23948sdkhjf

ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

| Af ITD | Tip redaktionen om en historie

I går kom det frem, at en midlertidigt ansat medarbejder i Københavns Lufthavn blev truet af to 3F’ere til at melde sig ind i deres fagforening. Det på trods af, at den ansatte allerede var medlem af en anden faglig organisation og ønskede at fortsætte i denne. 3F har efterfølgende forsøgt at neddysse sagen og fremført, at det ikke var 3F’s måde at arbejde på. Men i ITD og i ITD Arbejdsgiver genkender man til fulde metoderne.

- Sagen fra Københavns Lufthavn er et typisk eksempel på 3F’s metoder. Desværre oplever vi også i vognmandserhvervet, at 3F’s voldsomme adfærd er i direkte modstrid med den frie organisationsret. 3F kæmper indædt for at få de facto-monopol som lønmodtagerpart i transportoverenskomsterne og dermed imod foreningsfrihed. Det er til stor skade for den fri konkurrence og markedskræfterne. Der må og skal være plads til seriøse alternativer, der også sikrer ordentlige vilkår på arbejdsmarkedet, og vi kæmper med alle kræfter imod en retstilstand, hvor vilkårene alene fastlægges af 3F sammen med deres arbejdsgiverparter ved deres interne overenskomstforhandlinger. I Danmark skal man selvfølgelig have fuld frihed til at vælge den fagforening og den arbejdsgiverforening, man vil. Vi skal og vil ikke acceptere 3F’s barske metoder, som er udemokratiske og utidssvarende, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD og ITD Arbejdsgiver, som organiserer arbejdsgivere inden for vejgodstransportområdet, har på flere områder problemstillingen inde på livet. ITD Arbejdsgiver har overenskomst med Krifa, hvori der indgår regler om løn, pension, feriedage med mere. På trods af dette bliver arbejdsgiverforeningens medlemmer alligevel udsat for voldsomme konflikter og grove metoder

- Flere af vores medlemmer har set sig tvunget over på en 3F-overenskomst på trods af, at deres medarbejdere jo allerede var overenskomstdækkede. Den praksis er godkendt af Arbejdsretten, udelukkende fordi vores lønmodtagerpart, Krifa, ikke er med i samme hovedorganisation som 3F. Det er nogle voldsomme kampe, der foregår derude og vores medlemmer bliver reelt truet på at kunne opretholde deres levebrød - og arbejdspladser til deres medarbejdere. Derfor er vi gået ind i kampen mod monopolet og for foreningsfriheden, siger Trine S. Plesner, direktør i ITD Arbejdsgiver.

3F’s position styrkes nu yderligere af, at den nye S-regering vil give 3F de facto-monopol på overenskomster på transportområdet. Det ligger implicit i det forslag, som FH og DA sammen præsenterede i det såkaldte Padborg-udvalg, og som regeringen omgående har bragt ind i et lovforberedende udvalg. Hvis det vedtages, vil det i praksis føre til en monopolisering af 3F’s overenskomster. ITD mener, at forslaget fra FH og DA bryder med den praksis, som Højesteret har lagt for dagen med NORTRA-dommen i 2015.

- Det, som vi oplever i vores erhverv lige nu, smager af magtfuldkommenhed, hvor regeringen alene tilgodeser én organisation på transportområdet med fatale konsekvenser for de øvrige. I ITD arbejder vi for frie og fair lønaftaler. Vi går varmt ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Men vi mener, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Derfor vil vi også nu og i de kommende måneder bekæmpe genindførelse af monopolet med alle midler, siger Trine S. Plesner, som peger på, at ITD og ITD Arbejdsgiver allerede har anlagt en sag mod den danske stat for at sikre reel foreningsfrihed i Danmark.

Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 indgik 3F aftaler med arbejdsgiverne, hvor begge parter – både lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer - forpligtede sig til at arbejde aktivt for at komme tilbage til den retstilstand, der gjaldt før NORTRA-dommen, og hvor 3F i praksis havde et lovfastsat monopol på vejgodstransportområdet. Med regeringens hjælp kan de formentlig inden længe glæde sig til at sætte flueben ud for den opgave - til stor skade for det danske vognmandserhverv.

ITD og ITD Arbejdsgiver har stævnet den danske stat for at opnå fuld foreningsfrihed for arbejdsgivere. Organisationerne vil have fastslået, at staten skal beskytte arbejdsgivernes ret til ikke at være medlem af en bestemt organisation. ITD og ITD Arbejdsgiver har erklæret sig villige til – om nødvendigt – at tage sagen hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Sagen kan få konsekvenser for hele den danske arbejdsmarkedsmodel på samme måde som den tidligere sag om eksklusivaftaler, som betød, at folketinget måtte sikre den negative foreningsfrihed ved lov.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

DTL-direktør indtræder i bestyrelsen for IRU

Kurt Beier-sagen
Dansk politi forsinker polsk Kurt Beier-sag

Dansk Politi har efterforsket Kurt Beier Transport A/S for menneskehandel i over et år. I Polen går politiet rundt utilfredse og venter på danskerne

Ministeren jubler: Parkeringsregler virker

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

Dansk trailerproducent skifter gear

Nyhedsbrev

Kran Blok Erfa: - Forbredninger skal være lovlige igen!

Reglerne for særtransporter er ændret, men der er stadig mange ting at tage fat på, fastslår kran- og blokvognsforeningen

Online Avis Arkiv

E-handel er Prime Cargos lunefulde guldkalv

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

Nyt fra bestyrelser og direktioner

66 køretøjer stoppet i kartoffel-kontrol

ITD: Drop de højere bøder til der er skabt klarhed

DSV sidder for bordenden i klimasamarbejde med regeringen

Storordre til TIP Trailer

Stena Line vil udrulle kunstig intelligens efter succes-forsøg

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Navnet forpligter: - Vi gør tingene "the Blue Water way"

Kampagne vil punktere myter om elbiler

Bring bygger ny terminal i Taulov

Debat
Ja tak til sikkerhed - nej tak til store bøder

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

To nye Volvo'er skal køre øl og vand

Sådan har Postnord sparet hver tiende godstransport væk

DHL vil bringe grønne cykel-pakker til København

Antallet af konkurser stryger i vejret trods opsving

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Ergonomi på arbejdspladsen

Har du styr på entreprisekontrakterne efter AB 18?

POWERTEX Kædetalje forberedes til kunde

Nyhed: Dynello Accu Winder

Ny Kel-Berg til Frandsbjerg Transport A/S

Vidste du godt at NOS A/S har eget riggerværksted?

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Kan vi gøre hverdagen lettere for dig?

Plej de personlige relationer

Se priser på vores hjemmeside med dit personlige login!

Kel-Berg tiptrailer til Entreprenør Ejvind Laursen A/S

bott bilindretning - meget mere end bare reoler i varebilen

Prysmian skal levere kabler til Eole Tunnel i Frankrig

Fliegl walking floor trailer til Dansk Bio Transport A/S:

Lad GPS-kørebogen holde styr på 60-dages-reglen

Sådan tilføjer vi værdi til din forretning

9 gode regler - når du bruger sjækler!

NOS A/S har også anoder på lager!

Robotløsning til blindnitter

Send til en kollega

0.208