23948sdkhjf

ITD: 3F’s bøllemetoder er velkendte i vognmandserhvervet

| Af ITD | Tip redaktionen om en historie

I går kom det frem, at en midlertidigt ansat medarbejder i Københavns Lufthavn blev truet af to 3F’ere til at melde sig ind i deres fagforening. Det på trods af, at den ansatte allerede var medlem af en anden faglig organisation og ønskede at fortsætte i denne. 3F har efterfølgende forsøgt at neddysse sagen og fremført, at det ikke var 3F’s måde at arbejde på. Men i ITD og i ITD Arbejdsgiver genkender man til fulde metoderne.

- Sagen fra Københavns Lufthavn er et typisk eksempel på 3F’s metoder. Desværre oplever vi også i vognmandserhvervet, at 3F’s voldsomme adfærd er i direkte modstrid med den frie organisationsret. 3F kæmper indædt for at få de facto-monopol som lønmodtagerpart i transportoverenskomsterne og dermed imod foreningsfrihed. Det er til stor skade for den fri konkurrence og markedskræfterne. Der må og skal være plads til seriøse alternativer, der også sikrer ordentlige vilkår på arbejdsmarkedet, og vi kæmper med alle kræfter imod en retstilstand, hvor vilkårene alene fastlægges af 3F sammen med deres arbejdsgiverparter ved deres interne overenskomstforhandlinger. I Danmark skal man selvfølgelig have fuld frihed til at vælge den fagforening og den arbejdsgiverforening, man vil. Vi skal og vil ikke acceptere 3F’s barske metoder, som er udemokratiske og utidssvarende, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD og ITD Arbejdsgiver, som organiserer arbejdsgivere inden for vejgodstransportområdet, har på flere områder problemstillingen inde på livet. ITD Arbejdsgiver har overenskomst med Krifa, hvori der indgår regler om løn, pension, feriedage med mere. På trods af dette bliver arbejdsgiverforeningens medlemmer alligevel udsat for voldsomme konflikter og grove metoder

- Flere af vores medlemmer har set sig tvunget over på en 3F-overenskomst på trods af, at deres medarbejdere jo allerede var overenskomstdækkede. Den praksis er godkendt af Arbejdsretten, udelukkende fordi vores lønmodtagerpart, Krifa, ikke er med i samme hovedorganisation som 3F. Det er nogle voldsomme kampe, der foregår derude og vores medlemmer bliver reelt truet på at kunne opretholde deres levebrød - og arbejdspladser til deres medarbejdere. Derfor er vi gået ind i kampen mod monopolet og for foreningsfriheden, siger Trine S. Plesner, direktør i ITD Arbejdsgiver.

3F’s position styrkes nu yderligere af, at den nye S-regering vil give 3F de facto-monopol på overenskomster på transportområdet. Det ligger implicit i det forslag, som FH og DA sammen præsenterede i det såkaldte Padborg-udvalg, og som regeringen omgående har bragt ind i et lovforberedende udvalg. Hvis det vedtages, vil det i praksis føre til en monopolisering af 3F’s overenskomster. ITD mener, at forslaget fra FH og DA bryder med den praksis, som Højesteret har lagt for dagen med NORTRA-dommen i 2015.

- Det, som vi oplever i vores erhverv lige nu, smager af magtfuldkommenhed, hvor regeringen alene tilgodeser én organisation på transportområdet med fatale konsekvenser for de øvrige. I ITD arbejder vi for frie og fair lønaftaler. Vi går varmt ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Men vi mener, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Derfor vil vi også nu og i de kommende måneder bekæmpe genindførelse af monopolet med alle midler, siger Trine S. Plesner, som peger på, at ITD og ITD Arbejdsgiver allerede har anlagt en sag mod den danske stat for at sikre reel foreningsfrihed i Danmark.

Ved overenskomstforhandlingerne i 2017 indgik 3F aftaler med arbejdsgiverne, hvor begge parter – både lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer - forpligtede sig til at arbejde aktivt for at komme tilbage til den retstilstand, der gjaldt før NORTRA-dommen, og hvor 3F i praksis havde et lovfastsat monopol på vejgodstransportområdet. Med regeringens hjælp kan de formentlig inden længe glæde sig til at sætte flueben ud for den opgave - til stor skade for det danske vognmandserhverv.

ITD og ITD Arbejdsgiver har stævnet den danske stat for at opnå fuld foreningsfrihed for arbejdsgivere. Organisationerne vil have fastslået, at staten skal beskytte arbejdsgivernes ret til ikke at være medlem af en bestemt organisation. ITD og ITD Arbejdsgiver har erklæret sig villige til – om nødvendigt – at tage sagen hele vejen til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Sagen kan få konsekvenser for hele den danske arbejdsmarkedsmodel på samme måde som den tidligere sag om eksklusivaftaler, som betød, at folketinget måtte sikre den negative foreningsfrihed ved lov.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vestas: Håber vognmænd fortsætter under DSV-aftale

- Lad danskerne redde Postnord eller lad Posten gå konkurs

DSV indgår milliardaftale med dansk gigantfirma

Scania får ny salgschef

Afmatning i Nordens største havn

Nyhedsbrev

9.092 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Satser på elektrisk pakkelevering

Priserne ned på el-varebiler

MAN vil sætte sætter skub i grøn udvikling

Plus

DSV Transport sælger renovationskørsel til Abildskou

Tre nye Volvo'er til NB Beton

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Nyt skandinavisk projekt skal sikre grønnere transportkæder

MARCOD er sammen med seks danske partnere med i EU-støttet projekt om grønnere transportkorridorer over Skagerrak, Kattegat og Øresund

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ministerium overhørte kritik af lange dyretransporter

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Færre lastbiler i Haderslev

Renault vil halvere nedetid

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

Gammel kending tilbage hos Sawo

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 37 m3 til Jan Hedevang Jensen

Mangler du en kran i et trangt arbejdsområde?

Data Drevet Produktion - IoT og produktionsplanlægning

Kel-Berg 3 akslet anhænger til G.O. Trans A/S fra Lastas

Hydrauliske komponenter fra KTR

En robust ballastkærre til BMS

Årseftersyn hos KLC A/S

Am-Pro ,møtrikspænder 1/2" fra AJ-Engros A/S

Prisbillig løsning

Palle opbygger kranbiler i Knud Gade A/S i Vejle

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Send til en kollega

0.141