23948sdkhjf

Kør din lastbil på afstand

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Volvo Dynamisk Styring med Exster fjernbetjening vil kunne gøre mange chaufførers hverdag meget nemmere. Vi fik prøvet fjernbetjeningen på Transport 2019.

Det virker lidt syret at skulle flytte en lastbil alene ved hjælp af en fjernbetjening, der er spændt om maven på én. Og det er ikke en model-lastbil, som vi taler om. Det er en ægte Volvo FH i fuld størrelse med 40 ton totalvægt.

Stedet er transportmessen i Herning i marts i år, hvor Volvo Trucks viste Volvo Exster frem. Bilen er ikke selvkørende, men man kan stå ved siden af den og køre den med en fjernbetjening!



Det er en ganske almindelig fjernbetjening. Den, vi bruger er fra Hiab, og som anvendes ved betjening af deres lastbilskraner; men det kunne lige så godt være andre fjernbetjeninger. Det eneste, den skal kunne, er at kommunikere med lastbilen. Det er programmeret ind i fjernbetjeningen som nogle ekstra funktioner, så jeg ud over at kunne betjene kranen også kan styre lastbilen.

Vigtigst er dødemandsknappen. Når man bruger fjernbetjeningen til at styre lastbilen, skal man hele tiden holde dødemandsknappen inde - ellers flytter lastbilen sig ikke ud af stedet. Mens fingeren på den ene trykker dødemandsknappen ind, kan jeg styre lastbilens rat, gear og bremser med den frie hånd ved bruge knapperne på fjernbetjeningen.

Så nu kan jeg flytte den tunge Volvo lastbil uden hele tiden at skulle ind og ud af førerhuset - om end kun med 10 km/t.

Ergonomisk fordel
Med fjernbetjeningen kan vi altså styre, bremse, skifte gear og accelerere udenfor lastbilen. Det er en kæmpe hjælp, at chaufføren kan fjernstyre sin lastbil ude fra førerhuset. Det er en hjælp, når der for eksempel skal udlægges køreplader ved en byggeplads eller asfalt ved vejarbejde, ellers hvis der skal samles kævler i skoven.

Chaufføren slipper for at skulle ind og ud af førerhuset flere gange bare for at flytte lastbilen nogle få meter ad gangen.

Der er mange andre eksempler på, at chaufføren kan aflastes i dagligdagen med Exster. Jeg skal hverken flytte rundt med kævler eller køreplader på den vindblæste og kølige parkeringsplads i Messe Center Herning - men jeg kan sagtens forestille mig, hvor behageligt det er ikke at skulle springe op i førerhuset og flytte lastbilen, når de næste kævler skal hentes eller de næste køreplader skal lægges ud.

Systemet omfatter også en nødbremsefunktion, stop af motoren og aktivering af parkeringsbremsen.

Volvo med VDS
Grundelementet er en Volvo-lastbil med Volvo Dynamisk Styring (VDS), der skal bestilles med et Interface til ekstern styring af lastbilen. Det sker via opbygger-modulet Exster. Så kan opbyggeren tilslutte en trådløs fjernbetjening.

Hos Volvo Truck Danmark er Karsten Gade den person, som har øvet sig mest med at fjernstyre lastbilerne. Han demonstrerede nemlig Exster for messegæsterne flere gange under Transport 2019 på et område udenfor hallerne.

- Man må ikke forveksle Exster med en selvkørende lastbil. Med Exster er det chaufføren, der styrer lastbilen, mens han står uden for førerhuset. Men en selvkørende lastbil befinder chaufføren sid i førerhuset under kørslen, selv om han ikke styrer. Han sidder og overvåger og er klar til at tage styringen, hvis det skulle blive nødvendigt, fortæller Karsten Gade.

Han bekræfter, at der er en stor interesse for Exster. Og det kunne vi også selv se i Herning.

Opbyggerens ansvar
Karsten Gade understreger, at Exster ikke har fået en generel godkendelse fra de danske myndigheder på nuværende tidspunkt, så indtil videre er det opbyggerens ansvar at få godkendt installationen, hvis kunden ønsker denne funktion.

- Det er rimeligt nemt indbygge Exster i lastbilen. Man skal bare - ud over BBM opbygger-modulet - bestille sin Volvo lastbil med VDS, EBS bremser og I-Shift gearkasse, siger Karsten Gade.

- VDS giver ubesværet og præcis styring ved lav hastighed. Styretøjet går 75 procent lettere. Derfor er det meget lettere for chaufføren at styre lastbilen - uanset om chaufføren sidder bag rattet eller står med fjernbetjeningen i hånden.

VDS er en teknologi, der kombinerer konventionel hydraulisk servostyring med en el-motor monteret på styretøjet. Ud fra input fra en række sensorer beregner den elektroniske styreenhed (ECU), hvor lastvognen er på vej hen, og hvad chaufføren vil.

Motoren kontrolleres 2.000 gange i sekundet og bruger såkaldt "moment-overlejring" til at korrigere utilsigtede styrebevægelser og give ekstra styremoment, når der er brug for det. Volvo Dynamic Steering fås nu til alle akselkonfigurationer, også dem med dobbelte foraksler.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Effer-kran er klar til at arbejde i Hedensted

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Dækbranchens temadag

Nyhedsbrev

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Online Avis Arkiv

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Nye leveringer

Skive Køletransport investerer massivt

QR-koder effektiviserer trailervedligeholdelsen

Skiftedag i Volvos marketing

Trailer støtter hjemløse børn

Fanget i kontrol med 33 lovovertrædelser: Fik bøde på over 100.000 kr.

VIDEO: Spektakulært broløft i Høje-Taastrup

Magda skabte fokus på trafiksikkerhed

TEST: Den nye Iveco S-Way

Kæmpeordre til Vandborg

Falck har bestilt 138 redningsbiler hos MAN. Vandborg Karosserifabrik er i fuld gang med at bygge og levere dem. De skal leveres hen over de næste par år.

Super-Scania til Grønland

Stor tungvognskontrol på Aarhus Havn

Verden rundt med slamsugere

Vognmand taget for omfattende snyd

Regler for særtransporter er stadig ikke på plads

Ny stribe trailere til Carlsberg

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Robotter skal arbejde udendørs

Sådan virker Volvos turbo-compound

Nye hjælpere til godset

Direktør stopper i NDI

Lind strøm af nye Scania’er til NCC

Forskere: Elnettet kan sagtens klare 1 million elbiler i 2030

Debat
Biodiesel er ikke bare biodiesel

TIP-samarbejde med WABCO

Ny sælger hos HEMA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Er du træt af at bruge for meget tid på trælse certifikatsystemer?

Vognmand Claus Hansen A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger

Løftegrej til gi' væk priser

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Endnu en Nopa påhængsvogn til landevejen

Kraner til Storstrømsbroen

Vognmandsforretningen Bjarne Madsen ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 ...

SEMIFLEX præcisions koblinger

Udskiftning af kerne i skorsten

SAWO har leveret et nyt Multilift Ultima 24Z.59 kroghejs

Send til en kollega

0.267