23948sdkhjf

Nye regler i miljøzonerne straffer miljørigtige lastbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fra 1. juli 2020 træder nye regler for kørsel med lastbil, busser og varebiler i de fem største byer i kraft

Det sker med en ændring af regler for miljøzoner, der findes i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg. I dag er det køretøjets euronorm, det vil sige forurening og udledning af partikler, der afgør om den har lov til at køre ind i miljøzonerne.

Fra 1. juli 2020 er det lastbilens registreringsdato, der er afgørende, så lastbiler indregistreret før 1. oktober 2009 skal have eftermonteret et partikelfilter for at få lov til at køre ind i byerne. Et partikelfilter koster op til 80.000 kr.

Det medfører ifølge DI Transport en forskelsbehandling mellem to ens lastbiler, der udleder det samme.

De nye regler straffer derfor virksomheder, der har været tidligt ude og købe en lastbil, der lever op til EU’s udledningsnorm Euro 5 før 1. oktober 2009, fordi virksomheden får en ekstra regning til et partikelfilter, selvom lastbilen forurener lige så lidt som en lastbil, der er indregistreret efter 1. oktober 2009. Det fremgår af det udkast til bekendtgørelse, som Miljø- og Fødevareministeriet netop har haft i høring.

- Vi er positive over for de sundhedsmæssige hensyn bag de nye regler, men det er åbenlyst urimeligt, at reglerne straffer de transportvirksomheder, der har været på forkant med miljøreglerne og købt en miljøvenlig lastbil før den blev obligatorisk, siger seniorchefkonsulent i DI Transport Rune Noack.  

Baggrunden for lovændringen, der blev vedtaget af Folketinget den 7. maj i år, er, at det er nemmere at kontrollere første registreringsdato frem for euronorm. Det kan give god mening at forbedre kontrollen, men DI Transport mener, at bekendtgørelsen bør justeres.

- Det er et uheldigt signal til transportbranchen. Det har aldrig været intentionen med loven, at den skulle straffe de miljøvenlige virksomheder. Derfor bør bekendtgørelsen indeholde en dispensation for lastbiler, der udleder lige så lidt som de lastbiler, der gerne må køre ind i miljøzonerne, siger Rune Noack.

Artiklen er bragt i samarbejde med DI Business

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Fragtfirma kvitter smøgerne: Alle medarbejdere skal stoppe med at ryge

ITD lukker ned for forsikringer i udlandet

Ministeren stiller skarpt på udfasning af benzin- og dieselbiler

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Fremtidens Chauffør
2500 chauffører søges: Jobmesser til kamp mod chaufførmangel

Nyhedsbrev

Fremtidens Chauffør
Flere bliver uddannet til chauffør

Online Avis Arkiv

Højteknologisk brandbil rykker ud til lastbilbrande på Storebælt

Scania Danmark-direktør fejrer kvart århundrede

Lastbilrazzia gav masser af bøder og sigtelser

Test: Ny Renault Trafic

Renaults største nyhed i år på varebilssiden er den nye Trafic, der får helt ny og mere smidig 2-liters motor i stedet for forgængerens 1,6 liter.

Effer-kran er klar til at arbejde i Hedensted

Nu tager Forsyning Helsingør selv skraldet

Dækbranchens temadag

Vognmandssøn er nu havnedirektør

Utilfredse passagerer koster udskældt rederi bod på 100.000 kroner

Godstransport stiger fortsat

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

Ny slamsuger til Thisted Kloakservice

VBG klar til messe i 2020

Vestfyn Trækker holdes 15.-17. maj 2020.

Lærlingens vej til at køre varebil

Svenske vognmænd får støtte til biogas-lastbiler

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Ancotrans vil bruge bid af overskud til grøn omstilling

Flere motorveje får forbud mod overhalende lastbiler

Overhalingsforbud for lastbiler indføres på større del af motorvejsnettet for at give bedre trafikafvikling

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Ny ansøgningsrunde i FDE Fonden

Flere disponenter klar

Større sikkerhed på lageret

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Modkørende trafik i Øresundstunnellen

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Kolding Havn får ny bestyrelsesformand

Sådan virker Volvos turbo-compound

Robotter skal arbejde udendørs

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du ha' styr på reglerne for ekspropriation og anbringelse af ledninger her i efteråret?

Det betyder noget for os at kunne gøre en forskel i netop din virksomhed

To nye Kel-Berg 4 akslet 37 m3 tiptrailere leveret til Kurt Holm & Sønner

Sidste chance for Early Bird-rabat på Nohrcons udbudskonferencer! Bliv klogere på udbudsreglerne

Kom til demodag med Hikoki hos JNF Momentum

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Lastas har leveret fire nye Kel-Berg 2 akslet city bokstrailere til Thortrans Randers A/S

RCS Remote - For mange anvendelser

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Ny kran/hejs opbygning til Knud Gade A/S

Mini Trans’ vogneftersyn er et kvalitetsstempel

Ny kærre til entreprenør i Tønder

Du er ved at blive snydt!

Titgemeyer Skandinavien udstiller igen på HI messen

Stevnhoved ApS kan køre hjem med en ny Kel-Berg 3 akslet overføringsanhænger med lang bogie

Boligselskab har fokus på komfort!

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Effektiv og værdiskabende budgetlægning med agile CPM systemer

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 59 m3 til Vognmand Torben Bøgh ApS

Hvordan lyder støjen?

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Få overblik over dit brændstofforbrug

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Send til en kollega

0.291