23948sdkhjf

Slamsugerproducent i tvivl: Er vores EU-kørsel lovlig?

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Må slamsugere have danske køreplader på, når de skal transporteres til et EU-land? Ja, viser det sig – undtagen i Tyskland

Når slamsugerproducenten Simon Moos A/S skal bevæge deres store og dyre slamsugerlastbiler over grænserne i EU, skal de have prøveplader på. Så meget står klart. 


Men der er ikke ens regler for prøveplader i EU. Det betyder, at man selv skal tjekke reglerne i hvert enkelt land, hver gang man krydser en grænse. Og de regler står ofte på det lokale sprog og er ikke nemme at finde. 

- Det bekymrede os, om vores kørsler var lovlige eller ej, og om vores forsikring af lastbilerne, der koster flere millioner kroner, dækkede kørslerne i EU. Det krævede meget tid og ressourcer at undersøge, som vi ikke har, når vi samtidig driver forretning, siger Lars Plehn, økonomichef i Simon Moos A/S til erhvervsmediet DIBusiness.dk

54 konkrete sager om uklarheder
Slamsugervirksomheden står ikke alene med udfordringer omkring forståelsen af EU’s regler på det indre marked. Gennem dialog med virksomheder har Dansk Industri (DI) udpeget 54 konkrete udfordringer, som besværliggør drift for danske virksomheder på EU’s indre marked. 

- Udfordringerne spænder fra mindre benspænd, som medlemmet oftest selv finder løsninger på, når de opstår, til større strukturelle udfordringer, der kræver, at det bliver taget videre af DI til politiske fora, som kan handle på det, siger Mette Peetz-Schou seniorchefkonsulent i DI’s europapolitiske afdeling.

Hvorfor er der ikke fælles løsning?
Afklaringen af, om lastbiler må køre med danske prøveplader ind og ud af alle EU-lande undtagen ud af Tyskland, fik Simon Moos A/S efter, at DI tog sagen op og fik afklaret præcis, hvad reglerne er mellem landene. 

Konkret ønsker Lars Plehn dog at se en bedre europæisk løsning på området for prøveplader.

- Hvis man tænker på, at EU’s indre marked er til for at gøre handel nemmere mellem lande, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke laver en fælles løsning, som nemmere kan kontrolleres. En EU-prøveplade ville jo lette byrden for mange virksomheder, siger Lars Plehn til DIBusiness.dk

DI arbejder fortsat på at afklare, om der er mulighed for at slippe for de tyske prøvenummerplader, og om de tyske regler er berettigede.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Transport 2019 er skudt i gang

Rocla Danmark bliver til Mitsubishi Truck Danmark

Transport 2019
Scania fejrer 50-års jubilæum for V8

Transport 2019
Sammenholdet er stort i Convoy Buddy

Chaufførklubben Convoy Buddy samler ind til fængslet chauffør og viser veteranbiler på Transport 2019.

PostNord vil tættere på danskerne

Nyhedsbrev

Jubilæumsår med Esbjerg Havn i fin form

Online Avis Arkiv

Hanstholm Havn går frem på gods

På Køge Havn er de godt tilfredse med 2018

Ønske om enklere ordning for varebiler

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti mødes i dag med transportministeren for at begrænse den omfattende genregistreringen af varebiler.

Systematik styrer SAWO’s opbygninger

SAWO’s tekniske afdeling er vokset de senere år, og i dag foregår arbejdet med at opbygge køretøjerne hurtigere, samtidig med at kvaliteten er højere.

Robotterne rykker ind hos HMK Bilcon

HMK Bilcon satser på automation, og de første robotter kommer måske allerede i slutningen af 2019.

Interfjord har ramt midt i skiven

Hollandsk Norges-bil til dansk vognmand

Ny DAF XF530, som vognmandsforretningen THT, Tønder Handel & Transport, indsætter til fast kørsel på Norge.

Transport 2019
Uddannelse - med garanti for job

Tyskejede Dekra er blevet en storspiller på det danske marked med undervisning i transportsektoren - og der er garanti for job bagefter, hvis man passer studiet.

De danske lastbiler transporterer mindre på landevejene

Nordjysk opbygger rejser sig af asken

HMK Bilcon har rejst sig fra konkursens rand, og nu er der vækst så langt øjet rækker.

Transport 2019
Bus, taxi og tog skal være bedre til at samarbejde

- Der skal tænkes mobilitet, når man planlægger den kollektive trafik

Vognmandsformand er træt af 3F

Danske virksomheders skattebetaling sætter rekord

Transport 2019
Årets opbygning dobler op i 2019

Manglende papirer kostede 360.000 kr. i bøder

Dansk trailerspecialist satser i Sverige

Fin måned for salget af varebiler og lastbiler

Lygtefejl kom til at koste rumæner dyrt

28-årig klemt til døde under komprimeret affald

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

FDM: Bro-bilister skal ikke betale for ny infrastruktur

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Svanemærket vaskehal til busser

EU afviser cabotage i England

Nyt om navne

Thomas Darving til Leasing Fyn

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Modkørende trafik på Øresund i nat

Debat
Vi skal lære af de gode eksempler

Regeringen: Transportsektor må selv betale for grøn omstilling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Hvide solceller til administrationsbygning

Meget mindre møg

Se Kärchers innovative nyheder på Transport 2019

HCS overtager Hashøj Biogas

Går du og tænker på et salg af dit transportfirma

SCHMIDT Koblinger

Brandsikre forgreningsdåser og kabler

VM Tarm kommer til Transport 2019

Kompetente medarbejdere løfter niveauet

BSV Krantilbehør er klar til Transportmessen!

Kom og besøg os :-)

Køb til vækst

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Mød os på Transport2019 - du finder os på stand L9124

Load test af offshore kranbjælke

Uformelt møde på Transport 2019

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

WashTec ønsker K V Markussen A/S tillykke med den nye vaskemaskine

Lastas har leveret de første nye Kel-Berg 2 akslet city gardintrailere til ...

Elementmontage

Elecon hydrauliske koblinger

Du kan stadig nå med på Nohrcons højaktuelle kurser om AB18, ABR18 og ABT18

Vækst

Send til en kollega

0.25