23948sdkhjf

Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

| Af Casper Bæhr | Tip redaktionen om en historie

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Vognmandsbranchen leverer. Som livsvigtige røde blodlegemer transporterer danskejede lastbiler gods, grus, affald, møbler, jern, olie, maskiner, kranløft, beton, fødevarer med mere på nationale, regionale og internationale ruter.

Men på bundlinjen leverer vognmændene ikke. For selvom bruttofortjenesten steg hos syv ud af ti vognmænd i Transportmagasinets Top-analyse, formåede kun halvdelen af virksomhederne at flytte fremgangen fra top- til bundlinje i seneste regnskabsår.

Udviklingen betyder, at det samlede resultat før skat ikke voksede blandt vognmændene, ligesom hver ansat i vognmandssegmentet genererede 7.000 kr. mindre til bundlinjen.

Se den fulde oversigt over vognmændenes resultater her.

Vognmandsbranchen i tal

  • Fremgang hos 72 procent af vognmændene betød, at den gennemsnitlige bruttofortjeneste voksede med 5 procent sidste år mod 3 procent i 2016.
  • Lige knap halvdelen af vognmandsvirksomhederne i analysen forbedrede bundlinjen sidste år sammenlignet med en andel på 60 procent året før. Det gennemsnitlige resultat før skat faldt med 0,4 procent.
  • Målt på resultat før skat per medarbejder faldt indtjeningsevnen med 10 procent sidste år – fra 63.000 kr. til 56.000 kr.
  • Andelen af underskud i segmentet voksede fra 10 procent i 2016 til 13 procent i 2017.
  • Antallet af ansatte steg med 6 procent – svarende til godt og vel 1.000 personer – sidste år.
  • De gennemsnitlige nøgletal for afkastningsgrad og forrentning af egenkapitalen dykkede begge sidste år.

Note: Vognmandsanalysen er foretaget blandt 160 vognmænd med 30 eller flere ansatte.

Turen igennem ledelsesudsagn og afrapporteringer fra branchen fra de seneste år viser, at vognmændene fortsat oplever intens konkurrence.

Transportpriserne mangler for alvor at hægte sig på det danske konjunkturopsving, ligesom geopolitisk uro – eksempelvis fødevareembargoen til Rusland – altid udgør trussel. Og når mangel på kvalificerede chauffører samtidig udfordrer både lønbudgetter og ordreindtag, er det et vanskeligt føre at levere bundlinjevækst i.

Årets Top-analyse viser da også, at blot 5 procent af de mere end 160 vognmænd, som Transportmagasinet har haft under lup, har forbedret resultatet før skat tre år i træk.

Læs også: Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

En væsentlig del af forklaringen på den svingende indtjening er dog, at vognmændene investerer tungt i materiel, IT-systemer og opkøb for at vinde kundekontrakter og styrke kapacitetsudnyttelsen på sigt, og det afføder bundlinjeædende omkostninger.

Bundlinje i byggematerialer og entreprenørkørsel
De vanskelige vilkår til trods har blandt andre de nordjysk-funderede aktører C.M. Transport og Kristian Rytter formået af løfte bundlinjen tre år i træk. Det samme har Søndergaard Transport, som er specialiseret indenfor kørsel med bitumen, der blandt andet bruges i asfalt og tagpap. Fælles for de tre aktører og mange andre vognmænd er, at de har nydt godt af en buldrende bygge- og anlægssektor de senere år.

Også plante-, frugt- og blomsterspecialisten Alex Andersen Ølund har formået at få indtjeningen til at gro tre år i træk. Virksomheden ligger dog blandt den tiendedel af de bundlinjevoksende vognmænd, hvor vækstraten var begrænset til et ciffer eller derunder.

Nagel og Liller – fra eventyr til ond drøm
Blandt de 13 procent af vognmændene, der leverede røde tal på bundlinjen sidste år, ligger det 2017-fødte selskab Nagel-Liller.

Læs også: Nordjysk affaldsselskab købte ulovligt ind for 99 mio. kr.

Joint-venturet mellem Nagel Danmark, Liller Trans og KK Logistic skulle udgøre en magtfaktor på det indenlandske marked for temperaturreguleret gods, mens Nagel Danmark fra basen i Padborg skulle koncentrere sig om det internationale transporter.

I praksis blev integrationen af de tre selskaber dog langt mere kompliceret end forventet, og Nagel-Liller satte knap 30 millioner kroner til på bundlinjen i sit første regnskab. Den kuldsejlede fusion kostede dyrt hos Nagel Danmark, der 1. april i år overtog alle aktier i Nagel-Liller for til gengæld at dække de blodrøde tal i selskabet.

Skrot eller guld
Renovationsaktøren Marius Pedersen accelererede udover omsætningsbudgettet sidste år og markerer sig med vognmandssegmentets absolut største bundlinje.

Selskabet noterer sig for en fjerdedel af det samlede resultat før skat for de 160 vognmænd i analysen. Derfor trækker Marius Pedersens indtjeningsfremgang på 20 procent – svarende til 43 mio. kr. – væsentligt op i branchens gennemsnitlige udvikling.

Læs også: Vognmænd bekymrede over udvikling

Renses Marius Pedersen ud af ligningen falder det gennemsnitlige resultat før skat faktisk med 6 procent. Andre renovationsvognmænd, såsom City Renovation Danmark, Brians Renovation og Meldgaard Transport, forbedrede også indtjeningen sidste år. Sidstnævnte læsser dog stadig røde tal af.

Det samme gælder for det tidligere M. Larsen Vognmandsfirma, der nu er på tyske hænder og hedder Remondis samt City Container og ikke mindst Renonorden, som led under hensættelser til tabsgivende kontrakter og en norsk ejer under konkursbehandling.

Medvind hiver Mammoet op
Vindmølletransportøren Mammoet Denmark Brande kom til gengæld med opløftende nyt i 2017. Selskabet landede sit første overskud siden 2009. Og de knap 11 mio. kr. i plus før skat var akkurat nok til at genetablerede en marginalt positiv egenkapital og dermed give de hollandske ejere fornyet luft.

Store motorer trækker
Også en række af de mere velpolstrede vognmænd kunne lægge yderligere på egenkapitalen sidste år.

Blandt de i forvejen tunge to- eller trecifrede bundlinjer leverede virksomheder som Frode Laursen, Dansk Auto Logik og Skanol forbedrede resultater sidste år. Også Ole Larsen Transport, Team Taarnby Transport og Ancotrans leverede store nominelle forbedringer, der var med til at afbløde den faldende tendens fra 2016, hvor vognmandssegmentet gik samlet tilbage med 12 procent.

Hos Ole Larsen Transport er det ekstraordinære indtægter fra salg af materielle anlægsaktiver, der trækker op, selvom driften landede som budgetteret.

Ekstraordinært var det også hos Team Taarnby Transport, der hænger sit pæne overskud op på et frasalg af containerforretningen. Køberen er Anders Nielsen & Co. – eller Ancotrans – der er vokset med 177 mio. kr. på toplinjen, 57 ansatte i gennemsnit og har mere end fordoblet bundlinjen siden 2015.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Send til en kollega

0.117