23948sdkhjf

ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

| Af ITD | Tip redaktionen om en historie

I går kom det frem, at en midlertidigt ansat medarbejder i Københavns Lufthavn blev truet af to 3F’ere til at melde sig ind i deres fagforening. Det på trods af, at den ansatte allerede var medlem af en anden faglig organisation og ønskede at fortsætte i denne. 3F har efterfølgende forsøgt at neddysse sagen og fremført, at det ikke var 3F’s måde at arbejde på. Men i ITD og i ITD Arbejdsgiver genkender man til fulde metoderne.

- Sagen fra Københavns Lufthavn er et typisk eksempel på 3F’s metoder. Desværre oplever vi også i vognmandserhvervet, at 3F’s voldsomme adfærd er i direkte modstrid med den frie organisationsret. 3F kæmper indædt for at få de facto-monopol som lønmodtagerpart i transportoverenskomsterne og dermed imod foreningsfrihed. Det er til stor skade for den fri konkurrence og markedskræfterne. Der må og skal være plads til seriøse alternativer, der også sikrer ordentlige vilkår på arbejdsmarkedet, og vi kæmper med alle kræfter imod en retstilstand, hvor vilkårene alene fastlægges af 3F sammen med deres arbejdsgiverparter ved deres interne overenskomstforhandlinger. I Danmark skal man selvfølgelig have fuld frihed til at vælge den fagforening og den arbejdsgiverforening, man vil. Vi skal og vil ikke acceptere 3F’s barske metoder, som er udemokratiske og utidssvarende, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD og ITD Arbejdsgiver, som organiserer arbejdsgivere inden for vejgodstransportområdet, har på flere områder problemstillingen inde på livet. ITD Arbejdsgiver har overenskomst med Krifa, hvori der indgår regler om løn, pension, feriedage med mere. På trods af dette bliver arbejdsgiverforeningens medlemmer alligevel udsat for voldsomme konflikter og grove metoder

- Flere af vores medlemmer har set sig tvunget over på en 3F-overenskomst på trods af, at deres medarbejdere jo allerede var overenskomstdækkede. Den praksis er godkendt af Arbejdsretten, udelukkende fordi vores lønmodtagerpart, Krifa, ikke er med i samme hovedorganisation som 3F. Det er nogle voldsomme kampe, der foregår derude og vores medlemmer bliver reelt truet på at kunne opretholde deres levebrød - og arbejdspladser til deres medarbejdere. Derfor er vi gået ind i kampen mod monopolet og for foreningsfriheden, siger Trine S. Plesner, direktør i ITD Arbejdsgiver.

3F’s position styrkes nu yderligere af, at den nye S-regering vil give 3F de facto-monopol på overenskomster på transportområdet. Det ligger implicit i det forslag, som FH og DA sammen præsenterede i det såkaldte Padborg-udvalg, og som regeringen omgående har bragt ind i et lovforberedende udvalg. Hvis det vedtages, vil det i praksis føre til en monopolisering af 3F’s overenskomster. ITD mener, at forslaget fra FH og DA bryder med den praksis, som Højesteret har lagt for dagen med NORTRA-dommen i 2015.

- Det, som vi oplever i vores erhverv lige nu, smager af magtfuldkommenhed, hvor regeringen alene tilgodeser én organisation på transportområdet med fatale konsekvenser for de øvrige. I ITD arbejder vi for frie og fair lønaftaler. Vi går varmt ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Men vi mener, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Derfor vil vi også nu og i de kommende måneder bekæmpe genindførelse af monopolet med alle midler, siger Trine S. Plesner, som peger på, at ITD og ITD Arbejdsgiver allerede har anlagt en sag mod den danske stat for at sikre reel foreningsfrihed i Danmark.

Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 indgik 3F aftaler med arbejdsgiverne, hvor begge parter – både lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer - forpligtede sig til at arbejde aktivt for at komme tilbage til den retstilstand, der gjaldt før NORTRA-dommen, og hvor 3F i praksis havde et lovfastsat monopol på vejgodstransportområdet. Med regeringens hjælp kan de formentlig inden længe glæde sig til at sætte flueben ud for den opgave - til stor skade for det danske vognmandserhverv.

ITD og ITD Arbejdsgiver har stævnet den danske stat for at opnå fuld foreningsfrihed for arbejdsgivere. Organisationerne vil have fastslået, at staten skal beskytte arbejdsgivernes ret til ikke at være medlem af en bestemt organisation. ITD og ITD Arbejdsgiver har erklæret sig villige til – om nødvendigt – at tage sagen hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Sagen kan få konsekvenser for hele den danske arbejdsmarkedsmodel på samme måde som den tidligere sag om eksklusivaftaler, som betød, at folketinget måtte sikre den negative foreningsfrihed ved lov.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Inkasso skal jagte bøder fra udenlandske chauffører

Kun en ud af fem bøder bliver betalt, når udenlandske chauffører i Danmark får bøder for parkeringsforseelser. Resten bliver aldrig betalt, og nu skal det hav konsekvenser, siger transportministeren, som vil hyre et inkassofirma ind fra efteråret

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Nyhedsbrev

9.184 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Send til en kollega

0.156