vedtog den danske og svenske stat en redningspakke på 2,2 milliard svenske kr., hvoraf kun de 400 millioner skulle komme fra svenskerne. Størstedelen af milliarderne er øremærket afskedigelse af langtidsdyre tjenestemænd. Redningsplanen nåede ikke at have en effekt på det seneste regnskab, fordi EU-kommissionen først godkendte pakken i maj 2018.

Den øvrige branche er imidlertid knap så imponerede over redningspakken. Meldingerne går på, at hjælpepakken konkurrenceforvrider et i forvejen stærkt konkurrencepræget marked. Efter at have nærlæst EU-kommissionens afgørelse mener ITD og Danske Fragtmænd ikke, at den juridiske argumentation er tilstede for at godkende statsstøtten til Post Nord. De har derfor stævnet EU-kommissionen og ønsker sagen prøvet ved EU-domstolen.

Noter:
Analysen er foretaget af 19 pakke- og kurerselskaber med mere end 20 ansatte.
*8 af de 19 virksomheder oplyser omsætning – blandt dem er Post Danmark og TNT Danmark sorteret fra. 
Post Danmark holdes ude af den kvantitative analyse, da selskabet år for år leverer ekstraordinære store underskud, der ikke udtrykker driftsudviklingen i branchen; se eventuelt afsnittet ”Post Danmark”.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Send til en kollega

0.157