23948sdkhjf

Vognmændenes indtjening hænger i bremsen

| Af Casper Bæhr | Tip redaktionen om en historie

Stop-and-go: Blot 5 pct. af vognmændene har formået at hæve bundlinjen tre år i træk

Vognmandsbranchen leverer. Som livsvigtige røde blodlegemer transporterer danskejede lastbiler gods, grus, affald, møbler, jern, olie, maskiner, kranløft, beton, fødevarer med mere på nationale, regionale og internationale ruter.

Men på bundlinjen leverer vognmændene ikke. For selvom bruttofortjenesten steg hos syv ud af ti vognmænd i Transportmagasinets Top-analyse, formåede kun halvdelen af virksomhederne at flytte fremgangen fra top- til bundlinje i seneste regnskabsår.

Udviklingen betyder, at det samlede resultat før skat ikke voksede blandt vognmændene, ligesom hver ansat i vognmandssegmentet genererede 7.000 kr. mindre til bundlinjen.

Se den fulde oversigt over vognmændenes resultater her.

Vognmandsbranchen i tal

  • Fremgang hos 72 procent af vognmændene betød, at den gennemsnitlige bruttofortjeneste voksede med 5 procent sidste år mod 3 procent i 2016.
  • Lige knap halvdelen af vognmandsvirksomhederne i analysen forbedrede bundlinjen sidste år sammenlignet med en andel på 60 procent året før. Det gennemsnitlige resultat før skat faldt med 0,4 procent.
  • Målt på resultat før skat per medarbejder faldt indtjeningsevnen med 10 procent sidste år – fra 63.000 kr. til 56.000 kr.
  • Andelen af underskud i segmentet voksede fra 10 procent i 2016 til 13 procent i 2017.
  • Antallet af ansatte steg med 6 procent – svarende til godt og vel 1.000 personer – sidste år.
  • De gennemsnitlige nøgletal for afkastningsgrad og forrentning af egenkapitalen dykkede begge sidste år.

Note: Vognmandsanalysen er foretaget blandt 160 vognmænd med 30 eller flere ansatte.

Turen igennem ledelsesudsagn og afrapporteringer fra branchen fra de seneste år viser, at vognmændene fortsat oplever intens konkurrence.

Transportpriserne mangler for alvor at hægte sig på det danske konjunkturopsving, ligesom geopolitisk uro – eksempelvis fødevareembargoen til Rusland – altid udgør trussel. Og når mangel på kvalificerede chauffører samtidig udfordrer både lønbudgetter og ordreindtag, er det et vanskeligt føre at levere bundlinjevækst i.

Årets Top-analyse viser da også, at blot 5 procent af de mere end 160 vognmænd, som Transportmagasinet har haft under lup, har forbedret resultatet før skat tre år i træk.

Læs også: Se tallene: Hvilke vognmænd tjener mest?

En væsentlig del af forklaringen på den svingende indtjening er dog, at vognmændene investerer tungt i materiel, IT-systemer og opkøb for at vinde kundekontrakter og styrke kapacitetsudnyttelsen på sigt, og det afføder bundlinjeædende omkostninger.

Bundlinje i byggematerialer og entreprenørkørsel
De vanskelige vilkår til trods har blandt andre de nordjysk-funderede aktører C.M. Transport og Kristian Rytter formået af løfte bundlinjen tre år i træk. Det samme har Søndergaard Transport, som er specialiseret indenfor kørsel med bitumen, der blandt andet bruges i asfalt og tagpap. Fælles for de tre aktører og mange andre vognmænd er, at de har nydt godt af en buldrende bygge- og anlægssektor de senere år.

Også plante-, frugt- og blomsterspecialisten Alex Andersen Ølund har formået at få indtjeningen til at gro tre år i træk. Virksomheden ligger dog blandt den tiendedel af de bundlinjevoksende vognmænd, hvor vækstraten var begrænset til et ciffer eller derunder.

Nagel og Liller – fra eventyr til ond drøm
Blandt de 13 procent af vognmændene, der leverede røde tal på bundlinjen sidste år, ligger det 2017-fødte selskab Nagel-Liller.

Læs også: Nagel: Stabil toplinje, men forværret bundlinje

Joint-venturet mellem Nagel Danmark, Liller Trans og KK Logistic skulle udgøre en magtfaktor på det indenlandske marked for temperaturreguleret gods, mens Nagel Danmark fra basen i Padborg skulle koncentrere sig om det internationale transporter.

I praksis blev integrationen af de tre selskaber dog langt mere kompliceret end forventet, og Nagel-Liller satte knap 30 millioner kroner til på bundlinjen i sit første regnskab. Den kuldsejlede fusion kostede dyrt hos Nagel Danmark, der 1. april i år overtog alle aktier i Nagel-Liller for til gengæld at dække de blodrøde tal i selskabet.

Skrot eller guld
Renovationsaktøren Marius Pedersen accelererede udover omsætningsbudgettet sidste år og markerer sig med vognmandssegmentets absolut største bundlinje.

Selskabet noterer sig for en fjerdedel af det samlede resultat før skat for de 160 vognmænd i analysen. Derfor trækker Marius Pedersens indtjeningsfremgang på 20 procent – svarende til 43 mio. kr. – væsentligt op i branchens gennemsnitlige udvikling.

Læs også: Nordjysk affaldsselskab købte ulovligt ind for 99 mio. kr.

Renses Marius Pedersen ud af ligningen falder det gennemsnitlige resultat før skat faktisk med 6 procent. Andre renovationsvognmænd, såsom City Renovation Danmark, Brians Renovation og Meldgaard Transport, forbedrede også indtjeningen sidste år. Sidstnævnte læsser dog stadig røde tal af.

Det samme gælder for det tidligere M. Larsen Vognmandsfirma, der nu er på tyske hænder og hedder Remondis samt City Container og ikke mindst Renonorden, som led under hensættelser til tabsgivende kontrakter og en norsk ejer under konkursbehandling.

Medvind hiver Mammoet op
Vindmølletransportøren Mammoet Denmark Brande kom til gengæld med opløftende nyt i 2017. Selskabet landede sit første overskud siden 2009. Og de knap 11 mio. kr. i plus før skat var akkurat nok til at genetablerede en marginalt positiv egenkapital og dermed give de hollandske ejere fornyet luft.

Store motorer trækker
Også en række af de mere velpolstrede vognmænd kunne lægge yderligere på egenkapitalen sidste år.

Blandt de i forvejen tunge to- eller trecifrede bundlinjer leverede virksomheder som Frode Laursen, Dansk Auto Logik og Skanol forbedrede resultater sidste år. Også Ole Larsen Transport, Team Taarnby Transport og Ancotrans leverede store nominelle forbedringer, der var med til at afbløde den faldende tendens fra 2016, hvor vognmandssegmentet gik samlet tilbage med 12 procent.

Hos Ole Larsen Transport er det ekstraordinære indtægter fra salg af materielle anlægsaktiver, der trækker op, selvom driften landede som budgetteret.

Ekstraordinært var det også hos Team Taarnby Transport, der hænger sit pæne overskud op på et frasalg af containerforretningen. Køberen er Anders Nielsen & Co. – eller Ancotrans – der er vokset med 177 mio. kr. på toplinjen, 57 ansatte i gennemsnit og har mere end fordoblet bundlinjen siden 2015.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Danmark har mistet en erhvervshavn

Iveco S-Way er allerede i Danmark

Førerløse truck løser flaskehalsene

Ny specialistgruppe for krantransport

Nyhedsbrev

8.828 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Virksomhederne er klar, men folkeskolerne kommer ikke

Online Avis Arkiv

99 lastvognstog kontrolleret: En fjerdedel indkaldt til syn

Over flere dage blev vogntog set efter i sømmene i Thisted, Aalestrup og Herning

Dinitrol øger fokus på erhvervskøretøjer

Kurt Beier-sagen
Efter Kurt Beier-sagen: Transportfirmaer skal have uanmeldt besøg

Udvalg i Aabenraa Kommune vil bruge 100.000 kroner på årlige kontrolbesøg ved Padborg

HMF: - Ventetiden skal ned

DSV gennemfører milliardopkøb af konkurrent

Milliardopkøb af schweizisk konkurrent forventes at give DSV synergieffekter for 2,2 milliarder årligt

Chauffører beholder kortet trods fup med kontrolapparat

En omkring ni år gammel sag har nået sit foreløbige punktum ved Retten i Holstebro.

Stigende chaufførmangel: Branchen vil have flere kvinder bag rattet

Chaufførelev Cecilie Kongerslev kan ikke forstå, hvorfor så få kvinder vælger det udfordrende chaufførjob

Brancheforening: - Der skal mere strøm på bilerne nu!

Ros til transportministeren for at investere i veje

ITD opruster på digitalisering

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Stærkt samarbejde sikrer lærepladser

Vejprojekter bør fremskyndes

To nye Volvoer til Løsning

TIP og NTG støtter Gadens Børn

Mærsk fragter mere til havs og vender underskud til overskud

Mærsk har flere containere på sine skibe og bedre styring af sine omkostninger, hvilket øger indtjeningen.

DTL trykker hånd med den nye minister

Brancheorganisationen havde en række vigtige punkter med på dagsordenen til møde med den nyslåede transportminister

Roadshow er fortsat et hit blandt de unge

Pas på dieseltyveri i Sverige

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Pas på skolebørnene i trafikken

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Konkurstrussel: Små virksomheder må vente længere på betalingerne

Dansk lastbilchauffør frifundet for hashsmugling i Frankrig

Ny sælger hos HEMA

Professor: Drop biobrændsel i benzin og diesel

Scania-køretøj kan skifte form

Minister vil have trafikaftaler tilbage på tegnebrættet

Tidligere direktør i Post Danmark Helge Israelsen er død

Se alle Medlemmernes egne nyheder

inmsystems A/S styrker IT-sikkerheden med ISO27001

Q8 Formula Truck 8700 FE 5W-30 erstattes

Ny uddannelsesgeneral til IPW Systems

Hans Buch opkøbte pr. 1. januar 2019 pneumatik- og procesdelen af Fritz Schur Teknik.

Vi har løsningen til din load test opgave!

BSV pallegafler - Kvalitet og sikkerhed i top!

Montageteknik fra Titgemeyer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg 2 akslet åben city trailer til Johannesen Kran & Maskintransport A

Controlflex Kobling fra Schmidt-Kupplung

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Kr. K. Hermansen ApS

Hele 622,1 Ton på krogen...

Wirehejs leveret til Vennelyst

Ny Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Det perfekte match

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Ny ID-læser fra Fleet Complete til montering i delebiler beskytter mod rod og misbrug

”Vi gik fra papir til worldwide elektronisk ledelsessystem fra dag ét.”

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Flot ny Kel-Berg/Knapen 4 akslet Walking Floor trailer til Vognmand ​Michae...

Små og store palletanke - tjek den nye 300 L

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Send til en kollega

0.205