23948sdkhjf

Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

| Af Casper Bæhr | Tip redaktionen om en historie

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Vognmandsbranchen leverer. Som livsvigtige røde blodlegemer transporterer danskejede lastbiler gods, grus, affald, møbler, jern, olie, maskiner, kranløft, beton, fødevarer med mere på nationale, regionale og internationale ruter.

Men på bundlinjen leverer vognmændene ikke. For selvom bruttofortjenesten steg hos syv ud af ti vognmænd i Transportmagasinets Top-analyse, formåede kun halvdelen af virksomhederne at flytte fremgangen fra top- til bundlinje i seneste regnskabsår.

Udviklingen betyder, at det samlede resultat før skat ikke voksede blandt vognmændene, ligesom hver ansat i vognmandssegmentet genererede 7.000 kr. mindre til bundlinjen.

Se den fulde oversigt over vognmændenes resultater her.

Vognmandsbranchen i tal

  • Fremgang hos 72 procent af vognmændene betød, at den gennemsnitlige bruttofortjeneste voksede med 5 procent sidste år mod 3 procent i 2016.
  • Lige knap halvdelen af vognmandsvirksomhederne i analysen forbedrede bundlinjen sidste år sammenlignet med en andel på 60 procent året før. Det gennemsnitlige resultat før skat faldt med 0,4 procent.
  • Målt på resultat før skat per medarbejder faldt indtjeningsevnen med 10 procent sidste år – fra 63.000 kr. til 56.000 kr.
  • Andelen af underskud i segmentet voksede fra 10 procent i 2016 til 13 procent i 2017.
  • Antallet af ansatte steg med 6 procent – svarende til godt og vel 1.000 personer – sidste år.
  • De gennemsnitlige nøgletal for afkastningsgrad og forrentning af egenkapitalen dykkede begge sidste år.

Note: Vognmandsanalysen er foretaget blandt 160 vognmænd med 30 eller flere ansatte.

Turen igennem ledelsesudsagn og afrapporteringer fra branchen fra de seneste år viser, at vognmændene fortsat oplever intens konkurrence.

Transportpriserne mangler for alvor at hægte sig på det danske konjunkturopsving, ligesom geopolitisk uro – eksempelvis fødevareembargoen til Rusland – altid udgør trussel. Og når mangel på kvalificerede chauffører samtidig udfordrer både lønbudgetter og ordreindtag, er det et vanskeligt føre at levere bundlinjevækst i.

Årets Top-analyse viser da også, at blot 5 procent af de mere end 160 vognmænd, som Transportmagasinet har haft under lup, har forbedret resultatet før skat tre år i træk.

Læs også: Kører 200 meter mere pr. liter

En væsentlig del af forklaringen på den svingende indtjening er dog, at vognmændene investerer tungt i materiel, IT-systemer og opkøb for at vinde kundekontrakter og styrke kapacitetsudnyttelsen på sigt, og det afføder bundlinjeædende omkostninger.

Bundlinje i byggematerialer og entreprenørkørsel
De vanskelige vilkår til trods har blandt andre de nordjysk-funderede aktører C.M. Transport og Kristian Rytter formået af løfte bundlinjen tre år i træk. Det samme har Søndergaard Transport, som er specialiseret indenfor kørsel med bitumen, der blandt andet bruges i asfalt og tagpap. Fælles for de tre aktører og mange andre vognmænd er, at de har nydt godt af en buldrende bygge- og anlægssektor de senere år.

Også plante-, frugt- og blomsterspecialisten Alex Andersen Ølund har formået at få indtjeningen til at gro tre år i træk. Virksomheden ligger dog blandt den tiendedel af de bundlinjevoksende vognmænd, hvor vækstraten var begrænset til et ciffer eller derunder.

Nagel og Liller – fra eventyr til ond drøm
Blandt de 13 procent af vognmændene, der leverede røde tal på bundlinjen sidste år, ligger det 2017-fødte selskab Nagel-Liller.

Læs også: Transportgigant nedlægger hver tredje stilling i dansk afdeling

Joint-venturet mellem Nagel Danmark, Liller Trans og KK Logistic skulle udgøre en magtfaktor på det indenlandske marked for temperaturreguleret gods, mens Nagel Danmark fra basen i Padborg skulle koncentrere sig om det internationale transporter.

I praksis blev integrationen af de tre selskaber dog langt mere kompliceret end forventet, og Nagel-Liller satte knap 30 millioner kroner til på bundlinjen i sit første regnskab. Den kuldsejlede fusion kostede dyrt hos Nagel Danmark, der 1. april i år overtog alle aktier i Nagel-Liller for til gengæld at dække de blodrøde tal i selskabet.

Skrot eller guld
Renovationsaktøren Marius Pedersen accelererede udover omsætningsbudgettet sidste år og markerer sig med vognmandssegmentets absolut største bundlinje.

Selskabet noterer sig for en fjerdedel af det samlede resultat før skat for de 160 vognmænd i analysen. Derfor trækker Marius Pedersens indtjeningsfremgang på 20 procent – svarende til 43 mio. kr. – væsentligt op i branchens gennemsnitlige udvikling.

Læs også: Direktør: Lilleholt vil ikke misbruge sin ministerviden

Renses Marius Pedersen ud af ligningen falder det gennemsnitlige resultat før skat faktisk med 6 procent. Andre renovationsvognmænd, såsom City Renovation Danmark, Brians Renovation og Meldgaard Transport, forbedrede også indtjeningen sidste år. Sidstnævnte læsser dog stadig røde tal af.

Det samme gælder for det tidligere M. Larsen Vognmandsfirma, der nu er på tyske hænder og hedder Remondis samt City Container og ikke mindst Renonorden, som led under hensættelser til tabsgivende kontrakter og en norsk ejer under konkursbehandling.

Medvind hiver Mammoet op
Vindmølletransportøren Mammoet Denmark Brande kom til gengæld med opløftende nyt i 2017. Selskabet landede sit første overskud siden 2009. Og de knap 11 mio. kr. i plus før skat var akkurat nok til at genetablerede en marginalt positiv egenkapital og dermed give de hollandske ejere fornyet luft.

Store motorer trækker
Også en række af de mere velpolstrede vognmænd kunne lægge yderligere på egenkapitalen sidste år.

Blandt de i forvejen tunge to- eller trecifrede bundlinjer leverede virksomheder som Frode Laursen, Dansk Auto Logik og Skanol forbedrede resultater sidste år. Også Ole Larsen Transport, Team Taarnby Transport og Ancotrans leverede store nominelle forbedringer, der var med til at afbløde den faldende tendens fra 2016, hvor vognmandssegmentet gik samlet tilbage med 12 procent.

Hos Ole Larsen Transport er det ekstraordinære indtægter fra salg af materielle anlægsaktiver, der trækker op, selvom driften landede som budgetteret.

Ekstraordinært var det også hos Team Taarnby Transport, der hænger sit pæne overskud op på et frasalg af containerforretningen. Køberen er Anders Nielsen & Co. – eller Ancotrans – der er vokset med 177 mio. kr. på toplinjen, 57 ansatte i gennemsnit og har mere end fordoblet bundlinjen siden 2015.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Send til en kollega

0.172