23948sdkhjf

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Det sker med en ændring af regler for miljøzoner, der findes i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. I dag er det køretøjets euronorm, det vil sige forurening og udledning af partikler, der afgør om den har lov til at køre ind i miljøzonerne.

Fra 1. juli 2020 er det lastbilens registreringsdato, der er afgørende, så lastbiler indregistreret før 1. oktober 2009 skal have eftermonteret et partikelfilter for at få lov til at køre ind i byerne. Et partikelfilter koster op til 80.000 kr.

Det medfører ifølge DI Transport en forskelsbehandling mellem to ens lastbiler, der udleder det samme.

De nye regler straffer derfor virksomheder, der har været tidligt ude og købe en lastbil, der lever op til EU’s udledningsnorm Euro 5 før 1. oktober 2009, fordi virksomheden får en ekstra regning til et partikelfilter, selvom lastbilen forurener lige så lidt som en lastbil, der er indregistreret efter 1. oktober 2009. Det fremgår af det udkast til bekendtgørelse, som Miljø- og Fødevareministeriet netop har haft i høring.

- Vi er positive over for de sundhedsmæssige hensyn bag de nye regler, men det er åbenlyst urimeligt, at reglerne straffer de transportvirksomheder, der har været på forkant med miljøreglerne og købt en miljøvenlig lastbil før den blev obligatorisk, siger seniorchefkonsulent i DI Transport Rune Noack.  

Baggrunden for lovændringen, der blev vedtaget af Folketinget den 7. maj i år, er, at det er nemmere at kontrollere første registreringsdato frem for euronorm. Det kan give god mening at forbedre kontrollen, men DI Transport mener, at bekendtgørelsen bør justeres.

- Det er et uheldigt signal til transportbranchen. Det har aldrig været intentionen med loven, at den skulle straffe de miljøvenlige virksomheder. Derfor bør bekendtgørelsen indeholde en dispensation for lastbiler, der udleder lige så lidt som de lastbiler, der gerne må køre ind i miljøzonerne, siger Rune Noack.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Varebiler kørte gods uden tilladelse - blev taget af politiet

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV vil have vognmændene med på holdet: - Vi skal spille hinanden gode

NTG køber op i Ebrex Business Solutions

Gammel vej-plan kan spare samfundet 250 millioner

Trailer-aktør fanget i politisk spil: - Vi føler os som gidsler

Nyhedsbrev

9.106 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk og ADP vil bygge for en milliard kroner i Taulov

Mærsk forfølger nu strategien om at gå i land igennem stort projekt ved Fredericia

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Danske Havne uddeler ny bæredygtighedspris

Kolding-vognmand tjente mere i 2019

Vanvittigt: Volvo lancerer fire nye lastbiler - ved at stable dem ovenpå hinanden

Pink trailer med mange muligheder

ATL og 3F enige om overenskomst for 20.000 transportarbejdere

Sjællandsk vognmand leverer bedste regnskab i fem år

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Ugehvil: Bødeniveauet 10-dobles

Lastvogn væltet om på siden: Chauffør slap uskadt

Plus

Udvidelse af havn vedtages onsdag: - Nu er alle glade

Styrelse retter fejl i chaufføruddannelsesbeviser

Lave trafiktal kan sende regning for betalingsbro videre til skatteborgerne

Færre spøgelsesbilister: Laveste niveau i 15 år

Antallet af spøgelsesbilister faldet til laveste niveau i 15 år

Jernbanen - et godt alternativ fra Kina

Efter ild i el-skraldebil: Beredskab efterlyser retningslinjer for opklipning

Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

Lastbilchauffør havde 12 pistoler med til Danmark

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vognmandens Dag, Dalby, Sjælland

Lej lagerplads hos HCS i glostrup

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 71 m3 til Jakob Pedersen

Ny kran i jeres virksomhed?

50 tons transformer leveret

Würth øger fagligheden på additiv-området med nye partnere

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

Mini Trans leverer med usvigelig præcision

Den nye CarWash-Shop fra WashTec er her!

HCS tilbyder opbevaring af pallegods i Glostrup

Ny Kel-Berg hejseladskærre til C. Rønholt ApS fra Lastas

Se hvorfor et kursus i Sikker Anhugning kan være en god ide

Sådan implementerer du ISO 45001 standarden...

Sådan får dine kasserede tekstiler ny nytteværdi

Billige lastekroge

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

AAG leverer koniske propper til scrubbere

Banegodkendt føringsveje

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hardy Bjerregaard Kristensen nye Kel-Berg tiptrailer

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Sidste chance for Early Bird-rabat til PROCURETECH FORUM

Send til en kollega

0.174